אחד ביום: השמיים הם הגבול בשביל הסאנס?

אחד ביום עם התכנית הגרנדיוזית של הנאצים ולהבדיל, איך זה קשור לפיניקס סאנס, ההפתעה הנעימה של העונה שתארח את הלייקרס האימתנית לקרב בניחוח נוסטלגי

4:00: פיניקס סאנס (3-6) – לוס אנג'לס לייקרס (2-7)

בטור של אתמול, הבאתי סיפור ממלחמת העולם הראשונה וכמו שלמדנו מהנעשה בעזה, אחרי המלחמה הראשונה – תמיד מגיעה השנייה (והשלישית והרביעית…). אז הפעם נדבר על מלחמת העולם השנייה ועל אחת התוכניות השאפתניות של הנאצים.

והדבר היה ככה: בשנת 1941 הצטרפה ארה"ב למלחמה, במה שהדיר שינה מעיניו של הצורר הנאצי, אדולף היטלר שזכר איך אותם יאנקים מנעו מגרמניה ובנות בריתה את הניצחון במלחמה הגדולה, 23 שנים קודם לכן. היטלר הגיע למסקנה שעליו לתת לאמריקאים מכה ניצחת שתגרום להם לנטוש את הרצון לתקוף את גרמניה והורה לאנשיו להכין לו תכנית לשם כך.

הנאצים הבינו היטב שמכה ניצחת צריכה להיות בקנה מידה אחר לחלוטין מהמכה שהיכו היפנים את האמריקאים בפרל הארבור ועל-כן התכנית המובילה לתקיפת ארצות הברית כללה את רעיון השמדת אחת מערי ארצות הברית באמצעות הפצצה שלה בפצצת אטום (פצצה שהגרמנים היו עסוקים בפיתוחה כבר מ-1939 ונראה היה שהם מסוגלים להגיע להישג של יצורה).

כמטרה נבחרה העיר ניו יורק (במה שהיה יכול לחסוך כאב רב לאוהדי הניקס אבל על כך בפעם אחרת..) אבל לנאצים עדיין הייתה בעיה אחת קשה – אף כלי טיס שהיה בנמצא לא יוכל לשאת פצצה למרחק כל כך גדול מגרמניה.

וכך פנו הנאצים למדענים שהיו בשירותם במטרה לקבל תשובות ורעיונות לפיתרון לסוגיה כבדת המשקל. אחד המדענים הללו, בחור אוסטרי צעיר יחסית (בן 36 בזמנו) בשם אויגן זינגר, העלה רעיון יוצא דופן. זאנגר הגיש מסמך בין למעלה מ-900 עמודים שפירט כיצד ניתן לבנות מעין מטוס ארוך ושטוח בעל כנפיים קצרות שיופעל בידי שתי רקטות חיצוניות שישגרו אותו מתוך מנהרת שיגור, יגיע אל סף האטמוספירה ומשם ידאה מטה ומשם ינסוק שוב ממש כמו שאבן מקפצת מעל המים. בדרך הזו הוא יוכל לצלוח את 8,000 הקילומטרים שנדרשים לשם הגעה אל ניו יורק ומשם הוא כבר יטיל את הפצצות שבחובו לעבר העיר.

תוכניתו של זאנגר אמנם הייתה חדשנית ואף לוותה בשרטוטים, בחישובים ואפילו בפיתוחים מעשיים של חלק מהמערכת שיועדה להטיס את המטוס המשונה הזה, אבל הנאצים התלהבו פחות. התוכנית נראתה להם הזויה ולא מציאותית וזאנגר נתפס כהוזה שאף שיש בו ניצוצות גאונות, ממש כמו כלי הטיס שלו הוא אינו מחובר לקרקע.

בנוסף לפקפוק בזאנגר והרעיון המשונה שלו, מצבה המלחמתי של גרמניה בחזיתות השונות, גרם לה לנטוש את התכנית להטיל פצצת אטום על ניו יורק והיא נגנזה באופן סופי. גרמניה הפסידה את המלחמה ונראה היה שבזה תם הסיפור של המטוס שיכול לטוס עד לקצה האטמוספירה. אלא שזאנגר עתיד היה לבצע קאמבק דווקא בשורות הצרפתים, שגייסו אותו ב-1949 לשורות תכנית החלל שלהם. אחרי הרומן עם הצרפתים המשיך זאנגר לעבוד כמדען בגרמניה המערבית ובשנת 1964 נפטר כשהוא באמצע פיתוח סופי של המטוס המיוחד שלו. בעשור שאחרי מותו קרם הרעיון שלו עור וגידים בשם שונה – המטוס של זאנגר הפך להיות מעבורת חלל ומעבורת החלל הראשונה, הקולומביה שיצאה בדרכה אל החלל ב-1977 התבססה כמעט על כל עקרונותיה של ההמצאה שזאנגר המציא, וזכתה לזלול רב, כמעט 40 שנה קודם לכן!

בחיים לפעמים אנחנו נוטים לזלזל בדברים שנראים לנו הזויים ומוזרים, כאלה שלא יתרוממו אף פעם. אנחנו טוענים שאין להם סיכוי ולמרות שיש לדברים הללו אחיזה במציאות, אנחנו נוטים להתייחס אליהם בביטול ולחזות את כישלונם הקרוב. במקרים רבים, אנחנו פשוט מפספסים את הדבר הבא וממש כמו שהנאצים פספסו את המדען המטורף שיכול היה לשנות את גורלם וגורל המלחמה, יש מי שהיום מפספס את מה שנהיה מהקבוצה הנהדרת שקוראים לה פיניקס סאנס.

רבים האמינו בקיץ שהסאנס הולכים להשתפר העונה. וזה לא דבר כל-כך מסובך לעשות אחרי עונה של 19 ניצחונות והמאזן הכי חלש במערב. אבל אף אחד כמעט לא תיאר שהקבוצה הזו תשתנה העונה בכמעט 180 מעלות ותהפוך להיות אחת הקבוצות היותר כיפיות לצפייה ואיכותיות ברמתן שיש לליגה להציע. גם היום, תשעה משחקים בתוך העונה, כשהסאנס עומדים על 66% אחוזי הצלחה, יש שטוענים שזה זמני ובקרוב הם יתרסקו אל קרקעית הליגה אבל זה הרי אותם אנשים שלא האמינו שהם מסוגלים לנצח את הקליפרס ואת פילדלפיה ולמתוח את דנבר במשחק חוץ קשה. פיניקס, כמו מעבורת חלל, מסוגלת העונה לעוף ממש גבוה וגם אם היא לא תפרוץ את האטמוספירה – היא עדיין יכולה להגיע רחוק יותר ממה שמישהו דמיין.

הסאנס משלבים השנה בין וטרנים איכותיים ולוחמניים כמו רוביו וביינס, שחקנים צעירים ושאפתניים כמו קלי אוברה וצמד הג'ונסונים, שחקנים מוחמצים שבאים להוכיח אחרת כמו קמינסקי ושאריץ' לכוכב בהתהוות כמו דווין בוקר. וזה נראה טוב, אפילו בלי הבחירה מספר 1 בדראפט של שנה שעברה, דאנדרה אייטון שמושעה על שימוש בסמים. הסאנס השתפרו בצורה משמעותית בהגנה (מדורגים במקום התשיעי בליגה), נראים נהדר בהתקפה (מקום חמישי בליגה) ובעיקר מפגינים מספיק נחישות וגאוות יחידה, תחת המאמן המצוין מונטה וויליאמס. הם בהחלט עפים בינתיים ויש סיכוי לא רע שבקרוב נתרגל לגבהים שהם נמצאים בהם.

הלילה יכולים הסאנס להגיע לגובה נוסף כשיפגשו את מוליכת המערב, לוס אנג'לס לייקרס. הקבוצה מעיר המלאכים מגיעה אחרי שרצף שבעת הניצחונות שלה נקטע בשל הפסד מפתיע לטורונטו ראפטורס נטולת לאורי ואיבאקה. על הלייקרס כבר כתבתי כאן לפני יומיים ולמרות ההפסד הדברים עדיין נכונים – מדובר בקבוצה רצינית שבאה לעבוד קשה ויש לה מספיק כשרון וניסיון בשביל לתת ללברון עוד אליפות לרפרטואר.

מול פיניקס, שתנסה ללמוד מהראפטורס ולרוץ מול הלייקרס הכבדים בכל הזדמנות, אנחנו אמורים לראות עד כמה הלייקרס מסוגלים גם להתמודד עם דברים קצת שונים שלא משחקים להם לידיים (שלום מיאמי היט…) והאם מה שראינו מול האלופה, היה רק מקרה שלא אמור להעיד על ההמשך. ובכלל, ביקור של החבורה מהוליווד במדבר באריזונה תמיד לוחצת על בלוטות הנוסטלגיה ומעניין לראות שבדיוק עשר עונות אחרי הפעם האחרונה ששתיהן נפגשו בגמר המערב, שתיהן חוזרות לעניינים ממש באותה שנה.  יהיה מעניין הלילה, אם תתעוררו בגלל אזעקה, תפתחו טלוויזיה.

ומה עוד צפוי לנו הלילה?

Post Up:

4:00: דנבר נאגטס (2-7) – אטלנטה הוקס (6-3)

ההוקס ברצף של הפסדים (שלושה), הנאגטס ברצף ניצחונות (ארבעה). אז למה בכל זאת זה משחק מעניין? א. כי הכל יחסי. וב. כי יום אחד, לא רחוק מהיום, זה יהיה אחד הקרבות הטובים בליגה, אז שווה להתכונן.

4:00: יוטה ג'אז (3-7) – ברוקלין נטס (5-4)

עם הצהרות צריכים להיות זהירים, אבל אפשר בכל זאת לומר – יוטה פתחה את העונה טוב. במקרה של ברוקלין, ההצהרה הרבה יותר ברורה, זה מאכזב בינתיים. ובכל זאת, משחק בין השתיים יכול להוציא לא מעט מתח. ואני מאמין שכך יהיה.

5:00: סקרמנטו קינגס (6-3) – פורטלנד טרייל בלייזרס ((6-4)

לקינגס שניצחו שלושה מארבעת המשחקים האחרונים יש הזדמנות לחזור לעניינים במשחק הערב אבל לצערם, בדיוק עכשיו די'ארון פוקס נפצע וייעדר כחודש. אבל האמת, מול פורטלנד הבינונית משהו (המבצע לא כולל את לילארד), הם עשויים להסתדר הלילה גם בלעדיו.

Post Down:

2:00: אינדיאנה פייסרס (4-6) – אוקלהומה סיטי ת'אנדר (6-4)

דרבי הקבוצות של סאבוניס ג'וניור צפוי להיות עוד משחק בדרכה של אינדיאנה בחזרה לצמרת המזרח. ואת כל זה הם עושים בלי אולדיפו וטרנר. בהחלט כבוד לנייט מקמילן וצוותו. או תעודת עניות למזרח. אתם תחליטו.

2:00: פילדלפיה 76' (3-6) – קליבלנד קאבלירס (5-4)

ואם כבר דיברנו על תעודות עניות למזרח, אז קליבלנד כרגע קבוצת פליאוף. פילדלפיה מצידה, שמחה לשוב לשחק מול קבוצות מאזור החיוג שלה, דבר שיעזור לה לשפר את המאזן.

2:30: מיאמי היט (3-6) – דטרויט פיסטונס (7-4)

אחרי שסיבוב במערב ערער קצת את ביטחונה, מיאמי חוזרת הביתה ותפגוש את דטרויט שלא רק שמגיעה נטולת רכזים ובסגל קצר מאוד, אלא גם מגיעה בבק טו בק ועם הכי הרבה משחקים בליגה. וזו סיבה לניצחון בשביל ההיט.

3:00: שיקגו בולס (7-3) – ניו יורק ניקס (8-2)

הניקס הפתיעו בדאלאס בשבת אבל חזרו לסורם עם תבוסה ביתית לקליבלנד. הבולס ניצחו את אטלנטה וכעונש חטפו מיוסטון. הלילה שתי הקבוצות יהיו העונש האחת של השנייה ובעיקר של האוהדים של שתיהן.

9 תגובות

  1. פריוויוק (פריוויו פינוק) אדיר!
    פיניקס אמנם הפסידו אבל אני בהחלט אופטימי ומאמין שהחזרה של אייטון בעוד כחודש תעשה להם טוב.
    רחמנות על סקרמנטו. כמה פציעות…אולי לפחות תצא להם מזה עוד בחירת דראפט טובה.

    1. 1+
      עדיף לא לצפות מהמלכים שלא ליפול מהציפיות. (מתוך אהבה אליך אני כותב) שנים ארוכות של אכזבות חוץ מאשתקד.

  2. תודה זעפרני. באמת פיניקס היתה צמודה ואפילו הובילה כמעט עד הסוף, ואז לברון וקוזמה פתאום שמו כמה שלשות וזה נגמר. פיניקס מצוינת וזוכה לפירסום בכל מקום ובצדק. רק שאייטון (איטונג)יחזור והם על הסוס.
    לגבי הסיפור אני לא בטוח עד כמה פיתוח המטוס היה אפשרי בשנות ה 40, הטכנולוגיה היתה פחות מתקדמת, אותו דבר לגבי הפצצה, הגרמנים לא היו מסוגלים לפתח אותה בזמן מבחינה מדעית וטכנולוגית. אם היו מסוגלים הם היו עושים את זה, עכבות הרי לא היו להם.

    1. חסכת לי קריאה. תודה
      אחח חבל מקווה פיניקס עוד ינצחו ינצחו אותם. תגובה מעניינת

  3. יאיר מפנק אותנו כאב מופלא לילדים צמאים לסיפור טוב. פנטסתי כבר שנים.
    תבורך האביר יאיר?????

  4. סיפור מדהים, כל קורא חושב שזו הזיה המטוס/חצי חללית או כמעט עבם, גם אני שמאמין בדברים מעבר להגיון, והנה עוד פעם ניצחו את השכל הלוגי והוכיחו ששכלנו מרמה אותנו.
    כמו שלפיניקס יש סיכוי מול חוסר אמון של הסקפטים,
    לדעתי הסאנס עוברים לפחות סיבוב בפלייאוף אם לא הרבה יותר

    1. ? בהחלט זו היתה מזימה נגד הניקס, (אנא המשך עם חוש ההומור המופלא מאד שלך)

  5. נפלא כרגיל יאיר, באמת שמה חסר לנו זה שפיניקס יעשו פלייאוף ואז נגיד שראינו הכל בעולם הזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם