הכדורסל מגיע לסין: אליפות העולם יוצאת לדרך בשבת (חלק ראשון)

אליפות העולם בכדורסל שתפתח בשבת סין היא כנראה לא הטורניר הכי מעניין בתולדות הכדור וגם השעות בהן המשחקים ישוחקו הן קשות לצפייה, אבל זו לא סיבה לא להכין אתכם לטורניר... יאיר זעפרני עם חלק א' של הפריוויו למונדובסקט 2019.

נכון, אליפות העולם בכדורסל שתפתח ביום שבת הקרוב בסין היא לא משאת נפשם של חובבי הכדור הכתום. בעולם בו אנחנו נחשפים 8 חודשים בשנה לכדורסל מהליגה הטובה בעולם או אפילו ליורוליג, שרמתה גבוהה בהרבה מהאיכות הממוצעת במשחקי הנבחרות העולמיים, הכדורסל שיגיע מסין בשבועות הבאים הוא בוודאי לא בטופ. אבל בחיים המודרניים הכל נמדד באלטרנטיבות ובהתחשב בעובדה שאין כדורסל בשום מקום אחר על הגלובוס כמעט בזמן הזה ובכך שבקיץ 2019 לא היה שום טורניר גדול בשום ענף משמעותי, אין לנו אלא לנסות לעשות מהלימון לימונדה ולקוות לטורניר איכותי, מעניין וכזה שרק יפתיע אותנו לטובה.

ובשביל שאתם תהיו חלק מזה, כדאי מאוד להכין אתכם לקראת הבאות ולנסות לעזור לכם להבין מי נגד מי, מתי, איך ומדוע. אז קדימה, נוסעים לסין!

*

לפני שנתחיל בסקירת הנבחרות, שתגיע בחלק הבא, נקדיש את החלק הנוכחי לענות על כמה שאלות שיעזרו לכם להבין על מה מדובר:

מתי זה קורה?

אליפות העולם בסין תפתח כאמור בשבת הקרובה ותינעל במשחק הגמר שייערך בבייג'ינג' ב-15 בספטמבר. חצאי הגמר ייערכו יומיים קודם לכן ב-13 בספטמבר, רבעי הגמר ב-10 וב-11 ועד אז הנבחרות יעבירו את הזמן בשני שלבי בתים שיחלקו את העולם ואותן לנבחרות טובות יותר וטובות פחות.

מבחינת שעות המשחקים אז אם אתם כמו רוב בני האדם, עובדים או לומדים בשעות היום אז האליפות הזו היא פחות בשבילכם. המשחקים הראשונים ישוחקו בשעות הבוקר בישראל 10:30 ו11:00 (15:30 ו16:00 בשעון סין, שכידוע, או שלא, אין בו אזורי זמן וכולו מכוון על פי שעון עיר הבירה). המשחקים המאוחרים יותר ישוחקו בשעות 14:30, 15:00 ו15:30 שעון ישראל (19:30, 20:00 ו20:30 שעון מקומי) ואילו משחק הגמר ישוחק ב-15:00 שעון ישראל.

איפה זה קורה?

אז כמו שכבר הבנתם, אליפות העולם בסין תיערך במדינה המאוכלסת ביותר בתבל … סין!.

לא פחות משמונה אלומות, כולם עם למעלה מ11,500 מושבים יארחו את האליפות כאשר חצאי הגמר והגמר ישוחקו בווקסונג ספורט סנטר בבירה בייג'ינג'. שנחאי, נאנג'ינג', ווהאן, דונגגוואן, פושאן, שנג'ן וגונג'זו יארחו את שאר המשחקים שכולם ייערכו בחלקה המזרחי של המדינה, רחוק מאזורי הספר הבלתי מטופחים שלה (4 הערים האחרונות המצוינות נמצאות באזור העשיר והמפותח ביותר שבדרום-מזרח המדינה בקנטון גואנגדונג)

מי הנבחרות באליפות?

32 נבחרות ישחקו באליפות הקרובה. 12 מהן מגיעות מאירופה, 8 מאסיה ואוקיאניה (כולל המארחת סין),7 מיבשת אמריקה (שבניגוד לכדורגל לא מחולקת לצפון ודרום מבחינת ההתנהלות הארגונית ומשחקי המוקדמות) ו-5 נבחרות אפריקאיות.

בניגוד לעבר, כל הנבחרות להוציא את המארחת סין, עברו מוקדמות (כמה וכמה שלבים למען האמת) בשביל להגיע לטורניר. כן, אפילו האמריקאים, נאלצו לכתת את רגליהם בשני סיבובים מרגיזים במשך שנתיים, בחורף, בקיץ, בסתיו ובאביב, בשביל להגיע לטורניר ושלחו למשימה נבחרת של שחקני ג'י-ליג מאומנת בידי סטן ואן גנדי שצלחה את המשימה ללא בעיות מיוחדות.

סה"כ עברו את שלבי הנבחרות 114 נבחרות שונות (חלקן הודחו עוד בשלב המוקדמות למוקדמות) ובתוכן כמובן נבחרת ישראל שנכשלה להפעיל מסיבוב המוקדמות השני והמכריע שסיימה חמישית מתוך שש נבחרות בבית שכלל את גרמניה, יוון, סרביה (השלוש שהעפילו), גיאורגיה ואסטוניה.

הנבחרות החזקות בטורניר הן כמובן ארצות הברית, קנדה, ברזיל וארגנטינה שייצגו את אמריקה; ספרד, צרפת, סרביה, יוון וליטא שייצגו את אירופה (אבל אל תפסלו לרגע את איטליה שעשויה להפתיע); אוסטרליה שתייצג את אוקיאניה ואסיה (וכבר ניצחה בהכנה את ארצות הברית) ואולי ניגריה, שמאמינה ביכולתה להיות הסוס הלבן של האליפות.

ומי לא תיקח חלק באליפות?

אז על ישראל כבר דיברנו אבל האמת היא שאין כאן הפתעה לאור זה שהנבחרת השתתפה באליפות פעמיים בלבד בתולדותיה ב-1954 וב-1986. בין הנבחרות האחרות שייעדרו תבלוט מעל כולן אלופת אירופה נבחרת סלובניה, שלא שלחה את שחקניה הטובים ביותר (דראגיץ', דונצ'יץ', רנדולף) למוקדמות והודחה במאזן מאכזב של 9-3 ומקום אחרון מבין 6. גם לטביה, שמאוד התקדמה בשנים האחרונות, קרואטיה שידעה ימים יותר טובים בכדורסל שלה ומקסיקו, שסיימה את אליפות אמריקה האחרונה במקום השלישי, יחסרו. נבחרת נוספת שלא תהיה באליפות ומי יודע, אולי בעתיד תהפוך להיות כוח עולה בכדורסל העולמי היא קמרון שבלי כוכביה ג'ואל אמביד, פסקל סיאקם, לוק א'מבה מוטה ודי.ג'י סטורברי לא הצליחה לצלוח את המוקדמות ופספסה את הכרטיס לאליפות ברגע האחרון.

מה השיטה?

אם אתם כבר מכירים את פיב"א אז אתם בטח יודעים שדבר אחד בטוח – אם אפשר לסבך את השיטה אז למה לא?!. ואכן, במקום להשתמש במספר הכל-כך סימפטי ומתחלק הזה של 32 נבחרות ולחכות את השיטה של מונדיאל הכדורגל, החליטו בפיב"א להתחכם כדרכם והגו את השיטה הבאה:

בסיבוב הראשון ישחקו הנבחרות ב-8 בתים של 4 נבחרות כאשר השתיים הראשונות יעפילו לשלב הבא.

בסיבוב השני תשחק כל אחת מהנבחרות נגד השתיים שסיימו ראשונות בבית המקביל, כאשר התוצאות מהסיבוב הראשון נגררות לסיבוב השני. השתיים הראשונות בכל בית מרובע חדש כזה (אלו שלמעשה יש להן את המאזן הטוב ביותר בשני הסיבובים) יעפילו לרבע הגמר ומשם נוק אאוט עד לסיום (כולל משחקי דירוג על כל אחד מהמקומות 3-4 ו-5-8).

וזהו? מה פתאום?!, כי גם שתי הנבחרות שיפסידו בסיבוב הראשון לא יסיימו את חלקן בכך וימשיכו למשחקי הדירוג 17-32. ממש כמו במקרה של המנצחות בסיבוב הראשון שתי המפסידות יגררו את התוצאות שלהן לשלב הניחומים שם הן ישחקו בבית מרובע עם שתי המפסידות מהבית המקביל. כאשר מי אלו שיסיימו ראשונות בבתים האלו יסיימו את הטורניר במקומות 17-20, אלו שיסיימו שניות יזכו בדירוג 21-24, השלישיות יסווגו כ-25-28 והאחרונות יתבזו עם מקומות 29-32.

ואם תהיתם מדוע השיטה הזו ולמה להתעלל בגוויות הנבחרות המפסידות? אז התשובה טמונה בכך שבשנה הבאה יש אולימפיאדה ומכיוון שאין זמן למוקדמות אולימפיים האליפות הנוכחית משמשת כמוקדמות האלו. שתי הנבחרות האירופאיות שידורגו במקום הגבוהה ביותר באליפות, שתי הנבחרות מאמריקה שידורגו כנ"ל וכן הנבחרות הטובות ביותר מאוקיאניה, אפריקה ואסיה, יעפילו לאולימפיאדה ישירות. האחרות, לפי דירוגן, ישוחקו בטורניר המוקדמות האולימפי שייערך בקיץ הבא ובו יחולקו הנבחרות ל-4 בתים של 4 כשאחת מכל בית תעפיל למשחקים האולימפיים. נבחרת יפן, שתארח את המשחקים האולימפיים פתורה מהחישובים הנ"ל…

לאיזה שחקנים כדאי לשים לב?

זה כנראה הולך להיות הטורניר הראשון מזה עידנים  בו השחקנים הבולטים בטורניר לא בהכרח יהיו אמריקאים. (הפעם האחרונה, אם ממש מעניין אתכם לדעת הייתה ב-1998, שנה בה בשל השביתה ב-NBA, שלחה ארצות הברית נבחרת של שחקנים שמשחקים באירופה לטורניר).

מי שאמורים לתפוס את מירב תשומת הלב הם דווקא שני אירופאיים – הראשון, ה-MVP הטרי של הליגה, יאניס אנדקטומבו שייצג את יוון, והשני, ה-MVP של הליג פאס, ניקולה יוקיץ' שישחק בשורות סרביה. בארצות הברית השמות הבולטים הם אלו של קמבה ווקר, קריס מידלטון ודונובן מיטשל כשגם החבורה הצעירה של בוסטון ג'יילן בראון, מרקוס סמארט וג'ייסון טייטום שם. עוד שמות שאמורים לבלוט – האולסטארים רודי גובר ההגנתי מנבחרת צרפת  (שיחד עם חבריו לסגל אוון פורנייה וננדו דה קולו, ואולי גם ניקולה באטום אם יתעורר מתרדמתו, עשויים לקרוא תיגר על התואר) וניק ווצ'ביץ' ההתקפי שבכל קיץ כמעט נמצא שם בשביל נבחרת מונטנגרו וכן האלוף הטרי מארק גאסול שירש את אחיו פאו כמנהיג של נבחרת ספרד (שתציג לראווה בנוסף אליו גם את ריקי רוביו, סרחיו יוי והאחים הרננגומז). שמות נוספים ראויים לציון הם בוגדן בוגדנוביץ' ונמנייה בייליצה הסקרמנטואים שיסייעו ליוקיץ' בנבחרת סרביה; ארסן איליאסיבה וצ'די עוסמאן הטורקיים (וגם סקוטי ווילביקין אם אתם אוהבים את השכונה שהוא מנהל); אל פארוק אמינו וג'וש אוקגי הניגריים והחבורה הקשוחה מאוסטרליה שכוללת את פטי מילס, ארון ביינס, אנדרו בוגוט, מת'יו דלבדובה וג'ו אינגלס. ויש עוד כמה ששווה להזכיר, כי אם צריך להמר על מועמד למצטיין הטורניר לא הייתי פוסל את דניס שרודר, שנושא את הנבחרת הגרמנית על גבו מזה שנים ומתייצב כמובן גם למשימה הזו (לעומת כולם הוא שיחק במוקדמות), רוי הצ'ימורה, בחירה מספר 9 של הוויזארדס בדראפט האחרון שעושה שמות במשחקי הכנה (ביוטיוב למטה הוא מתעלל בגרמניה), יונאס ולנצ'יונאס שחוגג בצבע של נבחרת ליטא (יחד עם תאום המגדל שלו, דומנטאס סאבוניס) ודנילו גלינארי, שיחד עם בלינלי חברו הולך לעשות חגיגת סלים במדי נבחרת איטליה.

בגזרת המאמנים שווה לציין שניים עם אליפות NBA  ברפרטואר – גרג פופוביץ' שיוביל לראשונה את נבחרת ארצות הברית והאלוף הטרי, ניק נרס שייאמן את הנבחרת הקנדית.  סרחיו סקורליו מספרד, סשה ג'ורג'ביץ' מסרביה ווינסנט קולה מצרפת יהיו המנוסים ביותר בנבחרתם באליפות, אלכסנדר פטרוביץ'  המנוסה יפתיע על הקווים של נבחרת ברזיל וגם נציגות ישראלית יש בין המאמנים עם ננו גינזבורג שיקווה להמשיך ולעשות חיל כמאמן נבחרת צ'כיה.

איפה רואים את זה?

המשחקים ישודרו בערוצי הספורט השונים של ספורט 5 אבל אם אתם לא בעניין של צפייה ישירה או מאוד חובבים את הקונספט הסטרימי של ליג פאס וכיוצא באלו, אני מציע להתחבר לפיב"א לייב בסקטבול TV, ותמורת 8 דולרים תוכלו לראות כל משחק מהאליפות בכל רגע נתון.

7 תגובות

  1. מצוין תודה רבה אני בנאלי וצפוי והולך עם האמריקאים למרות כל האלה שלא טרחו להגיע.

  2. תודה על המאמץ, והכתיבה, כרגיל, מצוינת.
    באמת חבל שעידן הנבחרות כבר מאחורינו

  3. תודה רבה מאסטרו. האליפות זו לא האולימפיאדה אבל גם זה לא רע.
    אני הולך עם הצרפתים

  4. תודה יאיר.
    זה טורניר גדול וארוך לכן יהיה קשה לשמר מתח לכל אורכו. נראה אם המארגנים יצליחו

  5. יאללה צ'כיה מלחמה !!!!
    ננו המלך (והנקודה הישראלית היחידה בטורניר)
    🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם