עומרNBA: אמן הכדרור

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (על הגופיה של השחקן לספירה (של העומר) עם מי שסלל את הדרך למלהטטי כדור רבים בדורות הבאים, האיש ואחד מאגדות ה-NBA - פיסטול פיט.

היום שבעה ימים לעומר.

הליגה היום מורכבת מהרבה שואו. ברור שגם הרמה של המשחק היום הרבה יותר גבוהה ממה שהייתה פעם אבל היום המשחק בא גם לתת שואו. כמובן שזה לא תמיד היה ככה ויש המון שחקנים שתרמו לזה. כולם יודעים לדבר על ד"ר ג׳יי שהכניס את הדאנקים ואת מג׳יק שהכניס את המסירות המיוחדות. אבל היה שחקן שהיה יותר פלאשי משניהם ביחד, והרבה מהזוהר של המשחק היום הגיע (גם) בגללו. היום נדבר על פיט מארביץ׳.

פיט נולד בפנסילבניה לאבא שהיה מאמן כדורסל ושחקן עבר. האגדות מספרות שכבר בגיל שנתיים האבא הצמיד לבן כדורסל ליד ומאז הכדור לא זז משם. בגיל 7 התחיל ללמד אותו את יסודות המשחק. הוא התאמן עם פיט שעות רבות כל יום על כדרורים, שליטה בכדור מסירות, הטעיות, וזריקות מטווח רחוק.בתיכון קיבל את הכינוי 'פיסטול פיט' מכיוון שהיה זורק מהמותן בצורה שהזכירה שליפת אקדח. הוא כיכב בתיכון וקיבל הצעות ממכללות רבות.פיט התלבט לאיזו מכללה ללכת אבל לפני תחילת השנה אביו התחיל לאמן את לואיזיאנה סטייט ופיט הלך לשחק תחת אביו.

עקב חוקים של ליגת המכללות לא יכל פיט לשחק בשנתו הראשונה בליגה של הגדולים אבל גם בליגה של הפרשמנים הוא כיכב. בשלושת שנותיו במכללה המשיך פיט לככב וקבע מספר שיאי קליעה שמחזיקים עד ימינו. המרשים ביותר הוא ממוצע של 44 נק' למשחק במהלך כל קריירת המכללות שלו. וזה מרשים עוד יותר אם לוקחים בחשבון שהוא לא הורשה לשחק בעונתו הראשונה, ששעון ה-24 עוד לא היה קיים במכללות ושקו השלוש עוד לא היה.

על הנקודה השלישית שווה להתעכב רגע. פיסטול פיט זרק מטווח שהיום היינו קוראים לו שלשה פשוט אך אז הוא לא היה קיים. ביל סימונס טוען שפיסטול פיט הוא השחקן שהפסיד הכי הרבה מהעובדה שלא היה את השלשה. דייל בראון עשה שוט צ׳ארט של כל הזריקות של פיסטול פיט במכללות והגיע למסקנה שאם היה קו שלוש פיט היה מגיע לממוצע של 57(!!!!) נק' למשחק בקריירת המכללות שלו.למרות המספרים ההיסטוריים של פיט קבוצתו לא הגיעה לטורניר המכללות בכל שנותיו שם, יש לציין עם זאת שלואיזיאנה סטייט היא אוניברסיטה לא נחשבת בכדורסל המכללות ולפיסטול פיט לא היו שחקנים ברמה גבוהה כדי לסייע לו.

לאחר 4 שנים במכללה יצא פיסטול פיט לדראפט. הוא נבחר בדראפט 1970 במקום השלישי ע"י ההוקס. המעבר מהקולג׳ לא היה קל לפיסטול פיט והוא לא הסתדר עם כוכבי הקבוצה לו הדסון וולט בלמי. למרות זאת פיט סיים עם ממוצע של 23 נק' ונבחר לחמישיית הרוקיז של העונה. ההוקס הודחו בסיבוב הראשון ע"י הניקס.מארביץ׳ המשיך להשתפר אבל גם בשתי העונות הבאות ההוקס הודחו בסיבוב הראשון.

בסוף עונת 73/74 עבר לניו אורלינס ג׳אז. בעונתו הראשונה ירדה יכולתו של מארביץ׳ והקבוצה סיימה במקום האחרון.בעונת 75/76 פיט חזר להראות יכולת גבוהה ונבחר לחמישיית העונה.עונת 76/77 הייתה עונת השיא של מאבריץ׳. מארביץ׳ סיים את העונה עם ממוצע של 31 נק'. באותה עונה קלע מארביץ׳ 68 נק' במשחק, הכי הרבה נקודות שנקלעו ע"י גארד עד אותה תקופה. בעונת 77/78 כחלק מהאולסטאר התחרה בתחרות חיובים. הוא ניצח את כולם בפער עד שהגיע לגמר שם לא שיחק עקב פציעה. זו הייתה סיום תקופת הזוהר של פיט. בעונות שלאחר מכן הוא היה פצוע ולא הצליח להגשים את חלומו לקחת אליפות.

שני ראיונות זכורים מאותה תקופה. בראשון אמר שהוא מוכן להגיע עד למאדים בשביל אליפות. בשני הוא אמר שהוא לא רוצה לשחק עד גיל 40 ואז למות מהתקף לב. בעונת 79/80 הוחתם ע"י הסלטיקס. בעונתו האחרונה נכנס קו השלוש ופיט קלע 10 שלשות באותה עונה מתוך 15 ניסיונות. אומנם זה מדגם קטן אך זה הראה את יכולותיו המרשימות בתחום. בסיום אותה עונה פרש פיסטול פיט מכדורסל עקב פציעות מרובות. אם רק היה מחכה עונה נוספת היה זוכה עם בוסטון סלטיקס באליפות שכ"כ רצה.

לאחר פרישתו התבודד פיט, נהיה דכאוני ושתיין וחיפש את האמת, לסיום הוא נהיה אוונגליסט.ב-1988 שיחק כדורסל עם חברים מהכנסייה. במהלך המשחק התמוטט פיט ולאחר פעולות החייאה נאלצו הרופאים לקבוע את מותו בגיל 40 מהתקף לב…

פיסטול פיט היה אחד השחקנים המלהיבים ביותר שעלו על מגרש הכדורסל. היו לו יכולות כדרור ומסירה מדהימות ויכולות קליעה שנראו כאילו נלקחו מהארלם גלובטרוטרס. הוא היה קולע על שומרים, הפוך ומהצד ובכל דרך אפשרית. פיט השקיע את כל כולו במשחק והתאמן ללא הפסקה כדי לשפר את האספקטים. הוא היה חלוץ בקליעה מרחוק ואם קו בשלוש היה נכנס מוקדם יותר כנראה היה נזכר כגדול יותר.ייתכן שהפלאשיות שלו והרצון שלו לעשות את המסירה הכי מיוחדת, הכדרור המעניין או הזריקה המגניבה מנעו ממנו, יחד עם הפציעות המרובות בברכיו לזכות בתארים אישיים וקבוצתיים. אבל למרות כל זאת באותם ימים שהכדורסל עוד היה אפור פיסטול פיט היה נקודת אור שכולם היו צריכים.

אז כשתראו את ג'ייסון וויליאמס עושה את המסירה עם המרפק, את נאש מוסר מאחורי הגב, את קרי זורק מהלוגו ואת קיירי עושה קרוסים עד אינסוף, תיזכרו בפיסטול פיט ותגידו לו תודה על שהיה אבן דרך משמעותית באיך שהמשחק נראה היום. ותעשו לעצמכם טובה תראו את הסרטונים ותרימו לחיים (כי מותר!) לזכר פיט מארביץ'

הישגי קריירה:

5 פעמים במשחק האולסטאר של ה-NBA‏ (1973–1974, 1977–1979)
2 פעמים חמישיית העונה הראשונה‏ (1976–1977)
2 פעמים חמישיית העונה השנייה (1973, 1978)
חמישיית הרוקיז של העונה ב-NBA‏ (1971)
זוכה פרס נייסמית' (1970)
אחד מ-50 השחקנים הגדולים בתולדות ה-NBA
גופייתו עם המספר 7 הופרשה על ידי יוטה ג'אז וניו אורלינס פליקנס
גופייתו עם המספר 44 הופרשה על ידי אטלנטה הוקס

2 תגובות

  1. תודה נהדר.
    אחד השחקנים שאני הכי מצטער שלא יצא לי לראות.

  2. ואווו מאמר נפלא על שחקן ענק.
    לדעתי הכי טוב שראיתי אי פעם .

    שחקן קבוצתי מושלם וקלעי מדהים .

    תודה רבה על מאמר מצויין בעברית .
    (חיוך )

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם