עומרNBA: הרבה יותר מרכז טהור

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הספירה (של העומר) לסיפרה (של השחקן) על שחקן כמוהו לא עושים יותר היום - רכז טהור, שחקן נשמה, ילד רע ובעיקר, אחד שעשה הכל בשביל לנצח.

לכל הפוסטים של עומרNBA

היום אחד עשר יום לעומר.

כמעט אין רכזים טהורים היום בליגה. אל תבינו אותי לא נכון, יש המון רכזים מדהימים היום אבל רכזים שקודם כל מחפשים את המסירה, רכזים שכל המשחק עובר דרכם, שהם מנהלים את ההתקפה? העידן הזה נגמר.
זה קשור גם לוורסטיליות של השחקנים, גולדן סטייט לא צריכה שכל ההתקפה תעבור דרך קרי כי כל אחד שם יכול להוביל כדור ולנהל משחק.
אבל היום נחזור טיפה אחורה בזמן לעידן שהיו עדיין רכזים טהורים והיום נדבר על אחד מאותם רכזים. היום נדבר על אייזאה תומאס.

אייזאה תומאס נולד בשיקאגו והיה הצעיר מבין תשעה אחים. לאחר הלידה התגרשו אביו ואמו ואימו גידלה לבד אותו ואת אחיו.
תומאס כיכב כבר מהתיכון ואף הוביל את קבוצתו לגמר המדינה.

בקולג' בחר אייזאה לשחק עבור האינידאנה הויסירס, ותחת מאמנם הקשוח בוב נייט.
נייט היה ידוע כמאמן שצועק רבות על שחקניו והיו שמועות שהוא אף הרביץ להם. תומאס בחר ללכת בכל זאת לשחק תחתיו כי הוא האמין שזה ישפר אותו כשחקן.
אייזאה צדק, למרות שההתחלה הייתה פחות חלקה מגושניק בספירת העומר, נייט שיפר את המשחק של אייזאה ובשנתו השנייה זכתה הקבוצה בטורניר המכללות.

לאחר שנתו השנייה בחר אייזאה לצאת לדראפט. הוא נבחר במקום השני בדראפט 1981 ע"י הדטרויט פיסטונס.
כבר מההתחלה כיכב תומאס. הוא נבחר לפתוח בחמישיית המזרח באול-סטאר, ונבחר לחמישיית הרוקי של העונה.
בעונה שלאחר מכן נבחר תומאס לחמישייה השנייה של העונה.

בעונת 83/84 הגיעה אייזאה לראשונה לפלייאוף עם הפיסטונס שם הפסידו בסיבוב הראשון לניקס.
אייזאה נבחר באותה עונה לחמישייה הראשונה
בעונה שלאחר מכן התחילה יריבות מרה אצל אייזאה. לליגה הגיע רוקי חדש בשם מייקל ג'ורדן שנבחר לפתוח במשחק האולסטאר לצד אייזאה. לטענתם של הכוכבים מייקל היה שחצן ולא דיבר איתם והם החליטו להעניש אותו וכמעט לא מסרו לו במהלך המשחק. מייקל אמר שזה אשמתו ושהוא התרגש אבל שם התחילו לנבוט זרעי היריבות.
באותה עונה הפיסטונס העפילו הפיסטונס לסיבוב השני אך הודחו ע"י האלופה היוצאת בוסטון סלטיקס.

בעונת 87/88 פגשו הפיסטונס בגמר המזרח את הבולס. ג'ורדן כבר לא היה רק כוכב מבטיח אלא כבר היה נחשב לשחקן מוביל בליגה. הבאד בויז היו חייבים למצוא דרך לעצור את ג'ורדן ומאמנם צ'אק דיילי הגה את השיטה שלימים תיקרא בתור 'חוקי ג'ורדן'. אייזאה תומאס הגדיר אותה כסודית יותר מהנוסחה של קוקה קולה. הרעיון היה הגנה מתחלפת על ג'ורדן עם המון דאבל טים ועזרה ובעיקר עם – אין דרך אחרת לתאר את זה – פשוט מכות. השיטה עבדה והתישה את ג'ורדן הן בצד המנטלי והן בצד הפיזי ולמרות שהיה טוב בסדרה היכולת הייתה נמוכה יותר מהעונה הרגילה והבאד בויז ניצחו ב-5 משחקים.
בגמר הליגה פגשו הפיסטונס את הלייקרס. במשחק מספר 6 שהפיסטונס מובילים 3-2 בסדרה, איייזיאה הציג תצוגה מעולה כמו בכל הסדרה אבל בסוף הרבע השלישי הוא נקע את הקרסול. הוא ניסה לקום ופשוט קרס והצוות המקצועי פינה אותו לספסל.
חברו לקבוצה ג'ו דומארס אמר שהוא לא יודע איך אייזיאה ישים את הנעל שלו ובטח שהוא לא יוכל לשחק. אך לאחר 35 שניות חזר אייזיאה למגרש כשהוא מדדה על רגל אחת. אייזיאה המשיך להציג יכולת מדהימה וקלע עוד 25 נק' עד סוף המשחק במה שנחשב לאחת מהתצוגות הגדולות ביותר של שחקן בגמר הליגה. למרות היכולת הטובה של תומאס הפיסטונס הפסידו את הגמר ב7 משחקים.

בעונה שלאחר מכן הפיסטונס הדיחו את הבולס ב6 משחקים בגמר הליגה כשהם ממשיכים להציג הגנה קשוחה. בגמר הליגה פגשו הבאד בויז שוב את הלייקרס ונקמו בהם בסוויפ מהדהד וזכו באליפות הראשונה בתולדות הפרנצ'ייז. בעקבות הניצחון זכה אייזיאה תומאס (המודרני/הנמוך) בשמו. אביו שהיה אוהד לייקרס מושבע הפסיד בהתערבות על מי ינצח בסדרה.

בעונת 89/90 פגשו הפיסטונס שוב את הבולס בגמר המזרח וניצחו אותם ב7 משחקים.
בגמר הליגה פגשו הבאד בויז את פורטלנד וניצחו אותם ב5 משחקים. אייזיאה תומאס כיכב במהלך כל הסדרה וזכה בתואר ה-MVP finals.
בעונה שלאחר מכן פגשו הפיסטונס שוב את הבולס ברבע הגמר אבל שיפור ביכולת של מייקל ושחיקה בכישרון של הפיסטונס הובילו את הבולס לנצח את הסדרה בסוויפ, שסימן את סוף השליטה של דטרויט במזרח ואת סוף עידן הבאד בויז.

ג'ורדן לא שכח לאייזיאה את המרורים שהוא והבאד בויז האכילו אותו, ושהוקמה הדרים טים ב1992 ג'ורדן הטיל וטו על זימון של אייזיאה לנבחרת.
בשנת 1994 פרש אייזיאה ממשחק עקב פציעות.
לאחר פרישתו אימן אייזיאה את הפייסרס ואת הניקס אבל לא נחל הצלחה גדולה בשני המועדונים.
בשנת 2006 נבחר תומאס להיכל התהילה.

אייזיאה תומאס היה חלק מעידן שלא יחזור, לפחות לא בקרוב.
הוא היה קלע מחונן, מוסר נפלא, רכז בחסד, אבל יותר מכל היה איש של המון עבודה קשה ורצון תמידי להשתפר.
המחויבות הטוטאלית שלו לקבוצה היא דבר שלא רואים היום.
אז הוא לא היה הרכז הכי טוב שדרך בליגה, והייתה המון ביקורת על המשחק הקשוח מדיי שלו ושל הבאד בויז אבל כמו יריביו ג'ורדן, אייזיאה היה מוכן לעשות הכל, אבל הכל כדי לנצח.
ואם אתם לא מאמינים לי פשוט תראו את התקציר ממשחק 6 האגדי שלו.

הישגי קריירה:
2 אליפויות (1989, 1990)
MVP של סדרת הגמר (1990)
12 פעמים אולסטאר (1982-1993)
פעמיים MVP של משחק האולסטאר (1984, 1986)
3 פעמים חבר בחמישייה הראשונה של העונה (1984-1986)
פעמיים חבר בחמישייה השנייה של העונה (1983, 1987)
חבר בחמישיית הרוקיז' (1982)
מלך האסיסטים (1985)
חולצה מספר 11 שלו הופרשה בידי דטרויט פיסטונס
נבחר לרשימת 50 הגדולים לרגל 50 שנה לNBA

5 תגובות

  1. נהדר ארנון, הפוסט והסדרה כולה!!
    לא יצא לי לראות אותו משחק אבל להיות מנהיג של אלופה, פעמיים, בתקופה עם הכי הרבה יריבות היסטוריות (סלטיקס, לייקרס, בולס), זה אומר המון. נכון שדטרויט זכורה בזכות הקשיחות, ההגנה והמכות אבל הוא היה המוציא לפועל העיקרי שלהם בהתקפה ואין הרבה שחקנים בהיסטוריה שמציגים מספרי קליעה ואסיסטים כמוהו. בלי ספק, אחד הרכזים הגדולים אי פעם (וגם אחד הפרשנים הכי בלתי נסבלים שיש..)

  2. טור משובח
    מי מתערב על השם של הבן שלו…. ועוד קורא לו בשם של כוכב היריבה ???
    לא פלא שהאשה עזבה
    🙂

  3. תודה ארנון. לא יכול לשמוע אותו מדבר היום אבל לדעתי אחד השחקנים האנדרייטד בתולדות הליגה אם לא ה-.
    חוץ מהקשיחות ההגנה וניהול המשחק היה לו את הhandles מהטובים שהיו בספורט. באמת שהיה הדבר האמיתי, רק שלצערו התכסח עם האנשים הכי חזקים תקשורתית בליגה. בירד וג'ורדן. טעות אסטרטגית שעלתה לו ביוקר.

    1. לדעתי הטעות הגדולה ביותר בקריירה של אייזאה לא היתה התכסחות עם כוכבים (עובדה שהוא עדיין מופיע בטלויזיה למרות שאין לו תובנות של ממש), אלא התקופה בה ניהל את הניקס. הנזק שהוא עשה של זה משהו שלא רואים לעיתים קרובות, הוא היה צריך ללמוד ממג'יק ולהבין שהוא לא טוב בזה ולפרוש מוקדם ככל האפשר, לא אחרי 5 שנים קשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם