אחד ביום: האם רדיק יעשה זאת שוב?

אחד ביום עם הקאמבק של השנה - זה של ניו אורלינס לתחרות על הפליאוף ועם הסיבה לכך - קללת (או שמא 'ברכת') ג'יי ג'יי רדיק.

3:00: ניו אורלינס פליקאנס (24-12) – יוטה ג'אז (12-23)

זהו אחד הסיפורים היותר הזויים ומיתולוגיים בתולדות הנשיאות בארצות הברית, הוא כולו אמת והוא הולך ככה:

בשבעה בנובמבר 1811 במטרה למנוע הקמה של קונפדרציה אינדיאנית, פשטו כוחות אמריקאים בראשות הגנרל ויליאם הנרי הריסון על כפר אינדיאני בשם פרופטסטאון, הרגו את לוחמי הכפר, הניסו את התושבים מבתיהם והעלו אותו באש. התבוסה זיכתה את הגנרל האריסון בכינוי 'טיפקאנו' על שם המחוז במדינת אינדיאנה בו התרחש הקרב אבל היא גם העלתה את חמתם של האינדיאנים עליו. 24 שנים מאוחר יותר בעת שהריסון הפך להיות המועמד של המפלגה הוויגית לנשיאות ארה"ב, הנביא האינדיאני טנסקואטאוה הטיל עליו קללה והודיע ש'במידה והריסון ייבחר להיות 'צ'יף לבן גדול', הוא וכל צ'יף לבן גדול שייבחר בטווח של 20 שנה ממנו, ימות במהלך כהונתו".

הריסון אמנם הפסיד בבחירות שנערכו לאחר הטלת הקללה ב-1836 אבל 4 שנים אחר-כך הוא חזר אל אותה זירה והפעם גבר על המועמד הדמוקרטי והנשיא המכהן מרטין ואן ביורן. במרץ 1841 נכנס הריסון לתפקידו כנשיא ארצות הברית כשהוא בן 69, מספר ימים לאחר מכן הוא הצטנן והצננת התפתחה לכדי דלקת ריאות. חודש ימים בדיוק אחרי שנבחר לתפקיד הנשיא מת הריסון והפך להיות הנשיא הראשון שמת בעת מילוי תפקידו ועד היום הוא כמובן מחזיק בשיא השלילי של נשיא ארצות הברית לזמן הקצר ביותר. הקללה שזכתה לכינוי 'קללת טיפיקאנו' התקיימה.

אבל לקללה היה המשך, שאמור לתת את אותותיו כל 20 שנה. 20 שנה אחרי בחירתו של וילסון, נכנס לבית הלבן אברהם לינקולן. הוא אמנם הצליח לסיים את הקדנציה הראשונה שלו אבל מספר חודשים אחרי שנבחר שנית, הוא נרצח במהלך הצגת תיאטרון בוושינגטון הבירה. בכך הפך לינקולן להיות הנשיא השני שלא מסיים את הקדנציה.

חלפו להם עוד 20 שנה ואל הבית הלבן הגיע ג'יימס גרפילד בן ה-49. קצת פחות מארבעה חודשים אחרי השבעתו כנשיא הוא נורה בידי צ'ארלס גיטו בתחנת הרכבת בווישנגטון. הפצעים אצם לא היו חמורים אבל רשלנות רפואית הובילה לכך ששמונים יום אחר-כך הוא מת מסיבוך של הירי בשל כדור שנשאר תקוע בריאותיו.

הרצף נמשך גם אל הנשיאים הבאים: הנשיא ויליאם מקינלי שנבחר ב-1897 נורה בידי מתנקש ביריד העולמי בבאפלו ב-1901 ומת מפצעיו כמה ימים מאוחר יותר; וורן הרדינג שנבחר ב-1920 והכל את כהונתו ב-1921, מת מהתקף לב ב-1923 ופרנקלין דלנו רוזוולט שנבחר ב-1933 הצליח לסלול את דרכו לכהונה שלישית ב-1941 ואפילו רביעית ב-1945, שם השפיעה עליו הקללה (או מצבו הבריאותי הרופף ושיתוק הילדים בו לקה) והוא מת מספר ימים אחרי שנבחר והשאיר לסגנו, הארי טרומן לסיים את הסיפור של מלחמת העולם השנייה.

את מה שקרה לנשיא ג'ון קנדי שנבחר ב-1960 אין צורך לספר וגם הוא הצליח, שלוש שנים אחרי היבחרו להיכנס לרשימה המפוקפקת של נפגעי קללת טיפקאנו וכאן אנחנו מגיעים לנשיא ששבר את הקללה – רונלד רייגן או שלמעשה זו הייתה אשתו – ננסי.

רייגן נבחר לנשיאות בשנת 1980 והחל את כהונתו בינואר 1981. חודשיים לאחר כניסתו לתפקיד בעת שיצא ממלון הילטון בוושינגטון בו שהה נורה רייגן בידי מטורף בשם ג'ון הינקלי שהחליט להתנקש בנשיא ארצות הברית כמחווה לשחקנית ג'ודי פוסטר אשר הוא האמין שבעקבות המעשה 'האמיץ' שלו, תחשוק בו.

מתוך ששת הכדורים שירה הינקלי לעבר רייגן פגע אחד בחזהו והנשיא ה-40 של ארצות הברית הובהל לניתוח בבית החולים. בעודו בהתאוששות מהניתוח החליטה אשתו, ננסי רייגן, שלא להשאיר דברים לידי הגורל ומכיוון שהיא הספיקה כבר לשמוע על קללת טיפקאנו (שהתפרסמה בשנת 1934), היא מצאה חשמן אינדיאני שהתיר את הקללה. מספר ימים לאחר מכן התאושש הנשיא רייגן ושב לתפקיד בו כיהן במשך שמונה שנים עד תום הקדנציה השנייה שאיפשר לו החוק. הוא נפטר בשיבה טובה בשנת 2004…

אז אתם יכולים להאמין שאותו נביא אינדיאני הוא זה שגרם לשרשרת צירופי המקרים הזו ואתם יכולים גם שלא (כי בכל זאת שני נשיאים כן סיימו קדנציה), מה שבטוח שלפעמים לקארמה יש חוקים משלה והיא מצליחה לעשות את מה שלא עושה ההיגיון.

מקרה דומה מתרחש בימים אלו בביג איזי, הלא היא ניו אורלינס, שם קבוצת הכדורסל המקומית מנצחת 6 מתוך 8 המשחקים האחרונים שלה ומתקרבת אל המקום ממנו רואים את הפליאוף וכל זאת, עוד לפני שהרוקי מספר 1 בדראפט האחרון ומי שנחשב לאחד משחקני העתיד של ה-NBA דרך על הפרקט (והוא צפוי לעשות זאת מתישהו בקרוב אחרי שכבר ערך אימון מלא מוקדם יותר השבוע. כך לפחות מספרים…).

ומה הקשר בין התחייה מחדש של השקנאים לקללת טיפקאנו? התשובה היא כמובן ג'י.ג'י רדיק, שהוא מעין קמע משונה ומיומו הראשון בליגה ועד העונה שעברה לפחות, כל קבוצה בה הוא סיים את העונה הגיעה אל הפליאוף. האם יכול להיות של'ברכת רדיק' יש השפעות מאגיות? אם מסתכלים על האחוזים של לונזו בול משלוש בשמונת המשחקים האחרונים (40%) בהחלט אפשר להתחיל להאמין בניסים האלו.

"אתה מסתכל על הטבלה של הליגה ואתה רואה שאנחנו שלושה משחקים ממקום בפליאוף" אמר רדיק בעצמו אחרי שקלע את סל הניצחון של קבוצתו מול סקרמנטו קינגס שלשום. "ככה שאנחנו נלחמין על החיים שלנו בתקווה שעם זאיון שיצטרף בקרוב  והיכולת שלנו מהשבועות האחרונים אנחנו נוכל לעשות את זה".

והאמת, האנרגיות שהשקנאים מביאים איתם למגרש לאחרונה, משחק הריצה וכמובן, לונזו, שנראה כמו ההבטחה שהוא היה פעם – בהחלט גורמים לכך שפליאוף ייראה כמו משימה אפשרית בשבילם, בטח לאור מצב היריבות הלא משכנעות שלהם על הכרטיס הנכסף.

הלילה יעמדו השקנאים בפני מבחן לא פשוט כלל. יוטה ג'אז, זו שניצחה את כל חמשת משחקיה האחרונים ועשרה מתוך אחד עשר האחרונים (כששבעה מהם בחוץ), מגיעה לביקור בעיר שהייתה פעם ההיסטוריה של המועדון ואמורה לעשות להם חיים קשים במפגש מסקרן בין דרק פייבורס, עוד אחד ממשתפרי הפליקאנס מול קבוצתו לשעבר.

ניצחון של ניו אורלינס הערב וגם אני כבר אתחיל להאמין בקללת רדיק…

*

ומה יש לנו עוד בתפריט?

Post Up:

2:00: פידלפיה 76' (14-23) – אוקלהומה סיטי ת'אנדר (15-20)

עם ארבעה הפסדים רצופים, הסיקסרס חוזרים הביתה וכבר משוועים לחזור ולנצח. הבעיה היא שמול אוקלהומה סיטי שמגיעה לבקר אותם עם חמישה ניצחונות רצופים באמתחתה, זה ממש לא יהיה פשוט.

2:00: וושינגטון וויזארדס (24-11) – בוסטון סלטיקס (8-25)

וושינגטון הפצועה והחסרה הפיקה מעצמה המון בשבוע האחרון גם ללא ברדלי ביל כוכבה כשניצחה את מיאמי ודנבר עם שורה של כוכבים אלמונים כמו גריסון מת'יוס, ג'ורדן מקריי, טרוי בראון ג'וניור והסלב (יחסית) איש סמית'. האם היא תיתן עוד הצגה מול הסלטיקס החזקים? סוגיה ששווה מעקב בעיניי.

3:30: דאלאס מאבריקס (13-22) – שיקגו בולס (23-13)

אחרי הפסד מבאס לשארלוט, האם דאלאס הפצועה תמעד שוב נגד הבולס או דווקא תוציא עליה את חמתה? כך או כך אם דונצ'יץ' משחק, שווה לראות את זה.

3:30: סן אנטוניו ספרס (20-14) – מילווקי באקס (5-32)

שידור חוזר של המשחק מלפני יומיים בו ניצחו הבאקס לא בלי קושי 118:127. האם באולמם של הדורבנות התוצאה תהיה שונה או שאחרי שהרוויחה אמש את המקום השמיני במערב בזכות הפסד של פורטלנד, תיפרד ממנו סן אנטוניו בזכות הפסד שלה?

Post Down:

2:00: שארלוט הורנטס (23-15) – אינדיאנה פייסרס (14-22)

שארלוט הפתיעה בשבת בדאלאס, אינדיאנה הופתעה אצל אטלנטה. הלילה אף תוצאה לא תפתיע אותנו. וגם לא כל-כך תעניין…

2:00: אורלנדו מג'יק (20-16) – ברוקלין נטס (18-16)

עם ארבעה הפסדים רצופים ברוקלין ממשיכה להתדרדר ושוב מסתכלת על המאזן החיובי מלמטה. אורלנדו תוכל לסגור עליה עוד קצת אם תגבור עליה הלילה.

2:30: אטלנטה הוקס (28-8) – דנבר נאגטס (11-24)

אטלנטה הפתיעה בשבת את אינדיאנה, דנבר הופתעה אצל וושינגטון (מה זה הופתעה? חתיכת אמבוש זה היה!). בקיצור, הנאגטס הולכים להוציא קצת עצבים הלילה אם יש להם בכלל דבר כזה.

5:00: סקרמנטו קינגס (23-13) – גולדן סטייט ווריירס (28-9)

אוי הקינגס הקינגס. אוי גולדן סטייט גולדן סטייט. אוי מי שיצפה במשחק הזה…

10 תגובות

  1. חובת קריאה,
    זעפרני האביר ונובל לספרות
    מגיש סיפור ניצוצות ופיצוצים,
    יש לו הרבה כאלו
    (רציתי שהפוסט המרתק הזה ישאר בראש וקיבלתי ??)
    זעפרני והח׳ברה כאן מחממים אותנו לאור מדורות שבט יפייפיות,
    שווה להגות ולהתעמק בסיפור הזה ואחרים.
    אוהב אתכם ??????⁦⛈️⁩?? (טוב איני כשרוני באימוג׳ים???) ויש לי מקום חם בלב לכם.

  2. תודה יאיר .
    אם כבר בענייני כח מאגי של פליאוף נדמה לי שמה שיסיר את ברכת ראדיק זה פופופיץ ….

  3. סיפור מופת,
    פרייר מי שלא קורא
    סיפור יהלום ממש הורס
    (יש קוראים שלא מגיבים)
    מוכיח שיש דברים מעבר,
    בשבילי זה ברגיל ?
    זעפרני הוא הברכה (רדיק) שלנו.
    רב אומן שמביא אנרגיה טובה
    ולא יודע שהוא כזה
    ????

  4. איזה סיפור מדליק.
    למדתי משהו חשוב, טפו טפו טפו, לא להתעסק עם שמאנים אינדיאנים.

  5. שווה חשוב ולא קל לביצוע מנטלית.
    עשו לנו רע להיפך במקום לכעוס
    ברכו את הבנאדם בהבנה שהוא רע בגלל בורות חוסר ידיעה, ילדות קשה, פינוק יתר, ילדותיות יתר. ואלף סיבות אחרות,
    ברגע שתברכו אותו מכל הלב תיפטרו ותשילו את הכעס,
    אז תיהו יותר קלים,
    זה תהליך שצריך שוב ושוב להתאמן עליו כמו שלשות,
    עוד פעם המחשבה תחזור ועוד פעם תברך,
    הצלחת- אתה מבורך כמו מייקל בסל וירטואוזי וסטוקטון במסירה חכמה,
    עוד פעם להתאמן,
    ההוא יקבל את שלו, אבל זה לא עניין שלנו (או שכן ואתה צודק)
    אם הצלחת אשריך,
    קיבלת מליון דולר
    הרבה יותר מזה,
    תבורכו (סליחונת אבל זה חשוב למרות שלא שייך, סליחה שוב)
    בהצלחה
    אוהב אתכם ????

  6. יש הרבה הסברים מורכבים מאד.
    1. בהנחה שכן יש עין הרע או כח לקלל, תיהיה הגנה גדולה אם הנשיא המקולל הוא אדם ישר והוגן, שיש לו קרמה לעזור לעם,
    התפקיד שלו חזק מידי ויש לו עוצמה למול המקלל.
    2. למקלל ברב נמקרים צפויה קרמה לא טובה,
    כמו מניה, אם יקלל אדם טהור האנרגיה שקילל עלולה לחזור ולהכות אותו.
    3. בכל מקרה מי שעושה רע מקבל את עונשו ולעיתים בתקופת חיים אחרת, ולעיתים עכשיו,
    אז אין צורך לקלל.
    הקרמה תקרע אותו לחתיכות גם כך

  7. וואו ענק מופלא מרתק מדהים,
    לאור הסיפור השומט לסתות,
    אפשר להאמין שיש גם כח לברכה.
    תבורכו

    1. לדוגמה רעה שמישהו איחל מוות באתר הקודם, למרות שהוא יושב בבית ולא יוצא ממנו,
      למרות שזה רק מתוך כעס ואין בזה משהו רציני לכדי מעשה.
      מי שמאיים הוא מפחד זה בא מתוך פחד. תהגו בזה ותבינו.
      אחד שלא מפחד יסביר בדרך עניינית ולא לאיים כמו ילד מפוחד.
      אותו אחד עלול לקבל קרמה מאד רעה וסבל קשה. הרבה יותר מהאי נעימות שהוא גרם למאוחל,
      אין באיומים הללו שום כח

  8. ממש מקווה בשביל רדיק שיעבור בטרייד העונה, כי השקנאים לא יראו פלייאוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם