אחד ביום: מי את פילדלפיה 76'?

אחד ביום עם ליל משחקים קצר ועם פידלפיה 76' שבנקודת הזמן הנוכחית קשה לדעת איזה מין קבוצה היא ולאן פניה מועדות. ואולי בעצם זה בכלל לא כל-כך משנה כרגע...

2:00: פילדלפיה 76' (6-13) – אינדיאנה פייסרס (6-12)

חג ההודיה שחל השבוע ביום חמישי במדינות דוברות האנגלית של העולם, גרם לכך שזכיתי לשני ימי מנוחה מ'אחד ביום', האחד בזכות אי קיום משחקים בשל החג עצמו (שמוקדש בארה"ב לפוטבול) והשני בשל נדיבותו של סער ברעם שהזיז את יום ההחלפה השבועי שלו לשישי. על-כן ובשביל להלל קצת את החג שיש על מה להודות על קיומו, נקדיש את הפינה היומית לחג עצמו ויותר מזה לגיבור שלו – תרנגול ההודו.

רבים בוודאי מכירים ויודעים את העובדה שתרנגול ההודו זוכה לשמות חלוקים במקצת בין השפה העברית בה הוא נקרא על שם המוצא ההודי שלו לבין השפה האנגלית בה הוא קרוי על שם האומה המשופמת, טורקיה (Turkey).

אבל, כך מסתבר, שהאטימולוגיה של התרנגול המשונה הזה, מביאה אותו לעוד ארצות רבות ושונות. בערבית מדוברת למשל נקרא התרנגול דיק חבש, דהיינו תרנגול שבא מחבש, הלא היא אתיופיה או גם דיק רומי, תרנגול שמקורו ברומא (בערבית מצרית הוא נקרא גם עוף יווני) . ביוונית הוא קרוי גאלופולה, שמרמז על מוצאו הגאלי, דהיינו מצרפת. בפורטוגזית הוא נקרא בפשטות 'פרו' בהתייחס לארץ מוצאו המשוערת ואילו במאלאית, שפת המאלזים, הוא קרוי 'איאם בלנדה' שזה בתרגום לעברית 'תרנגול הולנדי'.

אז מאיפה לעזאזל הגיע תרנגול ההודו? דווקא פה אין מחלוקת. מקורה של הציפור הוא בלי ספק צפון אמריקה, מה שמעלה את השאלה הבאה – מדוע הוא נקרא ברוב הארצות על שם טורקיה והודו, הרחוקות כמרחק מזרח ממערב מצפון אמריקה?

מסתבר שבכל מה שנוגע לכינוי על שם טורקיה, יש מקור מאוד משונה והוא מתחיל בעוף הדומה להודו ונקרא בעברית 'פנינית' או 'פניניה'. הפניניות שקרויות באנגלית 'Guinea fowl' (ציפור גינאה על שם המקור שלה במערב אפריקה. הפעם זה באמת המקור שלה…) הגיעו לאירופה דרך טורקיה, בשלב מסוים החלו לייבא דרך המדינה האירופאית-אסיאתית גם את תרנגולי ההודו שהיו דומים וכדי להבחין בין המינים החלו העמים האירופאיים השונים לקרוא לתרנגול המוזר על שם ארץ המעבר שלו, טורקיה, בשביל להבדיל בינו לבין הפניניות.

מסיבה דומה כנראה זכה תרנגול ההודו לשם בו אנחנו משתמשים בעברית, שכן הוא הגיע לחלק מהמקומות דרך הודו ולכן זכה לשם הנפוץ השני שלו (אם כי יש גריסה שאומרת שהבלבול בין צפון אמריקה להודו, אותו חווה קולומבוס, הוא המקור לשם הזה). גם שאר השמות הגיאוגרפים להן זכה תרנגול ההודו הגיעו כנראה ממקומות שונים מהן הוא יובא, כשכולן מחטיאות לארץ המקור שלו שהיא כנראה בכלל מקסיקו…

ולסיכום החלק הזה של הפינה, הנה כמה בדיחות על תרנגול ההודו, או בכינוי האמריקאי 'Turkey', הישר מהטוויטר של טורקי ענק אחר, אנס קאנטר:

תרנגול ההודו הוא דוגמא למשהו מוזר ושונה שרבים מתארים אותו בצורה אחרת, כל עם כראות עיניו. גם פילדלפיה 76' שתפגוש הלילה את אינדיאנה פייסרס למשחק המעניין ביותר הערב היא סוג של דבר כזה – מעין קבוצה שכל אחד יכול לחשוב עליה משהו אחר וכנראה שאו שכולם טועים או שמוקדם מדי להגיד מה היא יודעת לעשות.

יש שיגידו שהסיקסרס היא לגמרי מועמדת לאליפות, קבוצה שגם אם לא התבשלה עד כה היא מסוגלת ויכולה לקחת את המזרח ואף את האליפות. יש שמדברים על כך שזו קבוצה לא אפויה לחלוטין עם רכז שלא מתאים למשחק הכדורסל המודרני בשל אי יכולתו לזרוק מטווחים רחוקים וסנטר קמרוני חביב שיותר משהוא שחקן טוב הוא  אושיית טוויטר ואחד שבעיקר יודע למשוך תשומת לב ולהיפצע. יש שחושבים שהסיקסרס היא קבוצה של פעם, עם כדורסל גבוהים כבד וטוב ויש שיגידו שמדובר בקבוצה מודרנית עם שחקנים ורסטיליים שיודעים לשחק בכמה עמדות ומאמן שמשתמש בהם נכון.

מי היא פילדלפיה 76' מודל 2019/20, אם תשאלו אותי אני חושב שייתכן שכל התשובות נכונות, שעוד מוקדם לדעת ושהפער בין המאזן הביתי של הקבוצה (0-8) למאזן החוץ שלה (6-5) משקף גם את המנעד של יכולות הקבוצה שיכולה להיות בינונית אבל גם נהדרת למדי. לא על הליגה הסדירה, אותה פילי תעבור כנראה בלי הרבה מאמץ, תודות לקונפרנס הקל שלה, תישפט הקבוצה הזו ולכן אולי נצטרך לחכות לא מעט חודשים עד שנקבל תשובה לשאלה הזו.

בינתיים, הסיקסרס שרושמים שישה ניצחונות בשבעת המשחקים האחרונים שלהם ינסו להמשיך במגמה החיובית במשחק ביתי מול קבוצה הרבה יותר ברורה, אינדיאנה פייסרס. הקבוצה של נייט מק'מילן אמנם פתחה את הליגה עם שלושה הפסדים רצופים אבל מאז התיישרה, הפסידה שלוש פעמים בלבד ב-15 משחקים ותפסה את מקומה הצפוי בצמרת המזרח. הפייסרס עושים זאת בצורה מרשימה ולמרות פציעות מרובות כשיש לה רק שלושה שחקנים (טי.ג'י וורן, דאג מק'דרמוט וג'סטין הולידיי שמשחקים בכל 18 המשחקים) אבל יש לה גם סגל עמוק ויעיל עם 12 שחקנים שתורמים לפחות 5 נקודות למשחק (10 מהם עם 7 נקודות ומעלה) וזה עוד לפני שכוכב הקבוצה, ויקטור אולדיפו חזר לעניינים (מתאמן כרגע עם קבוצת הגי'-ליג של הפייסרס, אין עדיין זמן מוגדר לחזרתו).

הפייסרס הם עוד אחת מהקבוצות האלה שבהן השיטה הרבה יותר משמעותית מהשחקנים שמשחקים בה ולצד היכולת המרשימה של נייט מק'מילן להתחבר לשחקנים שלו, יש לה מתכון מנצח שהופך את השלם לגדול הרבה יותר מסכום חלקיו. ההגנה של הקבוצה, שמדורגת במקום החמישי בליגה, היא הוכחה נהדרת לכך שבסוף מה שחשוב הוא המאמץ הרב שהשחקנים משקיעים, מאמץ שלפעמים יותר משמעותי מהכישרון שיש בסגל. בניגוד לפילדלפיה, יריבתם הערב, הפייסרס היא קבוצת ליגה סדירה מצוינת אבל כנראה שלפליאוף, בו צריך גם את המעבר, זה לא יספיק.

הלילה ינסו מחוללי הקצב להפתיע את פילי ולהנחיל לה הפסד ראשון ובכך לפתוח ברגל ימין סדרה של חמישה משחקי חוץ (הבאים הם אצל ממפיס, הת'אנדר, דטרויט וניו יורק ניקס). שתי הקבוצות עייפו מבק טו בק אבל לפייסרס יש חמש דקות יתרות בשל ההארכה לה הם נזקקו כדי לנצח את אטלנטה והמפגיז שלה, טרה יאנג. פילדלפיה נתנה אתמול לאל הורפורד לנוח והלילה הוא יעלה לשחק כשג'וש ריצ'רדסון שלא שיחק אמש מול הניקס בספק גם למשחק מול אינדיאנה.

*

ויש לנו עוד כמה משחקים הערב. לא הרבה ביחס למוצאי שבת:

Post Up:

00:00: סקרמנטו קינגס (10-7) – דנבר נאגטס (3-13)

אחרי ארבעה משחקי חוץ שהסתיימו עם שלושה הפסדים, חוזרת סקרמנטו הביתה בתקווה לחזור ולהתקרב למקום ממנו עולים לפליאוף (פיניקס מדורגת משחק אחד לפניה במקום השמיני במערב כרגע)  אלא שמשחק מול דנבר נאגטס שמגיעה עם שישה ניצחונות רצופים ותשעה בעשרת האחרונים, הוא לא בהכרח המתכון לכך.

Low Post:

3:00: יוסטון רוקטס (6-12) – אטלנטה הוקס (15-4)

טרה יאנג היה נהדר אתמול אבל 49 נקודות שלו לא הספיקו לנצים לקטוע את רצף ההפסדים שלה. מול יוסטון, החזקה יותר, ההפסד העשירי נראה מובטח.

3:00: מילווקי באקס (3-16) – שארלוט הורנטס (12-8)

ביום בהיר זה נראה כמו משחק מסדרת הסיבוב הראשון במזרח בין הראשונה לבין השמינית. אוי א ברוך… בינתיים זה נראה כמו הניצחון ה-11 ברציפות של הבאקס.

7 תגובות

  1. מעולה יאיר
    אני מאמין שפילי עוד מסוגלת להיות טופ 2 במזרח
    הם חסרים טרייד אחד שעשוי לעשות עבורם את ההבדל
    לקבוצה יש סייז מטורף בכל עמדה והם צריכים להתחבר
    סימונס צריך לקלוע יותר ואמביד חייב להשתלט על הקבוצה

  2. אטלנטה יוסטון משחק שישבור שיאי התקפה ושום הגנה.לגמרי יכול להיגמר 164-162

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם