אינדיאנה רוצה להפסיק להיות מתחת לרדאר

אחד ביום עם האיש שהמציא את אחת ההמצאות הכי חשובות של המאה האחרונה אבל נשאר מתחת לרדאר ועם הקבוצה שהיא הסוד הכמוס של פתיחת העונה - אינדיאנה פייסרס.

3:00: יוסטון רוקטס (3-8) – אינדיאנה פייסרס (4-7)

פרסי ספנסר היה מדען מוביל בחברת רייטאון (Reytheon), חברה ליצור אמצעים צבאיים שפעילה עד היום והחלה את פעילותה בשנות ה-20' של המאה הקודמת. ההתקדמות המשמעותית של ספנסר ושל החברה עצמה קרתה בזמן מלחמת העולם השנייה כשהחברה זכתה במכרז ליצור מכ"מים לגילוי מטוסים (מכשירי רדאר) של צבא ארצות הברית שהיה זקוק לרבים מהם בתקופה ההיא.

ספנסר עזר לפתח את העבודה עם הגלים האלקטרו-מגנטיים במכ"ם ועזר לרייטאון להפוך את המכ"מים שלה למובילים בתחומם ולתפארת ארצו של הדוד סם. יום אחד, היה זה בשנת 1945, הגיע ספנסר לעבודה כשבכיסו חטיף שוקולד המיועד לנשנוש באחת ההפסקות. בזמן העבודה בסביבת הגלים האלקטרו-מגנטיים הוא שם לב לתופעה מעניינת – גל שפגע במכנסיו המיס את חטיף השוקולד שלו לחלוטין.

התופעה המעניינת העלתה אצל ספנסר רעיון – האם יכול להיות שגלים אלקטרו-מגנטיים מסוגלים לחמם דברים? הוא החליט לערוך כמה ניסויים ובעזרתם גילה שגל אלקטרו-מגנטי יכול לפוצץ ביצה ואפילו להפוך גרעיני תירס מקורמלים לפופקורן. על אף שזה לא היה תחום התמחותה של רייטאון, הבין ספנסר שמכאן יכול לצמוח משהו חדש, אביזר שימושי לחי היומיום. כך המציא ספנסר את המיקרוגל.

הרעיון של המיקרוגל היה של שימוש בגלים אלקטרו-מגנטיים בתדרים נמוכים יחסית בתוך קופסה סגורה. עם זאת, המיקרוגל הראשון שהוא המציא וכבר בשנת 1947 נועד לשימוש מסחרי (דהיינו, למכירה) היה בגובה 1.80 מטר ושקל 375 קילו. המחיר של המכשיר, אם תהיתם, עמד על כ-5,000 דולרים כשרק 20 שנה אחר-כך הפך המיקרוגל להיות משהו בגדול ובמחיר ידידותי שייכנס לבית.

אבל מה שעוד מעניין לספר על ספנסר הוא שבשל העובדה שהוא היה מועסק ע"י חברה גדולה, הוא לא זכה לרשום פטנט על ההמצאה והתגמולים מהרעיון המבריק שלו הלכו כולם אל הבעלים של רייטאון. אבל ספנסר לא נשאר בלי כלום, כאות הערכה על עבודתו ועל הרעיון שפיתח הוא קיבל מחברת רייטאון בשנת 1947 בונוס כספי בסך שני דולרים שלמים (!).

ובכן רבותיי, ככה זה עובד בחיים שלנו, יש אנשים שעושים דברים נפלאים אבל מקבלים עליהם מעט מאוד קרדיט. הרי חצי מהעניין זה יחסי ציבור ובמקרה של ספנסר,כנראה שזה לא היה הצד החזק שלו וכמו בעבודה שלו, כך בחיים עצמם – הוא נשאר מתחת לרדאר.

גם אצל קבוצות יש כאלו עם יחסי ציבור ויש כאלו שפחות. אחת מאלה שפחות זוכות להערכה על העבודה הטובה שנעשית אצלן היא אינדיאנה פייסרס, שאחרי שלושה הפסדים רצופים עם תחילת העונה התאוששה ועומדת מאז על שבעה ניצחונות בשמונה משחקים כשאת כל זה היא עושה ללא הכוכב שלה ויקטור אולדיפו שעוד לא פתח את העונה וגם ללא מיילס טרנר הפצוע בעקב.

איך הפייסרס מצליחים כל-כך למרות הנסיבות הלא משמחות? לשאלה הזו יש כמה תשובות. קודם כל נייט מקמילן, מאמן הקבוצה, מוכיח שנה אחרי שנה שתחת השיטה שלו, אפשר לפרוח וזה לא משנה איך קוראים לך ומי. הוא מאמן של שחקנים, מוציא מהם את המיטב והפך את הקבוצה שלו ליחידה מלוכדת שמשחקת אחד בשביל השני וכולם יחד בשביל האיש מאחורי הקווים. שנית, בקשר ישיר עם הראשון, מקמילן החל מהמשחק השלישי של העונה התחיל להשתמש תכופות בספסל שלו ומוכיח משם כמה עומק יש לקבוצה שלו. רק במשחק האחרון הפייסרס פירקו את אוקלוהומה ללא השניים שהוזכרו וגם ללא ג'רמי לאמב והרוקי גוגה ביטזדה.  אבל זה לא משנה, כי תמיד יימצא מי שיתרום. ג'וסטין הולידיי נותן תפוקה נהדרת מהספסל, אארון הולידיי, אחיו הצעיר, לא מפגר הרבה אחריו, דאג מקדרמוט נותן מספרים יפים בשקט ובצנעה, אדמונד סאמנר השתפר מאוד בשנתו השלישית וטי.ג'י מקונול בשקט אופייני משמש כברומטר והמנהיג של הקבוצה מהספסל. אפילו טי.ג'י ליף התעלה כבר עם 13 נקודות מול הבולס.

ויש גם סיבה שלישית וקוראים לה מלוקלם ברוגדון, שמוכיח העונה שכשנותנים לו, הוא יכול להוביל קבוצה (מה שמעלה תהיות, מה יקרה שאולדיפו יחזור אבל על כך בפעם אחרת). עם 20.7 נק' למשחק ו8.5 אסיסטים (וגם 5.2 ריב' ו1.1 חטיפות), שחקן השנה הרביעית הוא אחד השחקנים היעילים בליגה ואלמלא הוא היה עושה זאת בקבוצה צנועה ובשקט מוחלט, היה אפשר בהחלט לדבר עליו כעל גניבת העונה. ברוגדון פשוט נפלא העונה ולצד דומנטאס סאבוניס שמעמיד ממוצעים יוצאים מן הכלל (18.9 נק' ו13.3 ריב'. וכן במקרה הזה, הפציעה של טרנר דווקא היטיבה עם אינדיאנה) לפייסרס פשוט יש על מי לסמוך.

הלילה, אחרי מנוחה של שלושה ימים מגיעה אינדיאנה למבחן מעניין מול יוסטון רוקטס שגם היא, כמו הפייסרס נמצאת בתנופה בזמן האחרון, עם חמישה ניצחונות רצופים. על הרוקטס כתבנו כאן לפני יומיים בטרם המשחק שלהם מול הקליפרס ושם הוכיחה הקבוצה המנוסה הזו, שלצד התקפה מתוזמרת בראשות האיש והזקן, ג'יימס הארדן, היא גם מסוגלת לעשות קוואצ'ים בהגנה. המשחק שלה מול המפרשיות היה מעולה בצד השני של המגרש ובראשות הסוכן החשאי פי.ג'י טאקר הם הצליחו לצמצם את הקליפרס עד לסך של 93 נקודות ולנצח אותם בערב שבו כמעט אך ורק הארדן נתן את התפוקה בצד ההתקפי (47 נקודות).

יוסטון, למרות כל הקשיים, הבעיות, הפציעות והציוות שעדיין לא ברור מה יצא ממנו בין ווסטברוק להארדן, נמצאת במקום השני במזרח וכפסע מהלייקרס שיש לה ניצחון אחד יותר. אבל, יש לה עדיין הרבה מה לעבוד ולוח משחקים שהופך להיות קשה יותר בקרוב. המשחק הלילה מול אינדיאנה זו התחלה והרוקטס ירצו לנצח אותו ולהמשיך במומנטום.

ומשחק בין שתי הקבוצות השונות והמעניינות האלו, בהחלט עשוי להיות מעניין.

ועכשיו, ליתר המשחקים הלא מאוד-מרתקים של הערב:

Post Up:

2:00: אורלנדו מג'יק (7-4) – סן אנטוניו ספרס (6-5)

באמת שקשה למצוא הלילה משחקים איכותיים אז במקרה הזה פשוט נדבר על משחק מעניין בין קבוצה שאחרי ניצחון ביתי על פילדלפיה רוצה לרכוב על גלי המומנטום ולהתקרב למקום ממנו רואים את פליאוף המזרח (ובמזרח החלש זה בסה"כ עוד ניצחון אחד בשביל המג'יק) וקבוצה שחייבת לחזור ולנצח אחרי חמישה הפסדים בששת המשחקים האחרונים לפני שהחברות לקונפרנס יברחו לה וישאירו אותה בלי פליאוף אחרי שנים ארוכות.

3:00: אוקלהומה סיטי ת'אנדר (7-4) – פילדלפיה 76' (4-7)

אחרי ההפסד האחרון של פילי באורלנדו אפשר כבר להגיד את זה בקול – משהו לא עובד שם. הקבוצה אמנם הייתה האחרונה להפסיד העונה ופתחה את עונת 2019/20 בסערה עם חמישה ניצחונות רצופים אבל מאז היא עומדת על מאזן 4-2 וההבדל הוא פשוט ברמת הקבוצות שהיא פגשה. גם הלילה מחכה לפילדלפיה מוקש בדמות הת'אנדר הקשוחים, שגם אם מאזנם לא מי יודע מה, עדיין מסוגלים לנצח הרבה קבוצות בכל ערב נתון.

5:30: לוס אנג'לס לייקרס (2-9) – סקרמנטו קינגס (6-4)

הלייקרס חזרו להיות ההצגה הטובה ביותר בליגה וממשיכים לטרוף את כל מה שנקרה בדרכם. הקינגס מצידם עם ארבעה ניצחונות בששת המשחקים האחרונים ואולי הם סוף כל סוף התאוששו מהמסע המיותר בהודו. אבל בלי די'ארון פוקס, יהיה להם מעט מה למכור מול ההגנה של הלייקרס למרות רצונות הנקם של לוק וולטון.

Post Down:

2:00: שארלוט הורנטס (7-4) – דטרויט פיסטונס (8-4)

משחק מזרחי אפרורי טיפוסי בין ההורנטס שמתחילים לעמוד בציפיות עם ארבעה הפסדים רצופים והפיסטונס שאחרי שאנדרה דראמונד נרגע מפתיחת העונה המטורפת שלו, מתקשים לרשום ניצחונות למרות חזרתו של בלייק גריפין וגם הם עם רצף של שלושה הפסדים. לפחות הלילה אחת מהן תנצח, מה שישאיר בגיזרת הלוזרים את המפסידה מהמשחק הזה ואת מי שיצפה בזה…

3:00: ממפיס גריזיליס (7-4) – יוטה ג'אז (3-8)

ממפיס עם שני ניצחונות רצופים אבל מול יריבה יותר רצינית מאשר הספרס וההורנטס בדמות הג'אז שמגיעה עם רצף ניצחונות כפול באורכו, היא תתקשה לשמור על המומנטום.

3:00: מינסוטה טימברוולבס (4-7) – וושינגטון וויזארדס (7-2)

אחרי שני ניצחונות על דטרויט ועל הספרס, מינסוטה נמצאת בעמדת זינוק לצמרת המערב ולפני משחק קליל יחסית מול הקבוצה מהבירה, שכרגע מדורגת אחרונה במזרח. זו הזדמנות פז בשביל הזאבים, אבל אל תתפלאו אם כהרגלם בקודש הם יחמיצו אותה.

5:30: גולדן סטייט ווריירס (10-2) – בוסטון סלטיקס (1-9)

אם היו אומרים לכם בתחילת שנה שאחרי עשרה משחקים בערך לכל קבוצה, הסלטיקס יהיו הקבוצה הטובה בליגה והווריירס יהיו הרגוע בה, למה היה לכם יותר קשה להאמין? כך או כך, זו המציאות כיום ולסלטיקס שניצחו במפרץ בשלוש מתוך ארבע העונות האחרונות גם מול הוורירס בשיאם, יהיה קל מתמיד לרשום שם ניצחון הלילה.

13 תגובות

  1. נהדר הכוונה אדיר מדהים מופלא ועוד מחמאות רבות (ראיתי כי אחרים הודו ותמצתתי)
    יתכן שאקצר בגלל חוסר זמן אז ההתפעלות היא עדיין ענקית גם עם אכתוב מילה אחת בעתיד

  2. הממציא יקבל את שלו בחיים אחרים או בדרך אחרת.
    נהדר האביר האפל
    גם התגובות אחלה

    1. נהדר הכוונה אדיר מדהים מופלא ועוד מחמאות רבות (ראיתי כי אחרים הודו ותמצתתי)
      יתכן שאקצר בגלל חוסר זמן אז ההתפעלות היא עדיין ענקית גם עם אכתוב מילה אחת בעתיד

  3. תודה זעפרני. הסיפור של המיקרוגל רק מראה בפעם האלה איך כל התגליות האמיתיות קורות במקרה. תגלית גדולה היא בלתי צפויה. אם היא היתה צפויה זו היתה (בהגדרה) תגלית קטנה, פיתוח אינקרמנטלי.
    היום הארדן שוב לקח ע״ הגב את כל הקבוצה וניצח.

  4. תודה רבה יאיר
    מיקרו גל עובד על תדר תהודה של מים סביב 2400 מגהרץ
    זה גם תדר של הווי פיי אז אם הלך המיקרו אפשר לנסות לחמם ליד הראוטר האלחוטי ?
    זאת הייתה בדיחה שרק מהנדסי RF יבינו (עסקתי בתחום כ 12 שנה)

    1. זה נכון וזאת אחת הבעיות עם הטלפונים הסלולריים, בגלל שהתדרים קרובים יש חשש אמיתי שהטלפון צולה לנו את המוח

  5. טור מעולה חוץ מזה שקראת לטאקר חשאי
    אליל זה טוב
    מלך גם
    בזמנים קשים כמו היום גם "ראש הממשלה הבא" תופס
    לא הייתי ממליץ לך להסתובב לבד בכיכר סטרומה בלילה אחרי מעידה כזו
    🙂

  6. תודה יאיר. 2 דולר על המצאת הראדר והמיקרוגל יש יותר אנדרייטד מזה… ?
    ברוגדון – כולם חשבו שמילוויקי טעתה ופשוט הוא מוכיח את זה…
    לא יצא לי לראות משחקים בשבועיים האחרונים אז היום הישלמתי והגישה של פיניקס לעבור להתבסס על שחקנים ותיקים בליגה ולא על רוקיס וצעירים בהחלט מוכיחה את עצמה וזה שם בספק את כל המשמעות של הדראפט ותהליך הטנקינג. זו גישה חדשה ומעניינת בליגה. פיניקס לקחו את הגישה הזאת לקצה גם בבחירת הרוקי שלהם השנה. מברר שקמרון ג'ונסון בילה לא פחות מ 5 שנים במכללות. והוא דרך אגב – שחקן מעולה.

  7. הייתי בטוח שיהיה לך איזה סיפור קטן על מייק קונלי שחוזר לממפיס אחרי 12 שנים של הצלחות וכשלונות שם.פריוויו אדיר כהרגלך כמובן

  8. תודה יאיר, סיפור נהדר ומעט מעצבן.
    אני גם חייב לנייט מקמילן התנצלות. מוציא מים מהסלע בכל פעם, וברוגדון מדהים השנה.
    יעבור מ ROY ל MIP. מקווה שלפחות יקבל אזכור לאולסטאר.
    יוסטון יעלו בלי קפלה, גורדון, דנואל האוס, וגם ווסטברוק בספק. הפציעות נפלו עליהם בזמן לא טוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם