הכדורסל מגיע לסין: בתים 1 עד 4

אליפות העולם בכדורסל כבר בפתח והגיע הזמן לסקור את המשתתפות. סרביה, ספרד, איטליה, ארגנטינה ואחרות מחכות לכם בחלק הראשון

אליפות העולם בכדורסל תיפתח בעוד יומיים ואחרי החלק הראשון בו הצגנו באופן כללי על מה מדובר הגיע הזמן לצלול פנימה ולדבר קצת על הנבחרות המשתתפות. היום נסקור את הבתים 1 עד 4 וביום שישי, את הבתים 5-8. להזכירכם, כל שני בתים (1 ו-2, 3 ו-4 וכן הלאה) ישתלבו יחד לסיבוב שני כאשר שתי הראשונות מכל בית יקיימו ביניהן את שלב 'שמינית הגמר' ושתי המפסידות מכל בית ייענשו במשחקי הדירוג 17-32. אז קדימה לעבודה:

בית 1

סין

תהילת העבר: הופעה תשיעית באליפות העולם, בשיאם הגיעו לרבע הגמר ב-1994. זכו 16 פעמים באליפות אסיה, לאחרונה ב-2015.

איך הגיעו לפה? העפילו אוטומטית לטורניר בשל היותם המארחים ובכל זאת, התעקשו לשחק במוקדמות בשביל לא להחליד וסיימו אותן בדחילו ורחימו עם מאזן 5-7 בבית שכלל את אוסטרליה, דרום קוריאה והעולם הערבי – ירדן, סוריה ולבנון.

בטח (לא) תכירו את… : הסנטר יי ז'יאנליאן שבילה 5 עונות בליגה הטובה בעולם (מילווקי, ניו ג'רזי, וושינגטון) ובגיל 31 עושה כסף קל בגואנדונג בליגה המקומית), הסנטר ז'הו קי  ששיחק 18 משחקים ביוסטון בעונת 2017-18 וגם הוא עושה לביתו במדי הנמרים המעופפים מקסיאיאנג ואת וואנג ז'והלין, ה-MVP של הליגה הסינית (אל תתרגשו הם לא בוחרים יותר זרים לתפקיד) שגם הוא, בטח ניחשתם …. סנטר. ובכל זאת, אם מסתמן כוכב לנבחרת זה דווקא הרכז גו אילום שבגיל 26 היה המצטיין של הסינים במשחקי ההכנה.

מאחורי הקווים: לי נאן, כוכב עבר בליגה הסינית ששיחק במדי הנבחרת שנים ארוכות. מאמן את הנבחרת מאז 2017.

כמה מילים על הנבחרת: החדשות הטובות מבחינת הסינים הם שבגלל שהם המארחים הם דורגו גבוה ולכן קיבלו בית קל באופן יחסי ממנו התברגות לשמינית הגמר נראית כמו אפשרות הגיונית. החדשות הרעות מבחינת הסינים הן שגם היותה המארחת לא עושה את הנבחרת שלהם מפסיק טובה. משחקי ההכנה היו בינונים במקרה הטוב כשלאחרונה ברזיל ניצחה אותם פעמיים ומה גם שהמאמן, נאן, עוד לא הצליח להחליט על הסגל הסופי, אולי בגלל שיש לו יותר מדי סנטרים…

הצלחה תהיה… :   כמו באולימפיאדת בייג'ינג, לנצל את הביתיות ולהשתחל איכשהו לרבע הגמר.

כישלון יהיה… : לבלות את המשחקים האחרונים של הטורניר במשחקי הדירוג 17-32.

תחזית: הסיכוי של הסינים לעבור את הבית המוקדם די טובים. הם בהחלט יכולים לנצח את פולין או ונצואלה וגם חוף השנהב, בטח לאור מאזן העבר של הסינים מול נבחרות אפריקאיות (החיובי מאוד), נראית כמו משוכה עבירה. יחד עם הקהל הביתי, אני מאמין שסין תסיים שנייה בבית הזה ותודח בשלב הבתים השני.

פולין

תהילת העבר: הופעה שנייה בהיסטוריה באליפות בסה"כ. הפעם הקודמת הייתה באורגוואי 1967 והסתיימה במקום החמישי. באליפויות אירופה היא משתתפת קבועה מאז 2007 כשאת הישגי השיא שלה ביבשת הישנה השיגה בשנות ה-60' עם הפסד בגמר אחד (1963) ופעמיים מקום שלישי.

איך הגיעו לפה?: בצורה אלגנטית וחלקה עם מאזן 4-8 בשני שלבי הבתים במקודמות האירופאיות ולפני נבחרת קרואטיה למשל (שנוצחה פעמים בידי הפולנים). 

בטח (לא) תכירו את… : אי.ג'י סלוטר, המתאזרח הוותיק, הקלעי שמשחק בבטיס הספרדית ועבר גם בפנאתינייקוס הוא הכוכב הבולט בשורות פולין, לצידו אפשר למצוא את מנהיג הנבחרת, הסמול פורוורד מטסוס פונטיקה מלוקומוטיב קובא שתמיד מתעלה במדים האדומים-לבנים, את  הפורורד פורוורד דמיאן קוליג שמשחק באיסטנבול ביקהאשיר מהליגה הטורקית וכמובן את אדם שחקן הכנף היעיל אדם וז'ינסקי שמשחק כיום במלאגה. הגבוהים מ'אצי לאמפה ומרצ'ין גורטאט ייעדרו מהטורניר איש-איש מסיבותיו (אבל הן לא קשורות לכשירות).

מאחורי הקווים: מייק טיילור האמריקאי אמנם רק בן 46, אבל כדורסל הוא מאמן כבר 24 שנה ואחרי שני עשורים בהן אימן בגרמניה ובליגות שונות בארה"ב לפרקים, הוא מאמן את הנבחרת הפולנית החל מ-2014 ועושה עבודה מצוינת באיחוד השורות. הוא ימשיך לעשות זאת גם בטורניר הנוכחי, שהוא בהחלט פסגה בשביל הנבחרת האפורה הזו.

כמה מילים על הנבחרת: בדומה לנבחרת הכדורגל, הפולנים לא נוצצים במיוחד אבל יודעים לעשות את העבודה שצריך. הם ניצלו את שיטת המוקדמות החדשה ואת העובדה ששחקני יורוליג ו-NBA לא נטלו בהן חלק עד תומן ורשמו העפלה חלקה לאליפות העולם לראשונה מזה 52 שנים. מה יקרה בטורניר? ממש כמו נבחרת הכדורגל, כנראה שבמעמדים הגדולים, ההצלחה במוקדמות לא תהיה שווה הרבה.  ועם זאת, מדובר בסגל יציב ויעיל שמשחק הרבה זמן ביחד ורק העובדה הזאת היא מקדמה די רצינית לקראת הבאות.

הצלחה תהיה… : שלושה ניצחונות בבית המוקדם ורבע גמר כבר לא יהיה מילה גסה.

כישלון יהיה… : להגיע לטורניר הזה שוב בעוד 52 שנים.

תחזית: פולין בהחלט יכולה וצריכה לעבור את השלב הראשון כאשר משחק המפתח הוא הראשון שלה בטורניר בשבת מול ונצואלה. ניצחון שם וזה כבר יהיה יותר קל בהמשך. כמו סין – זה נראה כמו הדחה מכובדת בסיבוב השני.

ונצואלה

תהילת העבר: הופעה רביעית בטורניר, האחרונה שבהן הייתה ב-2006 (מקום 23 מתוך 24) והטובה שבהן הייתה המקום ה-11 ב-1990 (מתוך 16…). זכתה באליפות אמריקה ב-2015 וסיימה במקום התשיעי באליפות אמריקה האחרונה (2017).

איך הגיעו לפה? בצורה מרשימה עם מקום שני בבית שכלל בין היתר גם את קנדה, ברזיל והרפובליקה הדומיניקנית ומאזן 3-9 נאה.

בטח (לא) תכירו את … : רוב שחקני הנבחרת משחקים בליגה בארצם, שזה אומר בעיקר שהם תפרנים, אבל פחות מעיד על יכולות הכדורסל שלהם. עם זאת, שם מוכר לכולנו הוא גרגורי ורגאס, ממצטייני הליגה הישראלית בעבר שיתחיל בעונה הקרובה את הקדנציה השלישית של ובמכבי חיפה. לצידו בקו האחורי יבלוט שם נוסף שמצלצל מוכר, חוזה ורגאס הותיק בן ה-37 שכמובן אין לו קשר לחוזה ורגאס הדומינקני ששיחק במכבי ת"א בתחילת השנות ה-90'.

שם נוסף שאמור לבלוט הוא נסטור קולמנרס מהלוחמים הנחושים ביותר שיש לונצואלה להציע ואחד שתמיד מופיע בשביל הנבחרת כשווינדי גריטרול הוותיק ינסה לכסות על קו קדמי עם גבוהים חלשים בשל חסרונו של מכונת הדאבל-דאבל הונצואלית גרגורי אחניקיו שמצטיין בליגה היפנית.

מאחורי הקווים: פרננדו הקטור דורו האגנטינאי, מאמן את הנבחרת הונצואליאנית מ-2017 אחרי שנים של ניסיון בליגה בארצו.

כמה מילים על הנבחרת: יחידה מלוכדת של שחקנים ותיקים  (ממוצע הגיל בנבחרת הזו עומד על 28) שלמרות הבעיות הקשות בארצם הלא-מתפקדת, מצליחים לשים את הקשיים בצד ולהצליח לא רע בשמי הכדורסל הדרום-אמריקאי. הקושי של הנבחרת הזו הוא קאדר הגבוהים הלא-רחב ולמען האמת גם לא מספיק גבוה, מה שעלול לפגוע בהם מול הסינים הענקיים, הפולנים הטאווילים ואפילו החוף-שנהבים הקופצניים. אבל אם נלמד ממשחקי ההכנה משהו, ונצואלה לא עושה הנחות לאף אחת ובהחלט יכולה להעפיל לשלב השני.

הצלחה תהיה… : כל יום נוסף מחוץ לשיגעון שקורה עכשיו במדינת האם, ייחשב ברכה.

כישלון יהיה… : אפס ניצחונות ואפס סיבות לשמוח לעם היושב בקראקס.

תחזית: מקום שלישי בבית עם ניצחון אחד והצטיינות יחסית במשחקי הדירוג 32-17.

חוף השנהב

תהילת העבר: הופעה רביעית באליפות העולם, כולן הסתיימו בין הנבחרות האחרונות בדירוג הסופי של הטורניר. זכו בשתי אליפויות אפריקה ב-1981 ו-1985.

איך הגיעו לפה? בזכות הגרלה נוחה, מקום שלישי בבית שכלל נבחרות חלשות כמו מאלי, רואנדה והרפובליקה המרכז-אפריקאית (אותו סיימו עם מאזן 5-7) והפרש סלים טוב יותר ב-8 נקודות מזה של קמרון שזיכה את שחקני חוף השנהב בתואר המקום השלישי הטוב ביותר (מבין שני בתים) ובכרטיס לאליפות העולם.

בטח (לא) תכירו את … : דיון תומפסון, פאוור פורוורד ממלאגה (חברו של וז'ינסקי מנבחרת פולין לקבוצה) שגם עשה חיל בחודשים הספורים שלו בעונת האליפות של הפועל ירושלים, הוא המתאזרח החוף השנהבי והצטיין ברוב משחקי ההכנה.  מלבדו יש לחוף השנהב כמה שחקנים שמשחקים בליגה הצרפתית כשהבולט מכולם הוא הגארד מולקו דיאבטה שמשחק בנאנסי ואפשר גם לציין את צ'רלס אבו, הסקורר הבולט שגם הוא משחק בליגה הצרפתית ובלט במוקדמות עם 11.1 נקודות בממוצע למשחק.

מאחורי הקווים: פאולו פוביה האיטלקי בן ה-40, מאמן את הנבחרת בשנה וחצי האחרונות. לפני כן אימן את הנבחרות הצעירות של שוויץ והיה עד התפקיד הנוכחי המאמן של הלייקרס. טוב, לא ממש אלה מלוס אנג'לס אלא הלייקרס מהעיירה הציורית ווה, שנמצאת על חופו של אגם ז'נבה ומשחקת בליגת העל השוויצרית.

כמה מילים על הנבחרת: מסוג הנבחרות שיגידו תודה על ההופעה ויקוו לכמה תמונות למזכרת מהחומה הסינית. משחקי ההכנה חשפו את השנהבים בחולשתם כולל תבוסה ב-39 הפרש לספרד  ובאופן כללי לנבחרת הזו חסר ניסיון כמו גם כישרון ועל כך יעיד המקום ה-14 באליפות אפריקה האחרונה.

הצלחה תהיה… : אם לפחות שחקן אחד מהסגל יקבל חוזה בליגה הסינית עתירת המזומנים.

כישלון יהיה… : שכמו שלא שמענו עליהם עד כה, לא נשמע עליהם גם אחרי האליפות.

תחזית: ביום טוב הם שווים ניצחון בבית המוקדם אבל לא נראה לי שיהיה להם יום כזה…

בית 2

ארגנטינה

תהילת העבר: הופעה מספר 14 בטורניר, זכו בו ב-1950 וזכו בסגנות ב-2002. ב-2014 בטורקיה סיימו במקום ה-11. מעבר לזה יש בארון בגביעים שלהם גם זהב אולימפי מ-2004 ושתי זכיות באמריקה קאפ הלא הוא 'אליפות אמריקה לנבחרות'.

 איך הגיעו לפה? גם בסגל רזה וללא כוכבים הצליחו לסיים במקום השני בבית הסופי עם מאזן 3-9 כשהם רושמים ניצחון נאה על ארצות הברית של הג'י ליג.

בטח תכירו את… : פאקונדו קמפאסו, הרכז של ריאל מדריד (וה-MVP של סדרת הגמר של הליגה הספרדית על לא עוול בכפו) אמור להיות הכוכב של הנבחרת הזו בהזדמנות הממשית הראשונה שלו להוביל אותה. ניקולאס לפרוטיבה וגבריאל דק, חבריו לקבוצה, אמורים לסייע במשימה כשניקולאס ברוסינו שישחק העונה בסראגוסה צפוי לספק לא מעט נקודות. על כל החבורה הצעירה והמוכשרת ישגיח לואיס סקולה, השריד היחיד מאותה חבורה שזכתה באולימפיאדה שבגיל 39 עדיין פעיל ומשחק כדורסל בשנגחאי שארקס, כך שהנסיעה לאליפות לא הייתה ארוכה במיוחד בשבילו…

מאחורי הקווים: סרחיו רודריגז, בן ה-55 הוא מאמן מנוסה מאוד בארצו וכבר הוביל קבוצות 6 פעמים לזכייה באליפות ארגנטינה ובאמתחתו גם שתי זכיות בגביע האלופות של דרום אמריקה. מאז 2015 הוא מאמן את נבחרת ארגנטינה ועושה שם עבודה לא רעה בכלל.

כמה מילים על הנבחרת: בניגוד לרוב הנבחרות ממקומות על הגלובוס שהם לא ארצות הברית או אירופה, נבחרת ארגנטינה הצליחה בהחלט לתקוע יתד על מפת הכדורסל העולמי ולהפוך להיות שם דבר גם בכל מה שקשור לכדור הכתום (ואת כל זה הם עושים בלי ליונל מסי. סתם שתדעו שם בכדורגל…). המסורת הזו לבדה היא מספיק חזקה גם בשביל הסגל הנוכחי, שלמרות שהוא לא הנוצץ ביותר שידעה הנבחרת הלבנה-תכולה, הוא עדיין מספיק טוב בשביל להיות בשלבים המתקדמים של הטורניר. עם זאת, ההכנה של ארגנטינה לטורניר לא הייתה מרשימה במיוחד עם מאזן 3-3 במשחקי ההכנה אבל לפחות הניצחון על רוסיה, יריבתם לבית, מעודד.

הצלחה תהיה… : שסקולה ירצה לחזור הביתה לארגנטינה אחרי הטורניר בשביל לחגוג את המקום בין 4 הגדולות.

כישלון יהיה… : שסקולה ירצה לחזור הביתה לארגנטינה אחרי הטורניר כי הוא מתבייש להראות את הפרצוף בסין.

תחזית: משהו בין ההצלחה לכישלון. זו לא נבחרת מאוד מוכשרת אבל גם לא נבחרת לא מוכשרת בעליל ולכן, אחרי שיעברו את הבית הראשון, הם גם יעברו את השני (לא בלי קושי) ויודחו ברבע הגמר.

ניגריה

תהילת העבר: הופעה שלישית באליפות העולם כשבשתי הפעמים הקודמות (1998, 2006) סיימה במקומות האחרונים בדירוג. אלופת אפריקה ב-2015, סגנית ב-2017.

איך הגיעו לפה? הצטיינו במוקדמות עם מאזן 2-10 ומקום ראשון בבית שכלל גם את חוף השנהב וסנגל.

בטח (לא) תכירו את… : אז האמת שבסגל של ניגריה מתחבאים לא מעט שמות שלא צריך להיות בהכרח עכבר כדורסל בשביל להכיר. ראש וראשון, הצ'יף של פורטלנד שבדיוק עבר לאורלנדו אל-פארוק אמינו, גדול שחקני ניגריה בכל הזמנים (חוץ מהבוגד ההוא שקוראים לו אלג'ואן ושיחק בכלל בשביל האמריקאים), לצידו, בטח כבר הספקתם להכיר את ג'וש אוקגי הקלעי של מינסוטה שעשה עונת רוקי בהחלט מוצלחת (7.7 נקודות למשחק). הסנטר אפקה יודו עם עבר ביוטה, הקליפרס, גולדן סטייט ופנרבחצ'ה גם הוא עשה לא מעט במפת הכדורסל העולמי (היום משחק בברווזים מבייג'ינג) וגם לאייק דיוגו בן ה-35 יש רפרטואר ארוך בליגה הטובה בעולם, בסין וכיום בליגה היפנית. וזה לא נגמר שם כי צ'ימזה מטו, שיחק אצל הספרס העונה ואמור להמשיך להיות חניך של פופוביץ' שישגיח מקרוב והסנטר אריק מיקל מבסקוניה, גם הוא שם מוכר ביורוליג. ולאוזניים מקומיות נגיד שגם טאליב זאנה ששיחק בנס ציונה בעונתיים האחרונות הצליח להיכנס לסגל של 12 האחרונים (אלאדו אמינו מהפועל ת"א נכשל במשימה הזו). 

מאחורי הקווים: אלכסנדר נאורה, הוא ניגרי שחי בארה"ב. אימן בעבר את נבחרת כף ורדה במשך 4 שנים ומאז 2017 מאמן את הנבחרת הניגרית. במקביל, הוא משמש כמאמן קבוצת הכדורסל של הקולג' הקהילתי ארי (Erie) בניו-יורק. עם זאת, חשוב לציין שהוא נעזר מאוד בעוזר המאמן האמריקאי שלו קווין בורלסון, עתיר הניסיון ששימש בעונה האחרונה כעוזר המאמן של ממפיס גריזליס וימשיך את מסעו בליגה הטובה בעולם במינסוטה, שם הוא אמור לחנוך את ג'וש אוקגי ולהפוך אותו לכוכב.

כמה מילים על הנבחרת: אולי הנבחרת המוכשרת ביותר בתולדות הכדורסל האפריקאי מה שהופך אותה לאחת המסקרנות בטורניר. אם שופטים לפי משחקי ההכנה (ניצחונות על מונטנגרו ופולין, הפסד וניצחון מול קנדה) יש לניגרים בהחלט מה לסמוך והסגל הנוצץ שנבנה בהחלט מהווה שילוב מוצלח בין צעירים, ותיקים ווטרנים בשיא כושרם. אבל כמו תמיד, השאלה מה יהיה כל זה שווה ברגע האמת נמצאת על הפרק כשאם תשאלו את אייק דיוגו, הוא הגדיר את המטרה בבירור – "לחזור עם מדליה". שווה לציין גם שעד לפני שבוע הנבחרת הניגרית לא הייתה בטוחה באליפות העולם בשל העובדה שההתאחדות הניגרית, לא מצאה את הכסף לממן את המסע לסין. השחקנים בראשות אוקוגי ויודו גייסו את הכסף מתורמים פרטיים (וגם נתנו מכיסם) וכך הובטח שניגריה תיוצג באליפות במה שמלמד גם לא מעט על המוטיבציה של הנבחרת הזו להצליח.

הצלחה תהיה…: התגלות של ג'וש אוקגי ונבחרת אפריקאית ראשונה אי-פעם ברבע הגמר.

כישלון יהיה…: התגלות הפלופ שקוראים לו אל-פארוק אמינו ועוד נבחרת אפריקאית שלא עוברת את שלב הבתים הראשון.

תחזית: עושה רושם שהמקרה של ניגריה יוכרע כבר בשלב הבתים הראשון וספציפית במשחק מול רוסיה ביום הראשון של התחרויות. ניצחון במשחק הראשון ורבע הגמר ייראה כמו משימה אפשרית בהחלט ומכיוון שהניגרים יעלו באטרף למשחק הזה, אני מאמין בהם.

רוסיה

תהילת העבר: הופעה חמישית באליפות העולם בהנחה שלא מחשיבים את ימיה כחלק מברית המועצות (שכללה גם את כוכבי ליטא הרבים). זכתה בשתי מדליות כסף רצופות ב-1994 ו-1998. מעבר לכך זכתה באליפות אירופה ב-2007, תחת דיוויד בלאט) וסיימה רביעית באליפות אירופה האחרונה.

איך הגיעו לפה? זכו בכרטיס האחרון לטורניר מהיבשת הישנה כשסיימו במקום השני (עקפו את צ'כיה ופינלנד ברגע האחרון) בבית שכלל את צרפת, צ'כיה, פינלנד, בולגריה ובוסניה ועם מאזן 4-8.

בטח תכירו את… : סרגיי קרסב הצלף (לא כמו אבא, אבל לא רע בפני עצמו) מזניט אמור להיות זה שמושך בעול כשויטלי פידזון הוותיק מקובאן צפוי לעזור לו. אנדרי וורנוטסביץ', ניקיטה קורבנוב וסימן אנטונוב מצסק"א אמורים לתרום מהניסיון שלהם אבל הנבחרת הרוסית תגעגע בהחלט לכוכב שלה אלכסיי שבד (פצוע) ולגבוה הבולט שלה, טימופיי מוזגוב (כנ"ל)

מאחורי הקווים: הוותיקים שבין הקוראים בטח זוכרים סרגי בזארביץ' שהיה מפורסם בתור רכז משופם ומוכשר שעשה סדר בהתקפות צסק"א והנבחרת הרוסית (והסובייטית) בשנות ה-80' וה-90'. את אותו דבר בדיוק והוא עושה גם בתור מאמן הנבחרת בשלוש השנים האחרונות והמשמעת והארגון שהוא הביא לנבחרת אחראיות במידה רבה על החזרה של הרוסים ל-4 הגדולות של אירופה ב-2017.

כמה מילים על הנבחרת: אחרי כמה שנים כושלות שהגיעו לשיאן במקומות 21 ו-17 באליפויות אירופה של 2013 ו-2015 בהתאמה, התאוששו הרוסים בשנים האחרונות תחת בזארביץ' והם שוב בטופ של אירופה. לצערם, חלק גדול מהשחקנים שהביאו אותם לשם פצועים הפעם ולצד מוזגוב ושבד שינוחו הקיץ גם המתאזרח ג'ואל בולמבוי והוטרנים דימטרי קולגין ודימטרי חובסטוב יעדרו, כאשר במשך ההכנה בכל יומיים בערך נפצע אחד מהם. כל זה משאיר את הסגל הרוסי יחסית דליל בניסיון ברמת הנבחרת, בעיקר בכל מה שנוגע לספסל. הרוסים לא היו חד-משמעיים בהכנה ולצד ניצחונות מרשימים על ספרד ואיטליה ידעו גם תבוסה מארגנטינה אבל הסה"כ הכללי נראה סביר, כשהרוסים מסמנים לעצמם את רבע הגמר כמטרה הגיונית. ויש בזה מידה רבה של צדק.

הצלחה תהיה… : אם אף אחד נוסף בסגל הרוסי שהולך ומתדלדל מאז פתיחת מחנה האימונים לפני כחודש לא ייפצע.

כישלון יהיה… :אם זמן הפציעות של תקופת ההכנה יתחלף בזמן פציעות של משחקי הדירוג 17-32.

תחזית: תחת בזארביץ' הרוסים הוכיחו יציבות עד כה ולאור ההיסטוריה של הנבחרת הזו, זה לבד סימן לכך שהנפילה בדרך. בהחלט ייתכן שלא יעברו את הבית המוקדם.

דרום קוריאה

תהילת העבר: הופעה שמינית באליפות העולם בלא להשאיר חותם מיוחד, כשהישג השיא של הנבחרת הדרום-קוריאנית הגיע ב-1970 עם מקום 11 (מתוך 13…). זכו פעמיים בעברם באליפות אסיה (האחרונה ב-1997) וסיימו את הטורניר האסייתי האחרון ב-2017 עם מדליית הארד.

איך הגיעו לפה? סיימו במקום השני ובמאזן 2-10 את המוקדמות בבית שכלל את ניו זילנד, סין ורוב המדינות שגובלות עם ישראל (סוריה, ירדן ולבנון).

 בטח (לא) תכירו את… : נו בחייאתכם, אתם לא תכירו אף אחד בסגל, אני לא מכיר אף אחד בסגל והחדשות הבאמת רעות בשביל הקוריאנים היא שגם אחרי הטורניר כנראה אף אחד לא יכיר מישהו מהסגל שלהם. הכוכב שלהם הוא רה גון-אה בן ה-30, שבגלגול הקודם שלו כאמריקאי נקרא ריקרדו ראטליף ובגובה 2.03 הוא מטיל את חיתתו על הליגה הקוריאנית הנמוכה ומוביל את קבוצתו מוביס פהובאס לאליפות בשנה האחרונה. לצידו כל שחקני הסגל משחקים בליגה המקומית ואף אחד מהם לא מוכר ברמה הבינלאומית.

מאחורי הקווים: הור ג'אי בן ה-55 מאמן את הנבחרת הקוריאנית בשנים האחרונות אחרי ניסיון של למעלה מעשור בליגה הקוריאנית. ועם זאת את מירב תהילתו הוא קנה בתור שחקן עבר של הנבחרת הדרום-קוריאנית, הפנים של הכדורסל המקומי ומי שנשא את דגל דרום-קוריאה באולימפיאדה בסיאול ב-1988 ויותר מכך כמי שמחזיק בשיא הבלתי שביר של נקודות למשחק באליפות העולם עם 54 נקודות בניצחון הדרום קוריאני על מצרים ב-1990.

כמה מילים על הנבחרת: דרום-קוריאה, כפי שכבר הבנתם, היא לא מהנבחרות המאיימות שיש לאליפות להציע. לנבחרת הקוריאנית יש אמנם לא מעט ניסיון בינלאומי אבל מעט מאוד יכולת להתמודד עם הנבחרות איתן היא הוגרלה, בעיקר בשל נחיתות בכל מה שקשור לנתונים הפיזיים (ראטליף, הסנטר המוכשר שלהם, עושה זאת מגובה של 203 סנטימטרים בלבד). במשחק ההכנה היחיד שהם קיימו הם חטפו תבוסה בת 29 נקודות מליטא ואלו בערך יחסי הכוחות בינם לבין הנבחרות בבית שלהם.

הצלחה תהיה… : שנזכור מהם משהו בסוף הטורניר.

כישלון יהיה…: אם הדבר הזה שנזכור יהיה תבוסה בלתי נשכחת.

תחזית: ינצחו את חוף השנהב בבית התנחומים על מקומות 17-32 ויחזרו הביתה מרוצים מזה.

בית 3

ספרד

תהילת העבר: הופעה מספר 12 בטורניר, השיא היה כמובן ב-2006 עם הזכייה בטורניר (רודי פרננדז ומארק גאסול הם היחידים בסגל הנוכחי שהיו בסגל הספרדי גם אז). לצד הזכייה הזו לספרדים יש גם שלוש זכיות באליפות אירופה (2009, 2011, 2015) .

איך הגיעו לפה? עם מאזן 2-10 בסיבובי המוקדמות בבית לא קל בכלל שהכיל את אלופת אירופה, סלובניה ואת טורקיה, מונטנגרו, אוקראינה ולטביה. כל זה קרה בסגל משני שהובל בידי הרכז קווינו קולום הוותיק שבשל הצטיינותו שודרג וזכה למקום בין 12 שחקני הסגל לאליפות בסין.

בטח תכירו את … : מארק גאסול הוא הקפטן והפנים של הנבחרת הזו ואחרי שפספס כמה מהטורנירים האחרונים והשאיר לאחיו, פאו לעשות את העבודה הוא מתייצב הפעם במטרה לסיים את 2019 עם עוד תואר. לצידו יובילו את הנבחרת צמד הגארדים ריקי רוביו שמפה לשם תיכף חוגג 29 סתווים וכבר מזמן לא ילד וסרחיו יוי שכבר מזמן הפך להיות 'הכוכב' הספרדי שמשחק באירופה. מלבדם, הטורניר יהיה הזדמנות לאחים הרננגומז, ווילי וחואנ'צו להוכיח לעולם שיש יורשים לגאסולים כשגם רודי פרננדז הוותיק צפוי לתרום דקות ונקודות משמעותיות. אלכס אברינס וסרחיו רודריגז יעדרו בגלל פציעות, ניקולה מירוטיץ' בשל חוסר רצון ואילו פאו גאסול וחוזה קלדרון בשל העובדה שיצאו לפנסיה.

על הקווים: סרג'יו סקורליו האיטלקי מאמן את הנבחרת מאז 2015 (ולפני כן מ-2009 עד 2012) במידה רבה של הצלחה – הוא זה שהוביל את הנבחרת לשלוש אליפויות אירופה שלה. השנה הוא גם הוסיף תואר בתור עוזר המאמן של ניק נרס בטורונטו ומי יודע, אולי השניים יתמודדו אחד מול השני באליפות הנוכחית.

כמה מילים על הנבחרת: את ספרד, כאמור, אין צורך להציג, אבל מה שחשוב להגיד בהקשר שלהם הוא שיכול להיות שזה לא יהיה המצב בעוד כמה שנים והתשובה לשאלה הזו תיבחן גם באליפות הזו. הסגל של סקורליו מזדקן בקצב מהיר, מארק גאסול כבר לא ילד וגם רודי פרננדז בן 34, יוי בן 32 וכבר כל-כך ותיק שגם בישראל למדו לבטא את השם שלו ואפילו ההרנגומזים הם בני 24 ו-25. אז נכון שסקורליו סומך בעינים עצומות על הגווארדיה הישנה אבל יש מצב שהצערה מכוונת של הנבחרת הייתה עוזרת להמשך הדרך.

בינתיים הספרדים משחקים עם נבחרת מזדקנת  כשאפילו פאו ריבאס וויקטור קלבר כבר עברו את ה-30 והם נתנו לא מעט דקות מנוחה לשחקנים הוותיקים בהכנה (מה שעלה להם בתבוסה לרוסיה במשחק ההכנה האחרון), דבר שאולי יפגוש אותם גם בטורניר עצמו ויהיה קשה לשליטה בלו"ז צפוף של משחק פעם ביומיים. מארק גאסול כבר עבר למצב 'לא כשיר' ובספק לתחילת האליפות (עניינים בבטן) ולצד זה שהספרדים יצטרכו לסמוך על הניסיון שלהם, הם גם יצטרכו לקוות לצוות רפואי מיומן ואיכותי.

הצלחה תהיה…: מקום על הפודיום, לא חשוב באיזה מדרגה.

כישלון יהיה…: מקום על המטוס הביתה אחרי שני סיבובים, לא חשוב באיזה חברה.

תחזית: על פניו, הספרדים לא מספיק איכותיים ללכת רחוק, אבל כאן נכנסת לטובתם ההגרלה. הבית הראשון שלהם קליל והם אמורים לצלוח אותו עם שלושה ניצחונות. הבית איתו הם מצטלבים, לעומת זאת, כולל את סרביה ואיטליה, ומבין השלוש רק שתיים יעלו. אני בהחלט לא פוסל את האפשרות שאלו יהיו הספרדים שעשויים גם לנצח ברבע הגמר אם תקרה בדרכם הזדמנות (וארגנטינה, סין או רוסיה שיהיו שם הם בהחלט הזדמנות) אבל אם צריך להמר, הייתי אומר שזו תהיה דווקא איטליה והתחזית הפסימית לגבי הספרדים היא זו שתתגשם.

איראן

תהילת העבר: הופעה שלשית באליפות העלם, את שתי האליפויות הקודמות סיימה עם מאזן 4-1 ודורגה במקומות. 19 ו-20. זכתה בשלוש אליפויות אסיה במאה הנוכחית, האחרונה שבהן ב—2013 כשאת האליפות האחרונה סיימה עם מדליית הכסף.

איך הגיעו לפה? בלי בעיות מיוחדות ועם מאזן 4-8 בבית שכלל את אוסטרליה, הפיליפינים, יפן, קזחסטן וקטאר.

בטח (לא) תכירו את ... : חאמד חדדי, הסנטר ששיחק ארבע וחצי שנים בממפיס וגם כמה משחקים בפיניקס, הוא הכוכב הגדול ביותר בתולדות הכדורסל האיראני. הסמול פורוורד סמאד ניקהה בהרמי ששיחק מספר שנים בליגה הצרפתית, הוא חברו לדור הזהב של הפרסיים. שניהם כבר עברו את גיל ה-30 (34 ו-37 בהתאמה) והם יקוו בהנם יאקחלי הצעיר בן ה-22, קלעי שעושה חיל בליגה הסינית ייקח מהם את המושכות.

מאחורי הקווים: מהראב שהינטאב בן ה-53 מאמן את הנבחרת מזה שנתיים. לפני כן שימש ארבע שנים כעוזר מאמן הנבחרת ואימן גם בליגה האיראנית.

כמה מילים על הנבחרת: על אף היותה חברה קבועה באליפויות העולם האחרונות, האיראנים מתקשים לעשות את המעבר לרמה של הגדולות ולצד כדורסל אינטליגנטי לפרקים, הם מגלים נחיתות אתלטית שפוגעת ביכולת שלהם לנצח נבחרות מקליבר קצת יותר גבוהה משהם רגילים מולו ביבשת הגדולה בעולם. בהכנה הם השיגו ניצחון נאה על ירדן ואפילו מתחו את רוסיה למשחק צמוד אבל הספיקו גם לחטוף שתי תבוסות מיוון ולהפסיד להונגריה בנקל, מה שמלמד אותנו שכנראה שום דבר לא ישתנה מהאליפות הקודמת.

הצלחה תהיה…: אם במשך שבוע-שבועיים ידברו עליהם בהקשר של כדורסל.

כישלון יהיה… :  אם גם אחרי האליפות כל מה שנדע על איראן זה שהם בעניין של גרעינים.

תחזית: בואו נגיד שהסיכויים של איראן להשמיד את ישראל גדולים יותר מהסיכויים שלהם לעבור שלב בטורניר. ולא, הם לא בבית חזק במיוחד אבל הם בהחלט הנבחרת החלשה ביותר בו וככזו, הם כנראה יסיימו בין שמונה האחרונות באליפות העולם.

טוניסיה

תהילת העבר: הופעה שנייה בטורניר, הראשונה הייתה ב-2010 והטוניסאים סיימו אחרונים. מאידך, הם מגיעים לאליפות כאלופי אפריקה הגאים אחרי שזכו בטורניר ב-2017.

איך הגיעו לפה? סיימו ראשונים בבית היותר קשה של המוקדמות באפריקה עם מאזן 2-10 כללי ומאזן ביתי מושלם.

בטח (לא) תכירו את… : סלאח מג'ירי, הסנטר הענק (2.18) של דאלאס מאבריקס הוא הטוניסאי הגדול ביותר (תרתי משמע) בכל הזמנים. לצידו מככב בנבחרת הזו מיודענו הגארד מייקל רול שהצטיין במשחקי ההכנה ואף קלע כמה סלי קלאץ' חשובים. ואם תהיתם מה הקשר בין רול לטוניסיה, אז מלבד העובדה שבתור מי ששיחק במכבי ת"א שנתיים, רול בטח למד משהו על להשיג לך איזה דרכון שתרצה עם קצת עזרה מידידים, רול שיחק בעונת 2011-12 באנטוורפן הבלגית שם חלק את חדר ההלבשה עם מג'ירי. שלוש שנים מאוחר יותר במהלך פגישת העלאת זיכרונות הציע מגי'רי לרול להצטרף לנבחרת הטוניסאית (בתירוץ שרול הוא ילד סנדביץ') והופ.. רול התאזרח ואף זכה עם הנבחרת הטוניסאית בסגנות אליפות אפריקה ב-2015. הוא הושעה למשך שנתיים מייצוג המדינה הצפון-אפריקאית בעקבות העובדה ששיחק במכבי ת"א, אבל מרגע שהוא חתם בארמאני מילאנו הקיץ, הוא חזר לשורות הנשרים האדומים.

מאחורי הקווים: מריו פלמה הפורטוגלי בן ה-69 הוא המאמן השני הכי מבוגר ביותר בטורניר ואימן בעבר את נבחרות אנגולה וירדן כמו גם קבוצות  בטוניסיה ואת בנפיקה ליסבון מארץ מולדתו (ניצח איתה בכפר בלום ב-1993, אם ממש מעניין אתכם הקשר הישראלי). את טוניסיה הוא מאמן מ-2016 וזכה איתה באליפות אפריקה.

כמה מילים על הנבחרת: אלופת אפריקה היא לא נבחרת פראיירית כמו שניתן לחשוב, אלא נבחרת מגובשת ומנוסה שמגיעה בכושר טוב ובשנים הטובות ביותר שלה. רוב שחקני הסגל משחקים בטוניס אבל לצד מג'ירי ורול יש גם את אל מוראד אל מברוק, עומאר עבאדה ומקרם בן רומדאן שמשחקים בליגה הצרפתית ומייצגים דור טוניסאי שמתחיל להשתלב בליגות כדורסל קצת יותר איכותיות ממה שיש למדינת האם להציע. עוד שווה לציין שבסגל של המאמן פלמה יש 7 שחקנים מעל 2 מטר (מה הם שמים שם בסנדוויץ'?), דבר שבלט כיתרון ריבאונד במשחקי ההכנה ששיאם היה בניצחון על פולין באמצע החודש.

הצלחה תהיה...: מקום שני בבית המוקדם והעפלה לסיבוב השני.

כישלון יהיה…: אף לא ניצחון אחד.

תחזית: הטוניסאים היו הראשונים לבצע הפיכה באביב הערבי של 2011 והם עשויים להיות גם אלו שיביאו את הבשורה באליפות העולם. אל תתפלאו אם תראו אותם עולים שלב ומודחים שם.

פוארטו ריקו

תהילת העבר: הופעה מספר 14 באליפות העולם. השיא הגיע ב-1990 עם מקום רביעי. זכו שלוש פעמים בהיסטוריה באליפות אמריקה (האחרונה ב-1995) אבל לעד יזכרו בזכות ניצחון ב-19 הפרש על ארצות הברית באולימפיאדת אתונה, ההפסד השני בתולדות הדרים-טים במשחק אולימפי.

איך הגיעו לפה? מקום שלישי בבית שכלל את מקסיקו, אורגוואי, ארה"ב, ארגנטינה ופנמה ומאזן סופי של 4-8.

בטח (לא) תכירו את.. : קרלוס ארויו פרש מהנבחרת ב-2016 (ומכדורסל בסוף העונה האחרונה), ג'י.ג'י בריאה פצוע רוב העונה, אז בקיץ הוא בטח לא כשיר ואולי בגלל זה הפוארטו ריקנים הזעיקו למילואים את רונלדו בלקמן הוותיק בן ה-35 שמשחק היום בפיליפינים אבל בראשית הקריירה בילה 6 עונות בניקס ובדנבר נאגטס. מלבדו יש בסגל של הלוס גאלוס (התרנגולים) כמה שחקנים ששיחקו בישראל – הגארד גארי בראון רמירז ששיחק בשנתיים האחרונות בנס-ציונהף הפאוור-פורוורד רמון קלמנטה שמשחק היום בסן לורנצו מארגנטינה ועבר בין היתר במכבי אשדוד, עירוני נהריה, יוקנעם/מגידו והפועל קרית טבעון והקלעי הצלף דיויד הוארטס שמחודדי הזיכרון ייזכרו במשחקים הטובים שלו במדי הפועל חיפה לפני שלוש עונות. אה, רגע, יש בסגל של הפוארטו ריקנים גם שחקן NBA בדמותו של איזיאה פיינרו בן ה-24  שלא נבחר בדראפט אבל חתם בסקרמנטו בראשית אוגוסט ואולי ישרוד עד תחילת העונה.   

מאחורי הקווים: אדי קסיאנו בן ה-46. שחקן עבר של הנבחרת (השתתף בניצחון ההוא על ארה"ב) והמאמן שלה מ-2016, מאמן במקביל גם את הפיראטים מקוואברדילס בליגה המקומית.

כמה מילים על הנבחרת: על פניו, לפוארטו ריקו יש את כל הכלים להעפיל לסיבוב השני מהבית אליו נקלעו. יש להם שחקנים עם ניסיון בינלאומי בליגות שונות באירופה ואפילו ב-NBA, יש להם מורשת כדורסל מרשימה והם מתורגלים ביריבות יותר חזקות ממה שיש לבית הזה להציע. הבעיה איתם היא שכמו שהם נראים בהכנה, הימים הגדולים של הכדורסל הפוארטו ריקני נראים רחוקים עד מאוד. הנבחרת של מדינת החסות האמריקנית פשוט לא מתחברת והספיקה להפסיד בחודש האחרון לנבחרת העתודה של קרואטיה ולחטוף 29 הפרש מסנגל החלשה. לא פלא שבדירוג העוצמה של פיב"א הם מדורגים במקום ה-30 מתוך 32 הנבחרות בטורניר וזה גם לא יהיה פלא אם הטורניר שלהם יהיה קצר במיוחד.

הצלחה תהיה… : בכושר הנוכחי אף אחד בפוארטו ריקו, לא מעז לחלום על יותר מניצחונות על איראן וטוניסיה והעפלה לסיבוב השני בכל זאת.

כישלון יהיה…: בכושר הנוכחי, אף אחד בפוארטו ריקו לא מעז לישון, פן יבוא חלום בלהות שילמד את חובבי הלוס גאלוס מה הנבחרת הזו באמת שווה היום…

תחזית:  למרות שאני מאמין גדול במורשת וברוח הנבחרת, נדמה לי שמצבם של התרנגולים לא מעודד והם יודחו אחר כבוד בסיבוב הראשון. נקווה שג'י.ג'י לא רואה את זה.

בית 4

סרביה

תהילת העבר: הופעה חמישית באליפות העולם כמדינה עצמאית, זכו בטורניר פעמיים (1998, 2002) וסיימו את האליפות הקודמת כסגנים. מלבד זה יש באמתחתם שלוש זכיות באליפות אירופה (האחרונה ב-2001) וגם שתי מדליות כסף אולימפיות (האחרונה ב-2016).

איך הגיעו לפה? לא עשו טורניר מוקדמות טוב, בעיקר בשל סגל חסר מאוד שייצג אותם במשחקים אבל ניצלו יריבות פאתטיות (מי אמר ישראל וגיאורגיה?) בשביל לסיים במקום השלישי את הבית המסכם עם מאזן 5-7 והכרטיס הנכסף ביד.

בטח תכירו את… : מאיפה להתחיל בעצם? הנבחרת הנוכחית היא בראש ובראשונה ניקולה יוקיץ' שלא מופיע לאליפויות אירופה אבל בטורנירים העולמיים הוא דווקא כן חלק ונמצא במה שנראה כמו תחילת שיא הקריירה שלו. לצידו, המנהיג של הנבחרת מאליפות אירופה האחרונה בוגדן בוגדנוביץ' מסקרמנטו קינגס, שיחד עם חברו לקבוצה נמניה בייליצה, אמור לעשות הרבה צרות ליריבות. אם יוקיץ' לא יספיק אז בובאן מריאנוביץ' מהסיקסרס שם לגיבוי (והאיש הזה הוא שם דבר באזור הצבע באירופה) ואם שני הגבוהים האלה יצטרכו עזרה אז מירולסב רדוליצה, קפטן הנבחרת (משחק כיום בסין) וניקולה מולטינוב שפורח באולימפיאקוס (2.13 בעצמו) יסתמו את החור הזה… מילוש תיאודוסיץ' אמנם יחסר בסגל (נפצע בהכנה) אבל וסילי מיצ'יץ', הרכז של אנדולו אפס, סגנית אלופת היורוליג הוא שם עולה באירופה ואמור להיכנס לנעליים הגדולות שלו. אה כן, גם מרקו גודריץ' (החל מהעונה בממפיס) סטפן יוביץ' וולדימיר לוצי'ץ', כולם שחקני יורוליג בעונה האחרונה, שם בשביל לעזור בקו האחורי…

מאחורי הקווים: את אלכסנדר 'סשה' ג'ורג'ביץ' לא צריך להציג לחובבי הכדורסל, זה לא רק השותפות הידועה שלו עם פרדאג דנילוביץ' (אפרופו, הוא זה שמנהל את הנבחרת הסרבית כיום) בפרטיזן בלגרד בתחילת שנות ה-90', אלא גם שנים ארוכות שהוא היה הרכז הבולט של נבחרת סרביה ומי שזכה כשחקן בתארים למכביר. ואת כל הפרזנטציה הזו אני עושה לכם רק כדי להגיד שגם בתור מאמן הוא לא נופל בכישורים שלו ובשקט השקט הוא שיקם את הנבחרת הסרבית שידעה שנים קשות לפניו והפך אותה להיות שוב חלק מהטופ האירופאי והעולמי. ברמת הקבוצות הוא פחות מצליח עם כמה ניסיונות לא מאוד מוצלחים בפנאתינייקוס , במילאנו ובבאיירן מינכן (בעונה הקרובה יאמן את וירטוס בולוניה המתקאמבקת) אבל בכל מה שקשור לנבחרת הלאומית אותה הוא מאמן מ-2013 הוא וירטואוז.

כמה מילים על הנבחרת: המועמדת הגדולה לקרוא תיגר על השלטון של האמריקאים בכדורסל העולמי בעשור הנוכחי. נראה שהכל התחבר לסרבים בזמן לקראת האליפות הזו ונראה עוד יותר שגם הם הבינו את זה ולכן אחוזי הנוכחות של השחקנים המובילים של הנבחרת הזו גבוהים מאוד ואלמלא חוסר המזל של תיאודוסיץ', הם היו מופיעים לטורניר בסגל מלא. ועדיין, יש בנבחרת הזו כל מה שצריך בשביל להצליח כשבוגדן בוגדנוביץ' ומיצ'יץ' המעולה אמורים למלא את החוסר של הרכז-אומן שייעדר (למיצ'יץ' זו בכלל הזדמנות להוכיח ברמת הנבחרות את מה שהירוליג כולה יודעת אחרי העונה האחרונה) ועם חמישה שחקנים מעל 2.11 מטר בסגל, אף אחד לא יוכל להתחרות בסרבים באזור הצבע. ההכנה של הסרבים הייתה מושלמת עם ניצחונות בכל המשחקים, כולל אלו מול אריות הכדורסל האירופאי דוגמת יוון, ליטא ואיטליה והציפייה היא לאליפות עולם לא פחות מוצלחת…

הצלחה תהיה… : להוסיף עוד גביע לארון.

כישלון יהיה… : כישלון בכל מקרה לא יהיה כי קרואטיה לא העפילה לאליפות העולם… אבל כל מה שמתחת לחצי גמר, ייחשב אי-הצלחה חמורה.

תחזית: בסוף הכל יתנקז למשחק חצי הגמר של הסרבים מול האמריקאים, אם וכאשר הכל יתנהל כשורה. ושם? הכל יכול לקרות ובעיקר, סביר שהמנצחת שם, תיקח את הטורניר כולו.

איטליה

תהילת העבר: הופעה תשיעית בטורניר, השיא הגיע ב-1978 עם מקום רביעי. זכו פעמיים באליפות אירופה ב-1983 וב-1999 ואת האליפות האחרונה סיימו במקום השביעי.

איך הגיעו לפה? לא בלי קושי אבל בסופו של דבר הסגל החסר יחסית הספיק עם מקום שני ומאזן של 8 ניצחונות ו-4 הפסדים  לפני פולין, הונגריה, קרואטיה והולנד ואחרי ליטא.

בטח תכירו את… : דנילו גלינארי אחרי עונת שיא במדי הקליפרס ולפני עונה בקבוצה החדשה, אוקלהומה סיטי ת'אנדר הוא כוכב הנבחרת והמועמד שלה (ושלי) ל-MVP של הטורניר. גם מרקו בלינלי בן ה-33 עוד חורך רשתות בליגה ובמדי הספרס בליגה הטובה בעולם. אלסנדרו ג'נטילה, הצטיין במשחקי ההכנה אחרי שחזר העונה מהמתים (התדרדר בשלב מסוים עד הפועל ירושלים) במדי אסטודיאנטס, כשעוד שם שמוכר הוא של לואיג'י דטומה, שחקן ההגנה המצטיין של פנרבחצ'ה. ג'ף ברוקס הסמול פורוורד של מילאנו והרכז דניאל האקט מצסק"א הם המתאזרחים היעילים של הנבחרת הזו ואני באופן אישי ממליץ לשים לב גם לאריאל פילוי שלעת זקנה (בן 32) מתגלה כקלעי מחונן.

מאחורי הקווים: רומיאו סצ'טי בן ה-66 מביא איתו ניסיון של שנים כמאמן בקבוצות הביניים של הליגה האיטלקית כשאת ההצלחה הגדולה שלו הוא עשה לפני 4 שנים עם האליפות המפתיעה של דינמו ססארי והעונה הוסיף עוד גביע איטלקי כמאמן קרמונה הקטנה. את הנבחרת של ארץ המגף הוא מאמן מאז 2017.

כמה מילים על הנבחרת: כמו סרביה, גם איטליה ידעה כמה שנים קשות בתחילת העשור (כולל אי ההעפלה לאליפויות ב-2009 ו-2011, האחרונה תוקנה ע"י פיב"א וההחלטות המוזרות שלה) אבל היא ניצלה את המשבר בשביל לצופף שורות, לקרוא שחקנים שלא שמו את הנבחרת בראש מעיניהם לדגל, ולהפוך לסוס שחור קבוע בטורנירים בהם היא משתתפת. הטורניר הזה לא שונה מהבחינה הזו, כשנבחרת המאוד התקפית של סצ'טי בהחלט יכולה לקרוא תיגר על מקום בין 4 האחרונות לאור ההגרלה היחסית מבטיחה שלהם אבל בשביל לעשות זאת הם צריכים לנצח את ספרד או סרביה וזו תהיה משימה שתוטל קודם כל על ההגנה, הלא מאוד מהוקצעת של האיטלקים. בנוסף, גם יציבות, לא מצרך מאוד תדיר אצל האזורי, נדרשת והאיטלקים יצטרכו להיות עקביים ביכולת שלהם ולבוא לעבודה ערב אחרי ערב.

הצלחה תהיה… : עקביות שתבטא בניצחון אחרי ניצחון, לפחות עד לרבע הגמר.

כישלון יהיה…: עקביות שתבטא בהפסד אחרי הפסד בדרך לפדיחה לא נורמאלית.

תחזית: כמו שנכתב בחלק שמתאר את הנבחרת הספרדית, הכל עלול להתנקז להתמודדות ביניהן (את סרביה אני מוציא מהמשוואה, הם נראים יותר מדי גדולים על שתי הנבחרות הללו) ולי בא, כמו תמיד, להמר על הפתעה. רבע גמר ומשם, הגרלה טובה (וצפויה כזו) ואיטליה כבר תביט מקרוב על הפודיום.

הפיליפינים

תהילת העבר: הופעה חמישית בטורניר (האחרונה ב-2014 אז סיימו במקום ה-21) כשהשיא היה ב-1954 כשסיימו במקום השלישי (וקרעו על הדרך את הצורה של ישראל 56:90). זכו חמש פעמים באליפות אסיה, אבל האחרונה שבהן הייתה ב-1985.

איך הגיעו לפה? בזכות העובדה שקזחסטן וקטאר החלשות היו בבית שלהם. מאזן 5-7 ומקום רביעי מבין שש הספיק לנבחרת הפיליפנית להעפיל בפעם השנייה ברציפות לאליפות העולם.

בטח (לא) תכירו את… : אנדרה בלאטש, לשעבר פאוור פורוורד פותח בוושינגטון וויזארדס השתקע לפני חצי עשור בפיליפינים ומאז הוא נהנה במדינת האיים. בכל הנוגע למועדונים הוא משחק בליגה הסינית אבל קיץ אחר קיץ הוא מוביל את הנבחרת להצלחות אזוריות. אה כן, לא היה לו קשר לפיליפינים קודם… מלבדו גייב נורוורד, הקלעי בן ה-34 הוא קפטן הנבחרת ונחשב לשחקן ההגנה הטוב ביותר שלה.

מאחורי הקווים: יינג גויאו, בן ה-60 מאמן את הנבחרת מ-2018 כשלפני כן זכה ב-7 אליפויות בליגה בארצו בכמעט 30 שנות אימון. בין לבין ניסה את מזלו גם בפוליטיקה והיה סגן מושל במחוז שלו וחבר בית הנבחרים הפילפיני כמו גם הקומישנר של ליגת הכדורסל המקומית.

כמה מילים על הנבחרת: הנבחרת הפיליפינית אמנם קיבלה קל"ב בכל מה שקשור לנסיעה לטורניר אבל זה כנראה ישרת אותה גם בדרך חזרה, שתקרה לא בעוד יותר מדי זמן. בפיליפינים מאוד אוהבים כדורסל והליגה המקומית זוכה להרבה צופים נלהבים אבל בכל מה שנוגע לרמה, יש להם עוד הרבה לאן לשאוף כשהנחיתות האתלטית באה לידי ביטוי במשחקי ההכנה בהם הם הפסידו גם לאדלייד 36 מהליגה האוסטרלית. קושי גדול של הפיליפינים הוא בהתקפה ולשם כך ניסו בנבחרת לגייס את ג'ורדן קלרקסון, החצי-פיליפיני אבל למרות שהוא כבר ייצג את הנבחרת במשחקי אסיה בקיץ הקודם, הם נתקלו בסירוב של פיב"א בשל בעיות בתהליך האיזרוח שלו.

הצלחה תהיה… : ניצחון על אנגולה ובחירה של אנדרה בלאטש לחמישיית הטורניר.

כישלון יהיה… : הפסד לאנגולה ואפילו לא חמישה משחקים בהם אנדרה בלאטש משחק.

תחזית: קשה לראות איך הדרים-טים הפיליפינית (כך הם קוראים לנבחרת שלהם) מצליחה לעלות לסיבוב השני מבית שכולל את סרביה ואיטליה העדיפות בהרבה. המשחק מול אנגולה יהיה אם כך בעיקר על כבוד…

אנגולה

תהילת העבר: הופעה שמינית בטורניר וחמישית ברצף. הישג השיא היה ב-2006 עם מקום שישי. זכו ב-11 אליפויות אפריקה בין השנים 1989 ל-2013 אבל מאז נס ליחם ובטורניר האחרון בשנת 2017 הם סיימו במקום השביעי.

בטח (לא) תכירו את… : יאניק מוריירה, הסנטר המצטיין של האנגולים שעשה כברת דרך רצינית באירופה וישחק בעונה הקרובה בוירטוס בולוניה של המאמן היריב, ג'ורג'ביץ'. לצידו שווה להזכיר את קפטן הנבחרת אדוארדו מינגאס, לא בגלל שהוא שחקן כדורסל כל-כך בולט אלא בעיקר בגלל שבגיל 40 הוא השחקן הוותיק ביותר בטורניר. אחרון ששווה לציין בסגל הוא הפורוורד רג'י מור האמריקאי שזכה לאזרחות אנגולית בשל העובדה שהוא משחק בליגת הכדורסל במדינה מזה 10 שנים ולפני כן שיחק בעונת 2006-07 במכבי ראשון לציון וגבעת שמואל (עבר באמצע העונה) כאן בארץ הקודש.

מאחורי הקווים: וויל ווייט מאמן את הנבחרת האנגולית מ-2017, כשלפני כן אימן את נבחרת ניגריה במשך שנה וכן בכמה ליגות אזוריות בארצות הברית. השיא שלו כמאמן, היה כששימש בין השנים 1999 ל-2001 כעורך הוידאו של הספרס (הנה עוד אחד מהצוות של סן אנטוניו שהגיע רחוק…).

כמה מילים על הנבחרת: נבחרת אנגולה היא המעצמה הראשונה של הכדורסל האפריקני וככזו היא משתתפת קבועה בטורנירים הגדולים בעשורים האחרונים. עם זאת, היא לא מינפה את זה להישגים (או אפילו לניצחונות מרשימים) מחוץ ליבשת השחורה ועד השנה אפילו שחקן NBA לא היה לה (ברונו פרננדו שנבחר במקום ה-34 בדראפט האחרון וישחק באטלנטה הוקס העונה, צפוי להיות הראשון).  הנבחרת האנגולית היא נבחרת מזדקנת (ממוצע גיל 31, הוא הגבוה בטורניר) שימיה הגדולים מאחוריה ולצד כמה גבוהים אתלטיים וקפיציים אין לה הרבה מה להציג, דבר שבא לידי ביטוי בהכנה בה הפסידה במצטבר לליטא ולצ'כיה בהפרש של 54 נקודות.

הצלחה תהיה… : לחזור לאליפות העולם בטורניר הבא.

כישלון יהיה… : לחזור הביתה בלי אף ניצחון.

תחזית: אנגולה חלשה ולא צפויה לנצח יותר מדי, לא בבית המוקדם וגם לא אחר-כך. הפעם הם יאלצו לראות את האולימפיאדה מהבית.

3 תגובות

  1. תודה על הסקירה.
    לא בטוח שגלינרי יהיה ה mvp, הרי איטליה שלו לא תגיע רחוק . . .
    או שכן.

  2. תודה יאיר.
    באמת נראה לא מאוזן. בית ב טוב בהרבה מבית א, והשילוב של ג+ד לוקח את א+ב בלי בעיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם