אחד ביום: המחלה ההולנדית של הלייקרס

אחד ביום עם הלייקרס שהחליטו לשים את כל הביצים בסל של לברון ועוד עלולים לגלות שזו הייתה טעות יותר גדולה ממה שזה נראה עכשיו...
Embed from Getty Images

לכל הכתבות של אחד ביום

3:30: לוס אנג'לס ליקרס (41-31) – סקרמנטו קינגס (36-36)

בשנות ה-70' סבלו מדינות המערב ואירופה בפרט ממשבר האנרגיה הגדול. המשבר שסיבתו הייתה העלאה דרסטית של מחיר הנפט מצד מדינות ערב בגלל תמיכתו של המערב בישראל בתקופת מלחמת יום כיפור, גרם לכך שבאירופה ניסו לחפש מקורות אנרגיה נוספים ולהספיק את הסתמכותן על אופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט.

אחת מהמדינות שהרוויחו רבות מהמשבר הזה הייתה הולנד. ההולנדים שגילו מרבץ גדול של גז טבעי בשנת 1959, החלו לייצא את הגז לשכנותיה במחיר שווה לכל נפש וכתוצאה מכך שכלכלה ההולנדית זכתה לצמיחה מרשימה.

אלא שסוף שנות ה-70' דווקא התאפיינו במשבר בכלכלה ההולנדית וגם הוא, כמו הצמיחה שלפניו, היה תוצאה של אותו גז שנמצא בקרבת העיר כרוניגן. איך קרה הדבר? המשק ההולנדי, שגם כך לא היה משק גדול מדי התלהב מאוד מרווחי הגז ולאט לאט מצא את עצמו מתעסק אך ורק ביצוא גז. במקום לגדל גידולים חקלאיים, לייצא פרחים ולעסוק בתעשייה והיי-טק, המשק ההולנדי החל להיסמך באופן כמעט מלא על הגז, דבר שהעלה מאוד את ערך הגילדן ההולנדי. וכשמדינות צפון אירופה (נורבגיה ושבדיה בעיקר) החלו לפתח גז בים הצפוני ולייצא אותו גם הן ומשבר האנרגיה באירופה נפתר – ההולנדים איבדו את הבלעדיות שלהם, מחירי הגז ירדו והמשק ההולנדי שנשען כולו על הגז – סבל ממיתון רציני.

מאז, כלכלת הולנד התאוששה בצורה מרשימה אבל עד ימינו אנו היא זכתה שהתופעה הכלכלית הזו, בו משק שם את כל הביצים בסל אחד, נקרא על שמה. כך באה לעולם 'המחלה ההולנדית'.

'המחלה ההולנדית', מונח שנטבע ע"י מגזין האקונומיסט ועל בסיסו נערכו מחקרים רבים ופותחו מודלים כלכליים, אמנם מגיע מתחום הכלכלה אבל הוא גם יכול בהחלט להיות מתאים לספורט. ההתאמה המושלמת לימינו היא כמובן התהליך שקורה בלייקרס העונה. מג'יק ג'ונסון ורוב פלינקה מצאו מכרה גז טבעי בקיץ שעבר בקליבלנד בשם לברון ג'יימס. הם בנו את כל עתיד הקבוצה סביב המכרה הזה, ויתרו על נכסים (מכרה רנדל), התאימו את התעשייה לרצונות הטאלנט (החתמה של כל מיני ארחי פרחי כמו רונדו, ביזלי, מגי וכו') ועל הדרך ויתרו על כל השקעה אחרת במשק וגרמו לכל הענפים האחרים והצעירים לקבל תחושה שבקרוב ייפרדו מהם באופן סופי. וכן, גם שר האוצר וולטון קיבל תחושה קבועה שמעמדו נמצא בסכנה.

אלא שלצערם של פלינקה וג'ונסון המחיר של סחורה שקוראים לה לברון ג'יימס התרסק ככל שהעונה התקדמה. בין אם זה הפציעות, הגיל, העייפות, חוסר החשק, האגו או סתם הייאוש מהתחרות המרובה בשוק המערבי המתפתח, המניות של המלך צנחו העונה מאוד והלייקרס, שבנו בעיקר עליו, התרסקו יחד איתו.

והחדשות הרעות באמת עוד לפניהם: המחלה ההולנדית בה חלתה הלייקרס העונה עלולה להימשך לעונה הבאה כשהצעירים של הקבוצה מאוכזבים מיחס ההנהלה והסטאר החדש שלה, כוכבים אחרים לא בהכרח ששים לשחק ליד הפרימדונה שלא עושה הגנה יותר וג'יימס עצמו נראה במסלול הבטוח להזדקנות מהירה ואיבוד יכולותיו המטאוריות ותואר 'השחקן הטוב בעולם'. יש סיכוי לא קטן שהמחלה ההולנדית של הלייקרס תגרום לכך שהקבוצה תצטרך להיבנות מחדש על חורבות לברון ולהפוך את הניסוי הזה של ג'ונסון ופלינקה לאחד הכישלונות המפוארים ביותר בתולדות המועדון המעוטר ביותר בהיסטוריה של הליגה. תאמינו או לא, הם לא רחוקים משם.

עם תשעה הפסדים בעשרת המשחקים האחרונים וכשהיא יצאה מתמונת הפליאוף לחלוטין שלשום בהפסד לברוקלין תתמודד הערב הלייקרס מול סקרמנטו קינגס שעוד מנסה לשמור את חלום 8 הגדולות במערב בחיים. הלייקרס ינסו כנראה להפסיד כמה שיותר עד תום העונה, למרות המבוכה שהדבר עלול לגרום להם (סתם לשם השוואה: את העונה שעברה, בלי לברון, הם סיימו עם 35 ניצחונות) ומשחק ביתי מול הקבוצה השאפתנית של דייב ייגר, כשהם בלי לונזו בול, ברנדון אינגרם, ג'וש הארט ואולי גם מייק מוסקלה ולברון ג'יימס, לא יהרוס להם כנראה את התכניות. הקינגס מצידם מגיעים אחרי שלושה ניצחונות בארבעה משחקים כשהם רחוקים 5.5 משחקים מסן אנטוניו השמינית במערב אבל כשהם יודעים שלפניהם רצף של חמישה משחקי חוץ, שאחריו הם כנראה יתחילו לתכנן את הקיץ.

ומה עוד צפוי לנו הלילה (והערב)? דווקא לילה לא רע בכלל.

הניקס והקליפרס מתמודדות בשעה זו (20:00) במשחק צמוד בפתיחת הרבע הרביעי.

Post Up:

23:00: אינדיאנה פייסרס (29-44) – דנבר נאגטס (22-49) – אחרי חמישה הפסדים רצופים, אינדיאנה חוזרת הביתה אבל לא יהיה לה קל לחזור לנצח מול הנאגטס שעלו אתמול לראשות טבלת המערב.

1:30: בוסטון סלטיקס (30-43) – סן אנטוניו ספרס (31-42) – בוסטון ממשיכה לאכזב ואתמול הפסידה בשארלוט, סן אנטוניו כבר חולמת על לסיים שמינית ולפגוש את דנבר…

2:30: גולדן סטיייט ווריירס (23-49) – דטרויט פיסטונס (35-37) – הווריירס חייבים לנצח ולו רק בשביל לתקן את הרושם של ההפסד ב-35 נקודות אתמול בבית לדאלאס.

Post Down:

22:30: מילווקי באקס (19-54) – קליבלנד קאבלירס (54-19) – משחק שני השבוע בין שתי הקבוצות אבל הפעם לא תהיה הפתעה והמאזנים יישארו הפוכים בסוף הערב.

00:00: טורונטו ראפטורס (22-51) – שארלוט הורנטס (39-33) – יש עוד סיכוי לפליאוף בשארלוט? היא תצטרך לנצח במקומות בלתי צפויים בשביל לעשות את זה. הערב בטורונטו למשל…

5 תגובות

  1. נגמר המשחק, הלייקרס ניצחו אבל הכתיבה שלך תמיד משובחת.
    מה שמדהים זה שהכל קורה כשלברון נותן מספרים מדהימים…..
    מוזר

  2. אני מסרב להאמין שהחתמת ג'יימס היא טעות. זה עדיין אחד משלושה שחקנים שיכולים לכפות נצחון בכל משחק מול כל קבוצה. אבל הם הביאו את החלק המרכזי בלי להכין את שאר החלקים האחרים.
    קבוצה של ג'יימס זה לברון. גבוה נוסף שעושה הגנה. ושלושה קלעים.
    ההנהלה עשתה רק 20% עבודה.

    1. אבל בר לא לאורך עונה שלמה.
      הוא חייב מישהו שיסחוב את הקבוצה בגריינד של העונה.
      במערב אי אפשר לחפף רבע עונה, להגיע לפלייאוף ולהעלות הילוך (אלא אם יש לך 3-4 אולסטארים ואז אפשר לעשות רוטציות חיפופים)

  3. תענוג יאיר, הלוואי והייתי יודע על המחלה ההולנדית כשהמרצה לכלכלה נאם על חשיבות ההתמקצעות בדבר אחד ספציפי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם