הריקוד האחרון (8)

את ההשראה לטור הזה אני שואב מקריירת כדור הבסיס של ג'ורדן, תחת גזרת ה"מה היה אילו?"

תארו לעצמכם שג'ורדן דבק לעצת מולידו ובוחר בקריירת כדור בסיס על פני כדורסל. בהחלט ייתכן שהוא יכול היה להיות שחקן מקצוען, אולם ספק רב אם היה מדובר על השחקן הטוב בעולם או קרוב לכך. וכך היה נמנה מאיתנו שחקן הכדורסל הגדול בכל הזמנים.

וזה מה שמוליך אותי לסוגיית בסיס התחרות. כמה ג'ורדנים שכאלה, או, 10 דרגות מתחת לג'ורדן, כלומר "רק" כוכבי על, ישנם שלא הגיעו לעיסוק בספורט בו הפוטנציאל שלהם היה מרבי?

*

ברמת ליגת ה-NBA ניתן לראות זאת דרך דיוני גדולי כל הזמנים.

כל אחד יכול להתמודד אך ורק מול התחרות בזמנו ורק כך אפשר לשפוט אותו. לא ניתן לדעת מה היה קורה ביקום חלופי.

ובכל זאת, אנחנו שמים כוכביות כאלה ואחרות.

ג'ורג' מיקן נחשב לשחק הטוב בעולם בתקופתו. ונניח שאכן היה כזה. ברם היה מדובר על ענף גולמי. התחרות היתה בין קבוצה די מינורית.

בימי ביל ראסל וווילט צ'מברליין הענף כבר לא היה גולמי, אבל האינטגרציה הגזעית היתה בחיתוליה. התחרות כבר היתה רחבה יותר, אבל לא מספיק מגוונת.

בימי כרים עבדול ג'אבר האינטגרציה הגזעית כבר היתה עובדה מוגמרת (גם אם התהליך לא הסתיים), אך הליגה היתה מפוצלת. התחרות היתה מגוונת, אבל לא כל אמריקאית.

ובימי מג'יק ג'ונסון, לארי בירד ומייקל ג'ורדן התחרות כבר היתה כל אמריקאית.

מי יודע אם עוד 20, 30, 40 שנים לא יבוא מישהו ויגיד "עם כל הכבוד לשש אליפויות של ג'ורדן ושאר המספרים שלו, הם הושגו בעידן בו הליגה היתה אמריקאית בסך הכול. אמנם לדני אבדיה יש רק ארבע אליפויות, אבל הן הושגו בעידן גלובלי."

כיום, הליגה הרבה יותר אוניברסלית, אבל זה תהליך שעדיין לא הושלם וגם התחרות איתה מתמודדים לברון ג'יימס, קווין דוראנט, סטפן קרי וחבריהם אינה מיצוי מלוא הפוטנציאל. שימו לב שעמדת הציר כבר נשלטת על ידי "זרים". לא רחוק היום בו חמישיית שאר העולם תיקרא תיגר אמיתי על חמישיית האמריקאים, אם טרם הגענו לשלב הזה.

*

בפרספקטיבה יותר רחבה, בעיקר כשמנסים לבצע את ההשוואה הבלתי אפשרית והמיותרת בין ענפי ספורט, שוב נתקלים בעניין פוטנציאל התחרות.

בהערכה באצבע, המאיצים מתמודדים מול 50% מכלל העולם. אם יהיה ילד מהיר באיזה שיעור ספורט ברחבי תבל, יהיה כבר מורה ספורט שיראה זאת ויעשה עם זה משהו. אז נוריד כאלה שנפצעו וכאלה שחלו וכאלה שגדלו בבצורת או באזור מלחמה ולא יכלו לממש את הפוטנציאל. ונשארנו עם משהו כמו 50%.

גם כדורגל עד כדי כך פופולרי ופשוט למשחק בין ילדים, שאמנם לא תמיד יעלו על שחקן אפור יותר אך עילאי, אבל הסיכוי שאם מסתובב היכן שהוא המסי הבא או המראדונה הבא או הזידאן הבא מישהו ימצא אותו הוא די גדול. לעומת זאת, הסיכוי שדווקא הכריסטופר פרום הבא יעלה על אופניים או דווקא האיאן תורפ הבא יכנס לבריכת השחייה הרבה יותר נמוך.

אז כן, עדיין אפשר להגיד שמאן דהוא הכי טוב בקרלינג בעולם, אבל כשאומרים שיוסיין בולט הכי מהיר, זה מתוך בסיס עצום בהרבה, בעוד שכשאומרים שפיטר ואן דן הוחנבאנד הכי מהיר זה מתוך בסיס קטן משמעות מזה של בולט.

כמה משקל אם בכלל יש לתת זה? שכל אחד יחליט בעצמו.

כמה משקל יש לתת לתחרות היחסית בתקופות השונות ב-NBA? גם פה, שכל אחד יחליט בעצמו.

*

ומה הנקודה שהכי חשוב לי להעביר מהטור הזה? שאיזה כיף לנו ואיזה מזל נפלא שבסופו של דבר ג'ורדן בחר בכדורסל בהתחלה, באמצע ובסוף.

5 תגובות

  1. אני אגב הייתי שמח אם הוא היה מתחיל ונשאר בביסבול 🙂
    תמיד הייתי נגד הבולס אימפריית הרשע הזאת (כי היו חזקים מדי). הייתי שמח שסיאטל, יוטה ופיניקס יקחו אליפות במקום שיקגו.

  2. הנקודה שהעלית חשובה – בהחלט המתחרים בתחרויות האצלטיקה "הקלאסיות" (199, 200, 800 מ' ואולי גם 5000) מתחרים ברמה הכי גבוהה שיש. זה רק מבליט את ההישג הענק של אסתר רוט שחמורוב. אין ענף שמגיע למספרים כאלה, אפילו לא שחיה.
    לגבי קארים אני פחות בטוח, ההישגים שלו כל כך בולטים שבשבילי הוא ה goat. אבל הסתייגות – goat זה לא דבר שבאמת קיים . . .

  3. מסכים איתך מאוד לגבי "רוחב שדה התחרות". לכן אתה חייב להיות ממש דומיננטי מול היריבים אם מדובר בספורט או בתקופה עם מיעוט משתתפים יחסי.
    לכן בענפים קטנים היחידים שיכולים להיות מוזכרים הם ספורטאים שהמרחק בינם לבין השאר הוא עצום (טדי רינר, סולימנגולו, אדווין מוזס).
    זו הסיבה לדעתי שמוחמד עלי ממש לא בין הגדולים בהיסטוריה. הוא התבלט בספורט נישתי לחלוטין ובתקופה של מיעוט משתתפים, וגם אז היה בולט ומוביל, אבל לא ב"שנות אור" ביחס ליריבים, כמו השמות האחרים שציינתי.
    לכן בכדורסל של פעם, אני מחשיב רק את ווילט כקונטנדר לרשימת העיזים – כי הוא באמת היה *הרבה* מעל כולם בתקופתו.

    1. למה לא את קארים? או שהוא נכנס אצלך לרשימה? האם משך זמן הדומיננטיות לא משחק תפקיד? האם מי שהיה מעל כולם למשך 8 שנים שווה למי שהיה נגיד בקדמת הבמה למשך 15 שנה?
      יש המון שאלות טבעיות כשמשווים בין זמנים אז בטח ובטח כשמתחילים לעשות השוואות בין ענפי ספורט שונים.
      כמובן שגם לשיווק וכריזמה יש תפקיד חשוב בזה. וזו אולי הסיבה העיקרית שמוחמד עלי נכנס לשם. הוא היה הרבה יותר גדול מספורט. הוא היה התקופה, התרבות, הסמן. וגם מייקל באיזשהו אופן.

      1. קארים אצלי לחלוטין ברשימה. הוא גם היה דומיננטי (אולי לא כמו ווילט), וגם שיחק בתקופה עם יותר תחרות ועדיין ניצח (וזכה בפיינלס MVP !!).
        הוא בפנים. לגמרי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם