לקראת גמר ה-NBA: נתונים מעניינים (וגם כאלה שפחות)

האם יתרון הביתיות בגמר שווה משהו? מה המאזן ההיסטורי בין הראפטורס לבין הווריירס? ומי השחקן שמעולם לא הפסיד סדרת גמר? כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול על גמר ה-NBA שמתחיל ביום שישי הקרוב לפנות בוקר.

זהו חברים הרגע לו חיכינו מתקרב בצעדי ענק וחוץ לצבור שעות שינה לקראת סדרת הגמר יש עוד כמה דברים לעשות. אחד מהם הוא לספר לכם כל מיני סטטיסטיקות איזוטריות על סדרת הגמר, על המשתתפות בו, על השחקנים שיעטרו אותו ובכלל.

מידן נתן אתמול את יריית הפתיחה עם החידון ואני אמשיך מאיפה שהוא הפסיק עם כל מה שרציתם לדעת על גמר 2019 ולא העזתם לשאול.

*

נתחיל מהעניינים הפשוטים:

גולדן סטייט ווריירס הולכת להופיע בגמר מספר 11 שלה. המאזן שלה הווריירס בגמרים עומד עד היום על 4-6 ואם תנצח את סדרת הגמר הנוכחית היא תעמוד לבדה במקום השלישי בתולדות הליגה בטבלת הזכיות באליפות (רק הסלטיקס עם 17 תארים והלייקרס עם 16 אליפויות מקדימות אותה). ההישג השני של הווריירס, כבר מעצם ההעפלה לגמר הוא העובדה שמדובר בגמר חמישי ברצף שלה כשרק בוסטון סלטיקס בין השנים 1957 ל-1966 הגיעה להישג דומה (או כזה שמעפיל עליו).

מהצד השני של הפרקט, הראפטורס הולכים להופיע בפעם הראשונה בתולדותיהם בגמר הליגה במה שהופך אותם למועדון הראשון שהצטרף לליגה בשנות ה-90' או מאוחר יותר שמגיע למעמד. אל תוציאו את השמפניות, יש רק שלוש קבוצות כאלו…

עוד מעניין לציין שבשושלת הנוכחית של גולדן סטייט זו הפעם הראשונה שהיא מגיעה לסדרת הגמר בלי יתרון ביתיות. האם זה חשוב? הסטטיסטיקה רומזת שכן. ב-30 שנה האחרונות רק 8 קבוצות בלי יתרון ביתיות זכו באליפות ה-NBA. אתם יודעים מה נעשה את זה יותר קל לחישוב: ב-32 השנים האחרונות רק 8 קבוצות בלי יתרון ביתיות זכו באליפות ה-NBA. 25% אחוזי הצלחה, לא משהו לספר לנכדים.

נתון שאולי כן יעודד את הלוחמים הוא המאזן של קבוצות מערביות מול מזרחיות בשנים האחרונות. מאז שהוד אווירותו פרש, אי אז לפני 20 סדרות גמר, עומד המאזן על 6-14 לטובת נציגות המערב – 70% אחוזי הצלחה. בכל הפעמים בעשור האחרון שהקבוצה המזרחית כן ניצחה היה לה את לברון ג'יימס, מצד שני גם כמעט בכל הפעמים שהקבוצה המזרחית הפסידה. עזבו, לא חשוב…

*

עכשיו בואו נדבר קצת על ראש בראש:

לאור העובדה שזה המפגש הראשון של הראפטורס עם קבוצה מערבית בפליאוף, ברור שלשתיים אין ניסיון עבר בפליאוף כלל. אם כן, נשאלת השאלה: מה המאזן ביניהן באופן כללי?

ובכן, שתי הקבוצות נפגשו 45 פעם. איך מספר אי-זוגי תשאלו? ובכן, בעונה המקוצרת של 2011-12 הן נפגשו רק פעם אחת. ולחדי העין שביניכם שיודעים שהראפטורס משחקים בליגה מזה 24 עונות (48 מפגשים בפוטנציה) נציין שבעונה העוד-יותר-מקוצרת של 1998-1999 (או למעשה: 1999) השתיים לא נפגשו. סתם שתדעו.

ועכשיו הגענו לעיקר: ב-45 מפגשים בין הקבוצות המאזן עומד על 17-28 לטובת הווריירס. מפתיע? לא במיוחד. מה שמעניין יותר הוא עד העונה הנוכחית הראפטורס לא ניצחו את הווריירס אף לא פעם אחת בשושלת ועמדו על 8-0 מולם ב-4 העונות שהלוחמים הגיעו לגמר. השנה הרצף הזה נגמר עם שני ניצחונות קנדיים, רמז לבאות? אתם תגידו.

ואם כבר מדברים על היסטוריית המפגשים בין שתי הקבוצות אז מעניין לציין שעד שסטף קארי זרח בשמי הקבוצה מהמפרץ עמד המאזן בין שתי הקבוצות על 13-13. ומאז? 4-14. רמז לבאות מספר 2? ימים יגידו.

אפרופו משחקי בית, הראפטורס ניצחו באורקאל רק פעם אחת ב-15 שנים האחרונות. זה קרה כמובן העונה כשלפני כן הקנדיים סבלו קשות במגרשם של הדאבס. אז אפשר כבר להכריז על זה שמזל שיש להם את יתרון הביתיות?

ונקודה אחרונה לגבי המאצ'-אפ בין שתי הקבוצות – הראפטורס אמנם ניצחו פעמיים העונה אבל זה קרה בחצי הראשון של העונה לפני שכל הסנטרים (בוגוט, קאזינס, גאסול) הצטרפו לקבוצות והפרו את האיזון. עוד מעניין לציין שאם הם לא היו מנצחים את המשחקים הללו, או אפילו אחד מהם, יתרון הביתיות היה נודד לאוקלנד…  רמז לבאות מספר 3? מספיק עם החפירה הזו, נמשיך הלאה.

*

מהקבוצות, בואו נעבור רגע לשחקנים:

32 שחקנים בתולדות הליגה הופיעו בשישה גמרים ומעלה (במקום הראשון ביל ראסל עם 12 הופעות כשאחריו, חברו לקבוצה סם ג'ונס עם 11). 23 שחקנים הופיעו בגמר ה-NBA 5 פעמים בדיוק עד העונה.

ולמה אני מספר לכם את זה? כי למועדון של 5 הופעות בגמר ה-NBA יצטרפו החל מיום חמישי הקרוב בלילה לא פחות מ-5 שחקנים – קליי תומפסון, סטף קארי, דריימונד גרין, אנדרה איגוואדלה ושון ליבינגסטון. ולפחות שלושת הראשונים ברשימה הזו, בהחלט עשויים למצוא את עצמם שם עוד פעם מה שיקפיץ אותם עוד בדירוג.

ומה יקרה אם החבורה הזו גם תנצח את הסדרה? זה ידרג אותם במקומות 27 עד 43 ברשימת טבעות האליפות מבין שחקני הליגה לצד שמות כמו שאקיל אוניל, ביל שרמן, רוברט פאריש, מאנו ג'ינובילי, הוראס גראנט, טוני פארקר וגם קורט ראמביס, וויל פרדו וג'ון סאלי. כן, 4 טבעות זה הישג לא פשוט בכלל ומה שהכי חשוב בו? זה אחד יותר מלברון ג'יימס…

ומי עוד מדורג גבוהה ברשימה של גולדן סטייט? לקווין דוראנט יהיה זה גמר רביעי (אם ישחק, 2 אליפויות עד כה), אנדרו בוגוט ירשום גמר שלישי (גם דמיאן ג'ונס אם ממש מתעקשים), קאבון לוני (עונה רביעית אבל לא שיחק בפליאופים קודמים), קווין קוק וג'ורדן בל ירשמו הופעה שנייה ואילו יונאס ירבקו ואלפונסו מקיני יחגגו הופעת בכורה בגמר NBA.

ומה אצל הראפטורס? אז לקוואי לאונרד זו תהיה הופעה שלישית בגמר NBA כשבאמתחתו זכייה אחת באליפות, זכייה אחת בתואר ה-MVP של הגמר וגם טראומה אחת (למה לא עשיתם פאוול?!). אבל עם כל הכבוד לקוואי ולרזומה שלו, השחקן עם הכי הרבה אליפויות בסגל של הראפטורס הוא לא אחר מאשר פטריק מקאו שנחת שם באמצע הקבוצה עם 2 אליפויות בקנה מ-2 הופעות (!). הוא אפילו קלע 13 נקודות ב-9 ההופעות שלו במשחקים בסדרות הגמר השונות בהן שיחק (11 בעונת הרוקי שלו, 2 בעונתו השנייה). 3 הופעות בגמר ב-3 שנים בליגה? לכו תתווכחו עם זה!

ומי עוד בראפטורס כבר ביקר במעמד? אז דני גרין היה כאן כבר פעמיים יחד עם קוואי (אליפות אחת והפסד אחד בגמר) ואילו סרג' איבאקה נחנק יחד עם הת'אנדר גם הוא בגמר, בשנת 2012. לכל שאר שחקני הראפטורס זו הופעה ראשונה בגמר הקריירה, אולי חוץ ממארק גאסול שכבר ב-2004 היה בגמר הפליאוף הספרדי. בסדר, לא ממש אותו דבר. הבנתי.

ומה בגזרת המאמנים? סטיב קר עם גמר חמישי ברציפות (כולל הנחה על בעיות גב) בתור מאמן (שלוש זכיות עד כה) כשגם בתור שחקן הוא רשם חמישה גמרים בדיוק (חמש זכיות). ניק נרס לעומתו, צפה בלפחות 30 גמרים בטלוויזיה (אין סטטיסטיקה רשמית).

*

ולסיום, הנה כמה שיאים שאולי ישברו (ואולי לא) בסדרה הנוכחית:

הכי הרבה שלשות לקבוצה במשחק גמר: השיא עומד על 24 (קליבלנד קאבלירס במשחק מספר 3 בסדרת הגמר של 2017)

הכי הרבה נקודות במשחק: השיא עומד על 148 שקלעה בוסטון סלטיקס בסדרת הגמר מול הלייקרס ב-1985.

הכי הרבה חטיפות למשחק לשחקן: השיא עומד על 7 ושייך לרוברט הורי בסדרה של יוסטון מול אורלנדו ב-1995.

הכי הרבה נקודות למשחק לשחקן: השיא עומד על 61 נקודות שנקלעו על ידי אלג'ין ביילור בגמר של 1962 במדי הלייקרס מול בוסטון.

הכי הרבה שלשות במשחק גמר: השיא עומד על 9 ונקבע על ידי סטף קארי  במשחק מספר 2 בגמר אשתקד.

הכי הרבה משחקים רצופים בהם שני שחקנים מאותה קבוצה קולעים מעל 30 נקודות: שיא מסובך שקרה שלוש פעמים ככשני שחקנים מאותה קבוצה רשמו שני משחקים ברצף עם 30 נקודות ומעלה. לברון וקיירי בגמר 2017; דוראנט וקארי ואח"כ דוראנט ותומפסון בגמר 2017, משחק אחד קודם ואלג'ין ביילור וג'רי ווסט במשחק מספר 2.

הכי הרבה נקודות שנקלעו מחוץ לארצות הברית בגמר NBA: נו, הנה לכם שיא שבטוח יישבר…

ניפגש בגמר.

9 תגובות

  1. תודה יאיר. כיף ומעניין.
    כדאי לתקן ניסוח שראיתי גם בחידון השוורים שלך: כשאתה כותב "…הכי הרבה חטיפות למשחק…" זה מתפרש כממוצע פר משחק, בעוד שראיתי שאתה בעצם מתכוון ל: "הכי הרבה חטיפות במשחק בודד".

  2. תודה זעפרני על אוסף אינסופי של אנקדוטות . . .
    מזל טוב לסטף קרי שתואר ה fmvp המיוחל סוף סוף בכיס שלו. כלומר ב 99%. כי התואר ניתן לשחקן בקבוצה המנצחת ולא לשחקן של המפסידה (לברון נשדד והתואר ניתן לקוואי ולפאקן איגי, סליחה בעד המילה). מכיוון שג"ס פייבוריטית כל כך חזקה התואר ילך למישהו בג"ס. דוראנט יחזור במשחק השני-שלישי, וביודענו שהקבוצה תעשה הכל כדי שהתואר ילך אל סטף (בשנה שעברה כולם מאוד ניסו וזה לא הצליח כי הוא היה חלש), אז זה כבר שלו.
    צריכה להיות שביקה מאוד גדולה כדי שזה לא יקרה.

  3. המטאטא כבר נשלף…אין לטורונטו שחקנים שיכולים לעצור את קליי וסטף
    קוואי לבד לא יספיק. כל השאר אצלם הם ניצבים

  4. מצויין.
    האמת שקצת מפתיע העניין של הביתיות.תמיד זה נראה שאמנם זה חשוב אבל לא עד כדי כך חשוב

  5. מצוין תודה יאיר…
    מתחילים להרגיש את השיעמום של הקיץ כי כבר כמה ימים אין משחקים אז אני מקוה לסדרה ארוכה ככל האפשר ובסוף נצחון ללוחמים. קוואי שחקן יעיל ונפלא אבל איכשהוא אין שום דבר מלהיב במשחק שלו יש בו משהו אפור כמו הבגדים של הספרס.אני פריק של ה(אמ)סטף שהוא השחקן הכי מלהיב שיצא לי לראות מאז מייקל (בדיוק ההיפך מהקוואי וואוי וואי) ועכשיו הוא בלי KD והכל עליו נקוה שלא יחנק לשם שינוי וישחק סוף סוף כמו אלוף (פשוט ברמה הרגילה שלו) . אני עם הלוחמים כמובן.

  6. נהדר, תודה יאיר.
    הלוואי ולטורונטו יהיה מה למכור בסדרה הזאת, אבל אני פסימי.

  7. מעולה יאיר
    כל כך הרבה מספרים ואפילו לא נרדמתי
    יאללה שיתחיל כבר
    🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם