עד שהגעתי לא היה כלום!

אחריות אישית בעידן הנוכחי הופכת למצרך נדיר יותר ויותר. מסתבר שזה נכון גם לשר התחבורה של ישראל וגם לשחקן הכדורסל הטוב בעולם (במיל'?)

לא יודע אם שמעתם אבל השבוע פירסם מבקר המדינה דו"ח חריף על מצב התחבורה בארץ. לא הלאה אתכם בפרטים רק אסכם בקצרה את הנקודות העיקריות: הממשלה לא השקיעה מספיק בפיתוח התחבורה הציבורית המדשדשת והטילה את יהבה בעיקר על פיתוח כבישים.

התוצאה? אותה תחבורה ציבורית מדשדשת שמובילה לכך שהציבור ממשיך להשתמש בעיקר ברכבים פרטיים וביתר שאת. מצב זה ממקם את ישראל כאחת המדינות הפקוקות ב OECD מחד ומפקיר את מעוטי היכולת שבה לחסדי התחבורה הציבורית הכושלת, דבר שפוגע נואשות ביכולת הניידות שלהם. על נוחות אני כבר לא מדבר…

סתם אנקדוטה: לפני כחודשיים רכבי היה במוסך ונאלצתי להשתמש בתחבורה הצבורית יום אחד ויחיד.

בבוקר זה עוד היה נסבל איכשהו: חמש דקות הליכה לתחנת האוטובוס במרכז הוד השרון, חמש דקות המתנה, עשר דקות נסיעה לתחנת רכבת סגולה, חמש דקות המתנה, עשר דקות נסיעה לתחנת בני ברק ושאטל של עשר דקות לרמת החייל – סה"כ 45 דקות. פחות או יותר הזמן שלוקח לי לעמוד בפקק ברכבי המפנק עם המוזיקה האהובה עלי. החזרה בערב היתה סיוט: אין שאטל ולכן חיכיתי 20 דקות לאוטובוס + עשר דקות נסיעה לתחנת בני ברק, שם המתנתי חצי שעה לרכבת. עוד עשר דקות לתחנת סגולה ואז, או אז, התברר לי שאין אוטובוס בערב ישירות מהתחנה… כך, הלכתי במשך רבע שעה עד לתחנת האוטובוס הקרובה ושם חיכיתי עוד ארבעים דקות לאוטובוס מכיוון שתדירות ההגעה בערב נמוכה בהרבה. עוד עשר דקות נסיעה ועוד חמש דקות הליכה וסופסוף הייתי בביתי…

אחסוך לכם את החישוב – הדרך חזרה נמשכה שעתיים ועשרים דקות!!! רק כדי לסבר את האוזן, הדרך הביתה ברכבי הפרטי בשעות האלה היא עניין של 25 דקות במקסימום…

האם יש איזשהו סיכוי שאחד כמוני יוותר על רכבו הפרטי ויבחר בתחבורה ציבורית???

דרך האנקדוטה הקטנה שלי אפשר להבין בדיוק את עיקרי דו"ח המבקר. מה היה לשר הנכבד ישראל כץ לומר?

"לפני מאה שנים עשו בעולם תחנות רכבת תחתית, תחנות רכבת, כבישים. עד שאני הגעתי לא היו במדינה רכבות קלות, לא היה רב-קו באוטובוסים, לא היה חיבור של הגליל והנגב וכל הדרום. אני הבאתי את הרכבות שמחברות, פתחתי 20 תחנות וחיברתי את כל עם ישראל".

אם לסכם את דבריו:

עד שהגעתי לא היה כלום!

וזה מוביל אותי ללברון ג'יימס. לברון הגיע בקיץ ללייקרס לקבוצה שלא ראתה פלייאוף כבר חמש שנים. מצד שני, במהלך השנים הללו היא צברה מספר נכסים לא רעים (גם אם לא הכי טובים) בדמותם של בול, אינגרם, הארט וקוזמה. ואכן, בעונה הקודמת הלייקרס התחילה להראות יותר כמו קבוצת כדורסל והשיגה את המאזן הטוב ביותר שלה בחמשת השנים האחרונות עם 35 ניצחונות – לעומת 26, ו 17 בשתי העונות שקדמו לה. בקיצור, אפשר היה לראות את האור בקצה המנהרה: קבוצה צעירה עם אפסייד שנמצאת בקו עלייה.

כאמור, לברון הצטרף בקיץ לקבוצה הזאת ובהתחשב בעבר שלו הציפיה היתה שהלייקרס יחזרו סופסוף לשחק בסוף אפריל – אם לא מעבר לזה – אחרי חמש שנים.

כידוע, מה שקרה היה שונה בתכלית והלייקרס יצפו בפלייאוף בטלוויזיה שנה שישית ברצף (ופעם ראשונה למלך אחרי שמונה שנים רצופות בפיינלס!!!).

יש הרבה סיבות מקצועיות לכישלון הזה: מחסור בקליעה אמינה מרחוק (זה על מג'יק), רבים וטובים – מידן בראשם – טוענים כי המאמן לא מספיק טוב, פציעות ועוד.

מבחינתי, סיבה לא פחות מרכזית היא ההתנהלות של לברון עצמו. המלך הגיע ולמעשה שידר לכולם:

עד שהגעתי לא היה כלום!

איך הגעתי לזה? כשהואשם ב TAMPERING על כך שהוא מנסה לשכנע את דיויס לעבור ללייקרס הוא הוציא מפיו את האמירה הבאה (תרגום חופשי): הייתי רוצה לשחק עם ג'ימי באטלר, קיירי, יאניס, אמביד, סימונס ודונצ'יץ'. אם את ארבעת הראשונים עוד אפשר להבין, מה נגיד על השניים האחרונים? איך אמורים להרגיש אינגראם, קוזמה, בול והארט אחרי אמירה כזאת? מה זה אומר אם לא "תכל'ס, אין כאן כלום. אין לי באמת עם מי לשחק"?

האמת, גם איזכור ארבעת השמות הראשונים לא היה במקום. הדברים האלה הם מסוג הדברים שגם אם הם נכונים, הפורום היחיד הנכון לומר אותם הוא בחדרי חדרים.

לאחר מכן נחשף כי הלייקרס היו מוכנים להעביר את כל הצעירים האלה תמורת אותו דיויס (באופן אישי, אני חושב שמדובר באוברייטד ואנדר אצ'יבר אבל זה נושא לפוסט נפרד). איך החבר'ה הנ"ל אמורים להרגיש אחרי זה?

יש טענה כי מדובר במקצוענים שאמורים להבין שמדובר בעסק וכו' אבל כאן אני לגמרי עם סר צ'ארלס: מדובר בחבר'ה צעירים שמביעים בהם חוסר אמון מופגן. הם לא רובוטים, לא יעזור כלום…

כך יוצא שהקבוצה צברה עד עכשיו 31 ניצחונות, ארבע פחות מהעונה שעברה, כשנותרו עוד 13 משחקים לסיום. אני מרשה לעצמי להניח שאל "ההישג" הזה היא היתה מגיעה גם אם המלך לא היה מגיע הקיץ כחלק מההתפתחות הטבעית של החבר'ה הצעירים.

מה בכל זאת ההבדל ביניהם? העיתוי! כץ אמר את הדברים בדיעבד, לברון אמר אותם למפרע…

הערה קטנה לסיום: האכזבה מלברון היא לא רק עצם ההתנהלות חסרת הרגישות, ממש לא מה שמצופה ממנהיג. היא מתעצמת שבעתיים כשמבינים שהוא מרשה זאת לעצמו בשעה שהוא רחוק מלתת את כל כולו ולהוות דוגמא. כן, אני מדבר על הצד הפחות נוצץ של הפרקט. שימו לב בסירטון הבא של קואץ' ניק (דקה 5:25) איך קוזמה ממש דוחף אותו כדי שיגן על השחקן שלו…

26 תגובות

  1. עד סאגת הטרייד על דייוויס שלא היה, הלייקרס היו בדרך לפלייאוף עם אותו הרכב.
    כך שלהתנהלות של לברון חלק מרכזי במצב של הלייקרס ששווהיותר ממאזנה הנוכחי.

    כל זאת לר סותר עם ראסל, לו,רנדל ומרק גאסול במקם השחקנים שבאו במקומם הלייקרס היו טובים יותר באופן משמעותי וגם עם סאגת הטרייד הם היו מתחרים על הפלייאוף. ללא כל סאגה, הסגל איתם שווה פלייאוף בוודאות ואף להתחרות עם במקומות חמישי-שישי.

  2. קודם כל מברוק על האתר החדש, נחמד תמיד שיש עוד מקום לקרוא ספורט שפוי 🙂

    התחבורה הציבורית כאן זו באמת בושה…שלא נתחיל לדבר על סופש…אשתי למשל נוסעת לירושלים מתל אביב…לפעמים לוקח לה 3 שעות!!! לכיוון…מטורף

    לגבי לברון, זו אחת העונות הכי מוזרות שלו, באופן אישי אני סולד מהאיש אבל מצד שני אני קצת מרחם על הסיטואציה שבה הוא נמצא…נראה שהוא מצליח להגיע למספרים שלו אבל הדומיננטיות שלו על המשחק השתנתה…האמת שלא ממש ציפיתי שכך תראה העונה שלהם איתו וחבל…גם הלייקרס וגם הוא חשובים לליגה

    1. נכון מאד!
      מבין את הצער שלך על לברון אבל קצת קשה לי לגייס אמפתיה כלפיו לאור ההתנהלות הארוגנטית שלו

  3. ברגע שהכנסת פוליטיקה לתמונה יהיה קשה לצאת מזה נקיים..
    כל הפוליטיקה מושתתת על ניצול והונאה. שמאל וימין אמורים לשרת את אותו הגוף ולא להתנגח ולפגוע זו בזו. ככה זה בגוף האדם, ככה זה בטוש, וככה זה בטבע.
    מצב התחבורה הציבורית בארץ מביש. למה זה ככה? יש הרבה כיוונים לתשובות על השאלה הזאת אבל באופן כללי עושה רושם שהמדינה לא הולכת בכיוונים הנכונים. קוטביות, גזענות, שנאה – כל אלו ועוד מוזנים חדשות לבקרים על ידי "מייצגי העם" המעונבים שבזמן שהם נכנסים לעוד ישיבה ממוזגת עם כיבוד קל וכבד, האדם הממוצע ממתין למספר שלו בדואר, בקופ"ח, בביטוח לאומי או/ו בטלפון לנציג של סלקום/בנק/אל תמחקו את המיותר כי אין כזה.
    אז ברגע שהכנסת פוליטיקה לא תצא נקי חביבי, גם אם נכנסת טלית שכולה תכלת. ככה זה.

    1. אני בדעה שאפשר לכתוב על כל דבר ועל כל אדם כל עוד זה נעשה באופן ראוי.
      בלי קשר, לא חושב שאפשר להגדיר את הטור הזה כטור פוליטי פר אקסלנס.

  4. תודה שי אחלה פוסט.
    בנושא התחבורה הציבורית דעתי הפוכה 180 מעלות… נאלצתי להיפרד מהרכב לשלושה חודשים לאחרונה (שלילה על לא עוול בכפי אבל זה כבר נושא אחר)…
    הייתי די מפוחד לפני כן . להפתעתי מצאתי מערכת תחבורה ציבורית כל כך יעילה עד כדי כך שהחזרתי את הרכב הצמוד יש לי רכב אחר ואני משלב היום בין שניהם. יחד עם זאת מודה שלקח לי בערך שבועיים להסתגל ולהבין מי נגד מי וגם אני גר ועובד בתוך העיר. מהוד השרון לרמת החייל? רק רכבת אני לא מספיק בקי אבל לא הייתי מעז בלי רכב. בכל מקרה כצי ששמע כל כך הרבה שנים מכל מיני ממשלות שהנה בונים רכבת בגוש דן ואף פעם זה לא באמת קרה … אז… אני אפילו מוכן לסבול את הפקקים בסבבה כי אני רואה שסוף סוף לא מדברים אלא גםעושים… עניין של השקפה.
    לגבי לברון אף פעם לא הייתי שונא שלו אבל ככל שהזמן עובר אני מתחיל להבין למה אנשים לא סובלים אותו. הוא בהחלט נותן סיבות טובות להייטרים ומה שעשה השנה בלייקרס הוא מכה שאולי בלתי הפיכה למועדון הזה ולחבורת הצעירים שאספו בשנים האחרונות. מבאס.

  5. שי תודה רבה! מזמין את ישראל כץ לפריפריה הצפונית לנסות להתנהל כאן בתחבורה ציבורית.. שיהיה בהצלחה עם זה. (העשור האחרון שלי התחלק חמש שנים בגליל העליון והחמש הבאות והיד עוד נטויה בעמק הירדן).
    מתחבר לאמירה של מידן למעלה על נושא הרכבת בלי המסילה במקרה לברון…
    המסילה הייתה באמצע הבנייה לא בטוח שהבאת הקטר הנוכחי (לברון) התאימה לה

  6. מצוין שי! אין למדינה אינטרס לפתח תחבורה ציבורית עד שנגיע למצב של כשל כללי שיפגע אנושות בתוצר. הרכב הפרטי הוא פרה חולבת שמכניסה עשרות מיליארדים לקופה.
    לשמחתי אני נוסע ברכבת יום יום ולמרות כמה דברים מעצבנים אים מה להשוות עם המלחמות על הכביש.
    הלייקרס זה ביזיון אחד גדול. להעביר D9 ולמחוק את השנה האומללה הזו.

    1. זה לא מדוייק. ממערכת תחבורה ציבורית שהיא אכן ציבורית ולא בבעלות פרטית יש הרבה יותר רווח.

      במקרה שלי שהאוטובוס מסוקרן עם הרכבת וההבדל בין לסוע באוטו או תחבצ הוא עשר דקות. ישתלם לי לנסוע באוטו רק עם 2.5 אנשים במכונית.

      ובתחבצ מאה אחוז מהכרטיס הוא למדינה ובאוטו רק 30 אחוז.

      שאבצ אולי לא שמעת אבל המלך מת. אפשר לעבור הלאה

  7. תודה שי
    בנושא התחבורה מדובר על כשל מערכתי של שנים
    לגביי הלייקרס הזכרון קצר אבל החורבן החל ב2012 עם הטרייד על הווארד ונאש
    משם פלוס הפציעה של הממבה העסק התחיל להתפרק לגורמים
    לברון הוא כמו הרכבת הגיע ללייקרס והוא לא מתאים כי אין מסילה

    1. אני האמנתי שהבסיס הקיים הוא מסילה סבירה.
      הסגל מסביבו בקליבלנד של לדעתי, השנה שעברה לא טוב בהרבה (אם בכלל) מהסגל שיש לו השנה בלייקרס.
      הוא פשוט הרס אותם.

  8. מאמר מעולה
    קצת עצוב מה שקורה שם. באמת.
    אפילו השמחה לאיד העולצת שלי הפכה לסוג של רחמים…. 🙂

    1. תודה.יש הבדל עצום בין לבנות קבוצת צעירים נחמדה עם המון הייפ לקבוצת צמרת. הלייקרס היו רחוקים שלוש שבועות של פציעות מלהיות קבוצת צמרת. לא נראה שללברון יש איזה רצון לשדרג קבוצת צעירין עם היייפ להלחם על הפלייאוף

  9. אחלה פוסט שבעולם!

    אני הייתי מקביל כמובן את לברון לביבי נתניהו ואת ישראל כ"ץ לקווין לאב כי לשניהם לא היה אומץ להתייצב מול המלך וביום שהוא לא יהיה, הם יובילו את מה שהם אמונים עליו לשום דבר…

    1. מסכים עם יאיר לגבי ההקבלה.
      "מנהיגים" ללא דוגמא אישית אשר ממוקדים בתועלתם האישית על פני תפקידם בקבוצה/מדינה

  10. שלא יחשדו בי בנטייה פוליטית לא לי, אודיע כבר עכשיו , אני מצביע מרצ, אבל במקרה הנל של שר התחבורה אני מצדד בו לגמרי , לעומת מה שהיה לפני שהוא הגיע אין ספק שיש שיפור אדיר, במיוחד בהיבט של עלויות הנסיעה. אך עם זאת המצב כמו שתיארת בדוגמא שלך עדיין בכי רע ודורש טיפול אינטנסיבי. תודה שי .

    1. אבל הוא בתפקיד כבר 10 שנים . . .
      הבעיה היא לא אישית בו אלא היא בעיה מערכתית, כי שר אחד לא יכול להילחם בממשלה שלמה גם אם הוא צדיק מושלם. הבעיה היא הממשלה וראשה שמצד אחד לא אכפת לה מספיק מהתשתיות ומצד שני לא אכפת לה מהעניים.

      1. זה לא מדויק.כי ישראל כץ יודע בהחלט להזיז דברים ולהניע תהליכים.הוא עשה באמת לא מעט רק שהוא השקיע את זה בעוד כבישים,מחלפים כי איך שלא תסובב את זה תעשיית הרכב מכניסה מילארדים למדינה.אם במיסים על מכוניות וכמובן בדלק ולכן עדיך להשקיע בעוד מחלף או בעוד גשר מאשר בתחבורה ציבורית שתקל על חחי התושבים אך תגרום למדינה פחות הכנסות

      2. תודה.יש הבדל עצום בין לבנות קבוצת צעירים נחמדה עם המון הייפ לקבוצת צמרת. הלייקרס היו רחוקים שלוש שבועות של פציעות מלהיות קבוצת צמרת. לא נראה שללברון יש איזה רצון לשדרג קבוצת צעירין עם היייפ להלחם על הפלייאוף

  11. תודה שי.הקבלה נחמדה רק שלברון הוא יותר ביבי מאשר כץ 🙂
    לעצם העניין זה נכון מאוד מה שכתבת לגבי לברון בייחוד הניסיון הדפוק שלו להביא את דיוויס .הוא ניסה להשתין מהמקפצה ולא רק שלא הצליח הוא גם דפק את הכימיה בקבוצה וגם דפק סופית את הבאתו של דיוויס.והכי מעצבן שאם הוא רק היה עומד בהבטחות שלו מתחילת העונה ףהיינו במצב הרבה יותר בקיץ הבא עלינו.

  12. צודק לגמרי בשתי החזיתות. לברון בא להעביר שנה בכיף אבל מה, הוא לא מסוגל, כל הזמן בוער לו השעון הביולוגי אז הוא מלחיץ את כל העולם ואישתו. אבל למג'יק ישנה אחריות גדולה משל לברון על המו"מ הכושל וולטון הוא לא מאמן ברמה, רונדו וסטיבנסון מאכזבים, בקיצור, כולם אשמים . . .
    כבר שנים שאני נוסע כל יום בתחבורה ציבורית בד"כ באוטובוס. אני נוסע בתחבורה ציבורית גם בגלל חיסכון כספי וגם בגלל פרינציפ שההתנהלות במדינה צריכה להיות בתחבורה ציבורית (האמת שגם לוקחים אותי טרמפ וגם אני רוכב באופניים). בגלל שנסעת פעם אחת ויחידה עשית את זה בצורה לא יעילה. אם היית מורגל בהתנהלו היית מבזבז פחות זמן. וגם היה לך זמן לקרוא ספר או מאמר בהופס – סליחה – בפוסטאפ.
    ועדיין, having said that, בתחבורה ציבורית אתה מבזבז יותר מדי זמן. יש המון מה לשפר.

  13. אני אוהב את הטאץ' של הכתבות שלך. אם עד היום לברון היה מגבה את השיח שלו בתוצאות בשטח, השנה זה לא קרה. חבל שהם ויתרו על זובאץ' בלי תמורה משמעותית. חבל שהם ויתרו על ברוק לופז וג'וליוס רנדל (45 נקודות במשחק האחרון). פשוט חבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם