עומרNBA: אני לוזר?

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (על הגופיה של השחקן) לספירה (של העומר) עם אחד הסנטרים הגדולים של שנות ה-80'-90', איש שזכה באליפות מכללות, בשתי מדלוית זהב אולימפיות וגם הוביל את קבוצתו לגמר הליגה ועדיין ייזכר כלוזר האולטמטיבי ולאו דווקא בצדק - פטריק יואינג.

היום שלושים ושלושה ימים לעומר.

כשהתחלתי לעקוב אחרי ה-NBA אבא שלי אמר לי שלושה דברים שצריך לזכור:

1. הד"ר הוא השחקן האהוב עליו.

2. מייקל ג׳ורדן הוא הGOAT

3. פטריק יואינג הוא לוזר.

על הד"ר וג׳ורדן כבר כתבתי אז היום הגיע הזמן לדבר על יואינג.

פטריק יואינג נולד בג׳מייקה. כשהיה בן 13 הוריו עברו לארצות הברית. עד המעבר יואינג שיחק בעיקר כדורגל וקריקט. אבל המעבר לארצות הברית ובהמשך קפיצה בגובהו הובילו אותו לכדורסל. יואינג כיכב בתיכון וגוייס ע"י אוניברסיטת ג׳ורג׳טאון. באוניברסיטה הוביל יואינג את  הנבחרת עד לגמר טורניר המכללות שם הפסידו לצפון קרוליינה של ג׳ורדן.

בשנתו השנייה המשיכה גורג׳טאון להראות יכולת עילאית במשך כל העונה אך הם הודחו במפתיע בסיבוב השני של טורניר המכללות.. בשנתו השלישית הגיעה הקבוצה שוב לגמר המכללות שם פגשו את אוניברסיטת יוסטון של האקים. הפעם יואינג יצא עם ידו על העליונה והוביל את קבוצתו לאליפות הראשונה בתולדותיה. הוא זכה גם בתואר הMVP של הפיינל פור. בשנתו האחרונה הוביל את הקבוצה פעם נוספת לגמר הטורניר שם הפסידו לוילנובה. באותה שנה זכה יואינג בתואר שחקן  המכללות המצטיין של ארה"ב.

לאחר 4 שנים מצוינות במכללה יצא יואינג לדראפט ולכולם היה ברור שהוא הבחירה מספר 1. דראפט 1985 היה הדראפט הראשון בו הופעלה שיטת הלוטרי. עד אז היו מטילים מטבע בין הקבוצות עם המאזן הכי גרוע במזרח ובמערב וככה החליטו מי תבחר ראשונה ומי שנייה. שיטה זו הובילה לטאנקינג אגרסיבי ברמה שהייתה גורמת לסם הינקי להיות גאה. הלוטרי היה אמור לשנות את זה. בדראפט 1985 לכל קבוצה שלא עלתה לפלייאוף היה סיכוי שווה לזכות. בדראפט עצמו המעטפות נשלפו מתוך כדור ענק והניקס זכו בבחירה הראשונה. הפרנצ'ייז הוותיק שדישדש בליגה בתחילת שנות השמונים קיבל את זריקת ההתעוררות שהיה צריך. תיאוריות קונספירציה רבות נקשרו עם הזכייה של ניקס במקום הראשון. ממעטפה שהוכנסה לקרח יבש, עד עיסקה בין משרד רואי החשבון שערך את ההגרלה ועשו קפל קטן במעטפה של הניקס. העניין לא נשאר פתור עד ימינו אנו אבל לכולם ברור שהבחירה עזרה מאוד הן לליגה והן לניקס.

בעונתו הראשונה שיחק יואינג רק 50 משחקים ערב פציעה. למרות זאת הוא זכה בתואר רוקי העונה תוך שהוא מסיים עם 20 נק', 9 ריב', ו2 חס' למשחק. באותה עונה הוא גם נבחר לאולסטאר בתור רוקי. יואינג המשיך להראות יכולת טובה אבל הניקס לא הגיעו לשום מקום. בעונת 88/89 הם הודחו בחצי גמר המזרח ע"י הבולס, עונה לאחר מכן הם הודחו שוב בחצי גמר המזרח הפעם ע"י הפיסטונס.  ב90/91 הודחו הניקס בסיבוב הראשון ע"י הבולס. עונה לאחר מכן הם נפגשו עם הבולס בגמר המזרח. הם גררו את הבולס ל-7 משחקים כשיואינג מראה יכולת גבוהה במהלך כל הסדרה. במשחק 6 הוא נפצע אך המשיך לשחק ועזר לקבוצתו לנצח. למרות זאת במשחק 7 ניצחו הבולס ויואינג לא הצליח להגיע לגמר המיוחל.  בקיץ 1992 היה יואינג חלק מנבחרת הדרים טים איתה זכה באליפות הראשונה מאז עזב את המכללות ובדיעבד גם האחרונה שלו. בעונת 92/93 הגיעו פעם נוספת לגמר המזרח שם פגשו את הבולס. באותה עונה הספיק יואינג לקבל בלוק ממאגסי בוגס שהיה נמוך ממנו ב-53 ס"מ. הסידרה נפתחה טוב והניקס עלו ל2-0. אך הניקס לא הצליחו לנצח אף משחק נוסף בסדרה והבולס ניצחו אותם בשישה משחקים.

בעונת 93/94 ג'ורדן החליט שהוא מעדיף לשחק בייסבול והדרך לגמר סוף סוף הייתה פתוחה ליואינג. לאחר ניצחון בקלות על הנטס בסיבוב הראשון הם פגשו את הבולס בחצי גמר המזרח. יואינג סחב את הניקס לאורך 7 משחקים והוביל אותם עד לגמר המערב שם פגשו את הפייסרס. הסדרה הגיעה למשחק אחרון אצל הניקס בתוצאה של 3-3. יואינג נתן הופעה הירואית במשחק 7 שסיים עם 24 נק', 22 ריב', 7 אס' ו5 חס' והוביל את הניקס לגמר הליגה לראשונה מאז 1973.

בגמר, האקים הוריד את אחוזי השדה של יואינג ל36 אחוז בסדרה אבל הניקס הצליחו להגיע למשחק מספר 7 ביוסטון. ערב קליעה מזעזע של כוכב הקבוצה ג'ון סטארקס שסיים עם 2/18 מהשדה נתן לרוקטס את האליפות הראשונה שלהם והשאיר את יואינג בלי הטבעת לה כל-כך חיכה.

בעונה לאחר מכן נפגשו הניקס והפייסרס בחצי גמר המזרח. במשחק הראשון הובילו הניקס ב-6 נק' 18 שניות לסיום במה שהיה נראה בתור ניצחון סגור. אלא שאז רג'י מילר נתן את 9 השניות הכי מפורסמות בקריירה שלו והניקס הפסידו במשחק הראשון. הסדרה התארכה והגיעה שוב למשחק 7. הפייסרס היו ביתרון 2 והכדור האחרון היה של הניקס. הוצאת חצי ליואינג. הוא מקבל את הכדור על קו השלוש, משתחרר מהשומר שלו וחודר לליי אפ פשוט שכמותו קלע אלפי פעמים. אלא שהפעם הכדור פגע בחלק הפנימי של הטבעת ויואינג ירד לחדר ההלבשה לקול קריאות הבוז של האוהדים.

בעונות שלאחר מכן הודחו הניקס ויואינג פעם אחר פעם בחצי גמר המזרח. הניקס ביקרו פעם נוספת בגמר הליגה בעונת 1999 המקוצרת אבל יואינג לא הגיע למעמד עקב פציעה. בהערה לא קשורה: זה אחד מהגורמים לפיתוח תיאוריית פטריק יואינג שגורסת שקבוצה יכולה דווקא להשתפר ללא הכוכב הגדול שלה, זה יהיה מאוד ארוך להיכנס לזה אז מצורף סרטון על הנושא.

לאחר אותה עונה עבר יואינג לסופרסוניקס, עונה לאחר מכן עבר למג'יק שם סיים את הקריירה שלו.

ב2008 נכנס יואינג להיכל התהילה, וב2012 להיכל התהילה של המכללות. יואינג היה עוזר מאמן בNBA מספר שנים בין השאר בשארלוט תחת בעלותו של יריבו המר ג'ורדן. כיום משמש יואינג כמאמן של נבחרת הכדורסל של ג'ורג'טאון.

לפני שניגע בשאלה האם יואינג לוזר או לא, נדבר רגע על השחקן. שנות ה-80-90 היו אולי ימי הזוהר של הסנטרים בליגה וליואינג היה חלק נכבד בכך. לא היה לו הורסטיליות של האקים, הגוף של רובינסון או הדומיננטיות של שאק. אבל יואינג נתן כל משחק את כל כולו על המגרש. הוא לא פחד לעלות לחסימה מול כול שחקן מה שגרם לו להיות הפוסטר לכמה מהדאנקים היפים ביותר באותם שנים בעיקר מאת הצמד ג'ורדן את פיפן.

אז האם יואינג לוזר? קודם כל אין לו טבעת שזה פרמטר מאוד חשוב בדיון. אם נוסיף את ההחטאה שלו מול הפייסרס, ואת הכתישה ע"י האקים בגמר 94 שמים אותו בצד די ברור של המשוואה. אבל אם נסתכל טוב יותר נראה רגעי התעלות במשחקי 7 מסויימים, ניצחונות בלא מעט סדרות צמודות. לטובתו עומדת העובדה שהוא היה צריך להתמודד מול פריים ג'ורדן. אז כן אם יש לי כדור אחרון במשחק לא הייתי רוצה שהוא יהיה בידיים של יואינג, אבל אם הייתי מחפש שחקן שייתן את הכל בשביל הקבוצה משחק אחר משחק, יואינג נמצא גבוה מאוד ברשימה.

הישגי קריירה:

11 בחירות למשחק האולסטאר (1986, 1988–1997)
חמישיית העונה הראשונה (1990)
חמישיית העונה השנייה (1988, 1989, 1991–1993, 1997)
חמישיית ההגנה השנייה (1988, 1989, 1992)
רוקי העונה (1986)
זכייה באליפות המכללות (1984)
אחד מ-50 השחקנים הגדולים בתולדות ה-NBA

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם