עומרNBA: זריקת סבתא

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (על הגופיה של השחקן) לספירה (של העומר) עם אחד הקלעים הגדולים ביותר בתולדות ה-NBA שייזכר לא רק בגלל שתי אליפויות וממוצעי נקודות מרשימים אלא גם בגלל הדרך בה הוא זרק מהקו.

היום ארבעים ושמונה ימים לעומר.

אחד האתגרים שהסנטרים עומדים בהם לאורך השנים הוא הקליעה מהעונשין.

בין השאר התקשו מהקו אנדרה דראמונד, דיאנדרה ג'ורדן, קוואמי בראון, דוויט הווארד, בן וולאס, ווילט צ'מברליין וכמובן שאק שבנאום הפרישה שלו לאחר שאמר את הדברים שהוא יתגעגע (miss) אליהם חתם ב:
"I'm really going to miss the free throw".
מאמנים שמים המון דגש על זריקות עונשין כי זה אלמנט שמאוד קל לתרגל (כל פעם זורקים מאותה נקודה בלי שינוי), והוא יכול להביא המון נקודות קלות, בייחוד לסנטרים שנאבקים בצבע. המון פרשנים חושבים שהעניין של זריקות עונשין הוא הרבה יותר פסיכולוגי מאשר עניין של מכניקת זריקה.

היו כל מיני דרכים להתמודד עם הנושא, בין עם זה למלמל מנטרה קבועה תוך כדי זריקה עד וילט צ'מברליין שהיה מטביע מהעונשין במכללות עד ששינו את החוקה ואסרו על כך.
אבל היום נדבר על שחקן שמצא טכניקה שכל אחד יכול להשתמש בה כדי לשפר את האחוזים מהעונשין ועדיין רק מעטים השתמשו בה לאורך ההיסטוריה.
לטכניקה קוראים 'זריקת סבתא' והיום אנחנו מדברים על ריק בארי.

למה בארי ב48? כי פעמיים 24.

בארי נולד בניו ג'רזי. הוא כיכב בתיכון המקומי ולאחר מכן הלך לאוניברסיטת מיאמי.
בשנתו האחרונה באוניברסיטה קלע בממוצע 37.4 נק' למשחק.
במהלך האוניברסיטה גם פגש את אשתו לעתיד שהייתה גם הבת של מאמן הקבוצה.
בארי נבחר במקום השני בדראפט 1965 ע"י הסן פרנסיסקו ווריורס.

בארי כיכב כבר בעונתו הראשונה וסיים עם ממוצע של 25.7 נק' ו10.6 ריב', באותה עונה הוא נבחר לאולסטאר וזכה ברוקי העונה. בארי עזר לווריורס ושיפר את המאזן שלהם ב-18 ניצחונות, עם זאת הקבוצה לא עלתה לפלייאוף.
בעונת 66/67 נבחר בארי פעם נוספת לאולסטאר וזכה ב-MVP של המשחק. הפעם הווריורס הגיעו עד לגמר שם פגשו את פילידלפיה. בארי סיפק תצוגות קליעה מדהימות כולל 55 נק' במשחק 3. הווריורס הפסידו את הסדרה ב-6 משחקים. בארי סיים את הסדרה עם ממוצע של 40.8 נק' וקבע שיא NBA לממוצע נק' הכי גבוה בגמר. שיא שיחזיק 26 שנה עד שג'ורדן יישבור אותו בגמר 93 (קלע נקודה אחת יותר).

בסיום העונה רצה בארי לעבור ל-ABA לשחק באוקלנד אוקס תחת מאמנו במכללות וחותנו, ברוס הייל. המהלך גרר ביקורת בליגה וטענה שבארי רק רודף אחרי הכסף. עקב בעיות בחוזה ישב בארי שנה שלמה בחוץ לפני שהתחיל לשחק עבור אוקלנד.
בעונת 68/69 סיים כמלך הסלים של הABA עם 34 נק' למשחק והוא הוביל את הליגה באחוזים מהקו, הישג אותו ישחזר גם בשנתיים הבאות. בזריקות הסבתא המפורסמות של בארי ניגע בסוף הפוסט רק נציין שהוא קלע ב-88 אחוז מהקו עם 13 זריקות למשחק. במהלך דצמבר נפצע בארי בברכו וישב בחוץ עד לסוף העונה. באותה עונה לקחו אוקלנד אליפות ובארי זכה בטבעת ראשונה.

בסוף העונה עברו אוקלנד לוושינגטון.
בארי לא היה מרוצה מהמעבר ובמשך 32 המשחקים הראשונים סירב לשחק עד שהנהלת הABA הכריחה אותו. באותה שנה הגיעו וושינגטון לחצי הגמר שם הפסידו לדנבר.
בקיץ הועבר בארי לניו יורק נטס, אז עוד ב-ABA, תמורת 200 אלף דולר ובחירת דראפט. בארי סבל פעם נוספת מפציעה בברך ושיחק רק 59 משחקים באותה עונה אך עדיין זכה בתואר מלך הסלים עם 29.4 נק' למשחק. במהלך העונה הוא גם שבר את שיא הABA כשקלע 23 זריקות עונשין רצופות במשחק אחד. בNBA מחזיק בשיא העונה הרגילה דמאר דרוזן עם 24 זריקות רצופות ללא החטאה, ובפלייאוף נוביצקי עם 24 זריקות עונשין במשחק ללא החטאה.
גם בעונת 71/72 זכה בתואר מלך הסלים. באותה עונה הנטס הגיעו לגמר שם הפסידו ב6 משחקים לפייסרס.
ביוני של אותה שנה החליט בית המשפט שלאחר שהוא מסיים את חוזהו בנטס הוא מחוייב לחזור לווריורס. באוקטובר חזר בארי לווריורס.
את עונת 72/73 הוא סיים עם בחירה לחמישייה השנייה ועם האחוזים הגבוהים ביותר מקו העונשין, השנה הראשונה בNBA (בABA היו לו 3 כאלה) מתוך 6 שהוא יזכה בתואר המכובד.
בעונה שלאחר מכן נבחר בארי לחמישייה הראשונה של העונה. הוא גם קלע 64 נק' במשחק מול הטרייל בלייזרס וסיים בטופ 10 של הליגה באס'.

עונת 74/75 הייתה עונת השיא של בארי. הוא סיים את העונה עם 30.6 נק' והוביל את הליגה גם מהקו וגם בחטיפות. הוא היה בטופ 6 של אס' באותה עונה.
הווריורס הגיעו לגמר שם פגשו את הוושינגטון בולטס. בארי התעלה בסדרה והוביל את הקבוצה לסוויפ של הבולטס. בארי זכה באליפות NBA ראשונה ובתואר Finals MVP.
בעונה שלאחר מכן הווריורס הפסידו לסאנס בגמר המערב.
בארי לקח צעד אחורה כדי לפתח את הצעירים של הקבוצה דבר שגרם לירידה בתפוקה שלו.
בעונת 77/78 עבר לרוקטס.
בסיום עונת 79/80 הודיע על פרישה.

בארי ממוקם במקום השביעי באחוז מהקו בקריירה עם 89.7 אחוז.
בארי מחזיק במקום הראשון בממוצע נק' בגמר עם 36.3 נק' למשחק (עם זאת חשוב לציין שהוא היה רק בשני גמרים ושיחק עשרה משחקים)
לבארי יש שלושה בנים ששיחקו בליגה: ברנט בארי, דרו בארי וג'ון בארי. בנו הצעיר קניון בארי היה חתום לחוזה של 10 ימים בטימברוולבס אבל לא שיחק בליגה.

בארי היה קלע מדהים. עד היום הוא במקום ה-14 בממוצע נק' בקריירה וכבר דיברנו על הממוצע שלו בגמרים. אבל לא זה שמיחד את בארי בעיניי, מה שמייחד אותו היה זריקות הסבתא מהעונשין.
זריקת הסבתא הייתה מקובלת בעבר בליגה אך הופסקה באמצע שנות החמישים כי היה מאוד קל לחסום אותה, וגם כי היא הפכה להיות מזוהה עם נשים (משם התקבל השם 'זריקת סבתא'). אביו של בארי שיכנע אותו לזרוק ככה מהעונשין כי הוא אמר לא שזה יעלה לו את האחוזים. ועם 89 אחוז מהעונשין בקריירה קשה להתווכח. בארי התחיל כבר בתיכון עם הזריקה וספג לעג מהקהל של היריבות, לעג שהפסיק מאוד מהר שראו כמה טוב הוא היה.
מחקר שנעשה בנושא הראה שאומנם בזריקה רגילה אפשר להגיע לאחוזים גבוהים יותר, אבל זה דורש טכניקה הרבה יותר גבוהה. בזריקת סבתא אפשר להגיע בקלות ל-80% אחוז מהקו ללא הרבה טכניקה ואימונים.

ווילט צ'מברליין ניסה את הזריקה למשך כמה משחקים בעונת 61/62 והאחוזים שלו עלו פלאים אך הוא הפסיק עם זה בגלל התגובות שקראו לו רכרוכי. אגב ווילט סיים את הקריירה שלו כשהאחוז מהשדה (54%) שלו גבוה מאחוזי העונשין שלו (51%).
בארי סיפר שהוא ניסה לשכנע את שאק לזרוק כך מהעונשין אך שאק לא הסכים כי פחד שיצחקו עליו. שאק זרק מעל 11 אלף זריקות עונשין בקריירה וקלע אותן ב-52% אחוז. אם היה מקשיב לבארי וזורק זריקת סבתא (נניח שהיה קולע אותם ב-72% אחוז) הוא היה יכול להיות עם 2,200 נק' יותר ולעקוף את מוזס מלון וד"ר ג'יי ברשימת קלעי כל הזמנים.

אבל שאק לא עשה את זה, קשה להאשים אותו, כמעט אף אחד לא עשה את זה.
אבל לבארי לא היה אכפת. כמו שלא הפריע לו הביקורת על המעבר בין קבוצות, כך לא הפריע לו הלעג מהקהל.
כי בסופו שלו יום בארי עשה הכל כדי לגרום לכדור להיכנס לתוך הסל,
ומעטים שעשו את זה טוב ממנו.

הישגי קריירה:
NBA champion (1975)
NBA Finals MVP (1975)
ABA champion (1969)
8× NBA All-Star (1966, 1967, 1973–1978)
NBA All-Star Game MVP (1967)
5x All-NBA First Team (1966, 1967, 1974–1976)
All-NBA Second Team (1973)
4× ABA All-Star (1969–1972)
4× All-ABA First Team (1969–1972)
NBA Rookie of the Year (1966)
NBA All-Rookie First Team (1966)
NBA scoring champion (1967)
NBA steals leader (1975)
NBA's 50th Anniversary All-Time Team
No. 24 retired by Golden State Warriors

5 תגובות

  1. השיא של ג'ורדן לממוצע נק' בגמר גבוה בשתי עשיריות הנקודה בלבד מהשיא לפניו של בארי כי היו לו בדיוק 41 נק' למשחק נגד השמשות.

  2. תמיד עניין אותי למה שאק לא ניסה את הזריקה הזו מהעונשין.
    מתברר שבארי דווקא הציע לו ושאק סירב. מוזר…. חשבתי ששאק, מכולם, דווקא ילך על זה.
    הבושה, יחד עם הקנאה, הן מהרעות החולות שהורסות את איכות החיים של האדם.
    נו שויין. מחכה לסנטר שיענה לאתגר. אולי אמביד…..
    טור מעולה
    🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם