עומרNBA: עלייתו ונפילתו של אייג'ינט זירו

ארנון בן דב מביא לכם זו השנה השנייה את עומרNBA - הפינה שמקשרת בין הספירה (של העומר) לסיפרה (על גב השחקן). ומתחילים עם האקדח שהופיע במערכה הראשונה, שינה את הקריירה של סוכן 0 במערכה השלישית...

היום 0 ימים לעומר

קבוצות בליגה מחליפות מדיי פעם את הכינויים שלהם. לרוב זה קורה בגלל מעבר של קבוצה מעיר אחת לאחרת, הסופרסוניקס הפכו להיות הת'אנדר לאחר המעבר מסיאטל לאוקלוהומה סיטי. יש גם קבוצות שנשארות עם הכינוי למרות שעברו עיר מה שיוצר פעמים רבות כינויים שממש לא קשורים למהות. תהיתם מה הקשר בין יוטה שנמצאת בבירת המורמונים לבין ג׳אז? התשובה היא שהקבוצה התחילה בניו אורלינס שהיא כידוע מולדת הג׳אז, שהקבוצה עברה ליוטה הכינוי נשאר.אבל יש סיבות אחרות שקבוצות מחליפות כינויים.

בשנת 1995 אייב פולין, הבעלים של הוושינגטון בולטס (כדורי אקדח) החליט שהוא רוצה להחליף את הכינוי של הקבוצה. בשנות ה90' הפשע חגג בוושינגטון והוא לא רצה שהשם של הקבוצה ייקשר לאלימות. הקש ששבר את גב הגמל היה הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין, שבינו לבין פולין הייתה חברות ארוכת שנים. הקבוצה שינתה את שמה לוויזארדס לאחר משאל אוהדים והסוגייה באה על מקומה בשלום. וכמו שאמר צ'כוב כינוי שקשור לאקדח שהופיע במערכה הראשונה, יהיה קשור בתקרית אקדחים במערכה השלישית. או משהו בסגנון… אני נוהג במנהג מירי רגב בעניין צ'כוב.

משער שחלקכם כבר הבנתם שהיום נדבר על גילברט ארינאס. ארינאס נולד בפלורידה. אימו של ארינאס ניסתה לגדל אותו לבד אך בגיל 3 לאחר שנמצא קראק בבית אביו לקח אותו וביחד הם היגרו ללוס אנג'לס. ארינאס התאהב במשחק כבר בגיל צעיר והיה מבלה שעות ארוכות במגרש, לימים הוא יגיד שזה מה שהרחיק אותו מהפשע ברחובות. ארינאס כיכב בתיכון המקומי ולאחר מכן הלך ללמוד באוניברסיטת אריזונה. בשנתו השנייה במכללה הגיע קבוצתו לגמר הטורניר שם הפסידו לדיוק. לאחר הטורניר הודיע ארינאס שהוא יוצא לדראפט.ארינאס נבחר בדראפט 2001 במקום ה-31 ע"י הגולדן סטייט ווריורס. ארינאס בחר במספר 0 מכיוון שזאת הייתה התחזית של חלק מהפרשנים למספר הדקות שהוא ישחק בליגה. למרות התחזיות ארינאס קיבל דקות משחק והראה פוטנציאל וסיים את העונה עם ממוצע של 10 נק'.

בעונה השנייה ארינאס המשיך להשתפר והקפיץ את הממוצעים שלו ל18 נק'. באותה עונה הוא גם נבחר לשחק במשחק הרוקיז' נגד הסופמורס. באותה עונה הוא זכה בתואר השחקן המשתפר.בסיום אותה עונה נגמר החוזה שלו בוווריירס, גולדן סטייט לא יכלו להחתים אותו בגלל חריגה בתקרת השכר והוא בחר לחתום בוויזארדס לחוזה של שש שנים. שנתיים לאחר מכן שנחתם ה-CBA החדש נוסף החרגת גילברט ארינאס שמאפשרת לקבוצה לחרוג מתקרת השכר גם עבור שחקנים שנבחרו בסיבוב השני, עד אז היה ניתן לחרוג מתקרת השכר רק עבור שחקנים שנבחרו בסיבוב הראשון.

בעונתו הראשונה בוושינגטון ארינאס המשיך לשפר את היכולות שלו אך פציעה גרמה לו לשחק רק 55 משחקים באותה עונה. בעונת 04/05 הצטרף אליו לארי יוז וביחד יצרו קו אחורי מרשים. באותה עונה נבחר ארינאס לראשונה גם למשחק האולסטאר. בעזרתו של יוז הוביל ארינאס את קבוצתו לפלייאוף לראשונה מאז 1997 (ולא אני לא מציין את זה שהוא עשה הישג שאפילו ג'ורדן לא עשה, העונות של ג'ורדן בוויזארדס לא נחשבות). הוויזארדס עברו את הבולס בסיבוב הראשון אך הודחו בסוויפ בסיבוב השני ע"י ההיט.

בעונה שלאחר מכן סיים ארינאס עם ממוצע של 29 נק', והוביל את הקבוצה לפלייאוף פעם נוספת שם הפסידו בסיבוב הראשון לקאבס.בדצמבר 2006 נפגשו הוויזארדס עם הלייקרס. היו 8 משחקים בהיסטוריה של הלייקרס ששחקן קלע עליהם מעל 60 נק'. ב7 הפעמים הראשונות זה היה ווילט צ'מברליין, היחיד שעשה את זה אחרי 1966 היה ארינאס. הוא קלע 60 נק' ושבר את שיא המועדון של ארל מונרו משנת 1968. הוא מחזיק בשיא הנק' למשחק של הוויזארדס עד היום. בנוסף ארינאס קלע בהארכה של אותו משחק 16 נק' וקבע גם את שיא הנק' להארכה שיישבר בעונת 15/16 ע"י סטף קארי..

במהלך העונות שלו בליגה הראה ארינאס קור רוח ויכולות גבוהות תחת לחץ, הוא קלע סלי ניצחון רבים וכל אלה בשילוב עם מספר הגופייה שלו נתנו לו את הכינויי אייג'נט זירו.הוא הוביל את הקבוצה לפלייאוף פעם נוספת שם הפסידו פעם נוספת לקאבס בסיבוב הראשון. גם בעונה שלאחר מכן הם הפסידו לקאבס בסיבוב הראשון.בעונת 08/09 ארינאס שיחק שני משחקים לפני שנפצע, והקבוצה סיימה במקום האחרון בקונפרנס.

בעונת 09/10 התרחשה תקרית האקדחים המפורסמת. יש לציין שארינאס חיבב אקדחים והיה לו בין 400 ל500 אקדחים. לאחר לידת בנו הוא החליט לאחסן את רובם אבל החליט לשמור 4 בארון בחדר הלבשה, כי למה לא… בדצמבר 09 חזרו השחקנים ממסע משחקי חוץ. השחקנים הימרו מאחורה במשחק קלפים כלשהו. אחד הרכזים המחליפים גאבריס קריטרטון הפסיד בעיקר והגיע למצב שהוא הפסיד 1100 דולר ביד אחת. לפי ארינאס קריטרטון הלך לתיק של ארינאס וגנב ממנו את הכסף. התפתח בין השניים אימות ואיומים עפו לכל עבר. ארינאס אמר שיהרוג את קריטנטון, והוא בתגובה אמר שיירה לארינאס בברך.שבוע לאחר מכן חיכה ארינאס לקריטרטון בחדר ההלבשה עם 4 אקדחים ואמר לו לבחור אחד, קריטרטון בתגובה שלף אקדח ואיים לירות לארינאס בראש. בהמשך לא ברור מה קרה, לפי גירסה אחת קארון באטלר נכנס והפריד בינהם, לפי גירסה אחרת שניהם צחקו ונכנסו לג'קוזי. אני יותר אוהב את הגרסה השנייה. בכל מקרה התקרית דלפה ודיוויד סטרן השעה את שניהם עד סוף העונה.

ארינאס לא התאושש מהתקרית. הוא שינה את המספר על החולצה ל-9 כדי להראות שהתקרית מאחוריו, אבל כנראה הוא לא התאושש ממנה. עונה לאחר מכן הוא עבר למג'יק. ארינאס לא הצליח לתרום לקבוצה והיא שיחררה אותו שיש לו עוד 60 מיליון דולר על החוזה.בסוף עונת 11/12 פרש מהNBA במדי ממפיס.שנה לאחר מכן ניסה את מזלו בסין ופרש לגמרי מכדורסל אחרי אותה עונה.בלי ספק לארינאס היה כישרון עצום, אבל לא כל החוטים אצלו היו מחוברים, ויעיד על כך הסיפור הבא שסיפר ניק יאנג ( ותודה לDvir Bashan מ דה סוויפ – The Sweep על המקור):

מתישהו לפני תקרית האקדחים הגיע ניק יאנג עם כמה חברים לבית של ארינאס כדי למתוח אותו. הם מצאו רובי צבע בבית והחליטו לירות בארינאס בזמן שהוא ישן. יום לאחר מכן ניק יאנג החליט להביא רובה אוויר לאימון, כי גם הוא לא הכי מחובר. באותו יום התקיימה פגישה עם נציגי הליגה בנוגע לסכנות בירי והחשיבות של שמירה על כללי הבטיחות. ארינאס החליט כמובן שזה זמן טוב לקחת את הרובה אוויר של יאנג ולירות בו מול נציגי הליגה. בחור שקול ואחראי כבר אמרנו…

יכול להיות שארינאס היה מגיע להישגים גדולים יותר ללא התקרית, או שמשהו אחר היה מוריד אותו לתחתית. בלי ספק היה לו כישרון גדול ותשוקה למשחק, הגודל שלו היה מאוד מתאים למשחק המודרני והוא יכל להשתלב בקלות גם בימינו. מצד שני התקריות מחוץ למגרש התרחשו כל הזמן, אבל מה שבטוח הוא שאקדח שהופיע במערכה הראשונה, יהיה קשור בתקרית אקדחים במערכה השלישית.

הישגי קריירה:

3 בחירות למשחק האולסטאר 2005–2007)
החמישייה השנייה של העונה (2007)
פעמיים החמישייה השלישית של העונה (2005, 2006)
השחקן המשתפר של העונה (2003)

4 תגובות

  1. היה בחור מאוד משעשע. אהבתי אותו מאוד.
    בארה"ב כל נושא האקדחים פחות היסטרי מאשר בישראל אבל הוא נענש ממש חזק…
    לפחות עשה את שלו.
    אחד הכוכבים הגדולים משלהי הדראפט
    🙂

  2. תודה ארנון. ארינאס היה מוכשר בצורה בלתי רגילה והוא עוד דוגמא לסקאוטינג לא מוצלח במכללות.
    מישהו כמוהו צריך מנטור שיישר לו את הראש כשהוא נכנס בליגה. רק שם את ההצלחה של לברון ואחרים שבאו מרקע לאחות קשה בפרספקטיבה אחרת.

  3. מעולה ארנון!
    תענוג של כתבה.
    חייב להגיד ששמעתי את ארינאס לא מעט בפודקאסטים בזמן האחרון והבחור נשמע חביב בהרבה מהמוניטין שלו.
    והומור עצמי ברמה צ'ארלס בארקלית שזה בכלל נחמד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם