הכדורסל מגיע לסין: בתים 5-8

ממשיכים עם הסקירה של בתי אליפות העולם, שמתחיל היום ועכשיו לבתים 8-5 שכוללים את נבחרת החלומות העצובים, אוסטרליה השאפתנית, ה-MVP של ה-NBA, צרפת וגם ליטא.

למידע על האליפות

לסקירת בתים 1 עד 4

בית 5

ארצות הברית

תהילת העבר: הופעה מספר 18 באליפות העולם, שזה בעצם אומר שהם נכחו בכל האליפויות. עם זאת, תתפלאו אולי לשמוע שיש להם רק חמש תארי אליפות העולם, ביניהן השתיים האחרונות וכן 1954, 1986 ו-1994. רגע השפל היה דווקא באליפות הביתית ב-2002 עם מקום שישי, ככה שזה שמארחים אליפות בעיר האפורה של אינדיאנפוליס… באולימפיאדה לעומת זאת, יש לאמריקאים 15 מדליות זהב (ב-18 הופעות) והם זכו גם 7 פעמים באליפות אמריקה, כולל זו האחרונה ב-2017 בארגנטינה.

 איך הגיעו לפה: עברו את המוקדמות כאחת הנבחרות ועשו זאת בקלות עם מאזן 2-10 והפרש ממוצע של 18.3 נקודות לניצחון בבית שכלל גם את ארגנטינה, פורטו ריקו, אורגוואי, פנמה ומקסיקו. ואם תהיתם מי היה הסגל למוקדמות שנערכו בחודשים ספטמבר-נובמבר-פברואר ושל השנתיים האחרונות אז נספר שבסגל אותו אימן ג'ף ואן גנדי כיכבו שמות כמו קנדל מרשל, דארון הילארד, ג'ונתן הולמס והפלאמלי התורן שהפעם היה מרשל, כולם שחקני ג'י-ליג בזמנו.

בטח תכירו את … : הסגל האמריקאי אמנם הרבה פחות נוצץ מתמיד אבל עדיין כולל כמה שמות מאכרים גם לעכברי NBA בינוניים. קמבה ווקר הוא הרכז והכוכב של הנבחרת וחבריו לסלטיקס בעונה הקרובה ג'ייסון טייטום, ג'יילן בראון ומרקוס סמארט, אמורים ללמוד יחד איתו ווינריות מה היא. דונובן מיטשל מיוטה אמור להיות הסקורר ואולי להתברג בחמישיית הטורניר, קריס מידלטון יביא את המנהיגות השקטה, ברוק לופז יידה שלשות מבחוץ, מיילס טרנר ייתן הגנה, האריסון ברנס ישמש על תקן השחקן השישי שחוגג מהספסל, ג'ו האריס יקלע כשייתנו לו דקות, דריק ווייט מהספרס הוא האיש של המאמן פופוביץ' למשימות מיחדות ויש כמובן את הפלאמלי התורן – הפעם זה מייסון מדנבר נאגטס (דרך אגב, יש מצב שהאסטרטגיה האמריקאית היא להביא שחקן נוסף מאותה קבוצה של כל כוכב מהנבחרות האחרות שיעזור?! מידלטון משחק בקבוצה של יאניס, פלאמלי בשל יוקיץ', בארנס בשל בוגדנוביץ', מיטשל עם גובר… ).

מאחורי הקווים: את גרג פופוביץ', אלוף NBA 5 פעמים ו-3 פעמים מאמן העונה בליגה הטובה בעולם אין צורך להציג. ולמרות זאת וגם העבודה שהוא המאמן המבוגר ביותר בטורניר (70) הוא עדיין רוקי בכל מה שקשור לנבחרות הלאומיות וזה הטורניר הראשון שלו (כנראה מבין שניים עם הטורניר האולימפי בשנה הבאה)

כמה מילים על הנבחרת: שעת מבחן ל-NBA ולנבחרת ארצות הברית שתרצה להוכיח שלמרות סגל לא יוקרתי היא עדיין עמוקה וטובה מעל כולם. דברים בנבחרת יקומו וייפלו על הכימיה בין השחקנים ועל הקשר בין אלו שעל הפרקט לזה שמאחורי הקווים אבל עושה רושם שפופוביץ' הצליח לעשות מהלימון – לימונדה ואחרי שכוכבי הליגה הודיעו על הפרישה מהמשימה הנוכחית, הצליח לעצב סגל לוחמני, אכפתי, יעיל ובעיקר נטול אגו. עם זאת, הסיפור הוא כמובן להרכיב מהם נבחרת בזמן קצר ואם תשאלו אותי אולי עדיף היה לקברניטי הכדורסל בארצות הברית לשלוח למשימה הזו את הנבחרת המגובשת של ואן גנדי שעשתה חיל במוקדמות וזכתה גם באליפות אמריקה ויש סיכוי שהייתה הרבה יותר חדורת מוטיבציה למשימה.

ההכנה האמריקאית עברה בשקט יחסי, אם לא כוללים את הפרישה המאסיבית ומכת פציעות שגרעה מהסגל הזה כמה מאבני היסוד שלו (פי.ג'י טאקר הוא הדוגמא הבולטת) אבל ההפסד בשבוע האחרון לאוסטרליה לימד אותנו שהאמריקאים פגיעים והאליפות בוודאי שלא תוגש להם על מגש של כסף והם יאלצו לעבוד קשה בשביל להגיע רחוק.

הצלחה תהיה… : גם עם סגל אפרורי אמריקה תוכיח את עליונותה בכדורסל העולמי.

כישלון יהיה… : סגל אפרורי ותוצאות אפרוריות, הדחה ברבע הגמר.

תחזית: זה לא הולך להיות קל בשביל האמריקאים שלצד בית לא קל בפתיחה, אמורים גם לקבל את יוון וברזיל (או אולי ניו זילנד או מונטנגרו) בשלב הבתים השני דבר שיקשה עליהם מאוד. ובכל זאת טיפוס עד ארבע האחרונות הוא בהחלט אפשרי ושם, במשחק חצי הגמר מול סרביה, אם וכאשר, יוכרע אם הנבחרת הזו הולכת להישפט לחסד או לשבט.

טורקיה

תהילת העבר: הופעה חמישית באליפות שהיא גם החמישית ברציפות. זכו במקום השני באליפות הביתית ב-2010. בנוסף יש להם גם סגנות אליפות אירופה אחת (2001 ונחשו איפה הטורניר נערך…) אבל באליפות אירופה האחרונה הם הודחו בשמינית הגמר למרות ששלבי ההכרעה נערכו באיסטנבול. ירידת הדורות…

איך הגיעו לפה? הפתיעו לטובה במוקדמות כשסגל שברובו היה נטול הכוכבים המקומיים סיים עם מאזן 4-8 ובמקום השני בבית המוות של המוקדמות האירופאיות עם ספרד, סלובניה, לטביה, מונטנגרו ואוקראינה.

בטח (לא) תכירו את… : צ'אדי עוסמאן בן ה-24 מקליבלנד הוא הכוכב של הנבחרת והנושא העיקרי בעול, ארסן איליאסובה ממילווקי הוא הכוכב הוותיק שחזר לסגל בשביל לעזור, פורקן קוקרמאז מהסיקסרס הוא שחקן הקלעי שבטורקיה לראות אותו סוף סוף לוקח אחריות בטורניר בינלאומי, סקוטי ווילביקין ממכבי ת"א הוא המתאזרח התורן בעמדת הרכז (משם יקוו הטורקים שהוא לא ייעשה שטויות) וסמיח ארדן בן ה-33 הוא הצ'יף הזקן שישגיח על הזאטוטים. הייתי גם שם עין על דוגווס בלבאי, הרכז המחליף (כבר בן 30) שעשוי להיות משמעותי.

מאחורי הקווים: אופוק סריצ'ה היה שחקן כדורסל עטור הישגים בכדורסל הטורקי כשכיכב באפס פילזן ובנבחרת המקומית (וגם שיחק בבני השרון למשך כמה דקות). הוא מאמן בליגה הטורקית מזה למעלה מעשור כשהישג השיא שלו היה אליפות עם קרשיאקה הקטנה ב-2015. את הנבחרת הוא מאמן מאז 2017 כשבשלוש שנים לפני כן שימש כעוזרו של ארגין עותמאן השועל.

כמה מילים על הנבחרת: הטורקים הצליחו בשנים האחרונות לעשות העברה של השרביט לדור הצעיר ועשו זאת בצורה מרשימה. עם זאת, הנבחרת שלהם כבר לא בטופ העולמי כפי שהייתה בתחילת העשור והצעירים עוד לא נהיו שם דבר, מה שמקווים בטורקיה שייקרה באליפות הזו. עם זאת, כמו שזה נראה במשחקי ההכנה – הטורקים עוד לא שם כשלצד כמה הפסדים, גם בניצחונות על ונצואלה, פוארטו ריקו ואיטליה, הם לא הרשימו בעליל. התקווה הטורקית היא להגיע לאולימפיאדה אחרי שלא היו שם מאז 1952 אבל כמו שהם נראים כרגע, זה חלום רחוק מדי.

הצלחה תהיה…: העפלה לרבע הגמר והתברגות לאולימפיאדה דרך משחקי הדירוג.

כישלון יהיה: הדחה כבר בשלב הבתים הראשון.

תחזית: בואו נגיד שהתחזית של הכישלון נראית יותר ריאלית מזו של ההצלחה וזה אומר הכל על הנבחרת הטורקית. הטורקים לא מספיק טובים וגם ההגרלה התאכזרה אליהם עם בית ראשון בו הם לא ילקקו דבש באף אחד מהמשחקים וסיבוב שני, אם יעברו, בו תחכה להם קומבינציה של שתי הבחרות שלפחות ברמה שלהם. הדחה בסיבוב השני נראית כמו התסריט הריאלי.

יפן

תהילת העבר: הופעה שישית באליפות העולם וראשונה מאז 2006. הדירוג הגובה ביותר שלהם היה ב-1967 אז סיימו במקום ה-11. באמתחתם גם שתי אליפויות אסיה אבל האחרונה שבהן הייתה ב-1971 כשבאליפות האחרונה בלבנון הם סיימו במקום התשיעי והלא מספק.

איך הגיעו לפה? ניצלו את השיטה הקלה יחסית באסיה-אוקיאניה בה מתוך 15 נבחרות שהשתתפו במוקדמות עלו 7 וסיימו כסגנים עם מאזן 4-8 בבית שכלל אוסטרליה, איראן והפיליפינים אותן נפגוש באליפות.

בטח (לא) תכירו את … : את רוי הצ'ימורה הכוכב העולה מארץ השמש העולה, אתם עוד לא מכירים אולי אבל כמו שהוא נראה בהכנה (למשל עם ה-31 נקודות מול נבחרת גרמניה), אתם תכירו אותו בקרוב ואם לא תכירו אותו באליפות, אז בעונת ה-NBA הקרובה הוא אמור לזרוח במדי וושינגטון שבחרה אותו במקום התשיעי בדראפט (כך או כך, רייטינג ביפן והכנסות מרצ'נדייז הוא בטוח יביא לקבוצה מהבירה), לצד הפאוור פורוורד הגבוה (2.04) שבטי חזכה בקרוב לכינוי 'Big in Japan'  ליפנים יש עוד שחקן NBA בדמותו של יוטה ווטנאבי ששיחק בעונה האחרונה לסירוגין בממפיס גריזליס ובקבוצת הגי'-ליג שלה ממפיס האסל. עוד אמור לבלוט בסגל היפני הוא ניק פזקס, סנטר ששיחק 26 משחקים ב-NBA לפני קצת יותר מעשור (בדאלאס ובקליפרס) ועבר גם בצרפת ועושה חיל בליגה היפנית ב7 שנים האחרונות. שמו וגובהו (2.11) מעידים עליו שהוא לא ממש יפני, אבל למי כבר אכפת היום…

כמה מילים על הנבחרת: רבים מסמנים את יפן כהפתעה העתידית של הטורניר ואם לשפוט על פי ההכנה שכללה ניצחונות נאים על גרמניה ועל ניו זילנד (וגם כמה הפסדים, אבל למה להרוס את הנרטיב) יש בהחלט סיכוי שהתחזיות המפתיעות יתמששו (אבל בעצם זו כבר לא תהיה הפתעה, נכון?). העיניים כמובן נשואות להצ'ימורה, שקצת מזכיר לי את הנחישות של לאורי מרקונן הפיני באליפות אירופה של לפני שנתיים כשלצידו יש לא מעט שחקנים שיודעים לשאוב מים ולחטוב עצים. הנבחרת היפנית מסקרנת במיוחד לקראת ההופעה באולימפיאדה הביתית בשנה הבאה וחלק גדול מהמהטרה של הנבחרת, לייצר הייפ סביבה, כבר הושגה, השאלה כמובן אם ההייפ הזה יהיה מוצדק בסופו של יום ואין לנו אלא לחכות ולראות.

הצלחה תהיה…: עלייה לסיבוב השני בהחלט תספק את העם היושב בטוקיו.

כישלון יהיה… : שלושה הפסדים בבית המוקדם זה בהחלט מה שהם היושב בטוקיו רגיל לו.

תחזית: למרות הרצון להמר פה על היפנים כנבחרת שתפתיע ותראה שגם לכדורסל האסיאתי יש תכלית, אני יותר בכיוון של תחזית הכישלון ולו רק בגלל הבית הלא קל שהם נקלעו אליו, עם שלוש נבחרות מנוסות יותר וכנראה גם טובות יותר. אבל הצ'ימורה עוד צעיר כך שגם הנבחרת מארץ השמש העולה עוד תזרח…

צ'כיה

תהילת העבר: הופעה ראשונה באליפות העולם כנבחרת עצמאית (נבחרת צ'כוסלובקיה הופיעה 4 פעמים בטורניר). הופיעה 5 פעמים באליפות אירופה כשהישג השיא שלה היה ב-2015 עם מקום שביעי, דבר שהוביל אותה לראשונה לאולימפיאדה של 2016 אותה סיימה אחרי סיבוב אחד עם מאזן 2-1.

איך הגיעו לפה? ניצלו בית קל יחסית ובעיקר את העובדה שרוב הנבחרות הופיעו בלי הכוכבים שלהם ובסגל שאמנם לא כלל את יאן וסלי וסטורנסקי, הכוכבים המקומיים, הצליחו להעפיל מהמקום השני בבית עם מאזן 4-8, כאשר רוב ההפסדים מגיעים בגארבג' טיים.

בטח (לא) תכירו את… : תומאס סטורנסקי, הגארד-פורוורד של הבולס הוא הכוכב הגדול של הגרסה הנוכחית של נבחרת צ'כיה (יאן וסלי, הסייד קיק שלו פצוע) וכשהוא בשיא הכושר שלו ומתחיל לקבל גם כבוד בליגה הטובה בעולם, אין ראוי ממנו למשימה. עוד שם בולט הוא המתאזרח בלייק שילב שסוחב ב-35 שנותיו קריירה נאה בליגות הטובות של אירופה (ספרד, צרפת, טורקיה). אנדרי בלאבין, הסנטר של בילבאו הספרדית, ששיחק ביורוליג במדי גראן קנריה ובאיירן מינכן, עשוי לכסות קצת על היעדרו של וסלי ואת העבודה השחורה ועוד יותר יעשו כוכביה הצ'כים של נימבורק הפורוורדים ג'רומיר בוכניק ווז'טך הרובאן.

מאחורי הקווים: הנציג הישראלי היחיד בטורניר, רונן (ננו) גינזבורג עושה חיל בצ'כיה כבר 13 שנים. בתחילה שימש כעוזר של מולי קצורין, אח"כ ירש את מקומו כמאמן ספינת הדגל של כדורסל המועדונים המקומי, נימבורק והחל מ-2013 הוא מאמן את הנבחרת ומביא אותה להישגים הגדולים שלה כמדינה עצמאית.. השתתפות באליפות העולם היא עוד פסגה בשבילו ובשביל הצ'כים ולנו לא נותר אלא לפנטז על היום שבו שחקן העבר של בית"ר תל אביב ישוב ארצה לאמן את הנבחרת שלנו.

כמה מילים על הנבחרת: הנבחרת הצ'כית היא הוכחה לכך שהתמדה ונחישות מביאים אותך להצלחות. למעשה היא קצת מזכירה את נבחרות ישראל של שנות ה-80' וה-90' עם סגל שחקנים שמתבסס על האלופה הבלתי נגמרת, מתאזרח שמוסיף גובה ואנרגיות ושניים-שלושה שמות גדולים שמשחקים ברמות הגבוהות ביותר. המרקם הזה, מצליח לא רע בטורנירים בו הוא משתתף והוא ינסה להמשיך את ההצלחה גם בבית הלא פשוט אליו הוגרלו באליפות בסין. צ'כיה לא תהיה מדרס רגליים לאף יריבה אבל מאידך, כנראה לא מספיק מוכשרת לעשות צרות ולכן לאן יש כאן תלות גדולה בכמה הנבחרות היריבות ייקחו אותם ברצינות כי את מה שייתנו להם – הצ'כים ייקחו.

הצלחה תהיה…: להיות כאן זו כבר חלק מההצלחה, כל מה שמעבר זה בונוס.

כישלון יהיה… : לחזור הביתה בלי אף ניצחון.

תחזית: הצ'כים הם לא מאריות הכדורסל האירופאי ואולי הנבחרת הכי חלשה שפיב"א אירופה שולחת לאליפות. זה עדיין מספיק בשביל לגרד ניצחון על יפן או מול היריבות מהבית השני, אבל זהו בערך.

בית 6

יוון

תהילת העבר: הופעה שמינית באליפות העולם, כשהשיא היה ב-2006 עם הפסד בגמר לספרד אבל גם ניצחון בחצי הגמר על ארצות הברית במשחק השיא בחייו של סופו. מלבד זה, זכו פעמיים בורובאסקט ב-1987 וב-2005 (בוריסיס השחקן היחיד שנשאר בסגל מאז הפעם האחרונה) כשאת האליפות האחרונה סיימו במקום השמיני.

איך הגיעו לפה? למרות ששיחקו בסגל ב', הרשימו מאוד עם מאזן 1-11 בבית 'הישראלי' שכלל גם את סרביה, גיאורגיה, אסטוניה וגרמניה והוכיחו בכך כמה יוון היא אומת כדורסל עם עומק משמעותי.

בטח תכירו את… : את יאניס אנדקטומבו, הכוכב היווני הבלתי מעורער אין צורך להציג. בכל זאת מדובר ב-MVP המכהן של ה-NBA ובשחקן שהוביל קבוצה לגמר אזורי. לצידו יש כמה שחקנים מנוסים ומוכשרים – הרכז ניק קלאת'יס מפאו הוא הרכז והברומטר של הנבחרת,  קוסטאס סלוקאס מפנרבחצ'ה, נלחם בפציעה ואמור להיות כשיר בשביל לסייע לקלאת'יס בקו האחורי, צמד הג'ורגיוסים – פזרטינס ופאפאיאניס מאיישים את עמדות הפנים יחד עם הקפטן יואניס בורוסיס שבגיל 35 חזר מסין לשחק בגראן קנריה הספרדית בעונה הבאה והיה שם בשביל היוונים ברוב משחקי המוקדמות. קוסטאס פפניקולואו הוותיק מאולימפיאקוס הוא עוד שם שנותן עבודה מדי ערב וגם תאנסיס אנדקטומבו, האח של והחל מהעונה גם החבר של יאניס לקבוצה (אחרי שעשה פגרה מה-NBA ושיחק שנתיים בפנאתינייקוס) בסגל ושיחק די טוב במשחקי ההכנה.

מאחורי הקווים: ת'אנסיס סקורטפופולוס בין ה-54 מביא איתו ניסיון רב באימון קבוצות ביניים מהליגה היוונית, דבר שהוא עושה מאז 1996. כמאמן ראשי הוא מעולם לא זכה בתארים ובנבחרת הוא נמצא מאז 2014, אז התחיך שלוש שנים כעוזר של פוטסיס קאציקריס והחל מ-2017 הוא המאמן הראשי.

כמה מילים על הנבחרת: הנבחרת היוונית היא אחת הנבחרות הטובות ביותר שיש באליפות, אבל באופן מעניין קצת מזכירה את הקבוצה של הגריק פריק, מילווקי באקס – היא טובה אבל לא בטוח שהיא טובה מספיק בשביל ללכת עד הסוף. זה מתחיל מזה שליאניס אין כוכבי משנה ברמות הכי גבוהות – סלוקאס וקלאת'יס הם שחקני כדורסל אירופאי מהשורה הראשונה, אבל הם לא אלו שהובילו קבוצות להישגים גדולים, השחקנים האחרים בסגל טעונים הוכחה ודווקא עכשיו שווינריות כמו זו של ואסילאס ספאניוליס נחוצה, הוא כבר הרבה מאחורי שיאו ופרש מהנבחרת היוונית. וכאן בעצם נשאלת שאלת השאלות בקשר לנבחרת היוונית – האם יאניס אנדקטומבו יכול לסחוב אותם הכי גבוה שהם אי-פעם הגיעו? מבחינת המוטיבציה שהוא גילה במשחקי ההכנה, נראה שהתשובה חיובית, מבחינה היכולת לגבור על ארצות הברית, סרביה או אפילו צרפת? ימים יגידו, אבל עד שיוכח אחרת, התשובה היא שלילית.

הצלחה תהיה… : צלחות נשברות באתונה כשהנבחרת היוונית זוכה באליפות העולם.

כישלון יהיה… : צלחות נשברות מאתונה מרוב עצבים ותסכול על עוד הופעה פושרת שמסתיימת ברבע הגמר.

תחזית: ליוונים יש את כל הפוטנציאל ללכת רחוק, כשגם ההגרלה מונעת מהם את ארה"ב וסרביה עד הגמר, אם וכאשר. איכשהו, נראה לי שבכל זאת תמצא הנבחרת שתעצור אותם בדרך (אוסטרליה או צרפת אולי).

ברזיל

תהילת העבר: הופעה מספר 18 באליפות העולם, וגם הם מעולם לא החמיצו את הטורניר. בשיאם הם היו ב-1959 ו-1963 עם זכיה בק טו בק כאשר באליפות הקודמת הם זכו במקום השישי והמכובד. ביבשת הביתית הם זכו 4 פעמים בתואר, האחרונה שבהן הייתה ב-2009, כאשר את האליפות האחרונה ב-2017 הם סיימו במקום העשירי והמאכזב.

איך הגיעו לפה? עם מאזן 3-9 ומקום שלישי בבית  המסכם שכלל גם את קנדה, ונצואלה, הרפובליקה הדומיניקנית, צ'ילה ואיי הבתולה.  

בטח (לא) תכירו את… : ליאנדרו ברבוסה הוא אולי שחקן עבר בכל מה שנוגע ל-NBA אבל בגיל 37 הוא עדיין משחק במינאס בליגה הברזילאית, נאמן לנבחרת והוביל אותה במשחקי ההכנה. על אנדרסון ורז'או בן ה-36 אפשר לכתוב כמעט את אותו דבר, רק בהבדל שהוא משחק במדי פלמנגו הברזילאית. לצד שני הקשישים ישנם גם שני צעירים מבטיחים: כריסטיאנו פליסיו הפאוור פורוורד של משיקגו בולס בארבע העונות האחרונות וברונו קבוקלו שהשתפר בממפיס העונה האחרונה והגיע לכדי 8.3 נק' למשחק בעונתו החמישית ב-NBA. מרסלו הוארטס מטנריף, עם עבר בלייקרס יסייע הוא הרכז הפותח, וגם ויטור בניטה מסן פבלו בורגס הספרדית, הוא שם ראוי לציון. אחרון חביב, ששווה להזכיר הוא אלכס גרסיה, אקס מכבי ת"א שבגיל 39 עדיין כאן ויחד עם ורז'או וברבוסה הם מציינים אליפות עולם חמישית (!) בה הם משתתפים. ראול נטו, מיוטה ג'אז יחסר בשל פציעה.

מאחורי הקווים: אלכסנדר פטרוביץ' בן ה-60 נודע בתור מאמן כדורסל ותיק ביבשת אבל יותר בתור אח של דראזן פטרוביץ' המנוח. הוא אימן שנים בליגה הקרואטית (זכור לכם אולי כמאמן ציבונה זאגרב)  וזו לו הנבחרת השלישית אותה הוא מאמן אחרי קדנציות קצרות בקרואטיה ובוסניה. באמתחתו 4 אליפויות קרואטיה ותואר מאמן העונה ביורוקאפ ב-2011 (כשאימן את צדביטה).

כמה מילים על הנבחרת: למרות שמחלק משחקניה נודף ריח של נפטלין וגם המאמן של הנבחרת הברזילאית הוא כל-כך ניינטיז, ברזיל הייתה המרעננת הרשמית של תקופת ההכנה עם ניצחונות מרשימים על ארגנטינה ומונטנגרו, הפסד דחוק לצרפת וכדורסל ססגוני וברמה גבוהה. כל זה בהחלט יכול להמשיך בטורניר עצמו, אליו הברזילאים מגיעים עם ההבנה שזו הפעם האחרונה שהם רואים חלק מהשחקנים במעמד כזה (בעצם, רגע, יש אולימפיאדה שנה הבאה…) ומתוך תחושה של לתת לחלום להמשיך עוד רגע. הבעיה שלהם מתחילה ונגמרת בזה שהם הוגרלו לאחד מהבתים החזקים ביותר באליפות (טיפה יותר חלש מבית המוות הלא הוא בית 7), דבר שעשוי לגרום להם להקיץ מהחלום הזה אחרי הסיבוב הראשון.

הצלחה תהיה… : העפלה לאולימפיאדה והופעה נוספת של טריו הזקנים בטוקיו.

כישלון יהיה… : בועה שמתפוצצת אחרי סיבוב אחד ושלושה הפסדים.

תחזית: לא בא לי להמר נגד הנבחרת הצבעונית הזו, אבל עושה רושם שבית מוקדם עם יוון, מונטנגרו וניו זילנד ובית שמצטלב עם ארה"ב, טורקיה, צ'כיה ויפן זה יותר מדי בשביל לגרום לברזילאים להעפיל לרבע הגמר. זה יסתיים בסיבוב השני.

מונטנגרו

תהילת העבר: הופעה ראשונה באליפות העולם למדינה שנפרדה מסרביה והפכה עצמאית ב-2006. הופיעה שלוש פעמים באליפות אירופה כשאת הדירוג הגבוה ביותר שלה היא השיגה בזו האחרונה עם מקום 13 (הדחה בשמינית הגמר) ואם אתם ממש מחפשים תואר אז נציין שהיא זכתה לאחרונה (בתחילת יוני) בטורניר הנבחרות הקטנות של אירופה שנערך אצלה בבית ובו היא גברה על האימפריות הגמדיות של קפריסין, לוקסמבורג, איסלנד ומלטה.

איך הגיעו לפה? בזכות הפרש סלים עדיף במאזן הפנימי ביניהם לבין לטביה. שתיהן סיימו עם מאזן 5-7 בבית המוות של המוקדמות האירופאיות (עם טורקיה, ספרד, סלובניה ואוקראינה) אבל בעוד הלטבים ניצחו בפודגוריצה 74:80, המוטנגרים עשו זאת בריגה עם הפרש גבוה יותר 75:84 שהקנה להם בסופו של דבר את הכרטיס המיוחל והפך אותם לנבחרת המפתיעה ביותר שניצלה את השיטה המטופשת של פיב"א בשביל להשתחל לאליפות העולם (דבר שאלופת אירופה, סלובניה, ששיחקה עם מונטנגרו באותו בית לא השכילה לעשות)

בטח (לא) תכירו את… : ניקולה ווצ'ביץ' הוא הכוכב הגדול של מוטנגרו בכל הזמנים (לפחות מאז 2006) והוא גם מוביל את הנבחרת ולמרות הפאסון הגדול לו הוא זוכה בחו"ל (בכל זאת, אולסטאר NBA) הוא ממשיך להופיע קיץ אחרי קיץ, גם במוקדמות ולשרת את נבחרת ארצו (באופן מפתיע, המספרים שלו בשורות המג'יק גבוהים ממספריו בנבחרת. אולי בגלל שבנבחרת הוא גם עובד קשה בהגנה…). בוז'אן דובליז'ביץ', חברו לקו הקדמי ושחקן ולנסיה ב-7 השנים האחרונות הוא גם שם מוכר לחובבי הכדורסל האירופאי (11.9 נק' ו4.8 ריב' בממוצע ב-32 משחקי היורליג בהם הופיע) ועוד בקו הקדמי תוכלו למצוא את מרקו טודרוביץ' הוותיק שמשחק כיום בבדלונה ועבר גם בצ'ילבה שלה מקטלוניה הלא היא ברצלונה. בגזרת הפפורוורדים יש למוטנגרים את דינו רדונצ'יץ' שהוא כנראה הכוכב הבא של הכדורסל המונטנגרי ובילה את השנתיים האחרונות על הספסל של ריאל מדריד (הוא רק בן 20); וגם את מילקו בייליצה הוותיק בן ה-35 ש עשה כברת דרך בכדורסל האירופאי ושיחק בליטא, בטורקיה ובספרד. ובגזרת הגארדים יש לנו את פטר פופוביץ', הגארד בן ה-22 מבודצ'נוסט שגם מבטיח לא מעט, את האחים סואד וסיאד סחוביץ' שכבר שנים מתייצבים לכל מחנה, אימון, משחק או טורניר של הנבחרת המוטנגרית ואת המתאזרח האמריקאי עם השם הקליט דרק נדהם (קוראים כמו שזה נשמע. תדהמה!).

מאחורי הקווים: זבזדאן מיטרוביץ' רק בן 49 אבל מאחריו כבר 27 שנות אימון, 12 מהן באוקראינה כמאמן של חימיק יוז'ני בעיקר ובהמשך שלוש שנים כמאמן מונאקו הצרפתית ושנה (עד היום) כמאמן וילרבאן, שתשחק השנה תחת הדרכתו ביורוליג. את הנבחרת שלו הוא מאמן מאז 2017 וזה לו הטורניר הראשון כמאמן ראשי.

קצת על הנבחרת: נבחרת מונטנגרו היא נבחרת מאוד עיקשת, מאוד חזקה הגנתית ומאוד יסודית. מה שהיא פחות זה מוכשרת ולמרות העובדה שיש לה את ווצ'ביץ' בצבע, היא מתקשה להביא אותו לידי ביטוי מספק, גם כי הוא דורך לשחקנים אחרים על המשבצת וגם כי בגזרת הגארדים היא חסרה מישהו שידע להפעיל את שפע הגבוהים בו היא אוחזת. מאידך, זו נבחרת שבדרך כלל יודעת לעשות את העבודה מול נבחרות נחותות ממנה, נבחרת עם לא מעט ניסיון משותף של השחקנים ובהחלט כזו שהצליחה תוך זמן קצר להפוך להיות חברה קבועה על הנבחרות האירופאיות שמשמשות ראש לשועלים.

הצלחה תהיה… : ניצחון היסטורי באליפות, לא חשוב מול מי., אבל שיהיה בשלב הראשון.

כישלון יהיה… :  להיות הנבחרת האירופאית הגרועה ביותר בטורניר.

תחזית: מונטנגרו עשתה הכנה יפה אבל היא עדיין רחוקה מלייצג נבחרת אירופאית טובה באליפות. הבית הקשה אותו היא קיבלה (בין היתר בגלל הדירוג הנמוך של בפיב"א) הוא די בלתי עביר בשבילה וקשה לי לראות אותם מפתיעים מעבר לניצחון על ניו זילנד (שגם לזה לא בטוח שהייתי נותן סיכוי גבוה).

ניו זילנד

תהילת העבר: הופעה שישית באליפות העולם ובשיאם הגיעו לחצי הגמר ב-2002 עם שחקנים כמו שון מרקס (ההוא מברוקלין) וקירק פני (ההוא ממכבי ת"א). זכו שלוש פעמים באליפות אוקיאניה (האחרונה ב-2009), אליפות שבגדול הייתה הם ואוסטרליה ולאחר שזו בוטלה סיימו במקום הרביעי בהופעת הבכורה שלהם באליפות אסיה ב-2017.

איך הגיעו לפה? לראשונה בתולדותיהם שיחקו בבית האסיאתי ועשו עבודה נהדרת עם מאזן 2-10 ומקום ראשון בבית שכלל את ירדן, דרום קוריאה, סין, לבנון וסוריה.

בטח (לא) תכירו את … : האחים טאי וקורי וובסטר, הראשון מגלטסראיי והשני מניו זילנד ברייקרס (וקודם לכן מעירוני נהריה) הם המובילים של הנבחרת משתי עמדות הגארד (קורי הוא גם הקפטן שלה). תומאס אברקומובי הוותיק גם הוא עשה קריירה נאה באירופה (וילרבאן וקרשיאקה) לפני שחזר לעשות לביתו בארץ המולדת וגם הפאוור פורוורד איזק פוטו שישחק העונה בטרוביזו האיטלקית אחרי שעבר באולם הגרמנית וסרגוסה הספרדית (כמעט חתם בהפועל ירושלים לפני שנתייים), אמור לבלוט. סטיבן אדאמס, השם הבולט ביותר שיש לניו זילנד להציע ייעדר.

מאחורי הקווים: פול הנרי, היה אחד מכוכבי הנבחרת הדרומית שהגיעה לחצי הגמר באליפות העולם באינדיאנפוליס 2002 ואחרי עשור כמאמן בליגה הניו זילנדית הוא מאמן מ2015 את ה-Tall Blacks (תודו שזה כינוי אדיר!)

קצת על הנבחרת: מהקצה השני של העולם, מגיעה לטורניר נבחרת מגובשת שמשחקת כדורסל אחר (תשאלו את דן שמיר, שהולך לאמן שם) שמבוסס על התלהבות, מהירות ומשחק התקפה יעיל והיא בהחלט יכולה לעשות צרות ליריבות שלה כמו שראינו בהכנה בה ניצחה את איטליה ועשתה חיים קשים לסרביה לפני שנכנעה. הגבוהים בשחור, מקווים להיות הסוס השחור של הטורניר אבל במגבלות הבית אליו הם נקלעו והבית איתו הם מצטלבים, יהיה להם קשה לעשות זאת והם יקוו לפחו להמשיך לעשות כבוד לשני האיים הגדולים מדרום העולם.

הצלחה תהיה… : עלייה לסיבוב השני תספק את הבחורים מניו זילנד.

כישלון יהיה… : דירוג בין 8 האחרונות בטורניר, יהווה אכזבה גדולה בסביבות וולינגטון.

תחזית: כאמור, הקושי העיקרי של הניו זילנדים הוא הבית הקשה בו הם משחקים ובשל כך, אין לי אלא להמר על הדחה בסיבוב הראשון וניצחון או שניים בבית הניחומים.

בית 7

צרפת

תהילת העבר: הופעה תשיעית בטורניר, זכו במקום השלישי ב-2014 בטורניר שחשף לעולם את רודי גובר. באמתחתם גם זהב אחד מאליפות אירופה (2013) ושתי מדליות כסף אולימפיות (1948, 2000). את אליפות אירופה האחרונה לפני שנתיים סיימו בהדחה מאכזבת בשמינית הגמר מול יריבתם לבית, גרמניה.

איך הגיעו לפה? ניצלו את זה שהקבוצות הצרפתיות לא היו חלק מהמפעלים של היול"ב (יורוליג ויורקאפ) בשביל להעמיד סגל מספיק מוכשר שצלח את המוקדמות בקלות עם מאזן 2-10 ומקום ראשון בבית שכלל גם את רוסיה, צ'כיה, פינלנד, בולגריה ובוסניה.

בטח תכירו את… : טוני פארקר לא כאן כבר שלוש שנים וגם בוריס דיאו, שפרש, ייעדר לראשונה מזה עידנים ממדי הטריקולור אבל זה לא אומר שאין לחובבי הצפרדעים על מי להישען. קודם כל הם נשענים על רודי גובר, הסנטר-אולסטאר של יוטה שנטוע במרכז הרחבה ומהווה יתרון גדול מאוד ברמות האלו. לצידו  עושה רושם ממשחקי ההכנה שאוון פורנייה מאורלנדו סוף-סוף ייקח מנהיגות ויוביל את ההתקפה הצרפתית. מנהיגות יקבלו הצרפתים גם מננדו דה קולו, שחקנה החדש של פנרבחצ'ה והוא יחנוך בקו האחורי את פרנק נילקינה מהניקס בהופעת בכורה בסגל הצרפתי הבוגר. עוד שם מוכר בסגל הצרפתי הוא ניקולאס באטום שגם ב-NBA וגם בנבחרת הטריקולור הוא לא ממש מספק את הסחורה בשנים האחרונות ויקווה לחזור למה שהוא היה פעם באליפות הזו (אל תבנו על זה). הסנטר וינסנט פורייה שעבר הקיץ מבסקוניה היישר לבוסטון סלטיקס, גם הוא יהיה שם מעניין בסגל הצרפתי כשאקסל טופאן  ממלאגה ופול לאקומב ממונאקו יוסיפו עומק וניסיון לסגל הצרפתי. ועדיין, הסגל הדי נוצץ הזה חסר לא מעט שחקני NBA צרפתים פעילים ובהם גרשון יבוסלה מהלייקרס, אלי אוקובו מפיניקס, טימותי לואו-קאברו משיקגו, יאן מהינמי הוותיק מוושינגטון, וויליאם האוורד הרוקי החדש של יוטה וכמובן ג'ואקים נואה, שמעולם לא נתן את הלב בשביל נבחרת ארצו (אין בזה כסף אז הוא מוותר…).

מאחורי הקווים: וינסנט קולה בן ה-56 ממשיך לאמן את הנבחרת הצרפתית ועושה זאת בהצלחה אדירה כבר עשור, כאשר במקביל הוא מאמן מ-2011 את שטרסבורג מהליגה הצרפתית הראשונה. הכדורסל הצרפתי חייב לו את החזרה שלו לטופ ובעיקר את העובדה שהנבחרת הצרפתית שינתה את פניה מאוסף של פרימדונות לנבחרת לוחמנית ואיכותית.

כמה מילים על הנבחרת: אחרי שבאליפות אירופה הקודמת, צרפת הגיעה עם סגל חסר מאוד, הפעם רוב השחקנים הבולטים של הכדורסל הצרפתי התייצבו למשימה והציפיות מנבחרת הטריקולור הן בהתאם. הגנה תהיה שם המשחק של הצרפתים שיתבססו על גובר וינסו לשחזר את הגנת הברזל של הנבחרת מאליפות העולם בספרד 2014 (בה הדיחו את הנבחרת המקומית) אבל גם התקפית יש לנבחרת הזו מה לתרום וננדו דה קולו, אמור לנווט את ההתקפה ולעשות דה-כל העולה על רוחו. ההכנה הצרפתית הייתה טובה, עם הפסד אחד בלבד לסרביה המצוינת (56:61 בקרב חפירות) והם בהחלט אופטימיים לקראת הטורניר ולמרות העובדה שיצטרכו לעבור שתיים מבין אוסטרליה, גרמניה וליטא אם ירצו להעפיל לרבע הגמר.

הצלחה תהיה.. : שוב הצרפתים הופכים להיות הנבחרת שאסור לזלזל בה, מדיחים את הסרבים/האמריקאים ומוצאים את עצמם על הפודיום.

כישלון יהיה…: שוב הצרפתים פוגשים את גרמניה ולא יודעים איך לצאת מזה, בדרך הביתה בשלב שמינית הגמר.

תחזית: זה לא הולך להיות שייט על הסיין בשביל הצרפתים אבל למרות היריבות הקשות הם יעפילו לרבע הגמר, משם זו רק שאלה של הגרלה.

הרפובליקה הדומיניקנית

תהילת העבר: הופעה שלישית באליפות העולם ושנייה ברציפות. האליפות הקודמת שהסתיימה במקום ה-13 הייתה הפסגה בשביל החבורה מהאי היספניולה. הישג השיא של הנבחרת בכל הזמנים הוא המקום השלישי באליפות אמריקה ב-2011 וחוץ מזה אין הרבה מה לספר על הנבחרת הזו שסיימה את אליפות אמריקה האחרונה (2017) במקום השביעי.

איך הגיעו לפה? סיימו במקום הרביעי עם מאזן 5-7 את בית המוקדמות המסכם שכלל את ברזיל, קנדה, ונצואלה, צ'ילה ואיי הבתולה והקדימו את אורגוואי בניצחון אחד בתחרות המקום הרביעי הטוב ביותר שזיכה בכרטיס לאליפות.

בטח (לא) תכירו את… : אל הורפורד ויתר על ייצוג ארצו וכמוהו גם  קארל אנתוני טאונס שנקרע בין הזהות האמריקאית שלו לזו הדומינקנית או אפילו אנחל דלגדו ששיחק בעונה האחרונה בקליפרס (וחתך לסין. אולי כי הוא לא ממש שחקן כדורסל טוב), מה שמשאיר את הדומיניקנים עם סגל אפור למדי שאמורים לבלוט בו הסנטר אלוי ורגאס שמשחק בונצואלה (ועבר גם בספרד), הרכז הותיק ליז ויקטור שמשחק בליגה המקומית והקלעי סידאל רוחאס שמשחק במוריסיה הספרדית. חדי העין יבחינו בסגל ברונלד רוברטס, אקס הפועל ירושלים שישחק העונה בשאלון הצרפתית

מאחורי הקווים: הארגנטינאי נסטור גרסיה בן ה-54, מגיע עם ניסיון רב בכדורסל הדרום אמריקאי ואחרי שאימן כבר את נבחרות אורגוואי, ארגנטינה וונצואלה. בשנתיים האחרונות הוא אימן את פואנלברדה מהליגה הספרדית כמו גם את הרפובליקה הדומיניקנית.

קצת על הנבחרת: נבחרת אפורה ולא מוכרת שהייתה חלשה יחסית בהכנה ולצד כמה הפסדים לא מחמיאים הצליחה לנצח את סין ב-15 הפרש. הבעיה של הדומינקנים היא המחסור בכוכבים ושחקנים שינצצו ויסחבו את העגלה, כשגם התקפית הנבחרת הזו נתקעת לא אחת. עדיין, הם לא נבחרת שאפשר לזלזל בה, אבל גם לא כזו שתטרוף את הקלפים ואת הטורניר.

הצלחה תהיה… : העפלה ראשונה בהיסטוריה לאולימפיאדה.

כישלון יהיה… : חמישה הפסדים והביתה.

תחזית: ינצחו את הירדנים בסיבוב הראשון ובזה יסתכם החלק החיובי של האליפות שלהם. לא בגלל שהם נבחרת רעה, פשוט בגלל שהיריבות שלהם טובות הרבה יותר.

ירדן

תהילת העבר: הופעה שנייה באליפות העולם. השתתפו באליפות בטורקיה ב-2010 וחזרו ללא ניצחון.  שנה אחר כך הגיעו לשיאם עם סגנות אליפות אסיה.

איך הגיעו לפה? מקום שלישי ומאזן 5-7 בבית שכלל את אוסטרליה, דרום קוריאה, השכנה מסוריה ולבנון וגם את סין שהעבירה את הזמן בבית בשביל הכיף.

בטח (לא) תכירו את… : אחמט דובריגולו הענק (2.13) שמשחק מדי פעם כנער פוסטר של פנרבחצ'ה (שיחק 90 דקות העונה ביורוליג) הוא ההבטחה של הירדנים והיתרון היחסי שלהם על נבחרות האזור הנמוכות. דאר טאקר, קלעי אמריקני ומצטיין הליגה הארגנטינאית ב-2017 הוא ספק הנקודות העיקרי וזאיד עבאס הוא הכוכב הוותיק של הנבחרת כשבימים כתיקונם הוא משחק בבחריין.

מאחורי הקווים: ג'ואי סטיינברג האמריקאי מאמן את הנבחרת בשנה וחצי האחרונות. לפני כן הוא אימן בסין, באיחוד האימרויות ובקטאר ושימש מאמן בתיכונים בארצות הברית ועוזר מאמן באוניברסיטת ניו אורלינס ובאוניברסיטת דרום לואזיאנה.

כמה מילים על הנבחרת: הירדנים מבסוטים רק מלהגיע למעמד הגדול הזה והטקטיקה שלהם שכוללת ידוי שלשות באחוזים בינוניים, לא אמורה להצליח להם מי יודע מה בטורניר הנוכחי. בהכנה הם לא ניצחו אפילו פעם אחת (מארבע הזדמנויות) ואף חטפו תבוסה בת 40 הפרש מרוסיה וגם הם יודעים שהם כאן רק בזכות ההרחבה ל-32 נבחרות.

הצלחה תהיה… : ניצחון אחד יחיד ומיוחד.

כישלון יהיה… : להתדרדר למקום האחרון בטבלת המאזנים של האליפות בכל הזמנים (טוניסיה, קטאר, קולומביה ומלזיה יחד איתם שם במאזן 5-0).

תחזית: לירדנים אין יותר מדי מה למכור, לא בגובה, לא בעומק ולא בכישרון. גם ההגרלה לא תעשה איתם טובות וכנראה שהתחזית הקשה שאומרת שהם יהיו במאזן 10-0 באליפות העולם אחרי הטורניר תתממש.

גרמניה

תהילת העבר: הופעה שישית באליפות העולם, זכו בארד ב-2002 בימי זריחתו של דירק נוביצקי הגדול. שיחקו באליפות לאחרונה ב-2010 אז סיימו במקום ה-17. מעבר לזה זכו פעם אחת באליפות אירופה (1993) ואת האחרונה סיימו בהדחה ברבע הגמר.

איך הגיעו לפה? בקלות יחסית עם מאזן 3-9 כשההפסדים הגיעו בסוף הקמפיין, שכבר לא היה על מה לשחק (כולל הפסד בדרייב אין), הקדימו את סרביה, ישראל, אסטוניה וגיאורגיה ופיגרו רק אחרי יוון.

בטח תכירו את… : דניס שרודר מאוקלהומה הוא כוכב הנבחרת וקיץ אחרי קיץ הוא סוחב אותה על גבו בנאמנות בלתי נגמרת ולא מובנית מאליה (ביוטיוב למטה הוא מתעלל בבחורינו הטובים במוקדמות). לצידו מתפתחת חבורה צעירה שהשמות הבולטים בהם דניאל ת'יס הגבוה של הסלטיקס, פול זיפסר, הסמול פוורוורד של באיירן מינכן שעבר גם בבולס, לו מאודו הגארד המשלים שגם הוא משחק בבאיירן מינכן, מקסי קלבר, הסנטר המחליף של דאלאס מאבריקס (בחוקה שלהם כתוב שהם צריכים לפחות גרמני אחד בסגל) וכן יונאס פויגטמן ששודרג השנה וישחק בצסק"א, הקפטן הוותיק רובין בנזיג מסרגוסה הספרדית ודנילו ברטל הפאוור פורוורד של באיירן מינכן.

מאחורי הקווים: הנריק רודל בן ה-50 זכור לכם אולי מימיו כאחד השחקנים הבולטים באלבה ברלין ובנבחרת הגרמנית ברוב שנות ה-90' ותחילת שנות ה-2000'. מאז פרש ב-2004 הוא החליף צד וכמאמן אימן את אלבה ברלין כור מחצבתו, את טרייר והחל מ-2014 את נבחרות גרמניה השונות כשב-2017 הוא ירש את כריס פלמינג, חברו לנבחרת לשעבר, כמאמן הראשי של הנבחרת הלאומית.

כמה מילים על הנבחרת: לגרמניה יש נבחרת מאוד מוכשרת, שרצה הרבה זמן יחד ומתבגרת לאיטה ומשתפרת גם ברמה ההישגית מטורניר לטורניר. דניס שרודר הוא הברומטר של הנבחרת ועל-פיו יישק דבר אבל הטורניר הזה הוא הזדמנות לשמות נוספים, בעיקר ת'יס וקלבר לנצוץ. הגרמנים זורקים הרבה שלשות ופותחים את הצבע לשרודר שעושה שם את קסמיו, עובדים קשה ומרביצים בהגנה ומהווים יחידה מאומנת וממושמעת כמו שרק גרמנים יכולים. הם ניצחו כבר את צרפת ב-2017 ויקוו לעשות זאת שוב, לפני שההגרלה הקשה תתאכזר אליהם בשלב הבתים השני.

הצלחה תהיה… : עוד טיפוס לרבע הגמר וביום טוב, אפילו טיפוס של שלב נוסף.

כישלון יהיה… : הפסד מיותר בשלב הבתים הראשון והתדרדרות למקומות 17-32.

תחזית: הגרמנים טובים ומאומנים אבל קשה לי לראות אותם פורצים דווקא בטורניר הזה כשמולם יעמדו נבחרות צרפת, אוסטרליה וליטא (או אולי קנדה). זה כנראה מתכון בטוח להיות מודחים בסיבוב השני, שזה אולי לא רע בכלל בשביל נבחרת שעתידה לפניה.

בית 8

ליטא

תהילת העבר: הופעה חמישית באליפות העולם, זכו במקום השלישי ב-2010. יש להם שלושה תארי יבשתיים באירופה, שניים כמדינה עצמאית לפני מלחמת העולם הראשונה והאחרון בשבדיה ב-2003.  את אליפות אירופה האחרונה סיימו במקום התשיעי והמאכזב אחרי שהודחו ברבע הגמר מול יוון.

איך הגיעו לפה? היו מצוינים במוקדמות האירופאיות ונעזרו גם בבית קל ביותר שהסתכם במאזן כמעט מושלם (1-11) לפני איטליה, פולין, הולנד, הונגריה וקרואטיה. ככה זה שכדורסל זה הספורט הראשי במדינה וכמות הכישרונות, גם בלי הכוכבים היא עצומה.

בטח תכירו את… : הנבחרת הליטאית ברוכת כישרונות והמוכר והמוצלח ביניהם הוא יונאס ולנצ'יונאס, שאמנם החסיר פה ושם טורנירים במדי הנבחרת אבל משתדל לשרת אותה כשהוא לא פצוע. הוא מגיע בכושר שיא אחרי שסוף סוף יצא מטורונטו והיה מצוין בחצי העונה שלו בממפיס, שם הוא ימשיך גם בעונות הבאות אחרי שקיבל חוזה חדש. לצידו, או במקומו לפעמים, בקו הקדמי משחק דומנטאס סאבוניס, גם הוא אחרי עונת שיא במדי הפייסרס כאחד מהשחקנים השישיים הטובים בליגה. אחרים שראויים לציון הם חברי הנבחרת שרצים יחד כבר כמה שנים (והגיעו פעמיים לגמר אליפות אירופה ב-2013 ו-2015) – מדובר ברכז הנהדר מנטאס קליאנתיס שישחק העונה בקובאן ביורוליג ומשמש גם כקפטן הנבחרת; רנלדאס סיבוטיס הצלף מסרגוסה, יונאס מצ'וליס הסמול פורוורד של אא"ק אתונה ופאולוס יאנקונאס הפוורוורד הלוחם של זלג'יריס קובנה, שמהווים את ותיקי הנבחרת; מינדאס קוזמינקאס החתולי שהצטרף לאחרונה לאולימפיאקוס וגם אדגראס אולנובאס ורוקאס גידראיטיס שניהם בולטים בקבוצה של שארארס במקביל.

מאחורי הקווים: דיניוס אדומיטיס, הסתובב בתור שחקן בליגות של ליטא ופולין וגם קריירת האימון שלו דומה, את הנבחרת הוא מאמן מ-2016 ועדיין לא השיג הצלחות איתה ובליגה הוא יאמן החל מהעונה את ריטאס וילנה בקדנציה שנייה שלו בקבוצה.

כמה מילים על הנבחרת: הנבחרת הליטאית מוכשרת מאוד ואם זה לא מספיק, היא גם יחידה מלוכדת עם שנים של ניסיון משותף. השאלה היחידה מבחינתם, היא באיזה כושר מגיעים השחקנים (ראינו את הנבחרת הזו, עם אותו סגל כמעט גם נכשלת) ואם לשפוט על פי משחקי ההכנה, בה הם ניצחו חמישה משחקים והפסידו רק לספרד ולסרביה (בקושי) אז התשובה לשאלה הזו מעודדת בשביל מדינת הכדורסל הצפון אירופאית. מי שממש להוט לקחת את הנבחרת על גבו הוא יונאס ולנצ'יונאס, מועמד מובהק לחמישיית הטורניר והיתרון שהוא מהווה בצבע, משמעותי מאוד לנבחרת של אדומיטיס שבעצמו ייבחן על היכולת שלו לנהל את הנבחרת בטורניר הזה.

הצלחה תהיה… : ניצחונות ועוד ניצחונות כל הדרך עד לזכייה במקום השלישי.

כישלון יהיה: הפסדים ועוד הפסדים בדרך להדחה מרגיזה בבית המוות של הטורניר.

תחזית: את הבית המוקדם הם יעברו, ביי הוק אור ביי קרוק, אח"כ מול גרמניה וצרפת יהיה קשה אבל אני מאמין שהליטאים עשויים מחומר מספיק טוב להתמודד גם מולן. ואם הם ינצחו את ההגרלה הקשה שזימן להם הגורל, אז מקום בחצי הגמר בהחלט בא בחשבון.

אוסטרליה

תהילת העבר: הופעה מספר 11 באליפות העולם, כשהשיא הגיע ב-1982 וב-1994 עם מקום חמישי. יש להם גם 19 תארים של אליפות אוקיאניה (לא חוכמה גדולה) ואחרי ההצטרפות של פיב"א אוקיאניה לאסיה לפני ארבע שנים, הם זכו גם באליפות אסיה בהופעה הראשונה שלהם שם עם מאזן מושלם. חוץ מזה, הם מגיעים אחרי שבאולימפיאדה האחרונה סיימו במקום הרביעי (הפסידו לספרד בנקודה בקרב על הארד).

איך הגיעו לפה? המשיכו לשלוט ביבשת אסיה עם מאזן 2-10 ומקום ראשון בבית שכלל את יפן, איראן, פיליפינים, קטאר וקזחסטן.

בטח תכירו את… : אנדרו בוגוט הוותיק, ה-MVP של הליגה האוסטרלית והקקטוס הגדול של גולדן סטייט הוא השם הגדול של הכדורסל האוסטרלי (מי אמר בן סימונס שמעולם לא שירת את הנבחרת?!). לצידו ישנה חבורה לוחמנית מאוד שכוללת את ארון ביינס, החל מהעונה בפיניקס סאנס, את מת'יו דלבדובה, חביבו של דיויד בלאט מקליבלנד, את ג'ו אינגלס חסר הפשרות מיוטה ג'אז ואת פטי מילס, שמביא את הברק לסגל האפרפר הזה ומוביל אותו התקפית. גם מיץ' קריק, ששיחק חמישה משחקים שלמים ב-NBA בעונה האחרונה (אחד במינסוטה, ארבעה בברוקלין) בסגל כשברגע האחרון הם מנפים את ג'ונה בולדן מפילדלפיה (אקס מכבי ת"א כמובן. יש להם את אינגלס, לא צריך שניים…). דנטה אקסום, אם תהיתם, פצוע כהרגלו.

מאחורי הקווים: אנדרי למאניס הלטבי נמצא בדרום העולם כבר מימיו כשחקן בשנות ה-90'. ב-2011 התחיל את קריירת האימון באי השכן ואחרי שזכה בשתי אליפויות בליגה בניו זילנד, עבר לאמן את הנבחרת האוסטרלית ב- 2013 ומאמן במקביל את הבריסבן בולטס מהליגה המקומית החל מ-2016.

כמה מילים על הנבחרת: אחת ההבטחות הגדולות של משחקי ההכנה גם בגלל שכמעט כל השחקנים המשמעותיים של הנבחרת הופיעו (מבן סימונס, גם באוסטרליה לא מצפים לשום דבר), גם בגלל ההצלחה באולימפיאדת ריו ובעיקר בגלל הניצחון המרשים על ארצות הברית שלימד אותנו שהאוז'יס מגיעים חדורי מטרה ולא ייתנו לשום דבר לעצור אותם. לצערם, הם נמצאים בתסבוכת בית המוות הכפול ואחרי ליטא וקנדה הם עשויים להתמודד מול צרפת וגרמניה ומכל אלה רק שתיים יעפילו לרבע הגמר. לא פייר במיוחד אבל אלו החיים, הם יצטרכו לחשוף את הציפורניים ואת קשיחות שלהם עם הגנה בלתי מתפשרת בשלב מוקדם מאוד.

הצלחה תהיה… : הגעה לחצי הגמר לפחות והפעם חזרה הביתה עם מדליה.

כישלון יהיה… : הדחה בשלב הבתים השני.

תחזית: אפורים ולוחמניים ככל שיהיו, בסופו של דבר הכישרון ייגבר ולכן, נדמה לי שהאוסטרלים יחזרו הביתה מאוכזבים למדי.

קנדה

תהילת העבר: הופעה מספר 14 באליפות העולם בלי הישגים מיוחדים (מקום שישי ב-1978 ו-1982 היה השיא). הפעם האחרונה שהופיעו בטורניר הייתה ב-2010 ואז סיימו במקום ה22 מתוך 24. זכו שלוש פעמים בסגנות באליפויות אמריקה (הפעם האחרונה ב-1999) ובמדליית כסף אולימפית אצל היטלר ב-1936. את אליפות אמריקה האחרונה סיימו במקום השמיני.

איך הגיעו לפה? עשו חיל במוקדמות עם מאזן 2-10 והפרש סלים ממוצע של 23.5 נקודות הפרש למשחק מול נבחרות לא פראייריות בכלל כמו ברזיל, ונצואלה, הרפובליקה הדומינקנית, צ'ילה ואיי הבתולה.

בטח (לא) תכירו את… :קורי ג'וזף מסקרמנטו (החל מהעונה) הוא השם הבולט בנבחרת הזו אבל הוא הצטרף אליה רק בשבוע האחרון אחרי שהפסיד את כל ההכנה ומעניין יהיה לראות איך ישתלב. הסנטר של אורלנדו קאם בירץ' (4.8 נק' למשחק) הוא שחקן ה-NBA השני של הקנדיים, ככשאר הסגל מורכב בעיקרו משחקנים שמשחקים באירופה ובולטים בו קווין פנגוס המצוין מברצלונה, מלווין אג'ים הקופצני שישחק החל מהעונה במלאגה (שיחק קודם בקאזאן הרוסית) והאחים פיל ותומאס שראב שמשחקים באסטודיאנטס הספרדית ושטרסבורג הצרפתית בהתאמה.

מאחורי הקווים: ניק נרס האמריקאי בן ה-52 היה שם אלמוני עד לפני שנה, אבל נכון לעכשיו הוא הכוכב הגדול של נבחרת קנדה ויקיר אומת המייפל אחרי שהוביל את טורונטו ראפטורס לאליפות NBA כבר בניסיון הראשון שלו כמאמן ראשי בליגה הטובה בעולם. הוא קיבל על עצמו את אימון הנבחרת רק לפני שלושה חודשים וזהו הניסיון הראשון שלו כמאמן בטורנירים בינלאומיים.

כמה מילים על הנבחרת: את הסקירה של נבחרת קנדה צריך אולי להתחיל ממה היה קורה אם השחקנים הקנדיים הכי טובים היו מתייצבים לטורניר. אבל בהיעדרם של אנדרו וויגיניס, שיי גילגוס-אלכסנדר, ג'מאל מוריי, דילון ברוקס, טרי ליילס, קלי אוליניק, דוויט פאוול, טריסטן תומפסון  וגם כמה שמות פחות מרשימים כמו כריס בושר וניק סטאוסקאס או נבחרי הדראפט הטריים איגי ברזדקיס ומיפונדו קבנגלה, ניק נרס נשאר הם השאריות שכנראה לא מספיק טובות בשביל ללכת רחוק בטורניר. זאת ועוד, נרס כנראה לא ממש הבין את משמעות משחקי ההכנה והחליף חלק גדול מהסגל (כולל כמה שחקנים שהצטיינו) בהכרזה של הסגל הסופי. האם קנדה מוכנה לאליפות? לא ברור, האם נרס שוב יוציא קסמים מהשרוול ויוכיח שהשלם גדול מסכום חלקיו? זו התקווה של כל קנדי. בינתיים, עושה רושם שהחלום על הכדורסל הקנדי שמתאחד יחד לטורניר אחד גדול ידחה בעוד שנה אחת לפחות. וחבל.

הצלחה תהיה: העפלה לשלב הבתים השני ותקווה שתפעם בנבחרת לקראת האולימפיאדה.

כישלון יהיה… שלושה הפסדים בסיבוב הראשון ותחושת תסכול שתייאש את המאמן נרס שלא יגיע עד האולימפיאדה.

תחזית: קנדה חלשה משתי יריבותיה העיקריות לבית המוקדם וזה לבד מספיק בשביל להיות מודחת מוקדם. כי כשאתה לא עוזר לעצמך, ההגרלה בטח שלא תעזור לך.

סנגל

תהילת העבר: הופעה חמישית ושנייה ברציפות בטורניר. הקודמת הסתיימה במקום ה-16 והשיא, לפחות מבחינת דירוג היה ב-1978 עם מקום 14 (מתוך 14….). זכו בחמש אליפויות אפריקה (לאחרונה ב-1997) ובזו האחרונה סיימו במקום השלישי.

איך הגיעו לפה? היו מעולים עם מאזן 2-10 וסיימו במקום השני בשל מאזן פנימי נחות מניגריה שניצחה את הבית, לא שזה ממש שינה למישהו.

בטח (לא) תכירו את…: מוריס נ'דור הסמול פורוורד של ולנסיה (החל מהשנה) שעבר גם בריאל מדריד, בניו יורק ניקס וביוניקס קאזאן הוא השחקן הבולט כיום של הנבחרת האפריקאית. חמאדי נ'דיה, הסנטר הוותיק בן ה-32 שישחק בגרנוויל הצרפתית בעונה הקרובה, הוא השם הגדול (תרתי משמע בשל 213 הסנטימטרים שלו) ועבר בין היתר בסקרמנטו קינגס, במלאגה ובבני הרצליה. מוחמד פייה הגבוה שמככב הכוכב האדום, גם הוא שם מוכר לחובבים האדוקים של הכדורסל האירופאי ומלבדם הסגל משופע בשחקנים שמשחקים בליגה הצרפתית. הנבחרת תחסר את שלושת שחקני ה-NBA שלה גיורגי ג'נג' ממינסוטה, טאקו פול הענק החדש (2.29) של בוסטון (וגם את אחיו יוסוף שנמוך ממנו רק קצת) ואת הפאוור פורוורד של יוטה, גיאורוס ניאנג.

מאחורי הקווים: מוסטפה גיה מאמן את הנבחרת החל מהקיץ הנוכחי אחרי שקודם אימן בעיקר בליגה בארצו.

כמה מילים על הנבחרת: אלמלא הוגרלו לבית המוות, אולי היה אפשר לדבר על החבורה הקופצנית והתמירה הזו ככזו שיכולה לגרד שני ניצחונות ולעלות לשלב הבא, אבל כמובן שזו לא המציאות וסנגל היא המועמדת הברורה להיות שטיח ליריבותיה לבית ולסיים את דרכה אחרי סיבוב אחד. ההכנה הוכיחה בדיוק את זה עם ניצחונות על ונצואלה ופוארטו ריקו החלשות יחסית והפסדים לאיטליה, טורקיה (וגם לונצואלה במשחק השני בין השתיים) החזקות יותר. הסנגלים יצטרכו להסתפק בלתת פייט הגון למי שלא תעמוד מולם.

הצלחה תהיה…: ניצחון מפתיע בסיבוב הראשון.

כישלון יהיה…: הפסדים משפילים אחד אחרי השני בסיבוב הראשון.

תחזית: כאמור, את הבית הראשון הם לא עוברים ומכאן … בואו נגיד את האמת, זה לא ממש משנה.

21 תגובות

  1. זעפרני האביר האפל כי גם לוחם צדק ויושר וגם כתיבתו במנהרת הזמן הראתה עוד צד אפל מתבגר וריאלי במידה ולא היו מצליחים.
    ומידן האינדיאנה ג'ונס לוחם הצדק
    בכתיבה נהדרת ושמחה יותר מאשר אחיו זעפרני
    ה2 לפחות פופביץ וקר בשיאם
    סטוקטון ומלון במייטבם

  2. צופה עם אבי הזקן בשידור החוזר כי חלק הוא שכח וכל פעם הוא מחשב את ההפרש ומכריז,
    שאל אותי על המאמן הטורקי והנה פתחתי את אינציקלופדית זעפרני ואמרתי לו.
    חשבתי שהאביר זעפרני השקיע יותר מידי על אנגולה שברקלי אמר שהוא מרים משקולות לקראת המשחק איתה בדרים טים אאל"ט,
    סנגל ועוד אלמוניות, מתוך רצון שיישמר כח כתיבתו המשובח לדברים החשובים.
    אחלה כתיבה נהדרת ליאיר ומידן שנראה שכאשר כותבים יחדיו מוציאים עוד תיבול ותיחכום נהדר

  3. יאיר זעפרני האביר האפל
    מבינים למה?
    רץ לי כבר שבוע בראש הכינוי
    בקונוטציה חיובית

  4. שרון פרי באולפן
    יאיר זעפרני האביר האפל
    פרוויואים יותר מידי טובים

  5. מטורף מתח של גמר ואינסוף היפוך מומהטים
    נאיביות של טרנר שנחטף לו כדור ושל הטורקים הסימפטים הביאה ניצחון לארץ הכדורסל המשובח ביותר שיש.
    התהילה מגיעה בהחלט ובמיוחד לטורקים.
    כיף של אליפות

  6. הארכה. המאמן הטורקי נהדר. איך אני אוהד ארהב וימני (ללא מפלגה) מעודדמאת הטורקים.
    צופה עם אבי בן ה86 שבעד האמריקאים וההסברתי לו שפופביץ הוא הכוכב האמיתי שלהם.
    לאבי שסובל משיכחה לטווח קצר טוב לראות אז באתי לבקרו.
    צפו ותהנו

    1. האם היתה עבירה בזמן בשניית הסיום כן 3זריקות לטיטואם שהטורקים מובילים ב2 אגב השיפוט היה טעפה פרו אמריקאי
      שבדרכ אני בעדם

  7. אומנם בכללי אני בעד האמריקאים ונגד ארדואן אך במשחק הזה אני חש סימפטיה גדולה לטורקים ובעדם וגם הקהל,
    צפו ותבינו, וזאת ללא לוחם החופש הטורקי המנגד לארדואן

  8. ברזיל ניצחה את יוון בנקודה.
    שלשה ממוזלת עם הקרש של הממבה קמבה ווקר מצילה את ארהב ל4 הפרש זעום אך פופ לא זועם. כבוד לעוסמאנים והאליסובות

  9. הטורקים בשיוויון עושים צחוק מהאמריקאים (בהגזמה שלי) הפנים של בארנס העאלק רגוע מאד לחוצים, כולל קמבה טרנר מיטשל שנראים בלחץ שווב לראות

  10. תודה יאיר.
    נפלא כרגיל.
    נראה לי שהתכוונת שתאריה של ליטא הם לפני מלחה"ע השנייה, לא הראשונה…

  11. עצרתי רגע את הקריאה אחרי שראיתי את הנתון המוזר והמעניין לגבי כמות הזכיות של ארה"ב בטורניר- רק 5 מ-18. יותר מזה, בין 1954 ל 1986 היו להם שבעה טורנירים רצופים בלי זהב. די בלתי נתפס. רק אחרי כשלון שנת 1990 הם החליטו לערב את המקצוענים, שזה מוזר כי אליפות אחת לפני הם זכו בזהב. 7 פעמים רצוף לא גרמו להם להשתנות, ואילו פעם אחת ב 1990 כן?

  12. תודה יאיר. איזו עבודה נתת כאן!
    אני אוהד את צרפת בגלל עברי שם. נראה לי שהולך להתפתח שם קרב חפירות נהדר כשהגנרל של קו מז'ינו הוא רודי גובר.
    במשחקים של האמריקאים תמיד שווה לצפות, כמו שרואים לוליין בקרקס או, יותר עדכני, מתחרה בנינג'ה ישראל, אתה מתבונן ושואל את עצמך מתי הוא יעשה שטות ויפול למים. כן, לא אבכה מרה אם האמריקאים שוב ימצאו דרך להפסיד 🙂

  13. פוסט נפלא יאיר. אני עדיין בהלם מהפורמט ההזיה, אבל זה פיבא אז לא נהיה מופתעים

  14. ועוד משהו לגבי נבחרת יפן, יש שם בחור עם אבא יהודי/ישראלי ואמא יפנית שאיכשהו יצא 2.08 כנגד כל הסיכויים הגנטיים.

  15. תודה יאיר, לא הספקתי להגיב על הפוסט הקודם שהיה נהדר.
    אותי באופן אישי ממש מעניינות הנבחרות האפריקניות.
    הסיפור על נבחרת ניגריה וג'וש אוקוגי מראה שלמעט אנשים, הקטע של הנבחרות עדיין חשוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם