עומרNBA: שם כשצריך אותו

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (שעל הגופיה של השחקן) לבין הספירה (של העומר) עם הצלע השלישית בשואו-טיים של הלייקרס, האיש והמשקפיים שתמיד הופיע במאני-טיים - ג'יימס וורת'י.

היום ארבעים ושניים ימים לעומר.

לפני שנתחיל אז 42, התשובה לשאלה הגדולה, דאגלס אדאמס מדריך הטרמפיסט לגלקסיה וכו'. נכון שגם שנה שעברה עשינו את הבדיחה הזאת אבל אם מותר למחזר מערכות בחירות במדינה הזו, אז לי מותר למחזר בדיחות.

אחד הרגעים שמודדים גדולה של שחקן היא היכולת שלו להתעלות ברגעים גדולים.
כולם זוכרים את ההתעלות של מג'יק בתור רוקי בגמר 1980, את ההתעלות של ג'ורדן בגמרים מול יוטה ומצד שני אף אחד לא שוכח את ההיחנקות של הארדן בפלייאוף הקודם,את ההופעות הבינוניות של מאלון בגמרים מול ג'ורדן ואת ההיחנקויות החוזרות ונשנות של שחקן שמתחרז עם ריק בארי.
אבל היום נדבר על שחקן שתמיד הגיע ברגעים הגדולים, הוא היה כ"כ טוב בהם שזכה בכינוי Big Game.
היום אנחנו מדברים על ג'יימס וורת'י.

וורת'י נולד בגסטוניה בצפון קרוליינה. הוא כיכב כבר מהתיכון ובעונתו האחרונה סיים עם 21 נק', 12 ריב' ו5 אס'. הוא נבחר לטורניר מקדונלד אול אמריקן.
לאחר התיכון בחר וורת'י ללכת לאוניברסיטת צפון קרוליינה. וורת'י התחיל את העונה בצורה טובה אך שבר בקרסול השבית אותו למשך שאר העונה ואף חששו שזה ישבית אותו לכל הקריירה.
בשנתו השנייה באוניברסיטה הצטרף לקבוצה פרשמן מבטיח בשם מייקל ג'ורדן.
בעונתו האחרונה ביחד עם ג'ורדן וסם פרקינס הם הובילו את הקבוצה עד לגמר טורניר המכללות שם פגשו את ג'ורג'טאון של יואינג. רבים זוכרים את סל הניצחון של ג'ורדן בשנייה האחרונה. מה שלא כולם זוכרים זה את 28 הנק' ב64% אחוז מהשדה שוורת'י סיפק באותו ערב.
בסיום אותה עונה יצא וורת'י לדראפט. הוא נבחר בדראפט 1982 במקום הראשון ע"י הלייקרס. הושמעה ביקורת על הבחירה שסמול פוורורד מכיוון שהיה ללייקרס את ג'מאל ווילקס ששיחק כסמול פורוורד ולא הייתה סיבה נראית לעין להביא שחקן נוסף בעמדה. וורת׳י היה על הספסל כל העונה הראשונה. לאחר הפרישה סיפר וורת׳י שבילה את כל העונה הראשונה בלימוד מווילקס. למרות שפתח רק במשחק אחד הראה וורת׳י יכולת גבוהה ונבחר לחמישיית הרוקיז.
באותה עונה הגיעו הלייקרס לגמר הליגה שם הפסידו לפילדלפיה.

בעונת 83/84 קיבל וורת׳י את המקום בחמישייה הפותחת ושיפר את הממוצעים שלו. בגמר הליגה פגשו הלייקרס את יריבתם הוותיקה, הסלטיקס.
הסלטיקס נחשבו לפייבורטים ברורים בסדרה.
הלייקרס נתנו פייט אך הסלטיקס ניצחו ב7 משחקים. במשחק 2 הלייקרס עשו טעויות רבות במאני טיים כולל מסירה רשלנית של וורת'י שהפכה לסל קל של הסלטיקס.


בעונה שלאחר מכן נפגשו שוב הקבוצות בגמר. וורת׳י שהראה יכולת גבוהה במהלך כל הפלייאוף, המשיך להראות יכולת גבוהה גם בסדרה מול הסלטיקס, והלייקרס ניצחו את הסלטיקס ב-6 משחקים. אחד הרגעים הזכורים בסדרה הוא החטיפה של וורת'י בסוף הרבע הרביעי של משחק 6, ומסירת הכדור למג'יק תוך כדי צלילה שהובילה את הלייקרס לניצחון במשחק ובסדרה כולה.
בעקבות הסדרה הכינוי James Big Game, שקיבל עוד בקולג' התחיל לדבוק בו. במרץ של אותה עונה, עקב שריטה בעין, התחיל וורת'י ללבוש את משקפי המגן שהפכו לסמל הכי מזוהה איתו.
בעונת 85/86 המשיך וורת'י לשפר את יכולתיו ונבחר לראשונה בחייו לאולסטאר.
הלייקרס שקיוו לזכות באליפות שנייה ברציפות נחלו אכזבה כשהפסידו בגמר המערב לרוקטס.

בעונת 86/87 הצטרף לקבוצה מייקל תומפסון ועזר ללייקרס לעבות את הקו הקדמי. וורת'י הראה יכולת טובה בעונה הרגילה וכמו תמיד שיפר את המספרים בפלייאוף.
בגמר הליגה נפגשו בפעם השלישית ב-4 עונות הלייקרס והסלטיקס. וורת'י הראה יכולת מדהימה במהלך כל הגמר, גם בשמירה על בירד וגם בצד ההתקפי, הלייקרס ניצחו את הסדרה ב-6 משחקים ויצאו לקרב על הריפיט.
בעונה הבאה הגיעו הלייקרס פעם נוספת לגמר שם פגשו את הפיסטונס. הבאד בויז מדטרויט שהיו ידועים בהגנה הקשוחה שלהם היו האנטיתזה לקבוצת השואוטיים של הלייקרס. וורת'י כיכב במהלך כל הסדרה, והסדרה הגיעה למשחק 7.
וורת'י התעלה באותו משחק וסיפק את אחת ההופעות הגדולות ביותר של שחקן במשחק 7 בגמר. הוא סיים עם טריפל דאבל של 36 נק', 16 ריב' ו10 אס'. הלייקרס ניצחו במשחק מספר 7 וזכו תואר שנה שנייה ברציפות, הישג שלא קרה מאז בוסטון סלטיקס של ביל ראסל בסוף שנות ה-60. בעקבות היכולת הגבוהה בסדרה זכה וורת'י בתואר ה-Finals MVP.

בעונת 88/89 הגיעו הלייקרס בפעם השלישית ברציפות לגמר, ופגשו פעם נוספת את הפיסטונס אך הפעם הודחו בסוויפ.
בעונת 90/91 הגיעו לגמר בפעם השישית בקריירה של וורת'י אך הפסידו לבולס.

בעונת 93/94 פרש וורת'י מכדורסל עקב פציעה בברך.
ב2003 נבחר להיכל התהילה.

שחושבים על השואו טיים של הלייקרס חושבים קודם כל על מג'יק וכארים, ובצדק.
אבל חוץ משניהם הייתה צלע שלישית במשולש בשם ג'יימס וורת'י. המהירות שלו עזרה מאוד למשחק הריצה של הלייקרס באותם ימים ויכולת הקליעה הגבוהה שלו גרמה ללייקרס ליצור התקפה קטלנית. אבל זה רק חלק ממה שהופך את וורת'י לשחקן גדול. 
הגדולה האמיתית שלו הייתה היכולת להתעלות ברגעי השיא. ממוצע הנק' שלו בפלייאוף גדול בכמעט 4 נק' מאשר בעונה הסדירה. בנוסף וורת'י ידע להתעלות ברגעים המכריעים ולספק משחקים גדולים. לאחר שפרש אמר מג'יק שוורת'י הוא אחד מ5 שחקני הפלייאוף הגדולים בכל הזמנים.
אז פעם הבאה שאתם חושבים על וורת'י, אל תחשבו רק על המשקפים האייקוניות שלו, אלא על צלע מרכזית באחת מהקבוצות המלהיבות שידע הליגה, ובעיקר כשחקן שיודע לספק את התפוקה גם בעונה הרגילה, אך חשוב מכך במאניטיים.

הישגי קריירה:

3× NBA champion (1985, 1987, 1988)
NBA Finals MVP (1988)
7× NBA All-Star (1986–1992)
2× All-NBA Third Team (1990, 1991)
NBA All-Rookie First Team (1983)
NBA's 50th Anniversary All-Time Team
No. 42 retired by Los Angeles Lakers

תגובה אחת

  1. אחד השחקנים הגדולים בכל הזמנים של הלייקרס
    שיחק קריירה קצרה יחסית
    צעד ראשון מהיר ובלתי עציר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם