אחד ביום: ההצגה חייבת להימשך

אחד ביום עם גמר המערב שמגיע למשחק מספר 2 אבל במקום לעורר התרגשות כנהוג במקרים כאלו, הוא מעורר אצל יאיר זעפרני מחשבות נוגות וגעגועים לפילוסוף צרפתי.

4:00: גולדן סטייט ווריירס – פורטלנד טרייל בלייזרס (0-1 לווריירס בסדרה)

פרנסואה מארי ארואה היה פילוסוף וסופר צרפתי ידוע המוכר יותר בכינויו 'וולטר'. הוא נולד בשנת 1694 והתפרסם במאה ה-18 כאחד המבשרים של עידן הנאורות, עידן בו החלו בעולם לדבר על מוסר, ערכים ולוגיקה. בין היתר יצא וולטר פעמים רבות נגד הכנסייה הקתולית ונגד הדת בכלל והיה בכך לאחד המבקרים הבולטים שלה. את מכתביו הוא היה חותם במילים 'למחוק את השיקוץ', שמשמעותו היה אמונתו של וולטר שצריך לסיים את שלטון הכנסייה והמקום המרכזי שחולקים לה בעולם.

וולטר גם היה ידוע כאדם חד לשון, שנון במיוחד ועל כך יעידו מחזות רבים, יצירות וסיפורים ובהם קומדיות ומאמרים סאטיריים שכתב. הבה ננצל קצת כמה מהמשפטים השנונים שלו בשביל להכין אתכם למשחק השני בסדרת גמר המערב שישוחק הלילה ולבטא כמה מחשבות שעלו בי בעקבות המשחק הראשון.


"אין אלוהים. אבל אל תספרו את זה לעבד שלי, כי הוא ירצח אותי בלילה"

וולטר לא האמין באלוהים, את זה כבר אמרנו. אבל למרות הזלזול שלו במחשבה לפיה יש בורא לעולם הוא ידע שהיתרון הגדול במציאות בה יש אלוהים היא העובדה שכשחלק גדול מהאנושות מאמין שיש אלוהים, זה גורם להם להיות מוסריים יותר ומונע התדרדרות של העולם לאנדרלמוסיה.

במילים אחרות, לפעמים צריך להעמיד פנים, כי זה משתלם. גם הליגה הטובה בעולם, בדגש על ההנהלה שלה והתקשורת שמכסה אותה, מעמידים פנים ומתייחסים אל סדרת גמר המערב כאילו היא באמת מסקרנת כמו שאמורה להיות סדרה בשלב הזה. הסיקורים ארוכים, הפרי-גיים ומסיבות העיתונאים מוקפדות, המילים על הסדרה נשפכות כמים.

אבל האמת, ואת זה אני אומר ביתר שאת אחרי צפייה במשחק הראשון שמנומנמים ממנו לא רואים הרבה בפליאוף, שמדובר בו במקרה הטוב ברמה של סדרת סיבוב ראשון. מתח אין, הרמה של הכדורסל בינונית במקרה הטוב, הכוחות בטח שלא שווים וגם דם רע היה די חסר במשחק הראשון. אם לא הייתי יודע שמדובר בגמר המערב, אין סיכוי שהייתי חושב שלשם כך התכנסו הקבוצות.

אבל, כמו במקרה אלוהים של וולטר, ההצגה חייבת להימשך. הכרטיסים חייבים להימכר וגם אם כולם יודעים את האמת, חייבים להמשיך ולהעמיד פנים. כי רק זה חסר לליגה, שמישהו עוד ירצח לה את האווזה שמטילה ביצי זהב.


"פעמיים התרוששתי בימי חיי – האחת כשהפסדתי במשפט, השנייה כשהרווחתי במשפט"

וולטר בילה לא מעט מימי חייו בבתי המשפט ובהתמודדות עם שלטון החוק שרדף אותו בשל הביקורת שהפגין כלפיו. בין היתר הוא מצא את עצמו בימי חייו כלוא בבסטיליה, גולה בלונדון ובשווייץ וגם מדי פעם מזוכה בדין, פשוט כי לא היו מספיק עילות להרשיע אותו באותם משפטים. את המשפט שבכותרת הוא ניסח כביקורת על שכר עורכי הדין הגבוה שהוא נהג לשלם, מבלי התחשבות בתוצאות.

במילים אחרות, אומר וולטר, איך שלא נסובב את זה – אני בצד המפסיד. וגם במקרה של פורטלנד טרייל בלייזרס זה כנראה יתנהל באותה צורה, בטח כשמגיעים לסוגיית הטקטיקה בה היא נוקטת נגד הלוחמים. פורטלנד ניסתה כל מיני פתרונות במשחק מספר אחד. היא שיחקה בהרכב גבוה עם קאנטר ושלטה בריבאונד. היא ניסתה את מו הארקלס כמעין פי.ג'י טאקר וראתה ברכה בעמלה איתו באופן נקודתי. מאידך היו לה דקות של יותר מדי גארדים על המגרש והרבה פחות מדי דרכים לעשות נקודות (בעיקר המון בלאגן בהובלת הכדור) ודקות בהן הסמול בול האלגנטי והמתוחכם של גולדן סטייט פשוט טרף אותה ואפילו לא ניגב את הריר מהפה.

אבל זה בדיוק העניין, גם בדקות בהן פורטלנד נראתה טוב יותר וגם בדקות בהן היא נראתה טוב פחות, גולדן סטייט שלטה במשחק. ממש כמו במקרה של  וולטר, זה לא משנה מה היא תעשה, אלא מה שחשוב הוא הסיטואציה שממנה ממילא קשה להיחלץ. כן, היו דקות שפורטלנד הרגישה יותר טוב וצמצמה את הפער אבל הפיגור בלוח התוצאות היה שם מהרגע הראשון של המשחק כמעט ונשמר בפערים שהתכווצו מדי פעם אבל גם גדלו מאוד פה ושם, עד לסיום.

אז שלא תבינו אותי לא נכון, הערב דווקא הבלייזרס עשויים להפתיע ולהשוות את הסדרה אבל אני מבטיח לכם שכמו במשחק הראשון, היא לא תוביל בה. כי איך שלא מסובבים את זה ומה שפורטלנד לא הולכת לעשות, היא פשוט הקבוצה היותר חלשה בסדרה הזו.


"כל שחקן חייב לקבל את קלפי המשחק שהחיים מחלקים לו. אבל ברגע שהם ביד, הוא לבדו צריך להחליט איך לשחק עם הקלפים כדי לנצח במשחק"

וולטר אמנם לא האמין באלוהים אבל גם הוא הבין שחלק משמעותי בחיים לא נתון לבחירה. המקום בו אתה נולד, המעמד אליו אתה נולד, אילן היוחסין שלך והסביבה שלך בילדותך הם אלו שקובעים את מי ומה שאתה הרבה יותר מאשר ההתנהגות שלך ומעשיך. אבל, אומר וולטר במידה רבה של צדק, זה לא אומר שזו סיבה להרים ידיים ועל כל אדם, לנסות לעשות מהלימון – לימונדה, לנסות לשחק יותר טוב עם הקלפים שהוא נאלץ לקבל.

הצפייה במשחק הראשון גרמה לי לחשוב שאולי פורטלנד שכחה את הדבר הזה בדיוק. הבלייזרס פשוט לא נראו כמו קבוצה שבאה לנצח. הם אולי לא הרימו ידיים לגמרי מהרגע הראשון אבל הם שכחו לעשות דברים פשוטים ומשמעותיים שלא דורשים כישרון לחימה בלתי מתפשרת, האסל ובעיקר – היכנסות ליריבה שלהם מתחת לעור. ב-2016 הסדרה בין פורטלנד לווריירס נגמרה אחרי חמישה משחקים אבל פורטלנד עשתה בדיוק את הדברים האלה והצליחה להטריד את הווריירס לא מעט. למה זה לא קרה במשחק הראשון? אולי כי פורטלנד החליטה לקבל את המציאות כמו שהיא. וחבל.

הלילה הבלייזרס יצטרכו לבוא עם סכין בין השיניים מול הקבוצה שעדיין פגיעה ללא קווין דוראנט (שבינתיים ייעדר גם הערב ויש סיכוי לא רע שגם את המשחק השלישי הוא יראה בטלוויזיה), הם יצטרכו להיות יותר אגרסיביים, יותר ממושמעים, יותר רעים. לא, לא בטוח שזה יספיק אבל גם התחושה שניסית, על באמת, שווה לפעמים משהו.


"מעולם לא התפללתי לאלוהים אלא תפילה קצרה מאוד: 'הו אלוהים, גרום לכל אויביי להיראות מגוחכים'. ואלוהים נענה לבקשתי"

וולטר אמנם אמר כבר שאלוהים לא קיים אבל הוא יודע להשתמש בו היטב כשהוא לועג לאנושות, בדגש על אנשי הדת והפוליטיקה להם הוא בז ואשר זוכים ממנו לכינוי מגוחכים.

בניגוד לוולטר, אני לא מתיימר לשפוט בסוגיה האם אלוהים קיים או לא אבל דבר אחד בטוח, לאור ההתמודדות הקיימת בגמר המערב, עושה רושם שאלוהים נענה גם לבקשתה של גולדן סטייט…

צפייה נעימה.

16 תגובות

  1. גולדן סטייט האלה מה יהיה איתם?
    איזה שביקה של פורטלנד בסוף. ריצה של 14-3 לגולדן בדקות האחרונות.
    כמעט והיתה לנו סדרה

    1. זה ההבדל בין אלופה לבין סתם קבוצה שהגיעה לכאן במקרה.

      קארי היה פשוט מדהים במאני טיים, עשה בדיוק הפוך ממה שהוא בדרך כלל עושה עם פיק אנד רולים ומסירות גאוניות ופשוט ניצח את המשחק. לפורטלנד פשוט אין תשובה אליו והוא משחק כמו רכז אמיתי כמו שהיו עושים פעם.

      גם קאבון לוני היה מצוין. חוץ מדרבי האחים קארי לא נזכור מהסדרה הזאת כלום בסוף

      1. כמה שהתגעגעתי לקבוצה הזאת. פתאום דריימונד נראה כמו השחקן השמיני הכי טוב בליגה וסטף נראה כמו MVP. הם משחקים נהדר, ופורטלנד סבלה משביקה של מקולום בסיום ומלילארד שפשוט חטפו לו כדורים מהידיים

  2. יאיר אתה הגולדן סטייט של הקדימונים. תמיד מיוחד.
    זה באמת נראה על פניו כלא כוחות. יחד עם זאת פורטלנד כבר עשו דבר או שניים מוצלחים ולא צפויים בפליאוף הזה. המשחק הראשון בסדרה הזאת לא היווה בעייני אינדיקציה לכלום כי פורטלנד הגיעו אליו מותשים. לכן מעניין מה יהיה הערב. סביר שאותו דבר פחות או יותר אבל יש גם סיכוי שנראה דברים אחרים. נעקוב. תודה יאיר.

  3. ענק אתה. וולטר הוא הפילוסוף החביב עליי ..

    החלטתי היום לא לצפות במשחק וללכת לשחק טניס. נראה לי עדיף.

  4. הקדימון הטוב ברשת . לעצם העניין כרגע זה קצת נראה כמו חתול שמשחק עם עכבר, אם פורטלנד ינצחו יותר מאחד אני אהיה המום.

  5. פריוויו מעולה
    פורטלנד יכולה להיות מעודדת לאחר המשחק הקודם
    יותר חלש מהמשחק הקודם לא יכול להיות

  6. פרוויו זהב. תענוג לכל פילוסוף חובב כמוני
    הלוואי והייתי יכול להיו פילוסוף מקצועי, כמו פעם… הבעיה שזה לא כלכלי. עושים יותר כסף בלשטוף כלים בג'אפניקה
    ולכדורסל
    הבעיה (והיתרון) של פורטל זה שהם לא מפסיקים להפתיע כל השנה.
    חשבתי שכרגיל הם יגרדו את הפלייאוף
    חשבתי שהם יקרסו אחרי הפציעה של נורקיץ' – חלק חשוב בביג 3 שלהם
    חשבתי שמקולום ישבוק בפלייאוף
    חשבתי שדנבר יתנו להם סוויפ ג'נטלמני
    בקיצור חשבתי הרבה מחשבות ופורטלנד בשלהם. כאילו אלו ימי דרקסלר העליזים
    אז אני לא מהמר נגדם. תביאו את הלוחמים… תביאו את הדרים טים מברצלונה… תביאו את הפאקינג לוני טונס + מייקל
    לא מהמר נגד פורטלנד השנה
    🙂

  7. נהדר כתמיד יאיר.
    המשפטים ממש חדים וקולעים.
    כפי שציינת . קיים סיכוי סביר שפורטלנד תשווה היום
    ועדיין בסוף הסידרה מגן השיניים יחייך.

  8. מבריק.
    ראיתי את התקציר ונראה שצוות האימון של גולדן עושה הכל כדי לא להירדם על הספסל…
    מילווקי תיקח בגמר 4-1

  9. פשוט פריוויו אדיר.
    הערב אני אהיה ער למשחק. לא כי אני חושב שהוא יהיה מעניין, אלא כי נכנסת סערה וצריך לעשות משמרת עוגן.
    אולי אלוהים יסדר לי גם משחק טוב להעביר את הלילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם