אחד ביום: מסיבת סיום באורקל

אחד ביום עם 'המשחק' בהא' הידיעה של העונה (לפחות עד המשחק הבא) ועם הווריירס והראפטורס שצריכות לנסות קצת פחות לסבך את עצמן בדרך לתואר הנכסף. נפרדים מהאורקל הלילה במשחק מספר 6 בפיינלס, קומו מוקדם!

4:00: גולדן סטייט ווריירס – טורונטו ראפטורס (2-3 לראפטורס בסדרה)

ראובן גארט לוסיוס גולדברג היה קריקטוריסט יהודי שנפטר ב-1970 שהספיק בימי חייו לפרסם לא מעט קריקטורות בעיתון "New York Evening Mail", לייסד את אגודת הקריקטוריסטים האמריקאית, לכתוב תסריטים לשלושת הסטוג'ז וגם לזכות בפרס פוליצר על עבודתו (1948). אבל למרות שגולדברג הצטיין מאוד בתחומו את הפירסום הרב שלו הוא זכה דווקא בשל תרומה אחרת שלו לעולם.  ראובן גולדברג, שזכה לכינוי רוב, נודע בזכות המצאת מכונת רוב גולדברג, שעד היום ממציאים, מהנדסים וסתם חובבי הז'אנר מנסים לחקות ולשפר.

מהי מכונת רוב גולדברג? במסגרת הקריקטורות שפירסם בשנות ה-40' של המאה הקודמת ניסה גולדברג לאייר מכונות שמבצעות פעולה פשוטה בצורה מסובכת המבוססת על תגובת שרשרת של אירועים. כמו למשל באיור הבא:

או, אם תמונות זה לא מה שעושה לכם את זה, ממליץ בחום לשרוד את כל 4.5 הדקות של הסרטון הבא:

בקיצור, בטח כבר הבנתם אתה רעיון – יש דברים שאפשר לעשות בפשטות, אבל הרבה יותר נחמד להמציא מכונה מסובכת שתעשה את אותו דבר באופן הרבה יותר מסובך. וככל שהיא תהיה יותר מסובכת – זה יהיה יותר מהנה.  אולי בגלל זה בכל שנה נערכות ברחבי העולם תחרויות של בניית מכונות 'רוב גולדברג' כשגם בארץ כבר נערכות בשנים האחרונות תחרויות בין בתי ספר בנושא.

תחרות רוב גולדברג מעניינת מתקיימת בימים אלו באופן סימולטני בארצות הברית ובקנדה כשטורונטו ראפטורס וגולדן סטייט ווריירס מנסות לסבך את הרעיון הפשוט של 'לקחת אליפות'. האופנה התחילה עם הווריירס שבהרכב הכוכבים שלהם היו אמורים לשייט, זו עונה שלישית ברציפות בדרך אל התואר. אלא שהלוחמים החליטו לעשות את זה מסובך מתמיד. זה התחיל עם עונה סדירה מגומגמת שבסופה הם לא קיבלו את יתרון הביתיות לאורך כל הפליאוף (נתון שנראה מכריע יותר ויותר כיום), המשיך עם הפתיעה הראשונה של קווין דוראנט שגררה תגובת שרשרת של עומס יתר על שאר השחקנים בקבוצה, פיגור 3-1 בסדרת הגמר, זירוז תהליך שובו של דוראנט, פציעה מחסלת עונה שלו וההמשך – מי יישורנו… האם לא היה פשוט יותר לקחת אליפות רגילה מול הקבוצה הקנדית חסרת הניסיון שעומדת מולה? ברור, אבל שום דבר לא כיף כמו לקחת אליפות בסגנון רוב גולדברג…

אלא שגם הראפטורס התחילו להתחרות באותו משחק עצמו. הקבוצה שבעיקרון, רק פינטזה על אליפות עד השנה, החליטה להתחבר לה יחדיו בפליאוף, לסגור סדרות בשנייה האחרונה ולהפוך פיגור 2-0 לניצחון מוחץ. בפיינלס היא דווקא חשבה לעשות את העניינים בקלות ובסטייל אלא שעל-פי הדקות האחרונות במשחק החמישי בסדרת הגמר עושה רושם שגם היא החליטה לעשות את זה מסובך. אז במקום לנצח משחק בו היא הובילה ב-6 הפרש כשהמומנטום כולו ברשותה, היא הפסידה את המשחק הזה מול הקהל הביתי ועכשיו היא תנסה לזכות בתואר במשחק השישי בסן פרנסיסקו או, אולי, ליצור תסבוכת גדולה עוד יותר ולקחת את האליפות בבית במשחק מספר 7. ואם אפשר בהארכה, זה ממש יהיה רוב גולדברג מושלם…

*

ואחרי כל הפתיחה המתוחכמת, הגיע הזמן להתרגש מהמעמד הלילה וממשחק שאם ילך בדרך של קודמו, אמור להיות כזה ששווה לקום בשבילו ב-4 לפנות בוקר. ראשית, זה הולך להיות משחק אחרון באורקל. אחרון באמת. הקהל אמור להיות לוחמני יותר, השואו צריך להיות גדול מתמיד וגם ההיסטוריה תתייצב עם סימן שאלה – האם הקבוצה הביתית ביותר בליגה בחמש שנים האחרונות – תיתן לקבוצה אחרת לחגוג אליפות אצלה בבית (פעם שנייה בארבע שנים) ותחתום את הופעותיה במגרש הנוסטלגי הזה, עם שלושה הפסדים רצופים וגביע לארי אובריין שמוענק ליריבה? מה שבטוח שזו תהיה נקמה מושלמת לקוואי לאונרד שנפצע באותו מגרש ממש לפני קצת יותר משנתיים…

זה יהיה מרגש גם כי בכל תוצאה שלא תהיה היום, הסיפור יהיה גדול ומשמעותי. ניצחון של הראפטורס הוא סיפור ענק בפני עצמו – אליפות ראשונה לקנדה וקבוצה שבאמת עשתה מסע נהדר ולא צפוי, לפחות בשלבים האחרונים שלו. ואם במקרה הראפטורס מתכננים להפסיד הלילה, אז גם כאן אנחנו נחווה סיפור מרגש של אלופה גאה שלא מוותרת בקלות ולמרות פציעה של הכוכב הראשי בהצגה ותשישות של לא מעט משחקני המשנה, ממשיכה לסחוט את הלימון עד תום.

וכאן נשאלת השאלה הגורלית – "איזה נרטיב אנחנו נראה הלילה?". אני כבר פרשתי מהימורים (בצדק) אבל כן אתרום את השקל וחצי המקצועי שלי ואומר שהתשובה לשאלה הזו תלויה קודם כל בטורונטו. על פניו, הסדרה בידיים שלהם. הם גם מגיעים עם היתרון והידיעה שזו לא הזדמנות אחרונה שלהם, הם גם בריאים יותר והם גם הקבוצה שכרגע ליריבה שלה אין ממש תשובות לנשקים שלה כשהם עובדים.

שלא נדבר על העובדה שטורונטו הייתה הקבוצה הטובה יותר על הפרקט בארבעה מתוך חמשת המשחקים כשגם במשחק השני היא הפסידה את הניצחון בגלל רבע שלישי איום. המשחק החמישי בכלל כבר היה בידיים שלה אבל, נפלאות הם דרכיהם של הספלאש ברודרס אבל בהנחה שניק נרס יבוא עם תכנית משחק שתעשה לשניים חיסול ממוקד (כמו במחצית השנייה של משחק מספר 4), אני לא רואה מאיפה גולדן סטייט שואבת את הכלים לנצח.

ואכן, הבעיה הברורה מאליה של הווריירס ההיא שמיכה קצרה. לא רק בהגנה שם הבעיות והמיס-מאצ'ים ברורים מאליהם אלא גם התקפית שם זולת האחים ממטרה, הם לא מקבלים תמורה יציבה מאף אחד בסדרה הזו. קארי ותומפסון  אחראיים בסדרה הזו על 57.4 נקודות למשחק שהם כמעט 55% מסך הנקודות של הווריירס. דריימונד גרין אמנם קולע בדאבל פיגרס (12.8 נק' למשחק) אבל המעורבות ההתקפית שלו לא מספיק מורגשת והוא לא מספיק מהווה איום התקפי. מלבד השלישייה הזאת, אף אחד אצל הלוחמים לא קולע בדאבל פיגרס בסדרה (אלא אם אתם מחשיבים את קווין דוראנט…) כשאנדרה איגודאלה קולע באחוזים איומים (36.1% מהשדה, 25% מ-3 ו-50% מהקו) ודמרקוס קאזינס לא מחובר למה שקורה ב-80% מהזמן (אבל לזכותו ייאמר שב-20% הנותרים הוא נראה כמו אולסטאר).

האם יהיה לסטיב קר שפן מהכובע לשלוף במשחק הזה? האם קליי וקארי שוב יישאו בעול לבדם ויקוו שזה יספיק (קליי הוא חובב משחקי 6 ידוע)? בהנחה שהשטף ההתקפי של הראפטורס לא יושפע מלחץ המעמד או ממה שקרה בסוף משחק מספר 5, אלו משוכות שהם אמורים להתגבר עליהם ביום ממוצע בסדרה הזו. אלא אם כן, ליבם של אלופים הוא משהו שבאמת אי אפשר לזלזל בו.

*

ואולי, יכול להיות, שכל הפסקאות הקודמות שמנסות לשכנע אתכם למה המשחק הלילה הוא כל-כך חשוב ומשמעותי הם גם סוג של לעשות 'רוב גולדברג'. משחק מספר 6 בגמר ה-NBA בסדרה לא צפויה – אי אפשר למצוא סיבה טובה יותר בשביל לקום ולראות כדורסל! (אולי חוץ ממשחק 7…).

26 תגובות

  1. איזה מזל שזה סוף סוף נגמר. כבר ראיתי את הדביקה של טורונטו.
    כל הכבוד לאלופים היוצאים, שיחקו יפה מאוד אבל מה לעשות חסרים להם כלים (בדרך כלל היה להם עודף, היום חוסר). שיחקו טוב ועם כל הלב אבל זה לא הספיק מול קבוצה נאחסית ומאוד עקשנית, טורונטו היא pest אמיתי

  2. אחלה משחק אחלה סדרה אחלה עונה. ברכות לטורונטו אלופה ראויה ובלי תרוצים.

  3. קליי קצת נבהל מהמכה אבל זה לא היה רציני כמו שחשבתי כבר מההתחלה (איזה מזל).
    יאללה רבע אחרון מהסרטים.
    ההרגשה שלי היא שזה הולך לג״ס עם איזה סל מזליסטי של קרי

  4. מדהים מה שג״ס עושים עם איגי. שחקן שאיבד לגמרי את הטאץ׳ בקליעה והם מחזיקים אותו במשחק ופעם אחר פעם מכריחים אותו לקלוע, גם האלי הופ, גם מיד ריינג׳, וגם מהשלוש.
    וזה עובד! בלי הנקודות שלו הם היו אבודים.
    כל הכבוד על הסבלנות וההתעקשות.

  5. בינתיים לדעתי זה קליי ולא סטף שרץ לתואר ה fmvp בצד של הגולדנים

  6. זה הזמן של גולדן סטייט לשחזר את הרבע ה 3 של גיים 2
    ריצה עם פתיחת הרבע או שהלכה העונה
    וגם קארי טיים

  7. קאזינס הפך להיות סופוקליס שחורציאניטיס.
    שחקן מטרה בצבע, קולע המון נקודות בדקות ספורות.
    אבל חור בהגנה ועושה המון עבירות מטופשות

  8. תענוג כרגיל יאיר.
    טורונטו חייבים לפתוח טוב לשם שינוי. שלא יתנו לקהל להיכנס לעניינים.
    יאללה רפטורס תנו בראש!!

  9. עברתי לפה לפני כמה ימים מאתר האם ואני רק רוצה להגיד לכולם שהכתיבה פה מעולה והתגובות מצויינות.
    לגבי המשחק הלילה, אני קרוע בין רצון עז לראות את הגולדנים אוכלים אותה לבין רצון עז לא פחות שהסדרה תגיע למשחק 7, ואם אפשר לעוד באזר ביטר של קוואי בסגנון מה שהיה מול פילי (אולי התמונה הספורטיבית הכי מרשימה שראיתי). יאללה ראפס!

    1. גם אני קרוע בין שתי ההעדפות אבל החלטתי שאני מעדיף את טורונטו מנצחים כאן ועכשיו . . .
      קייל לאורי פתח עם 10 נקודות בלי החטאה

  10. איזה מאמר תענוג, יא אללה. חידושים והמצאות שלא היכרתי.
    יאיר, הכתיבה שלך כל כך מיוחדת. תודה רבה !

    נראה לי שטורונטו נכנסים ללחץ היום ומפסידים. מישהו יתעלה בג"ס. אולי קאזינס. אחד מהספלאש ישים היום 40+ להערכתי.

    הפציעה של דוראנט מאד כואבת. בתור אוהד ספורט. קשה לראות את זה.

  11. נהדר כרגיל. אני לגמרי בתחושה שטורונטו באים באטרף היום, הם יותר מוכנים ויותר בריאים וגם משחקים נפלא בחוץ בפלייאוף הנוכחי. וגם כי בא לי לראות את הקהל המעצבן של הגולדנים נשבר בסוף.

  12. את האמת שגולדן סטייט קליבלנד נהייתה מאוסה עבורי ואני נהנה ממה שקורה כרגע. שתי קבוצות עם שחקנים שרק רוצים לנצח עולים למגרש. כן, זה מעיק. כן, יש לי פחות שעות שינה. אבל אני נהנה יותר משמעותית.

  13. פשוט נהדר יאיר!
    אם הסדרה תלך לגיים 7 יש לנו מכונת רוב גולדברג בלי שום קשר לזהות האלופה.

    לפי מה שראינו עד עכשיו בסדרה אתה צודק לגמרי: הראפטורס הם הקבוצה הדומיננטית והאליפות היא שלהם להפסיד. ההגיון אומר שהם יזכו להניף את הגביע לראשונה בתולדותיהם.
    אז למה אני מרגיש שהספלאש בראדרס (בעיקר קליי) פשוט לא יתנו לזה לקרות?

    (אולי התחושה הזאת היא בכלל ווישפול ת׳ינקינג…)

  14. מעולה זעפרני. גם אני הכרתי כמובן את0האיורים אבל לא ידעתי שיש בן אדם ספציפי שהתחיל אותם. הגולדברג הזה גאון!
    קליי חובב משחקי 6, זה נכון, אבל קליי נותן פלייאוף פנטסטי ובכלל הוא on fire בכל הסדרה הזאת.
    אני בעד טורונטו ומקווה שהם יעלו במוד הנכון מבחינה מנטלית, כי יש סיכוי שג"ס תיקח את האליפות בשיחזור ותיקון היסטורי של השביקה שלהם מול לברון.

  15. מעולה זעפרני. גם אני הכרתי כמובן את0האיורים אבל לא ידעתי שיש בן אדם ספציפי שהתחיל אותם. הגולדברג הזה גאון!
    קליי חובב משחקי 6, זה נכון, אבל קליי נותן פלייאוף פנטסטי ובכלל הוא on fire בכל הסדרה הזאת.
    אני בעד טורונטו ומקווה שהם יעלו במוד הנכון מבחינה מנטלית, כי יש סיכוי שג"ס תיקח את האליפות בשיחזור ותיקון היסטורי של השביקה שלהם מול לברון.

  16. תודה רבה יאיר
    האם גולדן סטייט תשחזר את ״ההישג״ של הסאנס להפסיד 2:4 בסדרה עם מאזן 3:0 בבית ???
    רק אחרי ששברה בשנה שעברה שיא של ניצחונות בית רצופים בפלייאוף
    גולדן סטייט חייבת התעלות של 2-3 שחקנים מלבד הספלאש
    קרי לבד לא ינצח
    טורונטו צריכה לשחק את הכדורסל שלה 4 רבעים ,גם אם ההירו קוואי דופק כמו שעון
    קשה מאןד להמר מי תנצח הלילה
    ריח של חגיגות אליפות באוויר

  17. תקוע לי פה באיזה חור באלפים האיטלקים (לא מתלונן)
    מקווה שהאינטרנט יהיה יציב (קצת מתלונן)
    רוצה שהראפטורז ינצחו כבר למה הלב שלי לא עומד במתח שהסדרה הזו מייצרת (מתלונן בכאילו)
    אבל שינצחו בהארכה שניה, לא מתאים בלואו-אאוט (מתלונן למפרע, אם)
    חוצמזה אחלה סיפור על עוד יהודי שלא ממש שינה את ההיסטוריה אבל שיעשע אותי ביותר. הכרתי את האיורים, לא הכרתי את הסיפור
    🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם