אחד ביום: אולי הלילה הזרקור יהיה על דירק נוביצקי

אחד ביום עם דירק נוביצקי, מהשחקנים הגדולים בתולדות ה-NBA, אבל לדעתו של יאיר זעפרני, גם אחד הלא מספיק מוערכים. הלילה הוא ישחק בפעם האחרונה מול הקהל הביתי.

לכל הטורים של 'אחד ביום'

3:30: דאלאס מאבריקס (48-32) – פיניקס סאנס (62-19)

היא נולדה ב-5 בספטמבר 1939 בקינג היל, אחת מהשכונות היותר חלשות במונטגמרי אלבאמה. היא הייתה בת למשפחה אפרו-אמריקאית וכמו יתר משפחתה סבלה מהחוקים שהיפלו בין לבנים לשחורים בארצות הברית. כשהייתה בת 4 נתקלה בילדים לבנים וכשנגעה באחד מהם, זכתה לסטירה מצלצלת מאימו של הילד, שגרעה בה על כך שאסור לה לנגוע בילדים לבנים. היא ראתה את האפליה בכל מקום והיא הייתה חלק מנוף ילדותה והתבגרותה.

כשהייתה בת 16, היה זה בתחילת מרץ 1955 הלכה להתפלל עם חבריה בכנסיה. עם סיום התפילה, עלתה החבורה שכללה אותה ועוד שלושה נערים לאוטובוס והתיישבה במקומות הפנויים המיועדים לשחורים. האוטובוס הלך והתמלא ככל שנמשכה נסיעתם ובשלב מסוים לא היה עוד מקום לשבת. אישה לבנה עלתה לאוטובוס והנהג הורה לחבורה לקום ולפנות את הכיסא לאותה אישה. שלושת חבריה מילאו את דרישתו, אבל היא המשיכה לשבת. נהג האוטובוס איים אבל היא עמדה על דעתה – "זו זכותי החוקית לשבת. שילמתי על כרטיס האוטובוס!". הנהג הזעיק למקום את המשטרה ואלו עצרו אותה והושיבו אותה בתא המעצר עד ששוחררה בערבות מספר שעות קודם לכן. היא הועמדה למשפט ונידונה למאסר על תנאי ותשלום קנס.

אם תהיתם לגבי שמה, אז לא, לא מדובר ברוזה פארקס. שמה של אותה נערה היה קלודט קלווין והיא עדיין חיה באלמוניות כמעט מוחלטת בניו יורק. רוזה פארקס, דרך אגב, זו שהתפרסמה על כך שלא פינתה את מקומה באוטובוס עשתה את המעשה בהשראתה של קלווין, 9 חודשים אחריה. אלא שזמן קצר לאחר אותה תקרית באוטובוס קלווין, בת ה-16, נכנסה להיריון מגבר נשוי איתו קיימה רומן. מנהגי הקהילה השחורה במונטגמרי העדיפו שהיא לא תהפוך להיות הפנים של המחאה שלהם ועל-כן בחרו בפארקס, דמות מכובדת ומבוגרת יותר, שבהמשך נבחרה לתואר 100 הנשים המשפיעות של המאה ה-20.  קלווין, הגיבורה הראשונה שסירבה לקום באוטובוס לטובת נוסעת לבנה, נשכחה מלב…

הלילה יעלה דירק נוביצקי על הפרקט של האמריקן אירליינס ארינה בפעם האחרונה. הגרמני הנפלא הזה, הכוכב הגדול ביותר בתולדות דאלאס, לפחות לחמש שנים הקרובות, יסיים בגיל 40 קריירה מזהירה של 21 עונות, כולם במדי הקבוצה מטקסס כשהוא ממוקם במקום השישי בטבלת קלעי ה-NBA של כל הזמנים. נוביצקי ייזכר בעיקר בגלל האליפות המרשימה ב-2011 או אולי בזכות תואר ה-MVP ב-2007 או ההדחה הכואבת של דאלאס באותה עונה. בשום שלב בקריירה שלו הוא לא נחשב לפנים של הליגה הטובה בעולם והוא מעולם לא היה השחקן הזה שילדים רוצים לגדול ולהיות כמוהו.

אבל כמו אותה קלודט קלווין, הוא היה ראוי ליותר. נוביצקי הוא לא רק האירופאי (או פשוט השחקן הלא-אמריקאי) הגדול בכל הזמנים הוא הפנים היפות של הליגה. פנים של שחקן שעושה הכל בשביל הקבוצה שלו, משתפר מעונה לעונה, נושך שפתיים מול כל האתגרים ותמיד ממשיך וממשיך עם חיוך גדול ואופטימיות גדולה ממנו. נוביצקי משלב לב ענק עם כישרון אדיר ומוסר עבודה מטורף. מול כל הלברונים, הקוביז', השאקס' והדוראנטים של תקופתו, הוא תמיד ידע לתת משהו אחר, משהו שונה, משהו פרופרציונילי שלא עסוק כל היום בעצמו ובטוויטר אלא עסוק בלשחק כדורסל. פשוט, יעיל ונפלא.

גם סבב ההופעות שלו בעונת הפרישה, זכה למקום מאוד מסוים בסדר היום של הליגה. תנסו להשוות את זה לפרידה מקובי לפני עונתיים או לפרידה מלברון בעוד עונתיים ותגלו משהו הרבה יותר פשוט ועם זאת הרבה יותר מרשים.

היום מול פיניקס סבב ההופעות יגיע לסיומו (באולם הביתי) ונוביצקי אמור לקבל שואו כמו שמגיע לו מקהל שיודע שהמועדון שלהם היה נראה אחרת לחלוטין בלעדיו. אבל הגרמני הנהדר הזה, שקרח זורם בעורקיו, לא זכה לדעתי לכבוד הראוי לו. וחבל.

*

ומה עוד מחכה לנו בלילה הלפני אחרון של העונה?

Post Up:

2:00: דטרויט פיסטונס (41-39) – ממפיס גריזליס (48-32)

דטרויט צריכה עוד ניצחון אחד בשני המשחקים שנותרו לה בשביל לעלות לפליאוף ומי באה לפרגן לה אותו כבר אחרי משחק אחד? נכון מאוד, ממפיס גריזליס. הדובים אמנם ממשיכים לשמור על תחרותיות וגם אייברי בראדלי האקס של הפסיטונס ישמח לנקום אבל הלילה הזה אמור להיות של הבוכנות בדרכם אל הסיבוב הראשון של הפליאוף ולהארכה של העונה לעוד שבועיים.

2:30: מיאמי היט ((42-38) – פילדלפיה 76' (30-50)

אלא אם ייקרה למיאמי נס, גם דווין ווייד יערוך הלילה הופעה אחרונה מול הקהל הביתי (גם כאן מול מרכז אמריקן אירליינס). כך שגם אם הכדורסל לא יתעלה לרמה גבוהה, הפלאשים בוודאי שירצדו.

4:00: יוטה ג'אז (31-49) – דנבר נאגטס (27-53)

דנבר חייבת לנצח את שני המשחקים שנותרו כדי לסיים מעל יוסטון ובאופן כללי לספר לנו שהיא עדיין רצינית לגבי כוונותיה בפוסט סיזון. מול יוטה, שיש לה סיכוי קלוש לסיים מעל פורטלנד ולקבל ביתיות בסיבוב הראשון, זה לא יהיה קל אבל בהחלט אפשרי.

4:30: אוקלהומה סיטי ת'אנדר (33-47) – יוסטון רוקטס (28-53)

משחק ביתי אחרון לת'אנדר בליגה הסדירה והם חייבים לנצח אותו אם הם לא רוצים לראות את הגב של הספרס (ואולי הקליפרס) ויתרה מכך את הווריירס בסיבוב הראשון. מה שמעניין הוא שאם הת'אנדר מנצחים הערב אז יוסטון, בסבירות די גבוהה, הולכת להיות היריבה שלה בסיבוב הראשון.

5:30: לוס אנג'לס לייקרס (44-37) – פורטלנד טרייל בלייזרס (29-51)

לפורטלנד עוד סיכוי קטן לעקוף את יוסטון (אם יוסטון תפסיד את משחקה האחרון הערב ופורטלנד תנצח פעמיים) אבל הלייקרס כבר ניצחה השבוע בספטייפלס את יוטה והקליפרס שבאו לנצח, כך שזה עלול להתגלות כמוקש.

Post Down:

2:00: קליבלנד קאבלירס (62-19) – שארלוט הורנטס (42-38)

שארלוט תקווה שעוד יהיה לה סיכוי לעלות לפליאוף אחרי המשחק (בתקווה שדטרויט תפסיד גם). קליבלנד תקווה שהקהל ישעה סטנדינג אוביישן לקבוצה במשחקה האחרון העונה ולא ישרוק בוז כמו שראוי.

2:00: וושינגטון וויזארדס (49-32) – בוסטון סלטיקס (33-48)

משחק על כלום ועל שום דבר. מתאים בול למערכת הבחירות בישראל.

3:00: שיקגו בולס (58-22) – ניו יורק ניקס (64-16)

משחק שמוגדר כ'לא לבעלי לב חלש. או לבעלי לב בכלל'.

3:00: ניו אורלינס פליקאנס (48-33) – גולדן סטייט ווריירס (24-56)

הדבר היחיד שמעניין במשחק הנוכחי הוא האם אנתוני דיוויס יתלבש וישחק בפעם האחרונה שלו במדי ניו אורלינס. בינתיים הוא רשום כ'probable'.

3:00: מינסוטה טימברוולבס (44-36) – טורונטו ראפטורס (24-57)

הראפטורס יסיימו עונה סדירה טובה במשחק מול מינסוטה שתחכה עד מחר בשביל לגמור עם זה.

11 תגובות

  1. סיפור מאד מעניין יאיר, אני תוהה כמה סיפורים דומים נעלמים מאיתנו בגלל האנונימיות של הדמויות הראשיות.

    נוביצקי, גרם לי להתאהב במשחק באלגנטיות שלו. יש משהו סימובלי שלדעתי שנים מחמשת השחקנים הגדולים של העשור שעבר מסוימים קריירה ביום זה.

    רוחות של שינוי נושבות, נקווה עם פירוק המפלצת מהמפרץ.
    יאללה דנבר.

  2. סיפור מדהים יאיר, תודה רבה. אני לא יודע איפה אתה מוצא אותם, אבל העיקר שתמשיך.
    .
    הרחבת ההגדרה "אירופאי" ל"לא אמריקאי" משאירה, לדעתי, את דירק במקום השני אחרי חאכים דה דרים. לא שזה גורע ולוא קמצוץ מגדולתו של דירק.

    1. תודה מאנו,

      בכל זאת האקים שיחק בדרים טים אז גם אם נסכים שיש תחרות (ואנחנו לא 🙂 ), זה פוסל אותו בעיניי

    2. לדעתי אקים קיבל אזרחות ורק אז התחיל לשחק עם הנבחרת. ככה שהוא חצי חצי אמריקאי . . .
      תודה זעפרני, אתה בלתי נלאה

  3. סיפור נהדר יאיר תודה.
    אני מאוד לא רוצה לפגוש את גס בפלייאוף, אבל את יוסטון באותה מידה.2 קבוצות שיש לנו מצ אפ רע מולן. מדנבר אני לא מאוד חושש.

  4. סיפור יפה לא הכרתי. איזה מזל וכבוד שיש לו את הפליי אוף ההוא שייזכר. אני אזכור יתר את המצ'אף מול טימי

  5. תודה יאיר. סיפור אדיר על קלווין.
    נוביצקי זה סמל ואולי השריד האחרון לכוכבים שהיינו רוצים לראות.
    אלו שלוקחים את העבודה שלהם בשיא הרצינות, אבל לא את עצמם.
    אלו שיעבדו שעות לפני כל משחק להתחמם אבל לא יפרסמו סרטונים של עצמם מתאמנים. מישהו שפוי, כמו שאנחנו היינו רוצים להיות אצלנו בדמיון, שישים את הקבוצה לפני הכל.
    קובי אמר שהוא התקשר לנוביצקי באיזשהו שלב כשהיה שחקן חופשי לנסות לשכנע אותו להצטרף ללייקרס. נוביצקי לא נתן לו לסיים משפט. No man, I'm a lifer. אחד כזה.

    לגבי המשחקים וואו המשחקים בין יוסטון-אוקלהומה ודנבר-יוטה סופר חשובים.
    ליוטה אין באמת על מה לשחק אבל אז נראה אם ישמרו על גאווה מקצועית או יתנו לכולם לנוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם