עומרNBA: האיש והשלשה

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (על הגופיה של השחקן) לספירה (של העומר) עם אחד מהקלעים הגדולים בתולדות המשחק, מלך השלשות של ההיסטוריה עד כה ומי שייזכר גם בזכות שלשה אחת בגמר של 2013 - ריי אלן.

היום 20 ימים לעומר.

היו המון קלעים גדולים לאורך כל ההיסטוריה של הליגה. כל אחד שיפר את הקליעה שלו לאומנות בדרכים אחרות אבל לכולם היה משהו במשותף. לזרוק אלפי זריקות, בדיוק אובססיבי עד שמגיעים לשלמות. מה שעוזר לאובססיביות זה OCD. והיום נדבר על שחקן שהשתמש ב-OCD שלו כדי להפוך את הקליעה שלו למושלמת. היום נדבר על ריי אלן.

וולטר ריי אלן נולד בבסיס של חיל האוויר האמריקאני בקליפורניה. בילדותו נדד עם משפחתו בארצות הברית ובאירופה עד שחזר בתיכון לקליפורניה. אלן היה אתלטי מלידה אך המשיך להתאמן בכל הכח כדי להצטיין בכל ענף ספורט ששיחק. בשלב מסויים אלן החליט להתמקד בכדורסל. הוא שיחק בנבחרת של בית הספר והוביל אותה לאליפות המדינה הראשונה בתולדותיהם.

לאחר התיכון למד אלן בקונטיקט ביחד עם דורון שפר. אלן הצטיין במכללות וב1995 נבחר לכדורסלן המצטיין לפי USA Basketball. אלן קטף עוד מספר תארים ולאחר 4 שנים במכללה יצא לדראפט. אלן נבחר בדראפט 1996 במקום החמישי ע"י הטימברוולבס שהעבירו אותו בערב הדראפט לבאקס. הדראפט הזה נחשב לאחד מהטובים בהיסטוריה שבו נבחרו גם: אייברסון, קובי, נאש, פז'ה, קמבי ועוד. חברו למכללה דורון שפר נבחר במקום ה-36 ולא המשיך ל-NBA.

אלן הראה יכולת טובה בעונתו הראשונה בליגה ונבחר לחמישיית הרוקיז השנייה. אלן זכור בעיקר בגלל יכולת הקליעה שלו אך בעונתו הראשונה הוא השתתף בתחרות ההטבעות של האולסטאר. בעונה שלאחר מכן המשיך אלן להראות שיפור ביכולת שלו אך הקבוצה פעם נוספת לא הצליחה להגיע לפלייאוף. בקיץ של אותה עונה שיחק בסרט He Got Game, בעקבות הסרט והעובדה שהוא היה אדם דתי זכה בכינוי 'ישו'.

בעונת 98/99 חתם אלן על חוזה ל-6 שנים בבאקס. באותה עונה הגיע אלן לראשונה בקריירה לפלייאוף שם הודח בסיבוב הראשון בסוויפ ע"י הפייסרס. אלן המשיך לככב במדי הבאקס ובעונת 00/01 הגיע איתם עד לגמר המזרח שם הפסידו לפילדלפיה. באותה עונה גם זכה אלן בתחרות השלשות של שבוע האולסטאר.

במהלך עונת 02/03 עבר בטרייד לסופרסוניקס תמורת גארי פייטון ושחקנים נוספים. בעונת 03/04 סבל אלן מפציעות רבות ושיחק רק 56 משחקים. עונה לאחר מכן חזר אלן להראות יכולת טובה. בסיום אותה עונה חתם על חוזה ל-5 שנים. בעונת 05/06 שבר את שיא השלשות לעונה, שיא שיחזיק 9 שנים עד שסטף קרי ישבור אותו.

בקיץ 2007 עבר אלן בטרייד לסלטיקס. זמן לא קצר לאח"כ יחבור גארנט לאלן ופירס וביחד הם ייצרו את הסופר טים הראשונה ב-NBA המודרני. אלן שינה את מספרו ל-20 כי המספר 34 היה של פירס. בניגוד לסופר טים אחרות הביג 3 של הסלטיקס התחברו במהירות. הקבוצה סיימה במקום הראשון ולמרות שהתקשתה בפלליאוף הגיעו עד לגמר הליגה שם פגשו את הלייקרס יריבתם המיתולוגית. זה היה המפגש הראשון שלהם בגמר מזה 21 שנה. הסלטיקס ניצחו את הלייקרס ב-6 משחקים. גביע האליפות שהיה בן בית אצל הסלטיקס חזר אליהם לאחר 22 שנים שחונות.

גם בעונות שלאחר מכן המשיכו הביג 3 להראות יכולת טובה. בעונת 09/10 הגיעו פעם נוספת לגמר ונפגשו מול הלייקרס אך הפעם הלייקרס יצאו עם ידם על העליונה.

בעונת 12/13 חתם במיאמי ותרם בצורה משמעותית מהספסל. באותה עונה ההיט הגיעו פעם נוספת לגמר. בגמר הם פגשו את הספרס. במשחק שישי הספרס היו ביתרון 3 וכדור אחרון היה אצל מיאמי. לברון עלה לשלשה והחטיא (כמובן), בוש הדף את הריבאונד לאלן שקבר את אחת משלשות הקלאץ' הזכורות בהיסטוריה והביא את המשחק להארכה. בהארכה אלן הספיק לחטוף חטיפה מכריעה ולהוביל את ההיט לניצחון. במשחק 7 ניצחו ההיט ואלן זכה באליפות השנייה שלו. בעונה שלאחר מכן נפגשו ההיט בגמר בספרס אך הפעם הספרס יצאו עם ידם על העליונה באחת מהסדרות המרשימות בהיסטוריה.

בסיום אותה עונה פרש אלן. ב-2018 נבחר להיכל התהילה.

אלן היה אדם דתי. במכתב שכתב בפרישה שלו לריי הצעיר כתב: "תשמע הרבה שהקליעה של ריי אלן היא מתת אל, אלוהים יעניק לך דברים רבים, קליעה זה לא אחד מהם. רק עבודה קשה תעשה זאת". ואלן אכן עבד שעות רבות כדי לפתח את הקליעה שלו לשלמות. אלן סובל מ-OCD אך תשומת הלב לפרטים דווקא סייעה לו בפיתוח הזריקה שלו לידי שלמות.

כשהיה בן 18 ראה לראשונה את 'רשימת שינדלר' והסרט טילטל אותו. ב-1998 ביקר במוזיאון השואה בוושינגטון ומאז הקפיד בכל משחק חוץ בוושינגטון לערוך לחברי קבוצתו סיור במוזיאון. החל מ-2017 הוא משמש כחבר דירקטוריון במויזאון וכמדריך. אלן גם ביקר באושוויץ וכתב מכתב על כך.

אלן היה אחד מקלעי השלוש הגדולים בתולדות הליגה. הזריקה שלו הייתה מושלמת והוא עד היום מחזיק בשיא השלשות של ה-NBA עד שקרי ישבור אותו. אלן נכנס לליגה קצת לפני עידן ההפצצות משלוש וסביר להניח שאם היה נכנס כמה שנים מאוחר יותר היה מוסיף שלשות רבות לשיא שלו. בנוסף ליכולת הקליעה אלן היה שוטינג גארד לא רע ושומר טוב.

אבל בלי ספק הוא ייזכר כקלע שלשות בחסד, כספורטאי משקיע ומסור, כאדם ערכי וכקלע של אחד משלשות הקלאץ' הגדולות בכל הזמנים.

הישגי קריירה:

2 אליפויות NBA‏ (2008, 2013)
חמישיית העונה השנייה (2005)
חמישיית העונה השלישית (2001)
10 הופעות במשחק האולסטאר (2000–2002, 2004–2009, 2011)
חמישיית הרוקיז השנייה (1997)
זוכה פרס הספורטיביות (2003)
אלוף תחרות השלשות (2001)

2 תגובות

  1. ריי אלן היה שחקן נהדר במכללות ,
    קןנטיקט עם קלהון השתפרה משנה לשנה .

    ההמסעוריה הישראלית החלה עם הנפלד
    חבל שחזר למכבי , גלעד כץ שהיה שחקן טוב בהרבה ממה שנכתב עליו.
    ובסוף הגיע שפר .
    שפר היה עילוי ומנהיג אלן חייב לו המון.
    שפר הדריך אותו במיומנות והתיחס לשגיאותיו בסלחנות ומקצועיות,
    אך עדיין אלן הגיע לאן שהגיע בזכות.עצמו .
    תודה רבה .

  2. מצוין. ריי אלן הוא אדם מיוחד ויעיד על זה היחס שלו למלחמה ולשואה. אסור לשכוח שבצעירותו הוא היה שחקן שלם ולא רק קלע שלשות גדול. אהבתי אותו עוד מהמכללות עם שפר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם