עומרNBA: כשסיפור החיים יותר מרשים מהכדורסל…

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (על הגופיה של השחקן) לספירה (של העומר) עם אחד האירופאיים שפרצו את הדרך לאחרים, סנטר מוכשר ומגוון ואיש עם סיפור חיים בו מלחמה טלטלה את הכל - ולאדה דיבאץ'.

היום עשרים ואחד ימים לעומר.

תמיד מעניין להסתכל על אירועים היסטוריים דרך פרספקטיבות שונות. בשנות ה-90 התרחשה באדמות אירופה מלחמה עקובה מדם, שכללה מראות זוועה שלא נראו על אדמות אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. באותם ימים התחילו השחקנים האירופאים להיכנס ל-NBA. היום נדבר על אחד מהאנשים שסיפור חייו שזור בין שני הסיפורים הללו. היום נדבר על ולאדה דיבאץ'.

דיבאץ נולד בפריפולייה ביגוסלביה. הוא התחיל את הקריירה המקצוענית שלו בסלוגה ולאחר שלוש שנים עבר לכוכב האדום פרטיזן. גם בנבחרת הלאומית הוא כיכב ביחד עם חברו דרז'אן פטרוביץ'. ב-1986 סיימו במקום השלישי באליפות העולם בכדורסל. שנה לאחר מכאן סיימו במקום השלישי באליפות אירופה. ב-1988 זכו במדליית כסף באולימפיאדת סיאול. וב-1989 זכו במקום הראשון באליפות אירופה. בסוף העונה זכה בתואר הכדורסלן המצטיין באירופה.

בקיץ 1989 יצא לדראפט ונבחר ע"י הלייקרס במקום ה-26. ב-NBA שיחק אז חברו פטרוביץ'. בלייקרס דיבאץ' חסה תחת קארים ומג'יק. דיבאץ' המשיך את היכולת הטובה באירופה בליגה ונבחר לחמישיית הרוקיז הראשונה. בקיץ נפגשו שוב דיבאץ' ופטרוביץ' בנבחרת הלאומית באליפות העולם בארגנטינה. יש לציין שבאותם ימים יגוסלביה כבר התחילה להתפרק והמצב לא היה בטוח אך הנבחרת עדיין שיחקה תחת השם יוגוסלביה. הנבחרת ניצחה בגמר וזכתה בזהב וכחלק מחגיגות הניצחון נכנסו אוהדים למגרש שאחד מהם נושא דגל קרואטיה. דיבאץ' ביקש מאותו אוהד להוריד את הדגל וכשזה לא הסכים, הוא לקח אותו ממנו. זאת הייתה נקודת השבר בין דיבאץ' לבין חלק מהקרואטים בסגל הנבחרת, ביניהם חברו הטוב פטרוביץ'.

דיבאץ' המשיך להראות יכולת טובה אך במקביל פיתח את אומנות הפלופינג. מי שלא סגור על המונח המשמעות שלו היא התחזות שבד"כ כוללת נפילה מרהיבה עקב מגע עם שחקן ובמקרים מסויימים גם אי מגע עם שחקן.

בעונתו השנייה כבר תפס מקום קבוע בחמישייה עקב הפרישה של קארים. דיבאץ' שיפר את כל המספרים שלו ונראה שהוא בכיוון הנכון. בעונת 91/92 סבל מפציעה ושיחק רק ב-36 משחקים. בעונה שלאחר מכן התאושש דיבאץ' וחזר לתת מספרים יפים.

 בקיץ של אותה עונה נהרג חברו לשעבר דראז'ן פטרוביץ' בתאונת דרכים. דיבאץ' שלאורך השנים ניסה להחזיר את החברות היה שבור מכך. הוא לא יכל להגיע ללוויה בגלל המתח של מלחמת האזרחים של אותם ימים ופחדו שהגעה שלו תעורר מהומות רבות. בעקבות המוות הוציא דיבאץ' סרט במסגרת 30 על 30 שנקרא 'Once Brothers' שמתאר את מערכת היחסים ביניהם ומסתיים בביקור מרגש של דיבאץ' אצל אימו של דראז'ן. הסרט מדהים וחובת צפייה גם למי שלא חובב כדורסל. 

דיבאץ' המשיך להראות יכולת טובה במדי הלייקרס והתחיל לפתח גם את יכולת המסירה שלו. בקיץ 96 הועבר בטרייד להורנטס תמורת קובי בראיינט. לאחר שנתיים בשארלוט חתם דיבאץ' על חוזה בקינגס.

בעונת 00/01 נבחר לאולסטאר בפעם היחידה בקריירה שלו. בעונת 01/02 סיימו הקינגס במקום הראשון במערב. הקינגס הציגו כדורסל התקפי ומלהיב שהביא אותם עד לגמר המערב, לראשונה מאז המעבר לסקרמנטו,  שם נתקלו בלייקרס. הקינגס נתנו סדרה טובה אך שילוב של שאק, קובי ושיפוט מפוקפק במשחק 6 גמרו לקינגס להפסיד  את הסדרה. בקיץ של אותה שנה הוביל את סרביה לזכייה במדליית זהב באליפות העולם.

בעונת 03/04 חזר ללייקרס וב2005 הודיע על פרישה מכדורסל. דיבאץ' שימש במספר תפקידים ניהוליים בעולם הכדורסל. משנת 2015 הוא בתפקיד הג'נרל מנג'ר של הקינגס. ב2019 נכנס להיכל התהילה.

דיבאץ' היה מתאים כמו כפפה למשחק המודרני. עם יכולת הובלת הכדור שלו, המסירה והיד הרכה מחוץ לקשת הוא היה יכול להשתלב בליגה היום בלי בעיה. דיבאץ׳ עצמו היה סנטר טוב, את ההשפעה המשמעותית הוא עשה במדים הלאומיים, אבל המורשת שהשאיר ממשיכה עד היום ב-NBA. כל פעם שתראו אירופאי כמו יאניס או לוקה שמככב בליגה, תיזכרו את דיבאץ׳. כל פעם שתראו סנטר כמו יוקיץ' מוסר, תיזכרו את דיבאץ׳. ובעיקר כל פעם שתראו את לברון עושה פלופ, תיזכרו את ולאדה דיבאץ׳.

ותראו את Once Brothers כי זה באמת סרט מדהים.

הישגי קריירה:

בחירה למשחק האולסטאר של ה-NBA‏ (2001)
חמישיית הרוקיז של העונה ב-NBA ‏(1990)
גביע האזרחות של ג. וולטר קנדי (2000)
מר אירופה (1989)
אחד מ-50 התורמים הגדולים ליורוליג
מספר 21 הופרש על ידי סקרמנטו קינגס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם