עומרNBA: האיש שידע לעשות הכל

עומרNBA, הפינה שמקשרת בין הספירה (של העומר) לסיפרה (על הגב של השחקן) עם הרכז הקשוח שידע לעשות הכל מכל כל - ג'ייסון קיד.

היום חמישה ימים לעומר.

תפקיד הרכז עבר המון שינויים במהלך השנים. מהשחקן שרק דרכו עובר המשחק, דרך הצורך להוסיף קליעה ויכולות נוספות ועד ימינו שלפעמים נראות חמישיות בהם יש חמישה מובילי כדור. מעבר לאסיסטים מצופה מהרכז לתרום גם באיום מבחוץ ולפעמים גם בריבאונד. כשאומרים רכז שלוקח ריבאונדים חושבים ישר על ראסל ווסטברק, אבל לפני ווסטברוק היה רכז אחר בליגה שהוריד ריבאונדים כמו משוגע ובניגוד לווסטברוק הוא גם ניחן בראיית משחק מהטובות שהיו אי פעם. היום נדבר על ג'ייסון קיד.

קיד נולד בסן פרנסיסקו קליפרוניה. לכדורסל הוא הגיע במקרה, הוא בכלל היה בקטע של פוטבול. אבל כשהמורה לספורט שאל מי רוצה לבוא לשיעור ניסיון בכדורסל חברו הטוב של קיד הרים את היד, אז גם קיד החליט להצטרף. מהר מאוד קיד הראה שהוא בכמה רמות מעל כולם, ועבר לאימונים פרטיים אצל קואץ' אל. מתישהו אל החליט שקיד צריך לשחק מול בנו גארי. דרך אגב שם משפחתו של קואץ' אל היה פייטון. קיד התחיל לשחק בשכונה מול פייטון וזה התעלל בו קשות. פייטון שהיה ידוע כאחד משחקני ההגנה הגדולים בכל הזמנים, וכאחד מהטראש טוקרים הגדולים גם כן לא חסך מקיד את שתי התכונות הללו שלו. קיד מתאר ימים שלמים שבהם הוא לא הצליח לעבור את החצי וזה הגיע לרמת הבכי. בדיעבד קיד טען שזה אחד הדברים שהכי בנו את האישיות שלו ואת יכולת המשחק שלו.בתיכון קיד שיחק בתיכון באלמדה והוביל את קבוצתו לשתי אליפויות של המדינה, הוא גם זכה בפרס נייסמית' לשחקן התיכונים הטוב ביותר בכל ארצות הברית.

כולם חיכו לראות עבור איזו אוניברסיטה קיד יבחר לשחק, הוא הפתיע את כולם ובחר באוניברסיטת קליפורניה בברקלי הקרובה לביתו.בשנתו הראשונה במכללות קיד הראה יכולות פנמונליות ושבר מספר שיאים אבל לא הסתדר עם מאמנו ודאג שזה יפוטר. לאחר הפיטורים הגיע ההצלחה הקבוצתית וקיד הוביל את קבוצתו לטורניר המכללות. בסיבוב השני פגשו את דיוק, האלופה המכהנת בשנתיים האחרונות בה כיכב גראנט היל. כולם הימרו על דיוק אבל אחרי משחק פנומנלי של קיד הקבוצה ניצחה את דיוק והיריבות עם גראנט היל החלה. הקבוצה עלתה לשמינית הגמר שם הפסידה לקנזס. בשנה שלאחר מכן קיד המשיך לשפר את המספרים שלו אך הקבוצה הפסידה כבר בסיבוב הראשון של טורניר המכללות. לאחר אותה שנה קיד יצא לדראפט.

קיד נבחר בדראפט 1994 במקום השני ע"י המאבריקס, מקום אחד לפני היל שנבחר במקום השלישי.המאבס היו הקבוצה הגרועה בליגה אך קיד ביחד עם ג'מאל מאשבורן וג'ים ג'קסון יצרו שלישייה מלהיבה שהתחילה להראות ניצוצות. קיד כיכב בעונתו הראשונה והוסיף למאבס 23 ניצחונות באותה עונה. הוא סיים עם ממוצע של 11 נק', 5 ריב' ו 7 אס'. הוא זכה בתואר רוקי העונה, אבל היה באותה עונה זוכה נוסף בתואר, יריבו גראנט היל.בעונתו השנייה המשיך קיד להראות יכולת גבוהה ונבחר לחמישייה של משחק האולסטאר.

שלושת הJ יצרו קו צעיר ומלהיב אבל הסדקים מיהרו לצוץ. לבסוף בעונת 96/97 קיד הועבר לפיניקס. קיד עבר לסאנס ובעונה לאחר הצטרפותו הציגו הסאנס סמול בול מלהיב ומהיר עם קיד, נאש, ג'ונסון וצ'פמן. למרות היכולת הטובה של קיד והשיער המחומצן המזעזע שלו, קיד הצליח לעבור את הסיבוב הראשון בפלייאוף פעם אחת בלבד.בעונת 98/99 הוביל את הליגה באס' ושמר על התואר הזה למשך 3 עונות ברציפות. בינואר 2001 נמצא קיד אשם בהכאת אשתו. כמובן שאין בזה שום דבר משעשע אבל הסיפור איך זה קרה הוא פשוט כ"כ הזוי שחייבים לספר אותו. קיד ואשתו אכלו ארוחת ערב ביחד עם הבן שלהם וקיד גנב לבן שלו צ'יפס מהצלחת, אשתו העירה לו על כך אז קיד החליט שהפיתרון הנכון הוא להרביץ לה. במשפט נגזר עליו חצי שנה של טיפול שליטה בכעסים.

לקראת עונת 01/02 עבר קיד לנטס. בנטס חבר קיד לריצ'רד ג'פרסון, קניון מרטין ועוד כמה שחקנים אפורים. למרות הסגל הלא מרשים וחוסר הרקורד של קיד בפלייאוף הוא הוביל את הנטס עד לגמר הליגה. בגמר הליגה פגשו הנטס את הלייקרס. למרות יכולת טובה של קיד לא היה אף אחד בסגל של הנטס שהצליח להתמודד עם שאק בצבע והלייקרס הדיחו אותם בסוויפ מהדהד.בעונה שלאחר מכן הגיעו הנטס פעם נוספת לגמר הליגה שם הפסידו לספרס. ללא צל של ספק מדובר בקבוצה האפורה ביותר שהגיעה לגמר הליגה שנתיים ברציפות והרבה מכך צריך לזקוף לזכותו של קיד.בסיום העונה כמעט התרחש טרייד שהיה שולח את קיד לספרס, למרות שזה היה מאוד קרוב למימוש בסוף הטרייד לא התרחש.

בעונת 04/05 הצטרף לקיד וינס קרטר אך למרות הצירוף שלו הנטס לא הצליחו להגיע מעבר לסיבוב השני.בעונת 06/07 ביצעו קיד וקרטר טריפל דאבל באותו משחק והפכו לראשונים שעשו את זה מאז 1989 אז עשו את ההישג פיפן וג'ורדן. בפברואר 2008 חזר קיד לדאלאס שם חבר לנוביצקי. קיד המשיך להראות יכולת טובה אך בשלושת העונות הבאות לא עברה הקבוצה את הסיבוב השני בפלייאוף.ואז הגיעה עונת 10/11. המהלך המשמעותי שהתרחש באותו קיץ הוא כמובן The decision בו לברון הודיע שהוא לוקח את הכישרון שלו לסאות' ביץ' (בלי לדבר על מה קורה עם ווסט…). באותה עונה הגיעו המאבריקס לגמר שם פגשו את ההיט. ההיט עלו ליתרון 2-1 והיה נראה שהסדרה בידים שלהם. זכור נאום השיעול המפורסם של וויד ולברון.אבל לאחר המשחק השלישי היה נראה שמשהו משתנה במאבריקס, כל שחקן נתן את כל מה שיש לו (כולל ג'יי ג'יי בראה בשמירה על לברון) ובסיום משחק 6 זכו המאבריקס באליפות הראשונה של המועדון שהייתה גם האליפות הראשונה של קיד.

בעונת 12/13 עבר לניקס. בסיום העונה פרש קיד ממשחק פעיל, 3 ימים לאחר שפרש יריבו הותיק גראנט היל.קיד שהיה ידוע בראיית המשחק הטובה שלו בחר להמשיך מיד לקריירת אימון. אנשים רבים האמינו שהוא יכול להיות מאמן מצליח. קיד אימן את הנטס למשך עונה ואת הבאקס למשך 4 שנים. קיד לא הראה יכולת גבוהה וחוכמת המשחק שלו לא באה לידי ביטוי בתפקידו כמאמן. כיום קיד עוזר מאמן בלייקרס.

ב2018 נכנס קיד להיכל התהילה.קיד נחשב עד היום לאחד מהרכזים הגדולים בכל הזמנים. מעבר לראיית המשחק המרשימה שלו הוא עשה גם את שאר הדברים המצופים מרכז. עוד לפני ימי ראסל ווסטברוק הוא הוריד ריבאונדים כמו משוגע. עם 8725 ריב' הוא מקום 64 בכל הזמנים בריבאונדים בתולדות הליגה ומקום ראשון מבין הגארדים. כמובן שצריך לציין שהוא גם מקום שני בחטיפות ומקום שני באסיסטים כשרק ג'ון סטוקטון עוקף אותו.קיד הראה לאורך הקריירה יכולת משחק גבוהה בכל האספקטים של המשחק בצד ההגנתי וההתקפי. כשחקן הוא אחד ממוחות הכדורסל המבריקים ביותר ששיחקו את המשחק. אומנם זה לא בא לידי ביטוי בעבודה שלו כמאמן אבל אף פעם אי אפשר לדעת מה יוליד יום.למרות היכולת הגבוהה של קיד הוא זכה רק באליפות אחת והרבה מזכירים את זה בדיונים לגבי מיקומו ההיסטורי, מצד שני חשוב לזכור שאליפות אחת זה אחת יותר מסטוקטון. וחשוב יותר – אחת יותר מגראנט היל.

הישגי קריירה:

זכייה באליפות ה-NBA‏ (2011)
10 בחירות למשחק האולסטאר (1996, 1998, 2000–2004, 2007, 2008, 2010)
5 בחירות לחמישייה הראשונה של העונה (1999–2002, 2004)
החמישייה השנייה של העונה (2003)
4 בחירות לחמישיית ההגנה הראשונה (1999, 2001, 2002, 2006)
5 בחירות לחמישיית ההגנה השנייה (2000, 2003–2005, 2007)
זוכה פרס רוקי השנה (1995)
חמישיית הרוקיז של העונה (1995)
זוכה פרס הספורטיביות (2012, 2013)
מספר 5 הופרש על ידי ברוקלין נטס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם