עומרNBA: הווינגמן המקורי

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (Gל גב השחקן) לספירה (של העומר) עם השחקן שהיה האיש המקשר בין שתי השושלות של הסלטיקס, הראשון לשמש כווינגמן והאיש שגנב את הכדור - ג'ון האבליצ'ק.

היום שבעה עשרה יום לעומר.

היום הליגה נשלטת ע"י שחקני כנף (ווינגים בלעז), לא סתם ארבעה מחמשת השחקנים הטובים ביותר כיום הם כאלה. וכיוון ששאלתם את עצמכם אז: יאניס, דוראנט, קוואי, לברון. הסיבות לכך הן בין השאר הפוזישן-לס באסקטבול והרצון לשמור על מספר עמדות כדי להימנע ממיס-מאצ׳ים בהגנה. אבל פעם הווינגים היו משמעותיים הרבה פחות, היום נדבר על אחד מהשחקנים הראשונים שהיו רלוונטיים בעמדה הזו. היום נדבר על ג׳ון האבליצ'אק.

האבליצ׳אק נולד באוהיו. בתיכון שיחק כדורסל, פוטבול ובייסבול. ונבחר לאול-אוהיו בשלושתם, זה רק דוגמה אחת לכמה הוא היה ספורטאי על. האבליצ׳אק שיחק באוניברסיטת אוהיו שם שיתף פעולה עם ג׳רי לוקאס. ב-1960 זכה עם קבוצתו בטורניר המכללות. בקיץ של אותה שנה יצא עם נבחרת ארה"ב לאולימפיאדת רומא שם קטפו את מדליית הזהב. ב1962 נבחר במקום השביעי ע"י הסלטיקס. הוא נבחר באותה שנה ע"י הקליבלנד בראונס מליגת הNFL לשחק כוויד רסיבר. בהתחלה בחר האבליצ׳אק בפוטבול אבל לאחר מחנה אימונים והבנה שהוא יהיה רק הוויד רסיבר השלישי הוא בחר בסלטיקס.

הסלטיקס של אותם ימים הייתה אימפריה והאבליצ׳אק התחיל כשחקן ספסל. באותם ימים לא שמעו על הגבלת דקות. תוהים כמה? ווילט שיחק בממוצע בקרייירה שלו 45 דק' למשחק. לא מספיק מרשים? היה לו עונה שבה הוא עשה ממוצע של 48.5 דק' למשחק. היו כמה הארכות באותה עונה… הוא לא שיחק באותה עונה 8 דק' בלבד וגם זה כי הורחק. בקיצור כמו שהבנתם שחקני חמישייה שיחקו המון. אבל מהר מאוד למרות שעלה מהספסל האבליצ׳אק התחיל לקבל תפקיד שדומה לשחקן השישי של ימינו. הוא אמר שרד אורבאך אמר לו פעם שלא חושב מי עולה בחמישייה הפותחת אלא מי נמצא בחמישייה בסיום. ובחמישיית הסיום הוא היה לא מעט.

בעונתו הראשונה סיים עם 14 נק' ו6 ריב' ונבחר לחמישיית הרוקיז של העונה. באותה עונה זכה באליפות הראשונה שלו. בעונתו השנייה נבחר לחמישייה השנייה והיה לשחקן הראשון שנבחר לאחת מחמישיות העונה מהספסל. בעונת 64/65 הגיעו הסלטיקס שוב לגמר שם פגשו את הסיקסרס. בהתקפה האחרונה הסלטיקס היו ביתרון נקודה והכדור היה אצל הסיקסרס. האבליצ׳אק חטף את הכדור והכריע את המשחק. השדר במשפט שיהיה אייקוני " Havlicek stole the ball" האבליצ׳אק המשיך לזכות באליפויות עם הסלטיקס תוך שהוא מקבל תפקיד מרכזי יותר ויותר.

בראשית שנות ה-70 התחילה להיפגע הדומיננטיות של הסלטיקס אבל האבליצ׳אק המשיך לככב. הוא נבחר 4 פעמים ברצף לחמישייה הראשונה של העונה. בעונת 73/74 סיים את העונה עם 28 נק', 9 ריב' ו7 אס'. הוא הוביל את הקבוצה לגמר שם זכה בתואר ה Finals MVP. בעונת 75/76 זכה באליפות השמינית והאחרונה שלו. בעקבות הזכייה המאזן של האבליצ׳אק בגמרים היה 0-8. המאזן הטוב בהיסטוריה שקשה לי להאמין שאי פעם יישבר.

ב1978 פרש האבליצ׳אק מכדורסל וב1984 נכנס להיכל התהילה. בשנותיו האחרונות סבל ממחלת הפרקינסון וב2019 נפטר. האבליצ׳ק היה האב טיפוס לווינג המודרני. הוא היה ידוע בכושר המטורף שלו ושחקנים תיארו שהוא היה רץ בלי הפסקה בכל רגע שהיה על המגרש. הוא היה קלע מחונן ועד היום הוא קלע הכי הרבה נקודות במדי הסלטיקס. המאזן בגמרים מדבר בעד עצמו. האבליצ׳ק היה החוליה המקשרת בין שתי השושלות הגדולות של הסלטיקס. אז כן הוא לא הסלטיקס הגדול בכל הזמנים אבל בקבוצה שהיה בה את ביל ראסל ולארי בירד גם להיות בטופ 3 זה לא רע.

ואני גם חייב להוסיף שהוא דומה באופן לא ברור לבנדיקט קמברבאץ' בשרלוק…

הישגי קריירה:

8 אליפויות NBA‏ (1963–1966, 1968–1969, 1974, 1976)
MVP של סדרת הגמר (1974)
13 בחירות למשחק האולסטאר (1966–1978)
4 בחירות לחמישיית העונה הראשונה (1971–1974)
7 בחירות לחמישיית העונה השנייה (1964, 1966, 1968–1970, 1975, 1976)
5 בחירות לחמישיית ההגנה הראשונה (1972–1976)
3 בחירות לחמישיית ההגנה השנייה (1969–1971)
חמישיית הרוקיז הראשונה (1963)
אליפות ליגת המכללות (1960)
אחד מ-50 השחקנים הגדולים בתולדות ה-NBA

3 תגובות

  1. תודה על הפוסט. חידשת לי המון עליו. חוץ מהוידאו האלמותי וכמה תארים בהם זכה לא ידעתי עליו יותר מדי

  2. תודה על הפוסט. חידשת לי המון עליו. חוץ מהוידאו האלמותי וכמה תארים בהם זכה לא ידעתי עליו יותר מדי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם