עומרNBA: החוסם

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הספירה (של העומר) לסיפרה (על הגופיה של השחקן) עם שחקן שאולי לא נכנס להיכל התהילה ולא היה כוכב גדול אבל יש שיא אחד שיירשם על שמו וכנראה לא יישבר לעולם - מארק איטון

היום שלושים וחמישה ימים לעומר.

יש כמה שיאים שכנראה לעולם לא יישברו –  מאזן האליפויות של ביל ראסל, כמות האסיסטים של סטוקטון,, דקות בממוצע בעונה בודדת של וילט (מעל 48 למשחק, אם שאלתם את עצמכם). היום נדבר על שיא נוסף שכנראה לעולם לא יישבר –  היום נדבר על מארק איטון.

איטון נולד בקליפורניה. כבר מגיל צעיר הוא היה מאוד גבוה אך למרות זאת הוא העדיף להתמקד בפולו מים מאשר בכדורסל.  הוא למד בתיכון מקצועי ולאחר שסיים נהיה טכנאי רכב. זו הייתה יכולה להיות הקריירה של איטון  אבל לאחר שלוש שנים כמכונאי, פרופסור לכימיה שהיה גם עוזר מאמן בקולג' קהילתי עודד אותו ללכת לקולג'.

בסוף השנה הראשונה בקולג' נבחר במקום ה-107 ע"י הסאנס (הוא היה זכאי להיבחר כבר בדראפט בגלל שהוא כבר היה 4 שנים אחרי התיכון), אבל בחר להמשיך עוד שנה בקולג'. הוא עבר ל-UCLA שם לא זכה בדקות משחק רבות. לאחר שסיים את הקולג' יצא לדראפט.   בדראפט 1982 הוא נבחר בגיל 26, בסיבוב הרביעי במקום ה-72 ע"י היוטה ג'אז.

בעונתו השנייה הוא כבר קיבל את תפקיד הסנטר הפותח ונעזר בגובה הרב שלו (2.24) כדי להוביל את הליגה בחסימות למשחק כשהוא מסיים עם ממוצע של 4.3 חסימות. אך זה היה סיפתח לעונת 84/85. באותה עונה סיים אייטון עם ממוצע של 5.6 חסימות למשחק ובסה"כ חסם 456 פעמים באותה עונה. הישג זה הוביל את אייטון לזכייה בתואר שחקן ההגנה של העונה. בפלייאוף של אותה עונה קבע אייטון שיא חסימות כשחסם 10 פעמים במשחק פלייאוף אחד, בהמשך ישתוו אליו האקים ואנדרו ביינום.

בעונה שלאחר מכן סיים עם 4.6 חסימות אבל לא זכה בתואר 'מלך החסימות' בעקבות עונה מדהימה של מאנוט בול שסיים לפניו.

אייטון סיים שתי עונות נוספות כמלך החסימות. בעונת 88/89 נבחר לאולסטאר בפעם היחידה בקריירה שלו. הוא נבחר פעם   הנוספת לשחקן ההגנה של העונה. אייטון המשיך ביוטה עד סוף הקריירה.

אייטון היה אחד מהחוסמים הטובים בתולדות הליגה. למרות הגובה שלו הוא כמעט לא נפצע. הוא עד היום מחזיק בממוצע החסימות הגבוה ביותר בתולדות הליגה עם 3.5 חסימות למשחק. גם בפלייאוף הוא מחזיק בממוצע מרשים  עם 2.8 חסימות, כשרק האקים עוקף אותו.

אז למה השיא לעולם לא יישבר? מה2010 השחקן עם הכי הרבה בלוקים בעונה הוא וויטסייד עם 269, כמעט 200 חסימות מתחת לאייטון… בטופ 100 יש רק עוד שתי עונות מאז 2010.  שינוי בחוקי המשחק פלוס המעבר לזריקות מבחוץ גרמו לכמות החסימות לרדת בצורה דרסטית

אז אמנם הוא לא בהיכל התהילה אבל בלי ספק השיא של איטון עומד אית(ו)ן.

הישגי קריירה:

בחירה למשחק האולסטאר (1989)
פעמיים שחקן ההגנה של העונה (1985, 1989)
3 בחירות לחמישיית ההגנה הראשונה (1985, 1986, 1989)
2 בחירות לחמישיית ההגנה השנייה (1987, 1988)

תגובה אחת

  1. שחקן אדיר, מפלצת הגנתית.
    לא הרבה יודעים אבל על יכולת החסימה שלו כתבו טיפקס את השיר 'יש אנשים מגולגלים בתוך נייר איטון'.

    תודה ארנון!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם