אחד ביום: אוסטרלי ענק מארח את החברים לשעבר

אחד ביום עם ארון ביינס שיארח היום את בוסטון סלטיקס, האקסית אחרי גירושים שעשו טוב לשני הצדדים. ויש עוד מלא משחקים מעניינים....

4:00: פיניקס סאנס (4-7) – בוסטון סלטיקס (2-10)

תומאס רוברט מלתוס היה גיאוגרף וכלכלן אנגלי שחי במאות ה-18 וה-19 בממלכה המאוחדת. בין יתר הדברים בהם עסק בימי חייו, חקר מלתוס את נושא הדמוגרפיה העולמית. הדבר גרם לכך שב-1798 הגיע מלתוס למסקנה אותה פירסם בספרו 'על עקרון האוכלוסייה'. מסקנתו של מלתוס הייתה פסימית משהו – העולם עומד בפני קטסטרופה.

את הנימוק לכך נתן מלתוס בכמות המזון בעולם. מלתוס טען בתוקף שבעוד בני האדם מתרבים ועד תחילת המאה ה-20 יכפילו את עצמם, כמות המזון אמנם גדלה אבל לא באותו סדר גדול, מה שבסופו של דבר יגרור לרעב המוני ומוות שיוביל בהכרח לצמצום אוכלוסיית בני האדם.

מלתוס אף הציע פתרון לבעיה – מניעת ילודה או באופן בו בני אדם יקיימו יחסי מין ללא נישואין (דבר שבשנים ההן היה בגדר טאבו) או שבני האדם יתחתנו בגיל מאוחר (מה שנקרא בפי מלתוס 'התאפקות מוסרית') ובשל כך יולידו פחות ילדים וימנעו התרבות אנושית מיותרת. חוקרים והוגים שהאמינו בתורת ה'מלתוסיאניזם' הציעו פתרון אפשרי נוסף – מלחמות, כדרך של בני האדם למנוע פיצוץ אוכלוסין.

הספר של מלתוס נחל פרסום רב בשעתו והשפיע על רבים וביניהם צ'ארלס דרווין, הוגה תורת האבולוציה וג'ון מיינארד קיינס, אבי הכלכלה הקיינסיאנית. הוא צוטט בידי רבים ואף שהיו שחלקו על דעתו, נטו רוב המדענים במאה ה-19 לצטט אותו בלהט ואף לתת תוקף לנבואות הזעם שלו באמצעות דוגמאות מהמציאות.

אלא שמלתוס טעה ובגדול. בחצי הראשון של המאה ה-20 התפתחה 'המהפכה הירוקה' במסגרתה נכנסו אמצעים טכנולוגיים למדינות נחשלות שהתבססו על חקלאות וגרמו לכך שייצור המזון בעולם גדל בצורה מפליאה. יצור המזון נעשה בקצב גדול מאשר 'יצור' בני האדם ונבואתו של מלתוס נזנחה ונשכחה.

אז בקיצור, לפני שאתם מאמינים בנבואות זעם (ויש הרבה בימים אלו ממש), אולי תלמדו לקח מהמקרה של מלתוס, שהלקח ממנה הוא שלפעמים הטכנולוגיות החדשות פותרות את הבעיות הישנות.

תורתו של מלתוס נפגעה כאמור מהמהפכה הירוקה ואם כבר הזכרנו כאלו שנפגעו ממהפכה ירוקה, אז בואו נדבר רגע על הסנטר האוסטרלי של פיניקס, ארון ביינס. בין יתר השחקנים שעזבו את הסלטיקס במהלך הקיץ האחרון, בו נפרדה הקבוצה מחלק נכבד מהכישרון בסגל שלה, נמצא הסנטר המזוקן שבוסטון משום מה התקמצנה על לשלם לו את ה-5.2 מיליון דולר שהוא גורף לכיסו.

ביינס לא אמר נואש, חתם בפיניקס סאנס ותודות גם לקיץ מוצלח מאוד באליפות העולם בסין, הפך פתאום להיות מועמד בולט לתואר השחקן המשתפר של העונה כשהוא עושה דברים שונים ומגוונים במגרש ומהווה שחקן ציר בכל מובן המילה של הסאנס,.

רק מבט על השורה הסטטיסטית שלו מספיק בשביל להבין את השינוי שחל באיש – הוא קולע 15 נקודות למשחק, באחוזים אפקטיביים של 67.6%, מוסר 2.9 אסיסטים למשחק וקוטף 5.5 ריב' ולצד כל אלו הוא קולע 2 שלשות למשחק בלא פחות מ46.8% אחוזים. כל אלה כמובן מספרי שיא בקריירה שלו, שגם בממוצע ל-36 דקות יישארו כאלה.

ופיניקס, קבוצתו של ביינס? אז למרות ההשעייה של דיאנדרה אייטון, הסנטר הפותח המקורי של הקבוצה, היא נמצאת במאזן 4-7, הטוב ביותר של הקבוצה בשלב הזה של העונה אז עונת 2009-10. הסאנס נראים כמו קבוצה שנבנתה בצלמו של ביינס, לוחמנית, אכפתית ושמחה בחלקה. לאוסטרלי המפחיד במרכז הרחבה יש חלק גדול בכך.

הלילה יארח ביינס את חבריו ומאמנו לשעבר מבוסטון סלטיקס. למרות שבוסטון יכלה להיות טובה יותר בלי ביינס, היא עדיין צריכה סיבות להתגעגע אחרי פתיחת עונה מרשימה ורצף 10 ניצחונות, הארוך בליגה עד כה, שנגדע באיבו אתמול מול באדי הילד וסקרמנטו. למרות הפרידה מקיירי אירווינג, אחד הסקוררים הבולטים בליגה, ההתקפה של הסלטיקס השתפרה פלאים, תודות ליכולות משופרות מצד גורדון היוורד, ג'יילן בראון וג'ייסון טייטום  גם השתלבותו של קמבה ווקר נראית מצוין עד עתה (כל מה שיש לקיירי באגו, לקמבה יש בצניעות) והסלטיקס מובילים את המזרח ואת הליגה כולה עם מאזן 2-10.

אז אמנם הקבוצה של בראד סטיבנס נהנתה מלוח משחקים מפנק שכלל שני מפגשים מול הניקס ומפגשים עם קליבלנד, גולדן סטייט, שארלוט ו-וושיגנטון, אבל גם כל בר דעת שראה אותם משחקים (וגם אני) יכולים לראות שמשהו בקבוצה הזו חזר לשפיות ולאנרגיות שאפיינו אותם בתקופת פוסט-קיירי. וזו לבד סיבה למסיבה (מסיבת תה כמובן).

עם זאת, המאזן של הסלטיקס צפוי להתערער בזמן הקרוב תודות לשלושה מפגשי חוץ קשים שמחכים להם – הלילה אצל הסאנס, מחרתיים אצל הקליפרס וביום שישי אצל דנבר. הסגל הקצר יחסית של סטיבנס יתקשה לעמוד במעמסה והעייפות תעשה את שלה, אבל גם הלילה בפיניקס – לא הייתי פוסל את הסיכוי שלהם לנצח. כי בכל זאת, בוסטון של פוסט קיירי (ופרה קיירי) היא קבוצה שתחושת האנדרדוג מוציאה ממנה את המיטב…

*

ויש לנו עוד ה-מ-ו-ן משחקים איכותיים הלילה, בואו נראה על מה מדובר:

Post Up:

2:30: ברוקלין נטס (7-5) – אינדיאנה פייסרס (7-6)

בפעם היחידה שאינדיאנה רשמה יותר מהפסד אחד ברצף העונה, היא הגיעה לברוקלין אחריו ופתחה דף חדש עם ניצחון. האם היא תעשה זאת שוב או שבפעם השלישית ברציפות סגל פצוע, הפעם בלי אולדיפו, ברוגדון, סאמנר, כנראה לאמב ואולי אפילו טי.ג'י מקונל הלוחמני, יסיים כשידו על התחתונה? ברוקלין, שגם בלי להפסיד לפייסרס שוב, נמצאת במצב הרבה יותר גרוע מהתכנון המקורי, תקווה שהתשובה השנייה היא הנכונה.

2:30: טורונטו ראפטורס (4-8) – שארלוט הורנטס (7-6)

נפרגן לשארלוט כשנשים אותה בחלק המעניין של הערב הרבה בזכות מאזן טוב בהרבה מהצפוי ועוד יותר בגלל שני סלי הניצחון, אחד של מאליק מונק ואחד של דבונטה גרהאם, בשני המשחקים האחרונים של הצרעות. הראפטורס מצידם, הרוויחו את מקומם בחלק המעניין של הליגה בצדק ולמרות הפסד לדאלאס במשחק האחרון שלהם, הם אחת הקבוצות היותר מרגשות וכיפיות לצפייה.

3:00: ג'ימס הארדן (3-10) – פורטלנד טרייל בלייזרס (8-5)

אחרי שבעה ניצחונות רצופים מגיע המועמד המוביל לתואר ה-MVP, ג'יימס הארדן למשחק ביתי מול פורטלנד הבינונית וינסה לרשום עוד ניצחון ועוד משחק של למעלה מ-40 נקודות. הארדן אמנם מעמיד אחוזי קליעה לא מאוד מרשימים (וזורק המון!) אבל את הקבוצה שלו הוא סוחב על גבו כשבמשחקים האחרונים הוא עושה את זה ללא קלינט קאפלה, אריק גורדון, ג'רלד גרין ודניאל האוס (על ננה כבר לא מדברים). אפילו ראסל ווסטברוק לא שיחק בשורות הקבוצה של הארדן במשחק האחרון והיא בכל זאת ניצחה במינסוטה. מול פורטלנד, שאמנם ניצחה את סן אנטוניו בחוץ במשחק האחרון ועצרה קצת את כדור השלג (אבל שוב לא שיכנעה), הארדן מסוגל לרשום עוד ניצחון.

3:30: דאלאס מאבריקס (5-7) – סן אנטוניו ספרס (8-5)

המאבריקס ניצחו את טורונטו בשבת ונמנעו ממאזן לא חיובי. סן אנטוניו, מצידה, כבר מזמן שם ואם היא לא תתחיל לנצח בקרוב, גם משחקים קשים כמו זה שיש לה הלילה, הרכבת של הפליאוף, לראשונה מזה 22 שנה, תיסע בלעדיה.

4:00: יוטה ג'אז (4-8) – מינסוטה טימברוולבס (6-7)

טקס הפרידה של מינסוטה מהמאזן החיובי יתקיים הלילה בסולט לייק סיטי, מול קבוצה ביתית שמחזיקה במאזן נקי מהפסדים באולמה הביתי (שישה ניצחונות עד כה). הזאבים פישלו בגדול בסוף השבוע כשהפסידו צמד משחקי בק טו בק לוושינגטון החלשה ולג'יימס הארדן ששיחק בלי חצי קבוצה לצידו, כשהתירוץ להפסדים היה היעדרו של אנדרו וויגינס. הלילה מספר 22 בכחול-לבן-ירוק יחזור אבל כנראה שגם איתו, הזאבים לא מספיק טובים לנצח במורמון לנד.

5:30: לוס אנג'לס קליפרס (5-8) – אוקלהומה סיטי ת'אנדר (7-5)

אז אולי הלילה קוואי ופול ג'ורג' ישחקו ביחד לראשונה? בין אם כן ובין אם לאו (לא סגור עדיין) אחרי שהקליפרס שחטו את אטלנטה ב-49 הפרש וג'ורג' רשם 37 נקודות ב-20 דקות (ו-70 נקודות בשני משחקיו עד כה), אני בכל מקרה לא אשים אותם בחלק הלא מעניין של הלילה. אוקלהומה, שתציג את כריס פול, דנילו גלינארי ושיי גילגוס-אלכסנדר, כולם אקסים של הקליפרס בשלב כזה או אחר בקריירה שלהם, צפויה להיות רק התפאורה.

Post Down:

2:00: ניו יורק ניקס (10-3) – קליבלנד קאבלירס (8-4)

משחק תחתית מזרחי בין הניקס שחזרו להפסיד אחרי ניצחון שני העונה מול פורזינגיס ובין הקאבס שמגיעים אחרי שלושה הפסדים רצופים ותבוסה אמש בבית לפילדלפיה. השתיים נפגשו לפני שבוע וקליבלנד ניצחה את הניקס בקלות ב-21 הפרש.

3:00: שיקגו בולס (9-4) – מילווקי באקס (3-9)

מסוג המשחקים שאומרים עליהם שהקבוצות בו הן לא באותה הליגה. הבולס מגיעים אחרי שני הפסדים רצופים, מילווקי אחרי שלושה ניצחונות וגם המפגש בין השתיים לפני חמישה ימים הסתיים בניצחון בלי יותר מדי מאמץ של הבאקס. אין סיבה לחשוב שהערב זה יהיה שונה.  

17 תגובות

  1. תודה יאיר, לקרוא את הפריוויויים האלה גם באיחור של יום לא גורע.
    המהפיכה הירוקה אגב קרתה לא מעט בזכות 'נבואת הזעם' כשהמעצמות הכריזו על מענקים ושיתופי פעולה בינלאומיים למי שימצא פיתרונות למשבר המזון המתקרב.
    ולגבי המשחקים, פורטלנד פשוט נראתה נוראית בהגנה. לילארד נראה מיואש ואני לא יודע מה יעזור להם (בטח שלא כרמלו). עוד קבוצה שאני מתחיל לחשוש לגבי הופעת הפלייאוף שלה

  2. דונצ'יץ כרגע ברמה של לברון. אבל הוא רק בן 20, יותר טוב ממה שלברון היה בגילו.
    אני לא מבין איך הם לא מצליחים לעצור אותו, עם כל האיטיות הפגמטית שלו.
    🙂
    בשבילי הוא "מג'יק הלבן". רק קלע הרבה יותר טוב ממה שמג'יק היה.

      1. אם הוא איטי אז הוא גם בירד בנוסף למג׳יק?
        אוהב את דון דונציץ

  3. Look !! הדונצ'יץ' !!
    וואו איזה מפגן יכולת מטורף.
    מתחיל להסתמן שדאלאס ניצחו בטרייד עם אטלנטה.
    מי שלא ראה שיראה שווה גם בשידור חוזר

  4. נהדר גם האיזכור של אגו מול צניעות, תמיד הצניעות תנצח גם אם לזמן מסוים נראה שלא.
    תגידו לברון, הוא נראה יותר נכון נשמע מאד מפוחד מהסינים ובורח משריפה מילא.
    בתוכנית של המספרה הוא נראה ממש מפוחד לא רגוע וחושש שעוד מעט ייכנסו עויינים כלשהם למספרה ויעשו לו רע.
    אגו מצד אחד גורם לפחדנות גדולה.
    תהגו בזה עמוקות ותיווכחו.
    תודה רבה לאביר והתגובות

  5. סיפור ענק ומאד מעורר הגיה טעיה.
    איך שכאילו הטבע (המערכת האלוהית אבל בשביל האטאיסתים היקרים והאהובים ללא ציניות אקרא לזה הטבע) מתקן את עצמו.
    עודף אנשים לייצור אדיר של אוכל.
    אני בגוש דן וחושב שהצפיפות גדולה מידי ויותר מידי אנשים מתרכזים במקומות מסוימים,
    העולם פחות אלים ופחות מלחמות
    הרבה פחות מפעם, ויש ריבוי גדול מידי, ואף אחד לא עוצר את זה.

  6. תודה רבה על ההשקעה האדירה והכתיבה המשובחת כל יום מחדש.

  7. אחלה פרוויו ואחלה סיפור
    גם אני לא חושב שמלתוס טועה….. הכף נוטה שוב לכיוון הגידול באוכלוסיה והזדקנותה. ובטח כשהסינים התחילו לאכול בשר (למזלנו ההודים עוד לא). פשוט צריך סבלנות
    : -)

  8. תודה זעפרני על עוד סיפור מאלף מהקופסה. לפי דעתי מלתוס לא טעה בגדול כמו שחושבים. הוא אכן טעה אם הוא אמר שהרעב יגיע תוך כמה עשרות שנים. אבל התהליך עוד לא הסתיים, יכול להיות שהרעב עוד לפנינו. הגידול בכמות האוכלוסיה ממשיך ללא סיום נראה לעין ובכלל לא ברור שנוכל להמשיך להאכיל את כולם כי צריך המון שטחים והמון אנרגיה ומים בשביל זה, וזה הולך ונהיה קשה משנה לשנה בגלל הצימוד עם ההתחממות הגלובלית והרס המשאבים הקיימים. חוץ מזה שבעולם המערבי אין מחסור אבל ישנם חלקים גדולים באוכלוסיית העולם שאכן מתים ברעב כל הזמן. בקיצור the jury is still out . . .
    היום הארדן ינגב

    1. סלח לי עגל, אבל זה לא מדוייק לדעתי.
      הסיבה לשחיקה במשאבי הטבע ולהתחממות הגלובלית היא בעיקר צרכנות מוגזמת, ולא צורך להאכיל,
      מספיק שנביט על האמריקנים, ששליש מהם מוגדרים אוביס, כדי להבין את זה.
      ארה"ב לבדה צורכת מספיק בשביל להאכיל את כל העולם השלישי.
      כיום השמנה היא סיבה הרבה יותר נפוצה למוות מאשר רעב, גם כשלוקחים בחשבון את העולם השלישי. ובכלל, הבעיה העיקרית היא חוסר רצון, לא חוסר יכולת.
      האיומים העיקריים שיש על האנושות, נובעים ממחסור בשיתוף פעולה וחשיבה גלובלית, ופחות ממחסור במשאבים, או ידע.

      1. +1
        אתה צודק שישנן סיבות יותר חשובות ונפוצות לתמותה, כגון מחלות לב, סרטן, תאונות וכ"ו. אבל כמות האנשים על פני כדור הארץ היא קריטית כי כל אחד צריך בית, מכונית או תח"ץ, ביגוד וכ"ו, אז אתה יכול להכניס את זה פלוס אוכל ושאר הדברים בצורה מוכללת תחת הכותרת "צריכה". יש לזכור גם שעל כל סטייק עסיסי צריך לגדל המון מרעה לפרות (לכן בשר מזיק לסביבה פי כמה מאוכל צמחוני). בקיצור מה שרציתי לומר הוא שהגידול באוכלוסין דוחף אותנו למגבלות של מה שכדוה"א יכול לספק. בינתיים הטכנולוגיה דוחה את הקץ אבל אף אחד לא יודע איך זה יגמר גם אם יהיה שיתוף פעולה בינלאומי אידאלי.
        🙁

    2. מעניין מאד נראה שהוא צדק לזמנו,
      הטכנולוגיה (האלוהית) התקדמה מאד והידע מכפיל את עצמו לעיתים תוך שנה שנתיים, בכללי

  9. אהבתי שרשמת הארדן מול פורטלנד זה באמת וואן מאן שואו. באמת ערב מעניין במיוחד, המשחק הכי מעניין לדעתי דאלאס ספרס. בכל זאת לוקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם