עומרNBA: הישראלי הראשון

עומרNBA הפינה שמקשרת בין הסיפרה (על הגופיה של השחקן) לספירה (של העומר) עם השחקן הישראלי שחי את החלום, או אולי ח"י את החלום, הישראלי הראשון ב-NBA - עמרי כספי.

היום 18 ימים לעומר.

כמיטב המסורת את מספר 18 כותב אחי ישי בן-דב על שחקן שהיה קשור לארץ… אם בשנים האחרונות הוא דיבר על שחקן שחצי קשור לארץ (פארקר), ושחקן שחצי קשור ל-NBA (קטש) היום סוף סוף אנחנו מדברים על ישראלי ששיחק בליגה הטובה בעולם… עד פה אני ומפה כל התלונות לישי..

ב1979 מיקי ברקוביץ היה כבר עם הצעה לחוזה באטלנטה הוקס. בגלל חוזה שהיה לו במכבי ת"א הוא לא הלך לשם (דבר שהיום אין סיכוי שיקרה) וחלום ה-NBA הישראלי המשיך לחכות עוד כמה שנים. ב1996 דורון שפר היה הישראלי הראשון שנבחר בדראפט במקום ה-36, אך לא שיחק כי לא קיבל חוזה. ב-1999 עודד קטש היה הקרוב מכולם וכבר היה עם חוזה חתום בניקס, אך בגלל השביתה שהייתה באותה עונה הוא ויתר על החוזה וחזר למכבי ת"א. ב-2006 שני כוכבי העתיד של הכדורסל הישראלי, ליאור אליהו (מקום 44) ויותם הלפרין (מקום 53) ניסו גם הם את מזלם ולא קיבלו חוזה. בסוף הם גם עברו להיות אדומים אז מגיע להם…

ב-25.6.2009 מדינה שלמה קמה ב3 לפנות בוקר (או שאולי רק חלקנו….) וראתה את הדראפט עם התקווה הכי גדולה שהייתה לנו עד עכשיו: עומרי כספי. והתקווה אכן התגשמה. כספי נבחר במקום ה-23 בדראפט ע"י סקרמנטו קינגס, קיבל חוזה מובטח וחלום הNBA הישראלי סוף סוף התגשם!

כספי נולד בחולון ב1988 וגדל ביבנה. מגיל צעיר החל לשחק כדורסל ובגיל 13 עבר למחלקת הנוער של מכבי תל אביב שם הוא פרח וזכה באליפות המדינה לנערים ב-2004. בעונת 2005/6 חתם כספי על חוזה בקבוצת הבוגרים ולא הירבה לשחק. בעונה לאחר מכן הוא הושאל לגליל עליון שם התפתח והתבלט וזכה בתואר תגלית העונה. בסוף אותה עונה השתתף כספי במחנה נייקי היוקרתי והצטיין במשחק נגד נבחרת ארה"ב.

לקראת עונת 2007/8 מכבי ת"א החזירה אליה את כספי. עומרי הפך שחקן משמעותי בקבוצה ורשם ממוצעים של 11.2 נקודות ו-4 כדורים חוזרים למשחק בליגת העל, ו-4.5 נקודות ו-2.1 כדורים חוזרים למשחק ביורוליג. הוא העפיל עם מכבי תל אביב למשחקי הגמר של היורוליג, ליגת העל, גביע המדינה וגביע הליגה, אך הצליח לזכות איתה רק באחרון. בנוסף, הפסידה מכבי את האליפות להפועל חולון אחרי 14 שנות זכייה רצופות. בסוף העונה הוענק לכספי תואר השחקן השישי בליגת העל. במהלך עונה זו שיפר כספי את יכולותיו, ומספר סקאוטים מה NBA- באו לצפות בו.

הוא נרשם לדראפט 2008 ועם תום העונה נסע לארצות הברית על מנת להיבחן במספר קבוצות, אך משאף קבוצה לא התחייבה שתבחר בו, החליט לוותר על ההשתתפות בדראפט בעונה זו. לקראת העונה הבאה, במכבי ת"א רצו להאריך את החוזה של כספי. אבל השחקן ומשפחתו (בעיקר אביו, שמעון, שמאוד מעורב בקריירה שלו) חששו מכך שהשחקן לא ישחק מספיק במכבי ת"א וזה יעכב אותו מלהתקדם לעבר הליגה הטובה בעולם. מה שהם החליטו לעשות היה להכניס לחוזה שלו סעיף שהוא חייב להיות בין 8 השחקנים עם ממוצע הדקות הכי גבוה במכבי ת"א. כספי אכן שיחק והפך לאחד השחקנים המובילים במכבי תל אביב, וסיים את העונה הסדירה עם ממוצע של 12.6 נקודות למשחק. כספי הצליח בעונה זו גם במסגרת היורוליג, ונבחר במקום הרביעי ברשימת השחקנים הצעירים המצטיינים של השנה באירופה.

ומה בנוגע למספר הדקות? העיתונות בארץ התעניינה בעניין וביצעה מעקב אחרי זה. בנוסף היה מישהו במועדון הצהוב-כחול שזה היה התפקיד שלו. כספי סיים את העונה במקום ה….9 בקבוצה. טכנית הוא היה אמור להיות משוחרר מהחוזה, אבל הוא שקל לחתום על חוזה חדש. אבל זה כבר לא היה רלוונטי. כי בסוף של אותה עונה כספי נבחר בדראפט בסיבוב הראשון וקיבל חוזה מובטח ב-NBA בדרך להיות הישראלי הראשון שם. בקיץ החליט לא להגיע לקמפיין הנבחרת בשביל להגיע מוכן לליגה הטובה בעולם, מה שגרר ביקורת לא מעטה נגדו.

כספי החליט לשחק עם המספר 18 בגלל החשיבות של המספר ביהדות. כספי פתח את עונת הרוקי שלו יותר טוב ממה שמישהו חלם. עד כדי כך טוב שבשבעה בינואר הוא דורג ראשון בדירוג הרוקיס של ה-ESPN ושלישי בדירוג של הליגה ונבחר לקחת חלק במשחק הרוקיס בסוף שבוע האולסטאר. בנוסף נבחר לקחת חלק במשחק חיובים (HORSE) שהיה אז בשבוע האולסטאר ביחד עם רייג'ון רונדו וקווין דוראנט. משחק שלא חזר מאז. אחרי הפגרה הממוצעים שלו קצת ירדו אבל סקרמנטו החליטה לממש את האופציה עליו לעוד שנתיים.

בעונת 2011/2 הועבר כספי לקליבלנד קאבלירס והצטרף לאחד, אנתוני פארקר. הבעיה הייתה שגם פארקר שיחק עם המספר 18 (ע"ע הפוסט מלפני שנתיים…) בדיוק מאותה סיבה. כספי נאלץ לוותר על המספר ועבר לשחק עם המספר 36 (פעמיים ח"י). גם כאן הוא התחיל טוב אבל לאט לאט דעך. בעונה לאחר מכן עבר ניתוח בתוספתן מה שגרם לו להפסיד את רוב העונה. לקראת עונת 2013/4 חתם כספי ביוסטון רוקטס והיה חלק משמעותי בקבוצה שסיימה רביעי במערב ועלתה לפלייאוף. כספי קיווה לשחק פעם ראשונה בפלייאוף אך לא שיחק בכלל בסדרה בה הפסידה יוסטון 4-2 לפורטלנד טרייל-בלייזרס. בסיום העונה הועבר כספי מיוסטון לניו אורלינס פליקנס כחלק מטרייד שכלל 3 שחקנים, אך נופה מסגל הקבוצה לאחר מספר ימים, ולקראת העונה הבאה שב וחתם בסקרמנטו קינגס.

במהלך עונת 2014/5 מונה ג'ורג' קארל, שדוגל במשחק מהיר, למאמנה של הקבוצה. כספי השתלב היטב בסגנון משחקו המהיר של קארל, רשם שיא קריירה כשקלע 31 נקודות מול מינסוטה טימברוולבס ובסיום העונה חתם לשנתיים נוספות בקבוצה. בעונה הבאה כספי המשיך ביכולת הטובה שלו וקבע שיא אישי חדש של 36 נקודות במהלך אחד הרגעים הזכורים שלו בקריירה. כספי נכנס לקרב שלשות עם הקלע הטוב בהיסטוריה, חברו לדראפט, סטף קרי, במהלכן קלע שיא מועדון של 9 שלשות מתוכן 7 במחצית הראשונה כששניהם צולפים מכל פינה.

בעונת 2016/7 קארל הוחלף בדייב ייגר וכספי החל להתדרדר ביכולת ובדקות המשחק ובנוסף הוא גם נפצע. בפברואר הוא עבר בטרייד לניו אורלינס פאליקנס, אך כמה ימים לאחר מכן נפצע שוב ושוחרר מידית מהקבוצה. במרץ הוא חתם במינסוטה טימברוולבס, שיחק 13 משחקים אך לא בלט. למרות העונה הלא טובה בקיץ כספי חתם באלופת ה-NBA גולדן סטייט ווריורס על חוזה מינימום בתקווה שסוף סוף הוא יזכה לדקות המיוחלות בפלייאוף. כספי חווה עליות ומורדות, כשבמהלך העונה הוא נפצע 3 פעמים ונופה מהקבוצה חודש לפני הפלייאוף והמשיך להחזיק בתואר המפוקפק של שחקן ה-NBA הפעיל עם הכי הרבה משחקים בליגה ללא דקת פלייאוף (והרביעי בהיסטוריה). אבל בגלל הזמן שהוא כן שיחק בקבוצה הוא קיבל את טבעת האליפות שבה הקבוצה זכתה בלעדיו.

לקראת עונת 2018/9 חתם בממפיס גריזליס אך שוחרר משם בפברואר. בקיץ של אותה עונה החליט כספי לסיים את קריירת ה-NBA שלו ולחזור למקום שבו גדל- מכבי תל אביב. הפעם כספי בחר בגופייה מספר 7 בגלל יום ההולדת של בתו (7.7.17) והפך בכך לשחקן ששיחק עם הכי הרבה מספרי גופיה בתולדות המועדון (7,11,13,14,15. ותודה לארהלה וייסברג מאחורי הקלעים על המידע).למרות החשש מאיך כספי ישתלב בקבוצה בתור שחקן מוביל אחרי הרבה שנים בהם היה שחקן משלים בליגה ובנוסף אחרי כמה שנים שהוא כבר לא בשיאו ועם פציעות חוזרות, כספי השתלב בצורה מדהימה בקבוצה והיה אחד המובילים בה כאשר כמעט בכל משחק הוא מגיע לספרות כפולות. אך הפציעות שוב חזרו והוא סיים את העונה מוקדם מאוד כאשר מכבי ת"א חוזרת להיות מהמובילות באירופה בלעדיו.

בנבחרת ישראל עמרי כספי שיחק רוב השנים מלבד 2009 שכבר הזכרנו ו-2011 אז היה פצוע, אך למרות מעמדו כשחקן NBA לא הצליח להוביל את הנבחרת להישגים משמעותיים. בשנת 2018 עומרי היה מועמד להדלקת משואה אך קבוצתו, גולדן סטייט, לא הסכימה לשחרר אותו לאירוע. באותה שנה הוא קיבל את תואר ספורטאי ה-70 מטעם משרד התרבות והספורט.

עמרי כספי לא היה השחקן הכי מוכשר שגדל בישראל. וכמו שכבר ראיתם, גם היו אמורים להיות ישראלים לפניו בליגה הטובה בעולם. אז איך קרה שדווקא הוא הגיע לשם ראשון?בניגוד למה שקורה הרבה פעמים בליגות הנמוכות בישראל, שבהם שחקן קצת גבוה הופך ישר לשחקן פנים, המאמן של כספי כבר מגיל הילדים הציב אותו לשחק בעמדה 3 למרות הגובה הרם שלו (היום 2.06. גובה של הרבה מהסנטרים הישראלים) מה שנתן לו יתרון והתאמה למשחק של היום בו הוא יכול לשמור על כמה עמדות. בנוסף, כספי נודע בתוך שחקן שעובד קשה. מגיע ראשון לאולם ועוזב אחרון. עבודה עבודה ועוד עבודה. וזה, יותר מהכל מה שהפך אותו לשחקן NBA לגיטימי ששיחק בליגה במשך 10 עונות, יותר מפי 2 (!) מהשחקן הממוצע בליגה (4.5 עונות).

הישגי קריירה:

אליפות המדינה (2009, 2006)
גביע המדינה (2006)
גביע הליגה (2007)
חמישיית העונה בליגת העל (2009)
השחקן השישי בליגת העל (2008)

2 תגובות

  1. תודה ארנון. כספי עשה קריירה אדירה, מעל ומעבר למה שאני ציפיתי ממנו והרבה מעל הקריירה הממוצעת בנבא. זה לא טריוויאלי בכלל וזה בא בזכות עבודה קשה ומקצוענות.

  2. תודה ארנון. אפילו רק בגלל הפיסקה האחרונה אין ספק שכספי סיפור הצלחה גדול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזדמנות להכיר

סיקור נעליים Nike G.T. Hustle 2

באפריל 2021, נייקי השיקה סדרת נעלי כדורסל חדשה מסקרנת במיוחד שזכתה לשם GT במשמעות של Greater Than series – הצהרת כוונות של נייקי שלמרות כל סדרות הנעליים הוותיקות של הכוכבים שלה, הסדרה הזו הולכת להתעלות על כולם.

קרא עוד »

צור קשר

טוויטר

פייסבוק

טלגרם